فرهنگ و هنر

“دایه دایه” مفهومی برخاسته از دل تاریخ است/ موسیقی مقامی ذات و اصالت خود را حفظ کند

"دایه دایه" مفهومی برخاسته از دل تاریخ است/ موسیقی مقامی ذات و اصالت خود را حفظ کند

ایواره/لرستان یک آهنگ‌ساز گفت: ترانه “دایه دایه” مفهومی برخاسته از دل تاریخ است که تاریخ انقضا ندارد و برای همیشه ماندگار است.

بهزاد عبدی که به عنوان‌ داور در دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی ایثار_نوای‌آنلاین حضور دارد، با ابراز خرسندی از برگزاری چنین رویدادی در گفت‌وگو با ایواره اظهار کرد: این جشنواره‌ها باید به‌صورت مستمر و با کیفیت برگزار شود چراکه موسیقی در استان‌هایی که صاحبان موسیقی کشور هستند و موسیقی مقامی از دل این استان‌ها درآمده، برگزار می‌شود و حیف است که به این وجه پرداخته نشود.

وی با ارزیابی مطلوب از برگزاری جشنواره ایثار_نوای‌آنلاین بیان کرد: حضور گروه‌ها فوق العاده است و امیدواریم که مسئولین همان درایتی را که در میزبانی و برگزاری جشنواره داشتند در ارتقاء کیفیت آن نیز به کار ببرند و در سال‌های بعد شاهد کیفیت بالاتر و حضور گروه‌های بیشتر باشیم.

عبدی با بیان اینکه اجرای گروه‌ها را دوست داشتم، اضافه کرد: کارهای خوبی اجرا شد اما بهتر است موسیقی مقامی ذات و اصالت خود را حفظ کند و با مفهوم جشنواره‌ها پیش نرود.

این آهنگساز و رهبر گروه ارکستر تصریح کرد: موسیقی مقامی اصالت دارد و باید با برنامه خودش پیش برود، باید مفهوم جشنواره به آهنگساز سپرده شود تا متناسب با آن محتوای موسیقایی را تولید کند.

دبیر هنری سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر با اشاره به ضرورت تولید محتوا و اشعار بهتر گفت: اشعار تولیدی در حوزه موسیقی حماسی باید به دور از شعارزدگی باشد و اصطلاحا “گُل‌درشت” نباشد با این رویکرد می‌توان ذائقه مردم را به سمت موسیقی حماسی سوق داد.

وی در تعریف موسیقی فاخر اظهار کرد: ذات هنر ذات هنر بدون گُل‌درشتی است بنابراین همه مفاهیم را نباید در شعر فریاد زد، ما قرار نیست شعار بدهیم کار ما هنری‌ست و باید در قالب هنر برداشت را به مخاطب واگذار کرد که قطعاً هم برداشت درستی خواهد بود.

این داور جشنواره افزود: در واقع موسیقی فاخر همین آهنگ‌ها و ترانه‌هایی‌ست که گروه‌های موسیقی با اشتیاق اجرا می‌کنند، موسیقی زمانی می‌تواند فاخر باشد که مفاهیم آن در خدمت هنر باشد.

عبدی با اشاره به ترانه ماندگار “دایه دایه” محمد میرزاوندی گفت: “دایه دایه” مفهومی برآمده از دل تاریخ است که مفاهیم الحاقی را به زیبایی بیان می‌کند و تاریخ مصرف ندارد و از کودک تا کهنسال آن را با اشتیاق زمزمه می‌کنند در صورتی که موسیقی مبتنی بر شعار، مصرف دارد و در مدت کوتاهی کنار گذاشته می‌شود در موسیقی نمی‌توان به شعار اکتفا کرد.

وی با رد هرگونه مقایسه بین موسیقی پاپ به حماسی خاطرنشان کرد: بدون تردید موسیقی پاپ به دلیل شور و نشاط مخاطبان بیشتری به‌خصوص در بین جوانان دارد و نباید موسیقی حماسی را در کنار موسیقی پاپ به مقایسه بگذاریم منتها باید تلاش کرد جایگاه این موسیقی که ریشه در فرهنگ اصیل ما دارد حفظ شود و این حمایت دولت در تخصیص یارانه‌ و تسهیلات مناسب به حوزه موسیقی مقامی و حماسی‌ را می‌طلبد.

انتهای پیام

نشر فرهنگ و هنر

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا