کتابخانه در ۱۸ هزار خانه بهداشت ایجاد می‌شود

کتابخانه در ۱۸ هزار خانه بهداشت ایجاد می‌شود

ایواره/لرستان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در ۱۸ هزار خانه بهداشت، کتابخانه ایجاد می‌شود.

محمد مهدی اسماعیلی امروز دهم شهریورماه در آیین بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی خرم‌آباد که در سالن همایش‌های کتابخانه مرکزی خرم‌آباد برگزار شد، اظهار کرد: امید می رود استان لرستان در دوره دولت انقلابی و مردمی بتواند عقب ماندگی‌های تاریخی را جبران کند.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات و معضلات جدی ما در اداره امور کشور، مجموعه پروژه‌های است که سالیان سال است کلنگ‌زنی شده و میزانی پیشرفت کردند و متأسفانه به دلایل مختلف نیمه‌کاره رها شده بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: استان لرستان باید در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه مانند هر بخش دیگر در کشور جلو برود. اقتضای شعار عدالت فرهنگی دولت انقلابی و مردمی این است که همه بخش‌های کشور بتوانند استعدادها و ظرفیت خود را بالفعل کنند.

وی با بیان اینکه لرستان، استان کم‌نظیری است، افزود: علاوه بر تاریخ چند هزارساله و منابع طبیعی بی‌نظیر خود در حوزه منابع انسانی شخصیت‌های فرهنگی کم‌نظیری تقدیم کشور و هویت تاریخی مردم ایران کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حوزه فرهنگ و هنر نیاز به یک تحرک جدی دارد، امروز در حوزه کتابخانه‌ها با یک شبکه گسترده‌ای روبرو هستیم، اضافه کرد: در حال حاضر نزدیک به هزار کتابخانه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وجود دارد و کتابخانه‌های دانشگاهی داریم.

اسماعیلی با بیان اینکه همچنین ۱۰ هزار مسجد در کشور دارای کتابخانه هستند، افزود: با وزیر بهداشت بعد از اربعین تفاهم‌نامه‌ای را به امضا خواهیم رساند که در ۱۸ هزار خانه بهداشت متعلق به وزارت بهداشت بتوانیم کتابخانه دایر کنیم.

وی اظهار کرد: این کتابخانه‌ها در عمق روستاها و مناطق مختلف کشور هستند که این باید به ظرفیت عمومی کتابخانه‌ها اضافه شود.

اسماعیلی تصریح کرد: مردم ایران یک مردم فرهنگی هستند و ایران ما یک جغرافیایی فرهنگی بزرگ دارد و برای این مرزهای سیاسی امروز حوزه فرهنگی ایران ما از سمت شرق تا عمق چین و کشورهای آن منطقه حضور دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: حوزه فرهنگی ایران در شبه‌قاره هند، پاکستان، افغانستان، آسیای میانه و تاجیکستان حضور دارد و هنوز هم در مناطقی از تاجیکستان اذعان دارند دختران را ایران دخت و ایران گل نام می‌گذارند.

وی خاطرنشان کرد: ایران بزرگ ما طبیعی است که طلایه‌دار حوزه فرهنگ در منطقه باشد و حوزه فرهنگ، اصل حرکت انقلاب اسلامی ایران در منطقه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب نویسنده و شخصیت فرهنگی تراز یکی هستند که نظیر ندارند؛ آثار ایشان، دهه ۴۰ در حوزه‌های مختلف علمی، کارهای فاخر، شب‌های شعر و بازدیدهای سه ساعته ایشان از نمایشگاه کتاب باعث افتخار است.

اسماعیلی با تأکید بر لزوم گسترش زیرساخت‌های سخت‌افزاری مانند کتابخانه‌ها، گفت: مجتمع فرهنگی هنری خرم‌آباد در حال حاضر بالای ۴۰ درصد پیشرفت دارد و این در حالی است که قبل از این دولت تنها ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

وی ادامه داد: پایه‌های فرهنگی باید تقویت شود؛ یکی از پایه‌های فرهنگی این است که معدل کتاب و سرانه مطالعه در کشور بالا برود که در حال حاضر سرانه مطالعه در کشور بدون احتساب ادعیه، قرآن و کتاب های آموزشی ۳۳ دقیقه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: شبکه کتابخانه‌ای مهم‌ترین شبکه فرهنگی ما و محل گره خوردن همه اقشار است و کتابداران باید به‌عنوان هادیان فرهنگی در این مجموعه فعالیت داشته باشند.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل