عمومیمدیریت کسب و کار

چین و چروک پوست چگونه ایجاد می شود؟

چین و چروک جزئی از روند طبیعی پیری پوست است. نخستین چین و چروک‌ها معمولا در نواحی از صورت اتفاق می‌افتند که پوست نازکی دارند و در حرکات صورت زیاد تحت تاثیر قرار می‌گیرند. از آنجایی که ایجاد چین و چروک نشان از پیری دارد، اکثر مردم به ویژه خانم‌ها آن را دوست ندارند و به هر قیمتی حاضرند به مبارزه با آن بپردازند. در این مقاله به بررسی علت چین و چروک پرداخته و بعد راه‌های مقابله با آن را بررسی می‌کنیم.

آنچه در این مقاله می خوانیم

علت چین و چروک چیست؟

وقتی سن بالا می‌رود، پوست نازک‌تر، خشک‌تر و انعطاف‌پذیرتر شده و به زبان ساده می‌توان گفت که کمتر می‌تواند در برابر آسیب‌ها از خود محافظت به عمل آورد. در این حالت خطوط ریزی روی چهره مشاهده خواهد شد که در آینده کم‌کم به چین و چروک‌هایی عمیق تبدیل خواهند شد. حالات چهره مانند لبخند زدن، اخم کردن یا خیره شدن منجر به ایجاد خطوط ظریف و چین و چروک در سنین پایین شده و بعد با افزایش سن عمق چروک‌ها بیشتر می‌شود. وقتی پوست یک فرد جوان است، با حالات چهره به سرعت به حالت قبل برمی‌گردد اما زمانی‌که سن بالاتر می‌رود، به دلیل کاهش انعطاف‌پذیری، پوست سخت‌تر به حالت اولیه باز می‌گردد.

تفاوت‌های ساختاری پوست و همچنین رنگ پوست در ایجاد چین و چروک و مقدار آن موثر است. تحقیقات نشان می‌دهد که درم یا همان پوست در افراد سیاه‌پوست و آسیایی ضخیم‌تر است. یعنی این افراد دیرتر دچار چین و چروک پوستی می‌شوند. در عمیق‌تر شدن چین و چروک‌ها عوامل مختلفی تاثیرگذار هستند:

قرص هیرویت هلث اید 60 عددی

قیمت با تخفیف:97.600 تومان

قرص هیرویت هلث اید 60 عددی

قیمت با تخفیف: 97.600 تومان

  • میزان قرارگیری در معرض مستقیم نور خورشید
  • سیگار کشیدن
  • کم‌آبی بدن
  • مصرف برخی از داروها
  • عوامل ژنتیکی و محیطی

در مورد این عوامل برایتان توضیح خواهیم داد.

برای و لیفتینگ صورت کلکیک کرده و وارد داروخانه آنلاین مثبت سبز شوید.

تاثیر اشعه ماورا بنفش خورشید در چین و چروک پوست

وقتی با هدف حمام آفتاب یا برنزه کردن زیر نور خورشید می‌روید یا بعضی از ورزش‌ها را به مدت طولانی در فضای باز انجام می‌‎دهید، اشعه UV آسیبی جدی به پوست شما وارد می‌کند. اشعه ماوراء بنفش فیبرهای کلاژن و الاستین پوست را تجزیه می‌کند. این فیبرها بافت همبند را تشکیل داده و از پوست حمایت می‌کنند. با تجزیه شدن این لایه پوست ضعیف‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌شود. در این صورت پوست شروع به افتادگی کرده و چین و چروک‌ها به وجود می‌آیند.

پوست تیره حاوی ملانین بیشتری است. به همین دلیل در برابر اثرات مخرب اشعه یو وی محافظت بیشتری از پوست به عمل می‌آورد. افرادی که زیر نور خورشید کار می‌کنند، احتمال اینکه دچار چین و چروک زودرس شوند بیش از دیگران است. پوشیدن کلاه، زدن ضد آفتاب، پوشیدن لباس آستین بلند و زدن عینک آفتابی برای جلوگیری از پیری زودرس پوست به افرادی که در روز مدت زمان زیادی را زیر نور آفتاب می‌گذرانند، پیشنهاد می‌شود.

سیگار و الکل عاملی برای چین و چروک پوست

سیگار کشیدن منظم روند پیری پوست را تسریع می‌کند. در واقع سیگار کشیدن باعث می‌شود تا خون‌رسانی به پوست کاهش یابد. الکل نیز باعث کم‌آبی پوست می‌شود. افرادی که مدام مشروبات الکلی استفاده می‌کنند، بیش از بقیه دچار خشکی پوست می‌شوند و به همین دلیل احتمال ایجاد چین و چروک در آنها بیشتر از سایرین است.

چگونه از چین و چروک جلوگیری کنیم؟

گفتیم که علت چین و چروک به افزایش سن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، مصرف سیگار و الکل و تغییرات حالات صورت مثل خندیدن و اخم کردن ربط دارد. به منظور به تعویق انداختن بروز چین و چروک‌ها راهکارهای زیادی وجود دارد:

از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید

کرم مرطوب کننده بزنید

یک علت چین و چروک می‌تواند به خشک بودن پوست مرتبط باشد. اشخاصی که پوست خشک دارند زودتر از بقیه دچار چین و چروک می‌شوند. کرم مرطوب کننده، آب را در پوست به دام انداخته و به پوشاندن خطوط ریز روی چهره کمک می‌کند.

 

سیگار را ترک کنید

سیگار را کنار بگذارید و رنگ و بافت پوست خود را بهبود بخشید. ترک سیگار می‌تواند تاثیر بسزایی در جلوگیری از ایجاد چین و چروک داشته باشد.

تغذیه سالم داشته باشید

شواهد نشان می‌دهد که بعضی از ویتامین‌ها می‌توانند در محافظت از پوست و کاهش احتمال چین و چروک نقش داشته باشند. مثلا مشخص شده است که ویتامین C به کلاژن‌سازی کمک می‌کند و در نتیجه افتادگی پوست را به تعویق می‌اندازد. البته را هم به طور جداگانه می‌توانید مورد استفاده قرار دهید. هر روز سعی کنید میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا از ویتامین‌ها و دیگر مواد مغذی برخوردار شوید.

درمان چروک پوست

علت چین و چروک را شرح دادیم اما راه مقابله با آن چیست؟

کرم‌های ضد چروک

ترکیباتی که در کرم‌های ضد چروک بکار می‌روند بسیار می‌توانند متنوع باشند. آلفا هیدروکسی اسیدها، ، کوآنزیم Q10، پپتیدهای مس و آنتی اکسیدان‌ها از جمله این ترکیبات هستند.

بوتاکس

 

لیفت صورت

لیفت صورت نوعی جراحی زیبایی است که به منظور جوان‌سازی پوست توسط پزشک جراح صورت می‌گیرد. در این عمل مقداری از پوست و چربی برداشته شده و پوست به بالا کشیده می‌شود. تا چند هفته پس از این جراحی ممکن است همچنان آثار تورم و کبودی وجود داشته باشد. در مطالعات نشان داده شده که عمل لیفت صورت تا حدود 5 سال با همان کیفیت اولیه باقی می‌ماند و بعد از آن کم‌کم پوست دوباره شل می‌شود.

فیلر

فیلرها حاوی کلاژن، اسید هیالورونیک و چربی هستند. در چروک‌های عمیق صورت فیلر را تزریق می‌کنند تا پوست حجم بیشتری پیدا کند. بعد از تزریق فیلر معمولا فرد دچار تورم و کبودی در محل تزریق می‌شود. همانند بوتاکس، تزریق فیلر نیز درمانی موقتی برای رفع چین و چروک است. از تزریق فیلر بیشتر برای خط خنده استفاده می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی علت چین و چروک پرداختیم. چین و چروک بخشی طبیعی از روند پیری پوست است. اما عواملی همچون نور خورشید، کشیدن سیگار، نوشیدن الکل و … نیز می‌توانند در تسریع ایجاد با بالا رفتن سن، چین و چروک روی صورت نمایان می‌شود که برای خیلی از ما چندان خوشایند نیست. درست است که از ظاهر شدن چین و چروک و خطوط روی پوست صورت نمی‌توان اجتناب کرد، ولی تا حدودی می‌توان آثار چین و چروک را کاهش داد و علائم آن را به تأخیر انداخت. بسیاری از این راهکارها نیاز به هزینه‌ی چندانی ندارد و به راحتی می‌توانید در خانه به درمان چین و چروک صورت بپردازید.

چه چیزی باعث ایجاد چین و چروک صورت می‌شود؟

پوست دو لایه اصلی دارد: اپیدرم که لایه بیرونی است و درم، لایه میانی پوست که زیر اپیدرم قرار دارد. چین و چروک صورت روی لایه درم ایجاد می‌شود. با بالا رفتن سن، بدن کلاژن کمتری تولید می‌کند. کاری که کلاژن برای پوست انجام می‌دهد، این است که قابلیت ارتجاعی و کشسانی را به پوست داده و موجب صافی آن می‌شود. زمانی که سطح این پروتئین‌ها کاهش یابد، استحکام و قدرت پوست کم می‌شود. در نتیجه زمانی که کلاژن کمتری تولید شود، پوست شل و آویزان می‌شود و چین و چروک به وجود می‌آید. از جمله عواملی که باعث تسریع این فرآیند می‌شوند آسیب‌های ناشی از آفتاب و اشعه ماورای بنفش، سیگار کشیدن، کم آب بودن بدن، تغذیه غیر صحیح، عاداتی مانند خندیدن شدید و خوابیدن روی صورت، آلودگی و ذرات سمی و البته افزایش طبیعی سن را می‌توان نام یرد.
در این مطلب شما را با چند روش مؤثر برای پیشگیری و رفع چین و چروک صورت آشنا می‌کنیم.

سیگار نکشید                           

سیگار کشیدن برای بدن مضرات بسیاری به همراه دارد و هزاران دلیل وجود دارد که بتوان آن را ترک کرد و برای همیشه کنار گذاشت. جدا از سرطان ریه و بسیاری از بیماری‌های احتمالی، چین و چروک صورت یکی از دلایل مهم دیگری است که شما را از کشیدن سیگار منع می‌کند. سیگار باعث از بین رفتن کلاژن می‌شود و چروک پوست را بیشتر می‌کند.

آب کافی بنوشید

برای داشتن پوست خوب و شاداب، باید زمینه‌ی آن فراهم باشد. زمانی که آب‌رسانی و رطوبت پوست تأمین شود، پوست تا حد زیادی سالم به نظر می‌رسد. نوشیدن کافی مایعاتی مانند آب و چای سبز که دارای آنتی‌اکسیدان فراوان است، رطوبت پوست را تأمین می‌کند. نوشیدن آب علاوه بر اینکه پوست را از لایه‌های زیرین رطوبت دهی می‌کند، قادر است مواد مضر بدن را هم دفع کند.

مواد غذایی دارای آنتی‌اکسیدان مصرف کنید 

رادیکال‌های آزادی چون مواد آلاینده‌ها و ذرات سمی دارای مولکول‌های ناپایدار هستند و باعث آسیب‌رسانی به پوست می‌شوند. برای اینکه بتوان از شر این ذرات آزار رسان خلاص شد، استفاده از مواد غذایی و خوراکی‌هایی که آنتی‌اکسیدان دارند، بهترین راه حل است. ویتامین آ، سی و ای و همچنین بتاکاروتن از جمله آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که باید در رژیم غذایی گنجانده شوند. خوراکی‌هایی مانند بلوبری، اسفناج، کلم پیچ، موز، بادام، هویج، گردو، کرن بری، لوبیا، آلو، کیوی و بسیاری از میوه‌های دیگر حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند.
برخی از سرم‌های آرایشی دارای آنتی‌اکسیدان که حاوی ویتامین سی و ای هستند، به صورت مستقیم می‌توانند روی پوست اثر بگذارند و آسیب‌های اشعه ماورای بنفش و آلودگی را کاهش دهند.

مصرف قند را کاهش دهید

بر اساس مطالعات بسیاری که در مورد مصرف قند انجام شده، مصرف این ماده باعث پیری زودرس و ظهور زودهنگام چین و چروک پوست می‌شود. قند موجب فرآیندی به نام گلیکاسیون می‌‌شود که تخریب کلاژن و پیری زودرس را به دنبال دارد. با وجود این که حذف کامل شکر و قند از رژیم غذایی دشوار است اگر بتوانید مصرف آن را کاهش دهید، به بدن و پوست‌تان لطف بزرگی کرده‌اید.

از مرطوب‌کننده‌ی پوست استفاده کنید

برای استفاده از مرطوب‌کننده‌ی پوست، نوع و برندی را انتخاب کنید که با نوع پوست شما هم‌خوانی داشته باشد. روزی یک تا دو بار از کرم استفاده کنید. لازم نیست حتماً هزینه‌ی بسیاری را صرف این محصولات کنید. می‌توانید حتی از محصولات طبیعی یا خوراکی‌های خانگی هم برای رطوبت رسانی استفاده کنید. استفاده از کرم‌های ضد چروک دارای رتینول به شدت توصیه می‌شود.

محصولات نوتروژینا از انواع ماسک‌ها و اسکراب‌های پوست صورت و همچنین پاک‌کننده‌های آرایش و سایر محصولات مراقبت و تمیزکننده‌ی پوست صورت تشکیل شده است.

شب‌ها صورت‌تان را بشویید

پوست صورت خود را با ژل‌های شستشو و تونرها پاک کنید. ذرات قرار گرفته روی منافذ پوست باید شب قبل از خواب از روی پوست برداشته شوند.

هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و از آفتاب دور بمانید

اشعه‌ی ماورای بنفش خورشید به درون پوست نفوذ می‌کند و کلاژن را از بین می‌برد. به همین دلیل افرادی که برای مدت بیشتری زیر آفتاب می‌مانند، دارای چروک‌های بیشتری روی پوست صورت خود هستند. برای محافظت پوست در برابر اشعه‌ی خورشید، از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. مطمئن باشید که محصولاتی با SPF کافی، پوست شما را محافظت می‌کنند.

خواب کافی داشته باشید

زمانی که خواب هستیم، بدن‌مان هورمون رشد انسانی یا HGH ترشح می‌کند. این هورمون باعث رشد و تکثیر سلول‌ها می‌شود که سلول‌های پوست هم جزو آنها هستند. اگر خواب کافی نداشته باشیم، بدن هورمون کورتیزول ترشح می‌کند که همان هورمون استرس است. کورتیزول رشد را کاهش می‌دهد، بافت سلولی را متأثر می‌کند و باعث خشک شدن پوست می‌شود. با بالا رفتن سن، ترشح این هورمون کاهش می‌یابد ولی باید ساعات خواب را در حدی نگه دارید که هورمون کافی ترشح شود.

رفع چین و چروک صورت با لایه‌برداری پوست

لایه‌برداری موجب از بین بردن سلول‌های مرده موجود در سطح پوست می‌شود و اجازه می‌دهد سلول‌های جدید و تازه‌تر جایگزین آنها شود. جابه‌جایی این سلول‌ها برای پوست بسیار حائز اهمیت است. زمانی که لایه‌برداری می‌کنید، پوست را وادار به تولید کلاژن و الاستین جدید می‌کنید. به طور متوسط انجام لایه‌برداری پوست با ماسک صورت یک‌بار در هفته کافی است ولی اگر پوست حساسی دارید یا لایه‌بردار انتخاب شده قوی است، این مدت را طولانی‌تر کنید. لایه‌بردارهای چرب‌تر بهتر هستند. به خطوط روی پوست، چین و چروک می‌گویند. با افزایش سن، پوست کلاژن و الاستین کمتری تولید می‌کند و این امر باعث خشک شدن، نازک شدن و کاهش مقاومت پوست در برابر آسیب‌ها می‌شود. عوامل محیطی، کم‌آبی و سموم منجر به ایجاد چین و چروک می‌شوند. چروک صورت بخش جدایی‌ناپذیر و طبیعی فرایند پیری است؛ بنابراین هیچ دلیلی برای ترس از آن وجود ندارد. برای درمان چروک صورت و از بین بردن علائم پیری پوست، درمان‌ها و مداخلات زیادی وجود دارد اما دراین‌بین نمی‌توان نقش تغذیه را ازنظر دور داشت. چین و چروک که بخشی طبیعی از سالخوردگی است بیشتر در بخش‌هایی از پوست مثل صورت، گردن، دست‌ها و ساعد به چشم می‌زند که در معرض آفتاب قرار دارند. اگرچه ساختار و بافت پوست عمدتاً توسط ژنتیک تعیین می‌شود، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، به‌ویژه در مورد افرادی باپوست روشن، یک علت اصلی چروک صورت است. دلایل چروک صورت دیگر مثل آلاینده‌های هوا و سیگار نیز باعث تقویت بروز چین و چروک می‌شوند.

چروک صورت براثر مجموعه‌ای از عوامل ایجاد می‌شود که برخی از آن‌ها قابل‌کنترل بوده ولی رفع بقیه عوامل چروک صورت غیرقابل‌اجتناب هستند. عمده‌ترین دلایل چروک صورت شامل:

  1. سن: وقتی افراد پا به سن می‌گذارند پوست طبیعتاً انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد و شکننده‌تر می‌شود. کاهش میزان تولید روغن‌های طبیعی باعث خشکی پوست می‌شود و چروک را در آن افزایش می‌دهد. چربی لایۀ زیرین پوست از بین رفته و این کمبود چربی باعث شل و آویزان شدن پوست شده و درنتیجۀ نمای ظاهری شیارها و حفره‌های ایجادشده افزایش می‌یابد.
  2. قرار گرفتن در معرض نور ماورای بنفش: اشعه ماورای بنفش که باعث تسریع روند طبیعی پیری می‌شود، یکی از دلایل چروک صورت است. قرار گرفتن در معرض نور ماورای بنفش باعث درهم شکستن بافت متصل پوست یا کلاژن و فیبرهای الاستین می‌شود که در لایۀ عمقی پوست قرار دارند.
  3. مصرف دخانیات: یکی از دلایل چروک صورت مصرف دخانیات است که می‌تواند روند سالخوردگی نرمال پوست را شتاب بخشیده، عامل تقویت چین و چروک باشد. این ممکن است به دلیل تغییراتی باشد که در روند جریان خون‌رسانی به پوست ایجاد می‌شود.
  4. تکرار حالات صورت: حرکات و نماهای ظاهری شکل‌گرفته در صورت مانند لبخند زدن باعث ایجاد خطوط و چین و چروک ظریف در پوست می‌شود. هر بار که فرد یکی از عضلات صورت را مورداستفاده قرار می‌دهد، یک شیار در زیر سطح پوست شکل می‌گیرد؛ و وقتی پوست پیر می‌شود، انعطاف‌پذیری را ازدست‌داده و دیگر نمی‌تواند سر جای اولش برگردد و این شیارها به ویژگی‌های دائمی چهره تبدیل می‌شوند.

جلوگیری از چروک صورت

برخی از ما با بالا رفتن سن و دیدن چند چروک در صورت به فکر برطرف کردن آن و جلوگیری از چروک صورت هستیم. راهکارهای زیادی برای جلوگیری از چروک صورت وجود دارد که در اینجا بعضی از آن‌ها را نام می‌بریم.

  1. از خورشید دوری‌کنید: اشعه مستقیم خورشید اصلی‌ترین دلیل چروک صورت است.
  2. از کرم ضد آفتاب استفاده کنید بخصوص در تابستان: استفاده از کرم‌های ضد آفتاب علاوه بر جلوگیری از ایجاد چروک، از شما در مقابل سرطان پوست هم محافظت می‌کند.
  3. سیگار نکشید: دود سیگار پوست را پیر می‌کند. این دود آنزیم‌هایی را آزادکرده که کلاژن و الاستین را که مواد مهمی برای پوست هستند، از بین می‌برد.
  4. به‌اندازه کافی بخوابید: وقتی به‌اندازه‌ کافی بخوابید، هورمون رشد بیشتری تولید می‌شود، این هورمون کمک می‌کند پوستتان ضخیم باقی بماند، کشسانی بیشتری داشته باشد و کمتر چروک شود.
  5. به پشت بخوابید: خوابیدن در حالت‌های خاص برای شب‌های متوالی می‌تواند خط‌‌هایی روی صورت ایجاد کرده و چروک‌هایی در سطح پوست به وجود می‌آورد. به پهلو خوابیدن چروک‌های روی چانه و گونه‌ها را افزایش می‌دهد و خوابیدن روی شکم باعث می‌شود پیشانی‌تان چروک بخورد. پس بهتر است برای کم کردن چروک پوست به پشت بخوابید.
  6. چشمتان را در برابر نور آفتاب جمع نکرده عینک آفتابی بزنید.
  7. هفته‌ای یک‌بار ماهی بخورید مخصوصاً ماهی سالمون: ماهی علاوه برداشتن پروتئین منبع خوبی از اسیدهای چرب بخصوص امگا 3 هم هست و اسیدهای چرب در جلوگیری از چروک صورت بی‌تأثیر نیستند.
  8. بیشتر میوه و سبزی‌ بخورید: ماده‌ی مؤثر موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها آنتی‌اکسیدان آن‌هاست و آنتی‌اکسیدان‌ها کاری می‌کنند که پوست جوان‌تر و درخشان‌تر به نظر برسد و کمتر از نور خورشید صدمه ببیند
  9. به‌جای قهوه شکلات داغ بخورید: شکلات مقادیر زیادی از فلاونول غذایی دارد که از پوست در برابر خورشید محافظت می‌کند. همچنین جریان خون را در سلول‌های پوست افزایش می‌دهد، پوست را آب‌رسانی  کرده و باعث می‌شود صاف‌تر شود.
  10. صورتتان را زیاد نشورید: آب، چربی و رطوبت طبیعی پوست را که از چروک شدن پوست جلوگیری می‌کند، از بین می‌برد.
  11. از کرم‌های مرطوب‌کننده مرغوب استفاده کنید.

البته یک سری درمان چروک صورت هم برای اینکه زودتر به نتیجه برسیم وجود دارد که شامل:

  1. تزریق بوتاکس: تزریق سم بوتولینوم A خالص (بوتاکس)، ماهیچه‌های زیر چروک‌ها را شل‌ می‌کند. این درمان چروک صورت به پوست بالایی اجازه می‌دهد صاف‌تر و بدون چروک‌تر بماند.
  2. پرکننده‌های چروک: در این روش پزشک چروک‌ها را با مواد مختلفی مانند کلاژن، اسید هیالورونیک و سایر مواد مصنوعی پر می‌کند.
  3. لیزر و نوردرمانی: در این روش درمان چروک صورت، انرژی ساطع‌شده از یک منبع نور مانند لیزر یا دیود پالسی لایه‌ی بالایی پوست را برمی‌دارد و یک زخم پوستی کوچک و غیرقابل دید به وجود می‌آورد. این سیستم تولید کلاژن طبیعی پوست را تحریک و درنهایت به پوست صاف‌تر و چروک‌های کمتر منجر می‌شود.

حتما بخوانید: Neutrogena

معجزه رفع چروک صورت

باید بدانیم که داشتن پوستی سالم و بانشاط تنها درگرو استفاده از کرم‌ها، لوسیون ها و ماسک‌های گران‌قیمت، خارجی و رنگارنگ نیست بلکه در طبیعت گیاهان دارویی، دانه‌های روغنی و میوه‌های متنوعی وجود دارد که تأثیر خاص درمانی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها و عارضه‌های پوستی دارند و به نوعی معجزه رفع چروک صورت هستند. به‌گونه‌ای که امروز بسیاری از داروسازان در طب مدرن از گیاهان دارویی، دانه‌های روغنی و مواد معدنی برای تهیه انواع کرم‌ها، لوسیون ها و مواد بهداشتی و آرایشی استفاده می‌کنند.

  • اگر می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن چین و چروک‌های سطحی پوستتان را از بین ببرید، پیشنهاد می‌کنیم از ماسک گلیسیرین و مغز خیار برای برطرف کردن چین‌ها استفاده کنید. استفاده از این ماسک به مدت 7 روز علاوه بر تقویت سلول‌های پوستی و آب‌رسانی مناسب به برطرف شدن خشکی وچروک‌ ایجادشده در سطح پوست کمک می‌کند. این ماسک به‌عنوان معجزه رفع چروک پوست و از ساده‌ترین، کاربردی‌ترین و یکی از اورژانسی‌ترین شیوه‌های درمان چروک صورت و پیشگیری از پیری زودرس پوست است.
  • اگر شما فرد اخمالویی هستید یا زیاد می‌خندید حتماً خط اخم یا لبخندتان روی پیشانی یا اطراف لب‌ها و چشم نمایان است. خنده، اخم و انقباض عضلات صورت تأثیر زیادی در بروز چین‌وچروک در پوست صورت دارد. به اعتقاد درمانگران طب سنتی یکی از بهترین شیوه‌های مبارزه با بروز چین‌وچروک‌های ناشی از شادی و غم در زندگی استفاده از حمام‌های گیاهی است که با تأثیر گذاشتن بر اعصاب بدن و ریلکس کردن و آب‌رسانی دقیقی به سلول‌های پوست‌دارند تا از میزان آسیب واردشده به سلول‌های پوستی به‌مرور کم شود. حمام کردن با عصاره یا اسانس گیاهان دارویی مانند عصاره گل رز، عصاره اسطوخودوس، عصاره بادام شیرین، عصاره گل پامچال و عصاره لیمو یا روغن آواکادو از توصیه‌های طب سنتی است.
  • ماساژ صورت و عضلات اطراف چشم، پیشانی و دهان را می‌توان به‌عنوان معجزه رفع چروک پوست دانست. درصورتی‌که خانم‌های جوان از سنین 25-26 سالگی ماساژ شبانه صورت را به شیوه صحیح و به‌صورت مداوم داشته باشند، می‌توانند از بروز چین‌وچروک در صورت خود تا پایان مراحل میان‌سالی و اواخر دهه 50 امیدوار باشند. استفاده از روغن ماهی به‌عنوان روغن ماساژ برای این منظور یکی از مناسب‌ترین شیوه‌های درمانی است که توسط بسیاری از درمانگران طب سنتی چین به آن توصیه‌شده است.
  • درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان، بخوردرمانی را بهترین شیوه برای آب‌رسانی و تقویت سلول‌های پوستی می‌شناسند. برای این کار احتیاجی به‌اضافه کردن هیچ گیاه دارویی و ماده طبیعی وجود ندارد بلکه بخارآب به‌تنهایی برای افزایش میزان رطوبت، درمان چروک‌ صورت  سطحی و ایجاد لطافت پوست مؤثر است.

چروک صورت و رژیم غذایی

چروک صورت و از بین بردن این چین‌وچروک‌های مزاحم دغدغه‌ی افراد ۳۰ سال به بالاست. این چین‌ و چروک‌ها دلیل نمی‌شوند تا شما تسلیم پیری پوست شوید پس علاوه بر رعایت یک سری نکات راه‌های طبیعی و خانگی رفع چین و چروک صورت و اطراف چشم را هم باید به کاربست تا از شر چین و چروک‌ها خلاص شوید. همان‌طور که می‌دانید چروک صورت و رژیم غذایی ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. رژیم غذایی اصولی و درست تمامی مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان را شامل می‌شود چراکه آنتی‌اکسیدان‌ها تأثیر مستقیمی بر روی پوست داشته و از اثرات مخرب اشعه و سایر شرایط مخرب پوست جلوگیری می‌کنند. پس باید به دنبال رژیمی غذایی  بود که این مواد غذایی را از لیست خود حذف نکند. همین حالا به سایت کرده و برای استفاده از رژیم‌های بهاره چین و چروک پوست

جوان ماندن و توقف آثار گذر عمر به چهره، اندام و ظاهر انسان یکی از اهداف و آرزوهای همیشگی بشر بوده است. انسان همواره علاقه‌دار تا آثار پیری را تا جای ممکن در ظاهر خود کنترل کرده و درصورت امکان محو کند. البته پیشگیری از بیماری‌های جسمی که معمولا با بالارفتن سن بروز می‌کنند نیز اهمیت بسیاری دارد. اما حفظ طراوت و نشاط ظاهری نوعی علاقه‌ ذاتی و زیبایی پسندانه برای انسان محسوب می‌شود. این دغدغه با گذشت زمان و پیدایش راه و روش‌های مدرن مراقبت زیبایی و داروها و محصولات آرایشی و بهداشتی جدید شدت نیز گرفته است.

شاید چون در گذشته تلاش‌های انسان در این راستا کمتر به نتیجه می‌رسید ولی امروز می‌توان آثار این پیشرفت‌ها را در جوان‌تر ماندن و کند شدن روند پیری بیش از پیش احساس نمود. مبارزه با چین و چروک‌ پوست و پیشگیری از ایجاد آن‌ها، همچنین برطرف کردن‌شان درصورت ایجاد یکی از این دغدغه‌ها است. در ادامه می‌خواهیم درمورد این نگرانی‌ همیشگی انسان صحبت کرده و راه‌های موثر مقابله با چین و چروک پوست صورت را بررسی کنیم.

چین و چروک پوست چیست؟

چین و چروک پوست (Wrinkles) خطوطی عمیق یا سطحی هستند که روی پوست تشکیل می‌شوند. این خطوط گاهی آن‌قدر عمیق هستند که چاله یا شکافی در سطح پوست ایجاد می‌کنند. تشکیل چین و چروک روی پوست، بخشی از روند طبیعی افزایش سن در بدن است. درواقع، تغییرات سلولی ایجاد شده در اثر گذر عمر باعث ایجاد این خطوط روی پوست می‌شود.

چین و چروک روی پوست همه قسمت‌های بدن ایجاد می‌شود. اما ممکن است در برخی قسمت‌ها به دلایل حساسیت بیشتر پوست، تماس بیشتر با نور، گرما و سرما، کار بیشتر بعضی اعضا و مواردی مشابه چین و چروک‌ها زودتر، عمیق‌تر و بیشتر ایجاد می‌شوند. وراثت و ژنتیک یکی از اصلی‌ترین عوامل در میزان و زمان ایجاد چین و چروک در اطراف است. البته از نظر علمی ثابت شده است که همه چیز درمورد چین و چروک پوست به سن مربوط نمی‌شود و عوامل دیگر نیز در شدت و میزان ایجاد آن‌ها موثر هستند. عواملی مانند محیط زندگی، سبک زندگی و جنس پوست هنگام بحث درخصوص چین و چروک پوست بررسی می‌شوند. در ادامه به دلایل ایجاد چین و چروک پوست و عوامل پیش‌گیرنده آن‌ها خواهیم پرداخت.

چین و چروک پوست چگونه ایجاد می‌شود؟

برای درک بهتر چگونگی ایجاد این خطوط آزار دهنده روی پوست، بهتر است کمی دقیق‌تر درمورد خود پوست توضیح دهیم. پوست از سه لایه اصلی تشکلی می‌شود که عبارتند از:

  • لایه بیرونی یا اپیدرم Epidermis
  • لایه میانی یا درم Dermis
  • لایه درونی یا هیپودرم Hypodermis

در طول حیات، از کودکی تا جوانی و میان‌سالی، سلول‌های پوستی با سرعت و به‌صورت دائم تکثیر می‌شوند. تکثیر لایه درم، از بین رفتن لایه اپیدرم را جبران می‌کند و هرگونه آسیب جزئی را بی‌اثر می‌سازد. به همین دلیل معمولا اثر زخم در کودکی و جوانی با سرعت بیشتری بهبود میابد یا کاملا از بین می‌رود. حال اینکه این اثر در دوران میان‌سالی ممکن است هیچگاه کاملا بهبود نیابد. درواقع با افزایش سن، سرعت تکثیر سلول‌های درم کاهش یافته، در نتیجه احیای اپیدرم نیز کند می‌شود که در نهایت نازک شدن لایه‌های بیرونی پوست و آسیب‌پذیری بیشتر آن را به دنبال دارد. نکته دیگر کاهش میزان تولید پروتئین‌های پوستی با کاهش تکثیر درم است. در پوست دو نوع پروتئین مهم وجود دارد که عبارتند از:

  • کلاژن (collagen) الیاف پروتئینی که خاصیت کشسانی پوست را تقویت می‌کند.
  • الاستین (Elastin) پروتئینی که چربی پوست را تامین می‌کند.

این دو پروتئین که در  کنار هم چربی پوست و خاصیت کشسانی آن را تامین می‌کنند، مهمترین تاثیر را در احیای پوست دارند. کاهش کلاژن و الاستین کاهش رطوبت و چربی پوست را به دنبال دارد و همچنین افت سرعت ترمیم آن را موجب می‌شود. با کاهش تکثیر درم، اپیدرم نازک‌تر و ضعیف‌تر می‌شود. پوست آسیب‌پذیر در اثر کاهش میزان کلاژن و الاستین، سفت‌تر شده و خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهد که توقف احیا و ترمیم پوست را دربرابر محرک‌ها و آسیب‌های محیطی در پی دارد. چین و چروک به‌این ترتیب روی پوست ایجاد می‌شود.

عوامل موثر در ایجاد چین و چروک پوستی

چین و چروک با ترکیبی از عوامل غیر قابل کنترل و قابل کنترل ایجاد می‌شوند. به این معنی که به دلیل وجود عوامل غیرقابل کنترل  نمی‌توان روند ایجاد آن‌ها را کامل متوقف کرد اما با توجه به عوامل قابل کنترل می‌اوان سرعت ایجاد‌شان را کاهش داد.  عوامل غیرقابل کنترل ایجاد چین و چروک عبارتند از:

سن

ایجاد چین و چروک تحت تاثیر افزایش سن در همه افراد یک‌سان نیست. اما به‌طور کلی کاهش تکثیر سلول‌های اپیدرم و درم، همچنین کلاژن و الاستین از ۴۰ سالگی آغاز می‌شود.

وراثت

در حالت کلی برخی از افراد داری پوست قوی‌تری هستند و ممکن است کاهش سرعت تولید سلول‌های پوستی در آن‌ها دیرتر اتفاق افتد. به همین شکل، برخی دیگر روند پیری را دراثر شرایط جسمی خاص‌شان زودتر طی کنند. این مساله ارتباط مستقیم با وراثت دارد.

ژنتیک

یک تمر ثابت شده در این زمین تاثیر ژن است. برای مثال سیاه‌پوستان دارای پوست قوی‌تری هستند و چین و چروک در آن‌ها با تاخیر بیشتری ایجاد می‌شود. درعین حال افراد سفید پوست سرعت پیر شدن پوست را بیشتر احساس می‌کنند.

اما این عوامل غیرقابل کنترل می‌توانند تاثیر بیشتر یا کمتری داشته باشند. این امر بستگی دارد که شما نسبت به عوامل قابل کنترل چین و چروک چه عملکردی داشته باشید. دقت به دوری از این عوامل می‌تواند تاثیر افزایش سن، وراثت و ژنتیک را تاحد زیادی تعدیل کند. عوامل قابل کنترل عبارتند از

اشعه ماوراءبنفش

نور خورشید منبع اصلی این اشعه محسوب می‌شود. این اشعه به پوست آسیب جدی وارد کرده و سرعت پیری پوست را افزایش می‌دهد. به همین دلیل افرادی که در مناطق آفتابی و گرم زندگی می‌کنند بیش از باقی افراد دچار چین و چروک پوست صورت می‌شوند. اشعه ماوراءبنفش بافت همبند کلاژن و الاستین را شکسته و خاصیت الاستیکی پوست را از بین می‌برد. همچنین کاهش چربی پوست و خشک آنم را به همراه دارد که در کنار هم باعث افزایش چین و چروک و پیری زودرس می‌شوند. چروک‌های دور چشم از این دست چین و چروک‌ها هستنند.

مصرف سیگار و مخدرها و انواع دخانیات

مخدرها و سیگار جریان خون زیر پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهند که این تغییرات در عملکرد سلول‌های پوستی اختلال ایجاد می‌کند. همین امر ضعف پوست و افزایش چین و چروک پوست را در پی دارد.

اخم یا لبخند

حالات تکراری گرفتن به صورت هنگام صحبت، عصبانیت یا شادی باعث می‌شود تا چین و چروک‌هایی با عنوان خط اخم یا لبخند در بخش‌های مختلف پوست ایجاد شود. در حالت عادی با اخم یا خندین خطوطی روی پیشانی، بین دو ابرو و کنار لب‌ها تشکیل می‌شود که هنگام برگشت صورت به حالت عادی این خطوط محو می‌شود. اما با تکرار تشکیل چنین خطوطی آن هم به صورت شدید، سلول‌ها قادر به بازگشت به حالت عادی نیستند و کم‌کم  خطوط مذکور عمیق و محسوس باقی می‌مانند. چین و چروک‌ پیشانی رایج‌ترین چروک‌هایی هستند که به این دلیل ایجاد می‌شوند.

سبک زندگی

در این مورد باید اشاره کرد که خواب کم بیشترین تاثیر را بر سرعت بخشیدن به روند پیری پوست دارد. خوب خوابیدن یکی از اصلی‌ترین عوامل شادابی پوست حتی در جوانی محسوب می‌شود و در این سنین نیز اگر یک شب خواب کافی نداشته باشید، روز بعد پوست شما خسته و تیره به‌نظر می‌رسد. خواب منظم و در طول شب نیز تاثیر بهتری از خواب در طول روز دارد. پوست نیاز دارد مانند دیگر بخش‌های بدن شما در طول شب استراحت کند.  تغذیه نیز در این بخش اهمیت دارد. کم آب نوشیدن، مصرف کم سبزی‌ها و میوه‌های تازه و نوشیدن بیش از حد کافئین می‌تواند در افزایش روند پیری موثر باشد.

در پایان این بخش باید اشاره کرد، گاهی مواردی مانند شغل، محل زندگی یا بیماری‌های مزمن دیگر هستند که مقابله با عوامل غیرقابل کنترل را سخت‌تر می‌کنند. اما در این موارد نیز راه‌هایی برای کاهش تاثیر هوال ذکر شده ارائه می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

درمان داروئی چین و چروک

تاثیر برخی داروها و مواد آرایشی و بهداشتی در کاهش سرعت پیری و ایجاد چین و چروک در صورت ثابت شده است. ترکیبات موجود در این داروها، بر عملکرد سلول‌های پوستی تاثیر داشته و کمبودهایی که این سلول‌ها با آن‌ها مواجه هستند را تامین می‌کنند. در ادامه به برخی ترکیبات دارویی موثر در کاهش سرعت ایجاد چین و چروک پوست اشاره می‌کنیم.

چین و چروک پوست چگونه ایجاد می شود؟

رتینوئیدهای موضعی Retinoids

لایه‌بردارها

این محصولات که تنها به صورت موضعی تجویز می‌شوند با برداشت و پاک کردن لایه‌ای از سلول‌های مرده از سطح پوست، آن را برای تکثیر سلول‌های جوان تحریک می‌کنند. لایه‌بردارها به صورت لوسیون، ماسک، اسکراب و پماد عرضه می‌شوند. موثرترین لایه‌بردارها حاوی آلفا هیدروکسی اسیدها یا ترکیبات گلیکولیک اسید و لاکتیک اسید هستند. تاثیر این ترکیبات بر روی چین و چروک‌های عمیق نامحسوس است و درواقع بیشتر جنبه پیشگیرانه دارند. توجه داشته باشید که استفاده از لایه‌بردارهای حاوی سالیسیلیک اسید به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

آنتی‌اکسیدان‌های خوراکی

کلاژن‌های خوراکی

کلاژن که اصلی‌ترین ماده برای حفظ خاصیت الاستیکی پوست است، در کرم‌ها و لوسیون‌های موضعی بسیار به‌کار می‌رود. اما مصرف کلاژن به صورت خوراکی تاثیری چندبرابر از مصرف آن به‌صورت موضعی دارد. مصرف مکمل‌های کلاژن از بهترین درمان‌های دارویی برای کاهش سرعت پیری پوست است.

در مورد داروهای موضعی باید گفت، بسیاری از محصولات ضدچروک یا ضد پیری موجود در بازار جنبه آرایشی داشته و تاثیر درمانی چندانی ندارند. در این مواقع برخی کرم‌ها و لوسیون‌ها که حاوی ترکیبات رتینول، آنتی اکسیدان و بعضی از پپتید‌ها هستند می‌توانند تاثیری حدودی داشته باشند. برخی درمان‌های پزشکی دیگر نیز برای پیشگیری از روند پیری یا درمان محسوس‌تر چین و چروک ارائه می‌شوند که عبارتند از:

در انتهای این بخش باید خاطر نشان کرد، استفاده از داروهای خوراکی یا موضعی و همچنین بهره‌مندی از روش‌های فیزیکی درمان پوست چروک شده حتما و الزاما باید با مشورت پزشک متخصص پوست و مو و تحت نظر آن‌ها انجام شود. استفاده از هر یک از روش‌های ذکر شده در مراکز غیرپزشکی می‌تواند عواقب و خطرات جدی و جبران‌ناپذیر را به همراه داشته باشد. انتخاب روش مناسب ترمیمی برای هر شخص باید تحت نظر پزشک متخصص صورت گرفته و سپس پیاده شود.

راه‌های پیشگیری از ایجاد چین و چروک پوست

شناخت عوامل تشدید چین و چروک می‌تواند بر در پیش گرفتن راه‌کارهای پیشگیری از این عارضه پیری موثر باشد. درواقع تغییر برخی رفتارهای غلط می‌تواند سرعت پیری پوست را کاهش دهد و به سلامت پوست کمک کند. از آنجا هیچ درمان قطعی چین و چروک وجود ندارد، بهتر است از این راه‌کارها استفاده کرد. راه‌های موثر در کاهش چین و چروک که در روزمره می‌توان به آن‌ها توجه داشت عبارتند از:

  • استفاده منظم و مستمر و روزانه از ضد آفتاب‌ها
  • مصرف زیاد آب
  • مصرف میوه و سبزی‌جات تازه
  • استفاده از روغن‌های حاوی اسید چربی‌ اشباع
  • خواب و استراحت منظم
  • مرطوب نگه داشتن پوست و تامین چربی از دست رفته آن
  • شستشوی منظم و روزانه پوست با شوینده‌های سبک و مخصوص
  • عدم شستشوی صورت با صابون و شوپینده‌های قلیایی
  • مصرف منظم ویتامین‌های مفید برای پوست با مشورت دکتر پوست
  • استفاده از عینک اگر چشم ضعیفی دارد (برای پیشگیری از اخم کردن مداوم)
  • کاهش مصرف قند
  • استفاده از آنتی اکسیدان‌ها در رژیم غذایی

استفاده از ماساژ پوست و روغن‌درمانی نیز راه‌کارهای موثر دیگر در حفظ هرچه ‌بیشتر شادابی پوست هستند. به‌طور کلی می‌توان گفت، دوری از هرآنچه پوست را خشک و آسیب‌پذیرتر می‌کند، رساندن رطوبت و چربی کافی پس از هر آسیب احتمالی به پوست و تامین مواد مغذی مورد نیاز پوست می‌تواند به کند شدن روند پیری کمک شایانی کند و حتی در درمان چروک شدن پوست صورت موثر باشد.

درمان‌های خانگی چین و چروک پوست صورت

درکنار راه‌های روتین پیشگیری و کاهش چین و چروک پوست، برخی درمان‌های خانگی و دردسترس نیز مطرح می‌شود که بعضا ریشه در طب سنتی و گیاهی دارند. استفاده از برخی ماسک‌های خانگی شامل این راه‌کارها می‌شوند. در ادامه به معرفی تعدادی از این راه‌کارهای مفید و دردسترس برای کاهش چین و چروک پوست می‌پردازیم

  • استفاده از ماسک‌های خانگی مانند ماسک آلوورا برای چین و چروک یا ماسک خیار و گلیسیرین
  • استفاده از حمام‌های گیاهی و خوابیدن در وان پر از محلول آب و عصاره‌های گیاهی آرام‌بخش و مفید برای پوست مانند عصاره گل رز و عصاره اسطوخودوس
  • استفاده از روغن درمانی به کمک روغن نارگیل، جوجوبا و آرگان (ماساژ پوست با روغن‌های ذکر شده)
  • بخور هفتگی صورت، به‌طور کلی بخور صورت برای چین و چروک بسیار مفید است. از آن غافل نشوید.

دوری از و تنش‌های ناشی از آن‌ها نیز در کاهش ایجاد چین و چروک تاثیر بسیاری دارد. گاهی مصرف برخی آرام‌بخش‌های گیاهی نیز برای این هدف توصیه می‌شود.

در نهایت باید گفت، بهره‌بردن از یک روتین که با شما هم‌خوانی داشته باشد در پیشگیری از ایجاد چین و چروک و کند شدن روند پیری پوست بسیار موثر خواهد بود. این روتین را می‌توان با مشورت پزشک متخصص به بهترین و دقیق‌ترین شکل انتخاب کرد. برای این‌کار کمک گرفتن از راهی کم‌دردسر و در دسترس است. همچنین اگر قصد استفاده از روش‌های تهاجمی و غیر دارویی رفع چین و چروک و جوان‌سازی دارید، حتما این‌کار را نزد پزشک متخصص انجام دهید. متخصصین پذیرش ۲۴ می‌توانند در این مسیر شما را همراهی کنند.

غفاری روی گزینه کلیک کنید.

 

منبع:

خطوط روی چهره اثرگذار باشند. اقدامات لازم جهت درمان و پیشگیری از چین و چروک را هم برایتان شرح دادیم. با رعایت اصولی که عنوان شد می‌توانید پیری پوست خود را به تعویق بیندازید.

 

دکمه بازگشت به بالا