اقتصادیمدیریت کسب و کار

آشنایی با شغل سئو

مفهوم بهینه سازی موتور جستجو یا SEO عمری کمتر از دو دهه دارد و زمینه کاری کاملا جدید و تازه‌ای است. با این حال، در همین مدت کوتاه، این مفهوم چنان اهمیت و ارزشی پیدا کرده است که تداوم و موفقیت هر شرکت و سازمانی به داشتن سایتی بهینه شده از نظر سئو وابسته شده است. از همین رو بازار کار بسیار خوبی برای استخدام کارشناس سئو به وجود آمده و تمامی شرکت‌ها و سازمان‌ها به دنبال جذب متخصص یا کارشناس سئویی هستند که به شیوه‌های بهینه سازی سایت و افزایش و بهبود رتبه در موتورهای جستجو تسلط کافی داشته باشد. برای آموزش خصوصی سئو روی لینک ضربه بزنید.

آشنایی با شغل سئو

اگر کارشناس SEO هستید یا تازه به این حوزه علاقمند شدید و دوست دارید در مورد بازار کار و نحوه استخدام کارشناس سئو بیشتر بدانید مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مطالب مرتبط: آگهی‌های استخدام

کارشناس سئو کیست؟

در حال حاضر تمامی کسب و کارها و مشاغل به سمت آنلاین شدن پیش رفته‌اند و رقابت شدیدی بین کسب و کارهای مختلف بر سر گرفتن جایگاه بهتر در موتورهای جستجو وجود دارد. به عبارتی کسب جایگاه برتر در موتورهای جستجو مثل گوگل می‌تواند باعث افزایش فروش خدمات، سرویس‌ها و محصولات هر سازمان و شرکت باشد.

به عبارت دیگر، سئوکار کسی است که روش‌های افزایش ترافیک از موتورهای جستجو مثل گوگل را بلد باشد. به گفته سایت seo.com گرفتن جایگاه بهتر در موتورهای جستجو و رسیدن به نتیجه‌ 1 صفحه جستجو از جمله وظایف کارشناس سئو است.

به خاطر اهمیت بالای این موضوع، هر شرکت و سازمانی با هر زمینه فعالیت به نیاز دارد و این موقعیت شغلی بازار کار بسیار خوبی در ایران و کشورهای دنیا پیدا کرده است.

تحصیلات موردنیاز برای استخدام متخصص سئو

از آنجا که هنوز رشته دانشگاهی خاصی برای آموزش رسمی سئو وجود ندارد هر شرکتی سیاست متفاوتی در مورد تحصیلات مورد نیاز استخدام کارشناس سئو دارد. در مورد اغلب شرکت‌ها نوع رشته تحصیلی اهمیتی ندارد و معمولا دارا بودن مدرک کارشناسی در هر رشته‌ای کفایت می‌کند.

بازار کار و شرایط استخدام کارشناس سئو چگونه است؟

براساس اطلاعات سایت در حال حاضر بیش از یک میلیارد وبسایت وجود دارند و هرکدام در تلاش برای کسب جایگاه اول در موتورهای جستجو مثل گوگل، بینگ و یاهو و موتورهای دیگر هستند. سئو و محتوای سئو شده پادشاه بلامنازع در مسیر دستیابی به این جایگاه است.

امروزه تمام شرکت‌ها، حتی شرکت‌هایی که ساختار سنتی داشته‌اند متوجه اهمیت و لزوم کسب جایگاه در موتورهای جستجو شده‌اند. به همین دلیل، شغل کارشناس سئو، تقاضا و بازار کار بسیار خوبی پیدا کرده است و یک سئوکار حرفه‌ای و باتجربه می‌تواند درآمد بسیار خوبی نیز از این راه کسب کند. براساس سایت میانگین درآمد کارشناس سئو چیزی بین 55000 -89000 دلار در سال تخمین زده می‌شود.

به نقل از ویکی دمی یکی از مزایای موقعیت شغلی کارشناس سئو این است که الزامی بر حضور فیزیکی شما در شرکت یا سازمان وجود ندارد. شما برای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو تنها به یک سیسنم یا لپتاپ و دسترسی اینترنت نیاز دارید، همین و بس! به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها سختگیری زیادی بر حضور شما ندارند و امکان دورکاری یا کار به صورت پروژه‌ای نیز وجود دارد و در مورد زمانبندی و نحوه همکاری‌تان گزینه‌های زیادی پیش رو دارید.

موقعیت شغلی سئوکار بخشی از واحد دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی به شمار می‌رود و بسته به نوع و اندازه شرکت و سازمان ممکن است به یک یا چندین سئوکار نیاز داشته باشد. حتی در برخی شرکت‌ها ممکن است تیم سئو، شامل کارآموزان سئو، کارشناس سئو و مدیر سئو باشد. بنابراین چه سئوکار حرفه‌ای و باتجربه باشید چه تازه قصد فعالیت در این حوزه را داشته باشید با بررسی آگهی‌های شغلی در سایت جاب ویژن می‌توانید مسیر حرفه‌ای خود به عنوان متخصص سئو را شروع کنید.

اگر عبارت استخدام کارشناس سئو را در جاب ویژن جستجو کنید با حجم زیادی از آگهی‌های استخدامی مواجه می‌شوید که با توجه به شرایط و تجربیاتتان می‌توانید برای آن‌ها رزومه ارسال کنید.

کارشناس سئو چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

حتما خاطرتان هست که تا همین چند سال پیش، انتهای مقالات وبلاگ‌ها پر بود از ده‌ها برچسب و تگ مرتبط و حتی غیرمرتبط! چون تصور بر این بود که با بهینه‌سازی و افزایش متاتگ‌ها می‌توان به بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو کمک کرد و شاید وظیفه اصلی سئوکار همین بود. اما وظایف و مهارت‌های سئوکار در چندسال گذشته متحول شده و امروزه متخصص بهینه سازی سایت نیاز به مهارت‌ها و توانایی‌های گسترده‌ای دارد.

متخصص و مشاور سئو به طیف وسیعی از مهارت‌های فنی مثل زبان‌های برنامه‌نویسی HTML، PHP یا CSS، نرم‌افزارهای مدیریت داده مثل MYSQL، نرم افزارهای استخراج و تحلیل داده مثل گوگل آنالیتیکس و نرم افزارهای مارکتینگ مانند گوگل ادوردز و … آشنایی متوسط به بالا داشته باشد.

علاوه بر این، یک سئوکار موفق به مهارت‌های فردی مثل قدرت تجزیه و تحلیل بالا، روابط عمومی خوب، خلاقیت و نوآوری و توانایی حل مساله نیاز دارد.

  • تسلط به موتورهای جستجو و نحوه عملکرد آنها
  • توانایی تشخیص کلمات کلیدی پرارزش با استفاده از ابزارهای مختلف
  • آشنایی مقدماتی با HTML
  • شناخت جایگاه کلمه کلیدی و کاربرد آن
  • مهارت‌های نوشتاری و کپی رایتینگ متوسط به بالا
  • آشنا به تولید محتوای بصری مثل عکس، ویدیو و اینفوگرافی
  • توانایی ساخت و ایجاد لینک در صفحات کلیدی
  • آشنایی با ترندهای سئو و تغییرات الگوریتم‌های گوگل

مسئولیت‌ها و وظایف شغلی کارشناس سئو چیست؟

فردی که در زمینه سئوی سایت تخصص دارد وظیفه اصلی‌اش بهبود جایگاه سایت در موتورهای جستجو و ایجاد محتوایی سئودوست است. روش‌های بسیار زیادی برای رسیدن به این هدف وجود دارد که تقریبا همگی آن‌ها جزء وظایف و مسئولیت‌های متخصص سئو به شمار می‌آیند.

به طور مثال اگر کلمه‌های کلیدی «فرصت شغلی» یا «راهنمای استخدام» را در گوگل جستجو کنید می‌بینید که سایت کاریابی جایگاه بسیار خوبی در صفحه اول دارد. رسیدن به این جایگاه، حفظ آن و حتی بهبود و بهتر کردن این جایگاه از جمله وظایف همکار عزیز سئوکار در تیم جاب ویژن است.

برخی از مسئولیت‌های مشاور سئو عبارتند از:

  • بررسی و آنالیز کاربران سایت و بهبود تجربه کاربری
  • بهینه‌سازی صفحات سایت
  • آماده‌سازی گزارش‌های و آمارهای مربوط به وضعیت سایت
  • جستجو و یافتن کلمات کلیدی پرقدرت برای دستیابی به ترافیک بیشتر
  • پیدا کردن مشکلات و نقاط ضعف سایت و ارائه راه حل برای آن‌ها
  • بررسی رقبا و ارائه راهکار برای حفظ یا کسب جایگاه بالاتر
  • بهبود ساختار و وضعیت URL
  • بهبود و اصلاح تایتل تگ یا تگ عنوان
  • بهبود تگ‌های هدینگ
  • بهینه‌سازی متادیسکریپشن یا متای توضیحات
  • غنی کردن محتوای سایت با استفاده از لینک‌سازی داخلی و خارجی
  • بهبود و تقویت محتواهای قبلی سایت

نوشتن و تولید محتوا، بسته به سیاست‌های شرکت یا سازمان ممکن است بخشی از وظایف سئوکار باشد یا نباشد؛ اما در هرصورت از سئوکار انتظار می‌رود تسلط خوبی بر زبان فارسی و قواعد نگارشی داشته باشد و توانایی نوشتن محتوای سئو شده را داشته باشد.

کارفرمایان به دنبال چه ویژگی‌ها و مهارت‌هایی هستند؟

صفحه مربوط به آگهی‌های یکی از پربازدیدترین صفحات در سایت جاب ویژن است و شرکت‌های زیادی به دنبال استخدام سئوکار حرفه‌ای هستند. هرچند هر شرکت و سازمانی ممکن است معیارها و فاکتورهای گزینش متفاوتی داشته باشد؛ اما به طور کلی، از متخصص سئو انتظار می‌رود این ویژگی‌ها و مهارت‌ها را داشته باشد:

  • سابقه و تجربه کار در زمینه مارکتینگ، محتوانویسی و SEO
  • دانش و آگهی بالا در مورد عملکرد موتورهای جستجو
  • توانایی تفکر خلاقانه و استراتژیک، شناسایی مشکل و قدرت حل مساله
  • دستورزبان و مهارت نوشتاری متوسط به بالا
  • توانایی کار به صورت گروهی و انفرادی
  • آشنایی با گوگل آنالیتیکس و نحوه کار با آن
  • تسلط یا آشنایی نسبی به HTML، CSS و دیگر زبان‌ها
  • تجربه در زمینه ابزارهای بهینه سازی وبسایت
  • مهارت‌های بالای تحلیلی و مدیریت زمان

دورنما و آینده شغلی سئوکار

سئو و بهینه سازی سایت بخشی از حوزه گسترده دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود و اکثر مشاغل این حوزه ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. اکثر افرادی که به عنوان کارآموز یا کارشناس سئو مشغول به کار می‌شوند در همین حوزه دیجیتال مارکتینگ می‌مانند. هر کدام از حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ می‌توانند هدف بعدی شما در این مسیر جذاب باشند.

7 دورنمای شغلی و مسیر حرفه‌ای محبوب برای سئوکاران عبارتند از:

  1. کارشناس SEM یا بازاریاب موتورهای جستجو
  2. مشاور بازاریابی کسب و کار یا مشاور مارکتینگ
  3. کارشناس یا متخصص دیجیتال مارکتینگ
  4. تحلیلگر بازاریابی
  5. کارشناس تولید محتوا
  6. مدیر سئو
  7. در نهایت کارآفرین و ایجاد کسب و کار خود

چطور می‌توانیم کارشناس سئو شویم؟

تقریبا دو دهه پیش که تازه مفهوم سئو و بهینه سازی وبسایت به وجود آمده بود کارشناس سئو کسی بود که از طریق کار با وبسایت خودش به تجربیاتی دست پیدا کرده بود. اما امروزه زمینه کاری کارشناس سئو زیرمجموعه‌ای از بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود.

مطالب مرتبط:

با این حال می‌شود این زمینه شغلی هنوز جوان و نوپا به حساب می‌آید و هنوز رشته دانشگاهی برای آن به وجود نیامده است. در نتیجه، تمامی کارشناسان سئو که در حال حاضر مشغول به کار هستند اصول سئو را از طریق مطالعه، شرکت در دوره‌های و کلاس‌های آموزشی یا تجربیات عملی خود کسب کرده‌اند.

چند راه متداول برای یادگیری سئو عبارتند از:

  • افزایش اطلاعات با مطالعه وبساتی‌های معتبر خارجی و داخلی
  • شرکت در دوره‌های آموزشی سئو
  • شرکت‌ها در کارگاه‌ها و وبینارهای آموزشی آنلاین
  • یادگیری عملی اصول سئو و بهینه سازی سایت از طریق وبسایت شخصی
  • کارآموزی و کار در شرکت دیجیتال مارکتینگ
  • اخذ مدارک و گواهینانه‌های متخصص سئو
  • فعالیت فریلنس و دورکار به عنوان کارآموز سئو

خوشبختانه در چندسال اخیر وبسایت‌ها و آکادمی‌های مجازی و حضوری خوبی برای یادگیری سئو به وجود آمده است که می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید. همچنین اگر آشنایی خوبی با زبان انگلیسی داشته باشید می‌توانید به وبسایت‌های معتبری چون Moz.com و semrush.com مراجعه کنید و به صورت آنلاین آموزش ببینید.

منظور از سئو (SEO) چیست؟

به بیانی ساده، که به آن سئو نیز گفته می‌شود، مجموعه اقداماتی است که به منجر می‌شود. با به کارگیری صحیح این علم، می‌توان کاربران بیشتری را به سمت سایت هدایت کرد و از این طریق کسب و کار یا برند مورد نظر را معرفی نمود. در واقع سئو به دیده شدن بیشتر سایت کمک می‌کند. زمانی که وب‌سایت مورد نظرتان در لیست نتایج جستجو در صفحات نخست جا بگیرد، می‌توانید مشتریان بیشتری را به کسب و کار خود دعوت کنید و در نهایت درآمد بیشتری نصیبتان خواهد شد.

هدف اکثر کسب و کارها و مدیران وب از سئو سایتشان این است که بتوانند به واسطه کلمات کلیدی مشخص شده، در صفحات نخست موتورهای جستجو از جمله گوگل قرار بگیرند. جستجو کاربر، رسیدن به سایت شما از طریق کلمه کلیدی وارد شده و کلیک بر روی وبسایتتان، دقیقا همان هدفی است که تمام صاحبین سایت‌ها به دنبال آن هستند. به همین دلیل است که امروزه جایگاه سئوکاران و شغل سئو مورد توجه قرار گرفته است.

سئو دقیقا چه کار می‌کند؟!

برای اینکه بتوانید سایت خود و صفحات آن را بهینه سازی کنید، در ابتدا باید به طور دقیق با نحوه کار موتورهای جستجو آشنا شوید. به عبارتی دیگر، این ربات‌های موتورهای جستجو هستند که به بررسی محتوای وبسایت شما می‌پردازند و سبب می‌شوند تا سایت شما به مخاطبین نشان داده شود. موتورهای جستجو با استفاده از عوامل متعدد، تجزیه، تحلیل و تعیین ارتباط سایت با کلمه‌ مورد نظر مخاطب را برقرار می‌کنند.

لازم به ذکر است که گوگل معمولا استانداردهای مورد نظرش را فاش نمی‌کند، اما با این حال متخصصان این حوزه به دنبال یافتن فاکتورهای موردنظر گوگل می‌روند و از آن‌ها برای سئو سایت‌ها استفاده می‌کنند. برای اینکه پاسخ سوال (چگونه سئو کار بشم؟) را بدانید، باید از فاکتورهای تاثیرگذار در رتبه‌بندی صفحات وب آگاه باشید. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین موارد موثر در رتبه‌بندی سایت‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • سن دامنه، URL و آتوریتی آن
  • لینک‌ها
  • بهینه سازی سایت در نسخه موبایل
  • محتوای بهینه شده و باکیفیت
  • سرعت آپلود صفحات (ازجمله سرعت لود صفحات سایت در نسخه گوشی موبایل)
  • در دسترس بودن و برقراری امنیت سایت
  • تجربه کاربری

حتما بخوانید:

منظور از رتبه‌بندی سایت این است که وب‌سایت شما در هنگام جستجو کاربر، در اولین صفحه نتایج جستجو باشد و کاربر بتواند در همان صفحه نخست گوگل در رتبه‌های بالا به آن دسترسی داشته باشد. سایتی می‌تواند به یک رتبه قابل توجه در گوگل دست یابد که عواملی که بالا نام برده شد را رعایت کند. همچنین سئوکار یک سایت موفق باید به روش‌های جدید سئو مسلط باشد و از آن‌ها در بهینه‌سازی سایت استفاده کند. موتورهای جستجو زمان رتبه‌بندی سایت سه مرحله زیر را دنبال می‌کنند.

کراول کردن

ایندکس کردن

در این مرحله، وب‌سایت مورد نظر و تمامی صفحات آن به لیست نتایج جستجو افزوده می‌شود. اگر وبسایت مدنظرتان در فهرست نتایج جستجو نباشد، دیگر شانسی برای دیده شدن توسط کاربر نخواهید داشت!

رتبه‌بندی

زمانی که چیزی را در گوگل تایپ می‌کنید، گوگل مرتبط‌ ترین سایت‌ها با کلمه کلیدی جستجو شده را می‌یابد و به شما نشان می‌دهد. این نتایج براساس عوامل مختلفی از جمله موقعیت جغرافیایی، زبان، تجربه کاربری و… می‌باشد.

سئو کار یا متخصص سئو چه کسی است؟

متخصص سئو کسی است که دانش و مهارت بالایی در زمینه بهینه سازی سایت دارد و به خوبی می‌تواند وب‌سایت را به لحاظ فنی، کاربری، محتوا و… بررسی کند و آن را برای حضور در جایگاه‌های برتر نتایج و به حداکثر رساندن بازدید سایت، بهبود می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید در رتبه‌های بالای گوگل حضور داشته باشید، بدون شک به یک سئوکار نیاز خواهید داشت. دستیابی به ترافیک ارگانیک، علاوه بر اجرای تکنیک‌های سئو، نیازمند اجرای برخی کمپین‌های بازاریابی، حل مسائل فنی، داشتن روحیه تحقیق برای دستیابی به بهترین و مرتبط ترین کلمات و مهارت بهینه سازی محتوای وب نیز می‌باشد.

وظیفه متخصص سئو چیست؟

یک متخصص سئو به کسب و کارها و کارفرمایان کمک می‌کند تا بتوانند صفحه محصول و خدمات خود را در نتایج جستجو در بهترین رتبه قرار دهند. بنابراین یک سئوکار حرفه‌ای درباره بهترین روش‌های رسیدن به این هدف تحقیق و آنالیز می‌کند تا به یک استراتژی مطلوب برسد. با کمک این استراتژی، می‌توان وبسایت را به جایگاه‌های اول گوگل ارتقا داد. هدف اصلی یک متخصص سئو، افزایش بازدید وبسایت با استفاده از کلمات کلیدی مناسب هر کسب و کار، بهبود تجربه کاربری و تطبیق وبسایت با آخرین الگوریتم‌های موتورهای جستجو است. با این وجود، تمامی موتورهای جستجو همواره در حال تغییر هستند و متخصصان این حوزه باید همواره پیگیر این تغییرات باشند.

متخصصان سئو نیز مانند هر فرد شاغل دیگری باید مهارت‌ها و تخصص‌های موردنیاز آن شغل را داشته باشند. البته شغل سئو هیچ رشته دانشگاهی ندارد و هر فرد علاقمند به این حوزه می‌تواند از طریق حضور در کلاس‌های آنلاین و حضوری، مطالعه مداوم و بهره‌گیری از بهترین منابع جزو حرفه‌ای‌ترین افراد فعال در این زمینه شود. کارهایی که هر سئوکار بعد از یادگیری باید انجام دهد، به شرح زیر است:

  • تهیه استراتژی برای بهینه‌سازی وبسایت
  • تحقیق در مورد کلیدواژه‌ها و استفاده از آن‌ها در بازاریابی و رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل
  • مشخص کردن اهداف قابل اندازه‌گیری که به تیم بازاریابی کمک می‌کند تا روند رشد اقدامات سئو را پیگیری کنند.
  • ارتباط با سایر متخصصان حاضر در تیم مارکتینگ به منظور پیشبرد اهداف تیم
  • همکاری با افراد دیگر در بخش بازاریابی برای مدیریت استراتژی سئو
  • همکاری مداوم با تیم تولید محتوا برای تدوین برنامه تولید محتوای جذاب و باکیفیت
  • همکاری با تیم فنی و برنامه نویسی به منظور پیاده‌سازی و تصحیح موارد فنی
  • تدوین استراتژی لینک سازی و بک لینک برای رسیدن به بهترین نتایج

چگونه سئو کار بشم؟

جالب است بدانید که برخی از متخصصان سئو از ابتدا با هدف سئوکار شدن رو به این شغل نیاورده‌اند! برخی افراد به صورت کاملا تصادفی وارد این کار شدند و بعدها به کسب مهارت‌های بیشتری پرداختند. همان‌طور که گفته شد، در دانشگاه رشته‌ای برای تخصص سئو وجود ندارد و کسب مهارت در این حوزه بستگی به علاقه و پیگیری شما دارد. با این حال، در ادامه قصد داریم نگاهی به مسیر شغلی سئوکاران بیندازیم و بررسی کنیم که برای تبدیل شدن به یک متخصص سئو حرفه‌ای چه مراحلی را باید طی کرد.

پیشنهاد ویژه:

گام اول: آیا سئو و فعالیت در این حوزه مناسب من است؟

اولین گام برای اینکه وارد شغل سئو شوید این است که مطمئن شوید که واقعا به سئوکاری علاقمند هستید یا خیر؟! بدون شک هیچ‌کس تمایل ندارد وقت خود را صرف کاری کند که هیچ علاقه یا استعدادی در آن ندارد. بنابراین اگر به طور کامل درمورد این شغل تحقیق کنید، می‌توانید به روشنی به این نتیجه برسید که آیا برای این شغل مناسب هستید و یا آیا روحیه شما سازگار با شرایط شغلی سئو هست یا خیر؟!

گام دوم: درک مفاهیم و اصول مهم سئو

هر متخصص سئویی باید بداند که سرنوشت کارش تماما به شیوه کاری موتورهای جستجو بستگی دارد. به همین دلیل باید در مورد کرالرها یا همان ربات‌های جستجوگر اطلاعات کافی کسب کنید. این ربات‌ها در مورد کیفیت و مرتبط بودن محتوای شما با کلیدواژه‌ها قضاوت می‌کنند و چندین عامل کلیدی دیگر نیز باعث تصمیم آن‌ها در مورد سایت شما می‌شود. موتورهای جستجو به منزله جعبه سیاه‌هایی هستند که معمولا اطلاعات و اسرار خود را حفظ می‌کنند.

اما می‌توان از عوامل شناخته شده برای بهینه‌سازی سایت استفاده کرد و وبسایت خود را در میان سایر رقبا برجسته‌تر کرد. برای اینکه بتوانید در حوزه سئو متخصص شوید، باید با اصول اولیه آن شروع کنید. در ابتدای راه باید به این درک برسید که کاربران و موتورهای جستجو چگونه با یکدیگر تعامل دارند و برای بهینه سازی محتوا به بهترین شکل ممکن چه اقداماتی می‌توان انجام داد. به طور کلی یادگیری اصول اولیه سئو در سه مولفه زیر خلاصه می‌شود:

  • انواع محتوایی که موردنیاز کاربران است. (در سئو همه چیز به قصد و هدف کاربر بستگی دارد.)
  • درک دقیق از شیوه کار موتورهای جستجو
  • یادگیری کار با ابزارها و روش‌های موردنیاز برای بهینه‌سازی وبسایت‌ها

زمانی که به طور کامل از زیربنای سئو و تمامی بایدها و نبایدهای آن مطلع شوید، قادر خواهید بود تمامی تکنیک‌ها را بر روی وبسایت خود اعمال کنید.

حتما بخوانید:

گام سوم: ساخت یک وب سایت

هنگامی که کاملا از اصول سئو آگاه شدید، زمان بهره‌گیری از دانش و مهارت‌تان فرا خواهد رسید. بیشتر افراد حرفه‌ای این حوزه پیشنهاد می‌کنند که برای کسب تجربه، بهتر است دانش خود را بر روی وبسایت خودتان پیاده سازی کنید. به عبارتی دیگر، باید آزمون و خطا را بر روی سایت خود انجام دهید تا در این زمینه حرفه‌ای شوید. بدین منظور لازم است تا HTML را بیاموزید، با تمامی تگ‌ها آشنا باشید و هر یک را آزمایش و آنالیز کنید. بنابراین بهتر است به سراغ موضوعی بروید که به آن علاقمند هستید تا تولید محتوا برای شما آسان‌تر باشد.

گام چهارم: یادگیری یک سیستم مدیریت محتوا مثل وردپرس

همان‌طور که می‌دانید امروزه یک سوم وبسایت‌های موجود در دنیای وب با استفاده از ساخته شده‌اند. بنابراین اگر می‌خواهید پاسخ سوال (چگونه سئو کار بشم؟) را بیابید، باید به خوبی با این سیستم آشنا باشید. البته خوب است بدانید که پرطرفدار بودن وردپرس تنها دلیلی نیست که به سراغ یادگیری آن بروید، بلکه این سایت ساز یکی از بهترین CMSهای موجود برای سئو نیز می‌باشد. وردپرس به دلیل تاثیری که به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر عملکرد سئو دارد، بسیار قابل توجه سئوکاران است؛ به همین دلیل یادگیری آن باید در برنامه کاری شما نیز قراربگیرد.

پیشنهاد ویژه:

گام پنجم: یادگیری و کار با ابزار های آنالیز سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس

سئوکاران از ابزارهای مختلفی برای بهینه سازی محتوا و تجزیه و تحلیل عملکرد آن‌ها استفاده می‌کنند. پایه و اصل سئو یادگیری کار با ابزارهای گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول است. در حقیقت این دو مورد برای انجام کارهای سئو بسیار اهمیت دارند. این دو ابزار داده‌های مهمی در اختیار شما قرار می‌دهند که می‌توانید برای بهبود شرایط سایت از آن‌ها استفاده کنید. به یاد داشته باشید که تخصص در سئو با تسلط بر این دو ابزار پیوند خورده است.

گام ششم: مطالعه و یادگیری مداوم

شما به عنوان یک سئوکار باید بدانید که موتورهای جستجو هر روزه در حال تغییر هستند و هر روزه آپدیت‌های جدیدی در آن‌ها رخ می‌دهد. به همین علت باید به صورت روزانه اطلاعات لازم در مورد تغییرات آن‌ها را به دست آورید تا همواره رتبه سایت خود را در وضعیت قابل قبول نگه دارید. آگاهی از آخرین الگوریتم‌های گوگل این فرصت را در اختیار شما می‌گذارد که بتوانید بهترین تصمیمات را برای بهینه‌سازی وبسایت‌ها بگیرید و در میان رقبای خود حرفی برای گفتن داشته باشید!

گام هفتم: بررسی و تحلیل نتایج جستجو

در این مرحله باید بیشترین دقت خود را به کار بگیرید و نتایج جستجو را بررسی کنید. بدین منظور باید تحقیق کنید که نتایج جستجو:

  • چه ساختاری دارند؟
  • چه محتوایی به کاربر نشان می‌دهند؟
  • چه وبسایتی بهترین محتوا را ارائه کرده است؟

شما باید همواره به این نکته توجه کنید که در زمان جستجو کلمات، نتایج چگونه تغییر می‌کنند. موتور جستجوی گوگل همیشه به دنبال این است که بهترین نتایج را به کاربر نشان دهد. بنابراین باید نتایج جستجو را مداوم پیگیری و بررسی کنید. سایر گام‌هایی که برای تبدیل شدن به یک سئوکار حرفه‌ای باید آن‌ها را طی کنید، عبارتند از:

  • گام هشتم: درباره سئو تکنیکال اطلاعات کسب کنید.
  • گام نهم: درباره استراتژی، تولید، بهینه‌سازی و ارتقا محتوا کسب اطلاع کنید.
  • گام دهم: تکنیک‌های لینک سازی را بیاموزید.
  • گام یازدهم: در کنفرانس‌ها و همایش‌های سئو و دیجیتال مارکتینگ شرکت کنید.
  • گام دوازدهم: صبور باشید

چگونه استراتژیست سئو شویم؟

تا این قسمت از مطلب در مورد سئوکار و چگونگی رسیدن به این جایگاه شغلی صحبت کردیم. یکی دیگر از مشاغلی که وابسته به حوزه سئو است، طراحی استراتژی می‌باشد. در این بخش قصد داریم به شما بگوییم که چگونه می‌توانید به این شغل دست پیدا کنید.

استراتژیست سئو کیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

به کسی که با شناخت و استفاده دقیق از استراتژی‌ها، کاربران را به سمت محتوای سایت هدایت می‌کند، استراتژیست می‌گویند. کار این متخصصین به این صورت است که کلیدواژه‌ها و موضوعات را طوری بهینه‌سازی کنند که جستجوی کاربر به سایت آن‌ها ختم شده و مخاطب متوجه حرفه‌ای بودن سایت شود.

مهارت‌های موردنیاز استراتژیست سئو چیست؟

برای آن‌که بتوانید در بازار کار، در جایگاه یک استراتژیست سئو فعالیت کنید، لازم است به یک‌سری از مهارت‌ها تسلط داشته باشید. برخی از این مهارت‌ها انتسابی بوده و برخی دیگر نیاز به آموزش دارند.

آشنایی با سه بخش سئو

زمانی شما می‌توانید برای بهینه‌سازی یک سایت، طراحی کنید که به طور دقیق بدانید سئو چیست و با بخش‌ها و جزئیات آن آشنا باشید. سه بخش اصلی سئو شامل سئو فنی، سئو داخلی و سئو خارجی می‌باشد.

اولویت‌بندی امور

یکی دیگر از مهارت‌های مهم یک استراتژیست، توانایی اولویت‌بندی کارها است. این کار باعث می‌شود تا تمام امور مهم مشخص شوند و هیچ‌کدام از قلم نیفتند. همچنین کارهای حیاتی‌تر به موقع و طبق زمان‌بندی انجام خواهند شد. به عنوان مثال، شما باید بدانید که فرآیند بک‌لینک‌سازی بسیار زمان‌بر و البته مهم است. بنابراین اگر می‌خواهید این پروسه را شروع کنید، باید برای آن یک مدت زمان طولانی‌تر در نظر بگیرید.

دارا بودن تفکر انتقادی

تفکر انتقادی به یک استراتژیست سئو کمک می‌کند تا راحت‌تر موضوعات مختلف را تجزیه و تحلیل کند و بهترین راه‌حل‌ها را بیابد. به طور کلی، برنامه‌های اجرایی استراتژیست‌ها با یکدیگر یکسان نیستند و کسی می‌تواند بهترین عملکرد را داشته باشد که دارای تفکر انتقادی باشد. از دیگر مهارت‌های مهم این شغل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهارت بالا در فن بیان
  • توانایی تجزیه و تحلیل مسائل
  • آشنایی با کدنویسی
  • شناخت اصول بازاریابی
  • صبور بودن و داشتن سایر مهارت‌های نرم

یک استراتژیست سئو به چه ابزارها و پیش‌نیازهایی نیاز دارد؟

ابزارهای زیادی برای طراحی استراتژی سئو یک سایت وجود دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • گوگل سرچ کنسول
  • گوگل آنالیتیکس
  • UpCity Free SEO Report Card
  • Bing Webmaster
  • Seolyzer و…

بازار کار و درآمد یک استراتژیست سئو چگونه است؟

باتوجه به اینکه امروزه هر وبسایتی برای رشد کردن و دیده شدن در موتورهای جستجو، نیاز به بهینه‌سازی دارد، می‌توان به این نتیجه رسید که بازار کار یک استراتژیست هم داغ است. چراکه در فرآیند سئو باید یک نفر متخصص حضور داشته باشد تا استراتژی لازم را باتوجه به اصول و استانداردها طراحی نماید. درآمد استراتژیست‌ها یک مبلغ معین نیست و معمولا باتوجه به معیارهایی مانند حوزه کاری، میزان تجربه و تخصص، میزان عمل‌گرا بودن آن‌ها و… مشخص می‌شود.

چگونه کارشناس سئو شویم؟

زمانی که تصمیم می‌گیرید به عرصه سئو و بهنیه‌سازی سایت وارد شوید، در ابتدا با دانشی که در اختیار دارید می‌توانید در جایگاه یک کارشناس فعالیت نمایید. کسی که در چنین جایگاهی شروع به فعالیت می‌کند، فقط کافیست که بخشی از سئو یک سایت را انجام دهد و به هیچ عنوان نیاز نیست که صفر تا صد آن را در دست بگیرد. در ادامه بیشتر درمورد این شغل و راه‌های رسیدن به آن صحبت خواهیم کرد.

شرح وظایف یک کارشناس سئو چیست؟

بدون شک یکی از وظایفی که یک کارشناس دارد این است که با سه بخش بهینه‌سازی سایت آشنا باشد و بتواند این کار را انجام دهد. این سه بخش شامل سئو داخلی و خارجی و فنی می‌باشند که هر یک از این آن‌ها یک‌سری کارهای جزئی اما مهم را در بر دارند. از دیگر وظایف این کارشناس‌ها، بهنیه‌سازی سایت برای تلفن‌های همراه است؛ تا بدین ترتیب کاربران موبایل هم بتوانند به راحتی از مطالب وبسایت استفاده نمایند.

ممکن است تصور کنید که آنالیز و تجزیه و تحلیل در شرح وظایف کارشناس سئو نیست، اما این توانمندی تاثیر زیادی در کیفیت نهایی فرآیند خواهد داشت. از دیگر مسئولیت‌های این افراد در محیط کارشان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دریافت بک لینک
  • نظارت بر روند رشد سایت و بهبود آن

مهارت‌های موردنیاز یک کارشناس سئو چه چیزهایی است؟

مهارت‌هایی که برای یک کارشناس سئو تعریف شده تقریبا با سئوکار و استراتژیست یکسان است. اما تفاوتی که در اینجا وجود دارد این است که در هر یک از این مشاغل تا چه میزان به یک توانمندی نیاز دارید. به بیانی بهتر، میزان اهمیت مهارت‌ها در هر یک از این جایگاه‌های شغلی با یکدیگر متفاوتند. به عنوان مثال، یک کارشناس سئو باید به طور کامل‌تری در امور سئو تخصص داشته باشد و به خوبی چک‌لیست سئوهای داخلی و خارجی و فنی را عملی کند. در حالی که برای استراتژیست، مهارت آنالیز اهمیت بیشتری دارد.

مسیر یادگیری و اشتغال در جایگاه شغلی کارشناس سئو چیست؟

برای آن‌که به یک کارشناس سئو حرفه‌ای تبدیل شوید، باید به طور کامل معنای سئو را درک کرده و بتوانید از تغییراتی که در آن ایجاد می‌شود باخبر شوید. علاوه بر این، شناخت ابزارها و چگونگی استفاده از آن‌ها نیز برای ورود به این حوزه بسیار اهمیت دارند. تمامی این دانش‌ها را می‌توانید با یک دوره جامع آموزشی به دست آورید. مجموعه رشدانا برگزار کننده دوره‌های تخصصی کارشناسی سئو می‌تواند در این زمینه همراهیتان کند. پس از آموزش و کسب دانش، بهتر است به سراغ کارآموزی بروید و خود را برای بازار کار آماده کنید.

یک کارشناس سئو به چه ابزارها و پیش‌نیازهایی نیاز دارد؟

مسلما انجام مراحل سئو توسط یک فرد امکان‌پذیر نیست و نیاز به ابزارهای خاصی دارد. ابزارهایی که معمولا به درد یک کارشناس می‌خورند عبارتند از:

  • SEMrush
  • Ahrefs
  • Google Keyword Planner و…

بازار کار و درآمد کارشناس سئو چگونه است؟

از آنجایی که سئو یک سایت ریزه‌کاری‌های زیادی دارد و دقت بالایی را می‌طلبد، بدون شک بهینه‌سازی کار یک نفر نیست و نیاز به یک تیم دارد. یکی از افراد تیم که نقش بسیاری مهمی دارند، کارشناسان سئو هستند. این افراد در کنار کسانی که تخصص بیشتری دارند، فعالیت کرده و بر تک تک بخش‌های سایت و نحوه عملکرد آن نظارت دارند. بنابراین بازار کار و موضوع بسیار پررونق است. درآمد این افراد کاملا باتوجه به سابقه کاری و تجربه آن‌ها مشخص شده و نمی‌توان مبلغ مشخصی را برای آن ذکر کرد.

جمع بندی

روی آوردن تمامی کسب و کارها به اینترنت و دنیای وب باعث شده که صاحبین این مشاغل به منظور رشد برند خود، به متخصصین سئو نیاز پیدا کنند. این عامل سبب گرم شدن بازار کار سئو شده و افراد زیادی تمایل به فعالیت در این حوزه پیدا کرده‌اند. در این مقاله به سوال (چگونه سئو کار بشم؟) پاسخ داده‌ایم. با مطالعه این مطلب می‌توانید اطلاعات مفیدی درمورد این شغل و چگونگی حرفه‌ای شدن در این حوزه به دست آورید.

برخی از آموزشهای مورد نیازیک کارشناس سئو با اصول کارکرد موتورهای جستجوی گوگل و قوانین آن و همچنین روش‌های بهینه سازی سایت برای گوگل متخصص است، SEO کارها با رعایت اصول و قوانین بهنیه سازی سایت از عوامل فنی تا قوانین و استانداردهای تولید محتوا و شناسایی واژه‌های کلیدی برای هر سایت، کمک می‌کنند تا رتبه آن سایت در گوگل افزایش پیدا کند؛ در واقع یکی از مهم ترین وظایف کارشناس بهینه سازی موتور جستجو این است که همواره به دنبال کلمات کلیدی محبوب باشد و راه‌هایی را برای افزایش ترافیک سایت ایجاد کند. دستیابی مرتب به رتبه بالا در کلمات کلیدی هدف، مهم ترین هدف یک کارشناس سئو است.


وضعیت استخدام و بازار کار کارشناس بهینه سازی موتور جستجو SEO

هیچ رشته دانشگاهی تحت عنوانSEO  جزو زیرشاخه‌های فناوری اطلاعات در دانشگاه‌های کشورمان وجود ندارد؛ گرچه برخی از آموزشگاه‌های خصوصی، دوره‌هایی برای آموزش اصول بهینه سازی موتور جستجو برگزار می‌کنند؛ اما این شغل نیز مانند سایر مشاغل حوزه فناوری، نیازمند مطالعه و تحقیقات خود فرد با به روزترین مطالب است. افرادی که در زمینه بهینه سازی موتور جستجو تخصص دارند می‌توانند در تمامی سازمان‌ها و مراکزی که وب سایت دارند، به صورت تمام وقت، پاره وقت و حتی دورکار استخدام شوند. به دلیل اقبال عمومی مردم به اینترنت و اثبات شدن تاثیر مثبت داشتن وب سایت در فضای کسب و کار، بازار شغلی سئوکارها حسابی پر رونق است. شرط بقا و در واقع پیشرفت در این شغل همان طور که اشاره کردیم این است که کارشناس بهینه سازی موتورجستجو، برای استخدام در بهترین موقعیت‌های شغلی، مرتب در حال به روز کردن دانش خود باشد. به همین دلیل به عنوان یک سئوکار باید زبان انگلیسی تان در سطح پیشرفته باشد تا هر زمان بتوانید به روزترین مطالب آموزشی در شغل خود را یاد بگیرید و حتی برای رفع مشکلات و شناخت الگوریتم‌های جدید موتورهای جستجو به سایت‌های مرجع سر بزنید. ممکن است علاقه مند باشید در مورد هم مطالبی بخوانید.

وظایف کارشناس بهینه سازی موتور جستجو( SEO)

  1. طراحی و پیاده سازی استراتژی کلمات کلیدی سایت برای افزایش رتبه بندی در تمام موتورهای جستجو
  2. مسلط به رفع ایرادات سئو تکنیکال
  3. مدیریت کمپین‌های بازاریابی موتورهای جستجو(SEM) در گوگل
  4. ایجاد بک لینک یا همان لینک‌های ارجاع دهنده به سایت
  5. انجام آزمون‌ها، جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها و نتایج
  6. مدیریت هزینه کمپین‌های تبلیغات کلیکی، صرفه جویی در بودجه، برآورد هزینه‌های ماهانه
  7. بهینه سازی صفحات  فرود (لندینگ پیج) برای بازاریابی موتور جستجو
  8. کشف کلید واژه‌ها، گسترش و بهینه سازی
  9. تحقیق و پیاده سازی توصیه‌های بهینه سازی توسط موتور جستجو
  10. تحقیق و بررسی لینک‌های تبلیغاتی رقیب
  11. توسعه و پیاده سازی استراتژی ساخت لینک
  12. کار با تیم توسعه جهت اطمینان از اینکه بهترین شیوه‌های سئو به درستی روی کد توسعه یافته جدید اجرا می‌شود
  13. پیگیری، گزارش و تجزیه و تحلیل وب سایت، کمپین‌ها و طرح‌های تبلیغات کلیکی

مهارت‌ها و دوره‌های مورد نیاز کارشناس بهینه سازی سایت

دوره‌هایی که برای این شغل نیاز است شامل موارد زیر می‌شود:

  • دوره‌های تخصصی بهینه سازی موتور جستجو( سئو SEO)
  • دیجیتال مارکتینگ

مهارت‌هایی که برای این شغل نیاز است:

  • آشنایی کامل با روش‌های سئو
  • دیجیتال مارکتینگ
  • ساخت بک لینک
  • شناخت الگوریتم‌های موتور جستجوی هدف
  • آشنایی کافی با شبکه‌های اجتماعی
  • توانایی مدیریت زمان

شخصیت شناسی سئو کار

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های شخصیتی برای یک کارشناس سئو این است که کنجکاو و علاقه مند به کشف باشد. به دلیل تغییرات مداوم الگوریتم‌های اصلی موتورهای جستجو لازم است افرادی که می‌خواهند به عنوان کارشناس SEO استخدام شوند باید برای پیدا کردن راه‌های بهینه سازی جستجوگر باشند. از طرف دیگر به دلیل اینکه عموما بهینه سازی سایت‌ها، نتیجه آزمون خطا است این افراد باید علاقه مند به کشف و یادگیری راه‌های جدید باشند. به دلیل ضرورت برقراری ارتباط با اعضای تیم تولید محتوا و تیم برنامه نویسی، یک کارشناس سئو باید توانایی برقراری ارتباط مناسب و انتقال مفاهیم را داشته باشد.

چالش‌های کارشناس بهینه سازی موتور جستجو

یک کارشناس بهینه سازی موتور جستجو یه عنوان یکی از مشاغل حوزه IT، مشکلات و چالش‌های خاص خودش را دارد. دردسرهای فنی یک سایت تا ناکارآمدی محتوای متنی و تصویری همگی مواردی هستند که به عنوان ابزارهای کاری سئوکار می‌توانند تبدیل به چالش شوند.

۱-پیچیدگی و تغییر مدام الگوریتم‌های موتور جستجو:

مشاغل حوزه فناوری به دلیل تغییرات لحظه ای تکنولوژی‌های این حوزه، به خودی خود برای افرادی که استخدام می‌شوند،چالش برانگیزند. در شغل SEO این تغییرات پیچیده تر هستند. مخصوصا که غول‌های موتور جستجو هر زمان بخواهند ساختار و الگوریتم‌های خود را برای رتبه دهی به سایت‌ها، تغییر دهند. این موضوع باعث می‌شود سئوکارها به دنبال راه‌های جدید برای بهبود رتبه سایت‌ها باشند که در بسیاری از موارد سخت و زمان بر می‌شود

۲-به روز بودن دانش فنی :

به عنوان یک کارشناس بهینه سازی موتور جستجو شما باید منتظر تکنولوژی‌های جدید کاری خود باشید و آنها را یاد بگیرید که این موضوع در جای خودش پیچیده و دشوار است؛ مخصوصا وقتی مراجع درستی برای آموزش این مسائل در کشور وجود نداشته باشد و شما مجبور باشید خودتان در سایت‌های مرجع کشف کنید!

۳-ساعت‌ها پشت میز نشینی:

راهکارهای شما برای بهینه سازی رتبه یک سایت جواب نداده و شما ممکن است ساعت‌ها بدون آنکه متوجه شوید پشت میزتان بدون هیچ حرکتی دنبال راه حل بوده اید؛ آسیب‌هایی که از این طریق به مفاصل و ماهیچه‌های شما به عنوان یک سئو کار وارد می‌شود، قطعا یکی از چالش‌های این شغل است.

https://sepidacademy.com/  منابع:

 

دکمه بازگشت به بالا