طریقه عیب یابی و تعمیرات موتورخانه شوفاژ مرکزی

عیب یابی و تعمیر موتورخانه و شوفاژ: چه عواملی باعث خرابی موتورخانه می‌شود؟ 

طریقه عیب یابی و تعمیرات موتورخانه شوفاژ مرکزی

مقدمه ای برای عیب یابی و تعمیر موتورخانه و شوفاژ

موتورخانه به عنوان مرکز سیستم تاسیسات یک ساختمان شناخته می‌شود. عملکرد درست موتورخانه و سیستم تاسیسات یک ساختمان، تاثیر بسزایی بر رفاه حال مشترکین ساختمان دارد. البته موتورخانه از جمله قسمت‌هایی است که تا قبل از خراب شدنش، ساکنین به آن توجهی نمی‌کنند و در صورتی که دچار خرابی شود و در سیستم گرمایش، سرمایش و آب گرم مصرفی ساختمان اختلال ایجاد کند، مشترکین در پی و تعمیرات آن برمی‌آیند. توجه داشته باشید که تعمیر موتورخانه ساختمان نیازمند تجربه و تخصص است و هر تعمیرکار فنی نمی‌تواند از پس آن بربیاید. از این جهت بهتر است در هنگام انتخاب یک تعمیرکار، مهارت و حساسیت کار را مد نظر قرار دهید و از یک کمک بگیرید.

در این مطلب قصد داریم درباره موتورخانه و اجزای آن، اقدامات نت (نگهداری و تعمیرات)، خدماتی که تعمیرکار موتورخانه در هنگام بروز مشکلات تاسیساتی ارائه می‌دهد و همچنین هزینه نگهداری و تعمیر موتورخانه صحبت کنیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب جذاب، ما را همراهی کنید.

عیب یابی و تعمیر موتورخانه و شوفاژ

همانطور که اشاره کردیم کار نگهداری و تعمیرات موتورخانه یک فن تخصصی است. عیب یابی و تشخیص علت خرابی موتورخانه ابتدا باید توسط صورت گیرد و بعد از تشخیص صحیح وی، بایستی تعمیرات موتورخانه در دست اقدام قرار بگیرد و هزینه نگهداری و تعمیر موتورخانه مشخص گردد. جهت آگاهی از تعمیر مشعل گازی و جوشکاری منبع دوجداره قیمت کلیک کنید.

خرابی موتورخانه

بیشترین میزان خرابی در موتورخانه‌ها به مشعل و پمپ‌ها مربوط می‌شود؛ علت خرابی این اجزا به ویژگی الکتریکی و مکانیکی بودن آنها و کارکردی که ارائه می‌دهند، برمی‌گردد.

لوازم ثابت موتورخانه مثل دیگ، کلکتور و منبع دوجداره یا کویل‌دار هم گاهی اوقات دچار خرابی می‌شوند، اما خرابی و نقص آنها معمولا آشکار می‌شود و نشتی که به بار می‌آورد، باعث می‌شود که یک شخص عادی هم از خرابی مطلع شود. البته نقص و خرابی در کارکرد منبع دوجداره و کویل‌دار و سیستم انبساطی، می‌تواند بصورت پنهانی موجب کاهش بهره‌وری و آسیب زدن به موتورخانه شود.

سوراخ شدن منبع آب گرم بهداشتی

معمولا برای تولید آب گرم در شوفاژخانه‌ها‌ از یک منبع دوجداره یا مخزن کویل دار استفاده می‌شود. یکی دیگر از مشکلات رایج در موتورخانه‌ها، سوراخ شدن منبع کویل دار یا دوجداره است که باعث کاهش بازدهی منبع و افزایش مصرف سوخت و هدر رفت آب می‌شود. برای تعمیر موتورخانه در مواجهه با این مشکل، اگر روزنه کوچک باشد می‌توان آنرا با جوشکاری تعمیر کرد ولی اگر این مشکل چندین بار تکرار شود، جوشکاری دیگر فایده‌ای ندارد و بهتر است منبع تعویض شود.

سرد شدن آب گرم

یکی دیگر از مسائلی که در مواجهه با خرابی موتورخانه شوفاژ بسیار رخ می‌دهد، این است که ساکنین از کاهش دمای آب مصرفی در اثر استفاده مداوم شاکی هستند و می‌گویند که در هنگام استحمام یا شستشوی ظروف، آب به صورت ناگهانی سرد می‌شود، این اتفاق اغلب در آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل که پیک مصرف به اوج خود می‌رسد، به وقوع می‌انجامد.

برای رفع این مشکل بایستی ابتدا پمپ برگشت آب گرم مصرفی را بررسی کرد؛ در صورتی که پمپ برگشت مصرفی درست کار کند، بایستی ایراد را در رسوبات اطراف کویل‌های منبع کویل دار جستجو کرد.

ازجمله ایرادات عمده منابع کویل دار می‌توان به همین مساله اشاره کرد که هر سه یا چهار سال یک‌بار این نوع منابع رسوب گرفته و احتیاج به شستشوی کویل دارند و بایستی با اسیدشویی یا روش‌های مکانیکی این رسوبات را از بین برد. این قسمت از فرایند تعمیر موتورخانه و شوفاژ، بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت زمان می‌برد. شستشوی کویل به دو روش با پمپ و بدون پمپ انجام می‌شود که هرکدام ویژگی‌ها و هزینه‌های مربوط به خود را دارند. البته برای شستشوی منابع کوچک نیازی به پمپ اسیدشویی نیست.

تعمیر پمپ موتورخانه

در شوفاژخانه یک ساختمان سه نوع پمپ وجود دارد: پمپ‌های تحت فشار آب سرد، پمپ‌های گردش شوفاژ و پمپ‌های برگشت ‌آب گرم.

۱. دسته اول پمپ‌های تحت فشار آب سرد ساختمان هستند که سیستم نصب و عملکرد متفاوتی با سایر پمپ‌ها دارند.

۲. دسته دوم پمپ‌ها که تقریبا در تمامی موتورخانه‌ها موجود است، پمپ های گردش شوفاژ هستند. این پمپ‌ها برای سرعت بخشیدن به گردش آب در سیستم شوفاژ به کار می‌روند و معمولا در خط برگشت شوفاژ نصب می‌شوند. کنترل این پمپ‌ها و زمان خاموش و روشن شدن‌شان توسط ترموستات پمپ تعیین می‌شود. به این نوع ترموستات، ترموستات جداری هم گفته می‌شود که روی لوله برگشت شوفاژ نصب شده و هنگامی‌‌که درجه حرارت آب برگشتی شوفاژ از میزان معینی کمتر شود، پمپ شروع به کار می‌کند. اگر ترموستات این پمپ‌ها خراب شود، پمپ یکسره کار می‌کند.

تعمیر موتورخانه جهت برطرف کردن مشکل نشتی آب پمپ‌ها

خرابی واسطه پمپ موتورخانه معمولا با نشتی آب همراه است و اغلب مواقع بایستی تعویض گردد، اما در برخی موارد ممکن است قابل تعمیر باشد. کاسه نمد، سیل پمپ و پروانه از قطعاتی هستند که ممکن است موجب خرابی واسطه پمپ شوند. در هنگام خرابی واسطه، پمپ کار می‌کند اما صدای ناهنجار نشتی آب از اطراف آن و بعضا کاهش بازدهی پمپ باعث می‌شود که افراد از خرابی پمپ مطلع شوند.

برای تعمیر موتورخانه و شوفاژ در هنگام بروز این مشکل، ابتدا شیر فلکه‌های پمپ را بسته و با بازکردن بای پس اقدام به تعویض واسطه می‌کنند. در حالت بای پس، گردش آب موتورخانه روال طبیعی داشته و بخاطر عدم وجود پمپ در مدار، رادیاتور برخی از طبقات با کاهش دما مواجه می‌شود. روغن کاری و سرویس به موقع واسطه می‌تواند تا حد زیادی از خرابی آنها بکاهد.

۳. دسته دیگر پمپ‌ها در موتورخانه پمپ‌های برگشت آب گرم هستند که در نزدیکی منبع موتورخانه با فلنچ نصب می‌شوند.

روغن کاری پمپ شوفاژ

یکی از راهکارهای پیشگیرانه برای تعمیر موتورخانه، روغن کاری پمپ‌ها است. روغن کاری پمپ شوفاژ، از محل مشخص شده بر روی پمپ انجام می‌گیرد. معمولا سرویس کاران در هنگام راه اندازی موتورخانه در ابتدای فصل سرما این کار را انجام می‌دهند، اما توصیه می‌کنیم در طول فصل هم یک الی دو مرتبه پمپ‌ها را روغن کاری کنید.

تنظیم ترموستات موتورخانه

همانطور که پیش از این گفتیم ترموستات جداری وظیفه کنترل دمای گردش آب در پمپ‌های برگشت موتورخانه را بر عهده دارد. اما در موتورخانه‌ها یک نوع ترموستات دیگری روی دیگ نصب می‌شود که به ترموستات مستحرق معروف است. این ترموستات درجه حرارت آب تولید شده توسط دیگ را از طریق روشن و خاموش کردن مشعل انجام می‌دهد. دمای ترموستات دیگ همواره ۱۰ تا ۱۵ درجه بیشتر از درجه روی پمپ است.

غالبا برای آب و هوای تهران در فصل زمستان، درجه حرارت ترموستات دیگ را روی ۶۰ تا ۷۵ و در تابستان ۴۵ تا حداکثر ۶۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهند. البته بهتر است تا جایی که امکان دارد و ساکنین از دمای آب راضی هستند، درجه حرارت را کاهش داد تا استهلکاک موتورخانه و لوله کشی ساختمان کاهش یابد.

چه خدماتی توسط تعمیرکار تاسیسات موتورخانه ارائه می‌شود؟

هزینه نگهداری و تعمیر موتورخانه چقدر است؟

هزینه نگهداری و تعمیرات موتورخانه به مواردی مثل مساحت و حجم موتورخانه، متراژ ساختمان و تعداد طبقات آن، قدمت تاسیسات موتورخانه و مواردی که نیاز به سرویس دارد، تعیین می‌شود. به طور کلی هزینه نگهداری و تعمیرات موتورخانه را می‌توان در مبلغ شارژی که ساکنین ساختمان پرداخت می‌کنند، اعمال کرد. اما هزینه‌های مرتبط با تعمیر موتورخانه به مشکلاتی که برای آن پیش آمده، وابسته است. زیرا قطعاتی که باید تعمیر و یا تعویض شوند، هزینه‌های متفاوتی دارند.

همه مواردی که مربوط به شوفاژ یا موتورخانه باشد، روی قیمت‌ها تاثیرگذار است. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که در همه موارد، مشتری یک مبلغ ثابت را پرداخت کند. برای مثال هزینه‌های لوله‌کشی شوفاژ به صورت متر مربع محاسبه می‌شود و به طول پروژه وابسته است.

چگونه می‌توان در هزینه‌های تعمیر موتورخانه صرفه‌جویی کرد؟

معمولا اگر موتورخانه هر چند وقت یک‌بار سرویس شود، هزینه تعمیرات آن به کمترین حد می‌رسد؛ زیرا نگهداری از لوازم و تجهیزات موتورخانه امری بسیار ضروری است. راهکارهای پیشگیرانه‌ای از قبیل روغن کاری پمپ‌ها، چک کردن ترموستات روی دیگ و پمپ، بررسی وضعیت پمپ شوفاژ، واسطه پمپ و کوپلینگ، منبع دوجداره، انبساط شناور، کلکتور شوفاژ، لوله‌های موتورخانه، شیرفلکه‌های موتورخانه و… فاکتورهای موثری هستند که در کاهش هزینه تعمیرات موتورخانه و نگهداری آن نقش بسزایی ایفا می‌کنند.

شوفاژ چیست؟

شوفاژ چیست؟ در حقیقت باید بدانید که شوفاژ همان حرارت مرکزی است که در زبان فرانسه شوفاژ نام گرفته است.
شوفاژ نوعی وسیله گرمایشی است که وظیفه پخش گرمایش را که به وسیله پکیج یا موتورخانه تولید شده به عهده دارد.
موتورخانه به وسیله دیگ، پمپ، مشعل، منبع آب گرم و … آب گرم مورد نیاز برای گرمایش را تامین می‌کند و البته باید بگویم که پکیج هم همین کار را انجام می‌دهد و سپس به وسیله پمپ و لوله کشی آب را به شوفاژهای موجود در محیط منتقل می‌کند و پس از اینکه آب گرم از شوفاژ عبور کرد و در حال سرد شدن بود دوباره به موتورخانه یا پکیج منتقل می‌شود و همین چرخه باعث گرمایش محیط خواهد شد.

راهنمای عیب یابی و تعمیر شوفاژ

در صورتی که سیستم گرمایشی شوفاژ شما با مشکلی روبه رو شد می‌توانید از مراکز تخصصی عیب یابی شوفاژ و تعمیر شوفاژ کمک بگیرید.

خروج از نسخه موبایل