علمی و پزشکی

پرتاب ۲۲ ماهواره استارلینک با یک موشک/ هفتادمین ماموریت موفق اسپیس‌ایکس

پرتاب ۲۲ ماهواره استارلینک با یک موشک/ هفتادمین ماموریت موفق اسپیس‌ایکس

شرکت اسپیس‌ایکس ۲۲ ماهواره اینترنتی دیگر از صورت فلکی استارلینک(Starlink) خود را اوایل صبح امروز (۵ اکتبر) در هفتادمین ماموریت مداری امسال خود به فضا پرتاب کرد.

ماهواره‌های استارلینک بامداد امروز ساعت ۱:۳۶ بامداد به وقت شرقی (۹:۰۰ به وقت ایران) همراه با یک موشک «فالکون ۹» از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال به هوا بلند شدند. گفتنی است که این موشک در ابتدا برای پرتاب در روز چهارشنبه هدف قرار گرفته بود، اما پرتاب آن به دلیل شرایط بد آب و هوایی چندین ساعت به تاخیر افتاد.

طبق برنامه‌ریزی، اولین مرحله موشک «فالکون ۹» تنها ۸.۵ دقیقه پس از پرتاب، فرود عمودی در دریا را در یک قایق بدون سرنشین با موفقیت تجربه کرد.

بر اساس شرح ماموریت اسپیس‌ایکس، این هشتمین پرتاب و فرود برای اولین مرحله این موشک «فالکون ۹» بود که چهار مورد از آنها در پرتاب‌های قبلی، ماهواره‌های استارلینک را به پرواز درآورده بودند.

در عین حال، این ۲۲ ماهواره استارلینک جدید حدود ۶۵ دقیقه پس از پرتاب از مرحله بالایی فالکون ۹ در مدار پایین زمین(LEO) مستقر شدند.

پرواز صبح امروز هفتادمین ماموریت مداری اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۲۳ بود. اکثر این پرتاب‌ها به تکمیل ابرصورت فلکی استارلینک اختصاص یافته است که در حال حاضر از بیش از ۴۸۰۰ ماهواره عملیاتی تشکیل شده است.

موشک فالکون ۹ در این میان، ۶۶ مورد از ماموریت‌های مداری اسپیس‌ایکس را در سال جاری انجام داده است و ۳ ماموریت دیگر را نیز موشک قدرتمند «فالکون هِوی» این شرکت انجام داده است.

اسپیس‌ایکس همچنین امسال یک پرواز آزمایشی از سیستم حمل و نقل فضای عمیق خود موسوم به استارشیپ(Starship) را انجام داد. این ماموریت که هدف آن ارسال محموله به مدار نبود، چهار دقیقه پس از پرتاب هنگامی که استارشیپ با مشکل مواجه شد، پایان یافت.

ضمن این که این عدد در شُرف افزایش است و یک موشک «فالکون هوی» قرار است یک ماموریت ملاقات با سیارک ناسا را در ۱۲ اکتبر به فضا پرتاب کند.

۵۸۵۸

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا