علمی و پزشکی

ضرورت تدوین فهرست دارو و تجهیزات پزشکی اساسی برای کشورهای گروه ۵

ضرورت تدوین فهرست دارو و تجهیزات پزشکی اساسی برای کشورهای گروه ۵

معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو با تاکید بر لزوم حمایت از تولید داخلی دارو و تجهیزات پزشکی، در عین حال پیشنهاد داد با کمک WHO شاخص‌های انتخاب لیست دارو و تجهیزات پزشکی اساسی به منظور حمایت دولتی با تشکیل کارگروهی در کشورهای عضو گروه پنج به منظور اشتراک تجارب مرتبط، تدوین شود.

به گزارش ایواره، دکتر سید حیدر محمدی در اجلاس تخصصی کشورهای عضو گروه پنج گفت: در ایران ۳۵۰۰ ژنریک دارویی، بالغ بر ۳۰ هزار IRC دارو، ۳۵۰ هزار IRC و بیش از ۳۰ هزار نوع تجهیزات و ملزومات پزشکی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه دولت ایران از تولید داخل دارو و تجهیزات پزشکی حمایت می‌کند، افزود: لیستی از داروهای اساسی در کشورمان داریم و از اکثر داروهای تولید داخل حمایت می‌کنیم.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: همه اقلام دارویی وملزومات پزشکی تولید داخل مشمول حمایت ارزی و بیمه‌ای هستند. اگر دارویی تولید داخل نداشته باشد و از مسیر واردات تامین شود، حمایت از دو مسیر بیمه و تخصیص ارز صورت می‌گیرد. ارز ترجیحی نیز بسته به نوع فراورده (شیرخشک و تجهیزات پزشکی ۸ درصد و دارو ۵۰ درصد ارزش واقعی ارز) تعلق می‌گیرد که قیمت مصرف‌کننده را بشدت کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه دولت‌ها به دلیل مدیریت منابع مالی برای حمایت از داروها، اقدام به تدوین لیست داروهای ضروری می‌کنند، عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنیم با کمک WHO شاخص‌های انتخاب دارو و تجهیزات پزشکی ضروری واحد در قالب تشکیل کارگروهی با حضور کشورهای عضو G۵ مشخص شود.

به گفته دکتر محمدی، برخی داروها مانند آمیودارون، انسولین، اپی نفرین جزو داروهای اساسی بوده و نیاز به حمایت دارند، اما برای داروهایی که امکان جایگزینی داروی مشابه دارند، یا چند نوع دارو وجود داشته باشد، نیازی به حمایت دولت در این زمینه نیست.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی خاطرنشان کرد: می‌توان با تشکیل یک کارگروه مشترک در کشورهای عضو گروه پنج، تجارب مرتبط و نقاط قوت را به اشتراک گذاشته و لیست واحدی را تدوین کنیم.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا