اقتصادیعمومیمدیریت کسب و کار

نحوه داربست زدن درخت انگور

می تواند یکی از پر ارزش‌ترین محصولات باغ شما باشد! اما برای این که محصول سالم و پرباری داشته باشید، باید نحوه‌ی داربست زدن انگور را بلد باشید. استفاده از داربست در هنگام رشد انگور اهمیت بالایی دارد. داربست نه تنها وزن درخت را تحمل می‌کند، بلکه کمک می کند شاخه ها به طور یکنواخت گسترده شوند و همگی در معرض نور خورشید و گردش مناسب هوا قرار بگیرند.

نحوه داربست زدن درخت انگور

انتخاب بهترین داربست برای درخت شما بستگی به محل کاشت درخت، تعداد درختان، فضای موجود و خاک دارد. در ها یا باغ‌های کوچک، داربست انگور از چوب، فلز یا سیم ساخته می‌شود و باید طوری طراحی شود که درخت در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. در این مقاله به شما نشان می‌دهیم که چگونه انگور را روی داربست خانه خود پرورش دهید.

آیا وجود داربست برای رشد انگور ضروری است؟

از نظر فنی نیازی به داربست انگور نیست. آن‌ها بدون کمک ما هم در طبیعت خیلی خوب رشد می‌کنند. اما اگر داربست نباشد، درخت انگور از هر چیزی که نزدیک آن باشد، مثل دیوارهای خانه یا درخت‌های دیگر بالا می‌رود و این هرس کردن درخت را دشوار می‌کند و از طرف دیگر باعث می‌شود خوشه‌هایی که نزدیک زمین اند در معرض انواع بیماری‌ها و آفت‌ها قرار بگیرند. درخت انگور با مراقبت مناسب می‌تواند بیش از 50 یا حتی 100 سال عمر کند. پس برای داشتن محصول سالم و درختی پر بار، داشتن یک داربست محکم و مناسب کمک خیلی خوبی است.

درخت انگور چگونه روی داربست رشد می کند؟

درخت انگور شاخه های ریزی به نام پیچک داردکه به هر چیزی می‌چسبند. درخت انگور به خودی خود بالا رونده است، اما با وجود داربست می توان شاخه ها را مرتب نگه داشت تا در مسیر مشخصی که می‌خواهیم رشد کنند.

ارتفاع داربست چقدر باید باشد؟

خب، بستگی دارد. اگر قصد دارید حیاط یا پاسیوی خود را با آن بپوشانید، به تمام کارهایی که قرار است زیر داربست انجام دهید فکر کنید. می خواهید زیر برگ ها ناهار میل کنید؟ یا زیر سایه آن بایستید؟

مثلا در حیاط خانه می‌توان داربستی به ارتفاع یک متر و 80 سانت بنا کرد که برای هرس و چیدن انگور بدون نردبان ارتفاع مناسبی است. پس از این که تصمیم گرفتید خودتان انگور پرورش دهید، بهترین درخت انگور برای منطقه خود را پیدا کنید.  همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر برای خرید نهال گردو کلیک کنید.

همزمان با کاشت درخت انگور، داربست مناسب با فضای خانه تان را هم نصب کنید. اختلاف اندازه درخت و داربست عجیب به نظر می رسد، اما به این فکر کنید که پنج سال دیگر شاخه ها آن قدر رشد می کنند که حصار کاملا پوشیده می شود. در ابتدا چون درخت جوان و کوچک است خودتان باید آن ها را به داربست ببندید، اما با بالغ شدن درخت و رشد آن، شاخه ها خودشان به داربست می چسبند.

نحوه ی بستن داربست

  1. 1. برای نصب تیرک‌ها (جهت نگه داشتن داربست) چاله هایی به عمق نیم متر بکنید. اگر تعداد تیرک‌ها زیاد است باید بین هر کدامشان شش متر فاصله باشد. ولی چنانچه فضای کافی ندارید می توانید فاصله را کم کنید.
  2. 2. در ابتدا و انتهای هر ردیف، یک گودال اضافی برای قرار دادن تیرک نگهدارنده حفر کنید که بتوانید سیم های داربست را به آن محکم کنید. این گودال ها را به عمق نیم متر و با زاویه ی 45 درجه به سمت داخل داربست حفر کنید.
  3. 3. 15 سانت انتهای گودال را با ماسه پر کنید تا آب به انتهای تیرک ها نفوذ نکند.
  4. 4. تیرک‌ها را در امتداد داربست بنا کنید. تیرک‌های اصلی باید 5 متر ارتفاع داشته باشند که 2 متر آن بیرون از زمین است و تیرک های زاویه داری که در دو انتهای داربست قرار دارند باید 2.70 سانت باشند که 2.20 سانت آن بیرون از زمین قرار دارد. با پای خود خاک اطراف تیرک ها را فشار دهید تا به خوبی منسجم شوند.
  5. 5. در هر دو انتهای داربست، نصب کنید. مهار زمینی یک میله فلزی است که در یک سمت آن تیغه هایی پیچ مانند وجود دارد و در سمت دیگرش حلقه ای تعبیه شده است. مهار را از سمت تیغه با زاویه ی 45 درجه به سمت بیرون داربست نصب کنید.
  6. 6. یک یا دو ردیف سیم نمره 4 (جنس گالوانیزه) روی داربست ببندید. اگر یک ردیف سیم استفاده می کنید باید آن را در 10 سانتی متری بالای تیرک ببندید و اگر دو ردیف سیم دارید باید ردیف پایین 75 سانت از زمین فاصله داشته باشد و ردیف دوم در 10 سانتی متری بالای تیرک نصب شود.
  7. 7. سیم ها را تا انتهای داربست بکشید و آن را به مهار زمینی ببندید.

نکاتی در خصوص پرورش انگور بر روی داربست

  • هنگام بستن ساقه به داربست توجه کنید که گره ی نختان باید حدود 30 سانتیمتر از انتهای ساقه فاصله داشته باشد. هیچگاه انتهای ساقه را گره نزنید، چون رشد را متوقف می کند.
  • وقتی شاخه رشد کرد و به بالای داربست رسید، آن را به سمت چپ یا راست ببندید تا به صورت افقی گسترش پیدا کند. هر سمتی را که انتخاب کردید فرقی ندارد؛ شاخه بعدی را در جهت مخالف ببندید تا در نهایت شکل شاخه ها به صورت T شود.
  • هر زمستان باید بسیاری از شاخه های رشد کرده در تابستان گذشته را هرس کنید. تقریبا 90 سانت از سر شاخه هایی که افقی رشد کرده اند را باید بچینید. در این مورد نترسید. درخت انگور گیاه بسیار قدرتمندیست. اگر به درستی گیاه را هرس نکنید ممکن است سال بعد محصولی نداشته باشید.

به خاطر داشته باشید که انگور برای رسیدن به نور کامل خورشید نیاز دارد، پس آن را طوری روی داربست بکشید که داربدر سال 1399 بارها افتخار این را داشتیم که پاسخگوی شما عزیزان و باغداران محترم درخت انگور در رابطه با شیوه داربست درخت انگور باشیم. همچنین شما میتوانید از طریق و یا از قسمت نظرات انتهای صفحه سوالات خود را مطرح فرمایید.

در ابتدا به صورت مختصر در رابطه با گیاه شناسی درخت انگور میدانیم که انگور درختچه‌ای بالا رونده است که طول آن به ۱۰ الی ۱۵ متر می‌رسد و به سهولت از موانع و درختان مجاور بالا می‌رود

درخت انگور گیاهی بسیار قدیمی و موطن اصلی آن، ایران و آسیای صغیر است و به صورت وحشی و نیمه وحشی در این مناطق رشد می‌یابد.

واریته‌های انگور از لحاظ رنگ حبه‌ها به چهار دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:انگور‌های سبز، انگور‌های قرمز، انگور‌های سیاه، انگور‌های زرد

داربست در هنگام رشد انگور اهمیت بالایی دارد. داربست نه تنها وزن درخت را تحمل می‌کند، بلکه کمک می کند شاخه ها به طور یکنواخت گسترده شوند و همگی در معرض نور خورشید و گردش مناسب هوا قرار بگیرند که این نکته در طولانی مدت باغ شما را یک سر و گردن از باغ های مجاور که از داربست استفاده نکرده اند بالاتر قرار می دهد.

و اما انتخاب بهترین داربست!

انتخاب بهترین داربست برای درخت شما بستگی به محل کاشت درخت، تعداد درختان، فضای موجود و خاک دارد. در تاکستان ها یا باغ‌های کوچک، داربست انگور از چوب، فلز یا سیم ساخته می‌شود و باید طوری طراحی شود که درخت در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. در این مقاله به شما نشان می‌دهیم که چگونه انگور را روی داربست خانه خود پرورش دهید.

آیا واقعا وجود داربست برای رشد انگور ضروری است؟

از نظر فنی نیازی به داربست انگور نیست. آن‌ها بدون کمک ما هم در طبیعت خیلی خوب رشد می‌کنند. اما اگر داربست نباشد، درخت انگور از هر چیزی که نزدیک آن باشد، مثل دیوارهای خانه یا درخت‌های دیگر بالا می‌رود و این هرس کردن درخت را دشوار می‌کند و از طرف دیگر باعث می‌شود خوشه‌هایی که نزدیک زمین اند در معرض انواع بیماری‌ها و آفت‌ها قرار بگیرند. درخت انگور با مراقبت مناسب می‌تواند بیش از ۵۰ یا حتی ۱۰۰ سال عمر کند. پس برای داشتن محصول سالم و درختی پر بار، داشتن یک داربست محکم و مناسب کمک خیلی خوبی است.

درخت انگور چگونه روی داربست رشد می کند؟

درخت انگور شاخه های ریزی به نام پیچک دارد که به هر چیزی می‌چسبند. درخت انگور به خودی خود بالا رونده است، اما با وجود داربست می توان شاخه ها را مرتب نگه داشت تا در مسیر مشخصی که می‌خواهیم رشد کنند.

ارتفاع داربست چقدر باید باشد؟

بستگی دارد. اگر قصد دارید حیاط یا پاسیوی خود را با آن بپوشانید، به تمام کارهایی که قرار است زیر داربست انجام دهید فکر کنید. می خواهید زیر برگ ها ناهار میل کنید؟ یا زیر سایه آن بایستید؟

مثلا در حیاط خانه می‌توان داربستی به ارتفاع یک متر و ۸۰ سانت بنا کرد که برای هرس و چیدن انگور بدون نردبان ارتفاع مناسبی است. پس از این که تصمیم گرفتید خودتان انگور پرورش دهید، بهترین درخت انگور برای منطقه خود را پیدا کنید.

همزمان با کاشت درخت انگور، داربست مناسب با فضای خانه تان را هم نصب کنید. اختلاف اندازه درخت و داربست عجیب به نظر می رسد، اما به این فکر کنید که پنج سال دیگر شاخه ها آن قدر رشد می کنند که حصار کاملا پوشیده می شود. در ابتدا چون درخت جوان و کوچک است خودتان باید آن ها را به داربست ببندید، اما با بالغ شدن درخت و رشد آن، شاخه ها خودشان به داربست می چسبند.

نحوه ی بستن داربست

۱. برای نصب تیرک‌ها (جهت نگه داشتن داربست) چاله هایی به عمق نیم متر بکنید. اگر تعداد تیرک‌ها زیاد است باید بین هر کدامشان شش متر فاصله باشد. ولی چنانچه فضای کافی ندارید می توانید فاصله را کم کنید.

۲. در ابتدا و انتهای هر ردیف، یک گودال اضافی برای قرار دادن تیرک نگهدارنده حفر کنید که بتوانید سیم های داربست را به آن محکم کنید. این گودال ها را به عمق نیم متر و با زاویه ی ۴۵ درجه به سمت داخل داربست حفر کنید.

۳. ۱۵ سانت انتهای گودال را با ماسه پر کنید تا آب به انتهای تیرک ها نفوذ نکند.

۴. تیرک‌ها را در امتداد داربست بنا کنید. تیرک‌های اصلی باید ۲.۵ متر ارتفاع داشته باشند که ۲ متر آن بیرون از زمین است و تیرک های زاویه داری که در دو انتهای داربست قرار دارند باید ۲.۷۰ سانت باشند که ۲.۲۰ سانت آن بیرون از زمین قرار دارد. با پای خود خاک اطراف تیرک ها را فشار دهید تا به خوبی منسجم شوند.

۵. در هر دو انتهای داربست، مهار زمینی نصب کنید. مهار زمینی یک میله فلزی است که در یک سمت آن تیغه هایی پیچ مانند وجود دارد و در سمت دیگرش حلقه ای تعبیه شده است. مهار را از سمت تیغه با زاویه ی ۴۵ درجه به سمت بیرون داربست نصب کنید.

۶. یک یا دو ردیف سیم نمره ۴ (جنس گالوانیزه) روی داربست ببندید. اگر یک ردیف سیم استفاده می کنید باید آن را در ۱۰ سانتی متری بالای تیرک ببندید و اگر دو ردیف سیم دارید باید ردیف پایین ۷۵ سانت از زمین فاصله داشته باشد و ردیف دوم در ۱۰ سانتی متری بالای تیرک نصب شود.

۷. سیم ها را تا انتهای داربست بکشید و آن را به مهار زمینی ببندید.

نکاتی در خصوص پرورش انگور بر روی داربست

  • هنگام بستن ساقه به داربست توجه کنید که گره ی نختان باید حدود ۳۰ سانتیمتر از انتهای ساقه فاصله داشته باشد. هیچگاه انتهای ساقه را گره نزنید، چون رشد را متوقف می کند.
  • وقتی شاخه رشد کرد و به بالای داربست رسید، آن را به سمت چپ یا راست ببندید تا به صورت افقی گسترش پیدا کند. هر سمتی را که انتخاب کردید فرقی ندارد؛ شاخه بعدی را در جهت مخالف ببندید تا در نهایت شکل شاخه ها به صورت T شود.
  • هر زمستان باید بسیاری از شاخه های رشد کرده در تابستان گذشته را هرس کنید. تقریبا ۹۰ سانت از سر شاخه هایی که افقی رشد کرده اند را باید بچینید. در این مورد نترسید. درخت انگور گیاه بسیار قدرتمندیست. اگر به درستی گیاه را هرس نکنید ممکن است سال بعد محصولی نداشته باشید.
  • به خاطر داشته باشید که انگور برای رسیدن به نور کامل خورشید نیاز دارد، پس آن را طوری روی داربست بکشید که داربست روی آن سایه نیندازد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کاشت انگور و گردو در خانه می توانید به سایت گردو پالیز نهال مراجعه کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا