مدیریت کسب و کار

کارت گرافیک چیست و چگونه کار می کند؟

کارت گرافیک چیست؟

شاید در هنگام خرید کامپیوتر یا لپ تاپ با مشخصات و ویژگی های کارت گرافیک مواجه شده باشید. این قسمت احتمالا ربطی به ویژگی های گرافیکی و تصویری کامپیوتر و لپ تاپ دارد، اما در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که کارت گرافیک چیست، برای او چه کاربردی دارد و چه کاری انجام می دهد. برای خرید کارت گرافیک میتوانید به فروشگاه ebuy مراجعه کنید.

کارت گرافیک چیست و چگونه کار می کند؟

کارت گرافیک قطعه ای از سخت افزار کامپیوتر است که مسئول ایجاد تصاویری است که روی صفحه نمایشگر خود می بینید. کارت گرافیک با نام های دیگری مانند کارت گرافیک، کارت نمایش، آداپتور نمایشگر یا آداپتور گرافیک نیز شناخته می شود. می توانید این کارت ها را به صورت جداگانه از کارت گرافیک اختصاصی CubeSan یا به صورت کارت گرافیک مجزا خریداری کنید.

پردازنده گرافیکی یا GPU چیست؟

در کارت های گرافیک یک واحد پردازش گرافیکی یا GPU وجود دارد که مخفف عبارت Graphics Processing Unit است. GPU مهمترین بخش کارت گرافیک است که وظیفه محاسبات و پردازش داده ها را بر عهده دارد.

در واقع پردازنده گرافیکی جزء اصلی کارت گرافیک است که تمامی دستورالعمل های مربوط به نمایش تصویر را از پردازنده اصلی دریافت کرده و پس از پردازش در صفحه بعدی نمایش می دهد.

اطلاعات بیشتر در مورد آن را در مقاله پردازنده چیست و اجزای اصلی سخت افزار کامپیوتر بخوانید. واحد کارت گرافیک یا واحد پردازش گرافیکی همان GPU است. البته گاهی اوقات این واحد به عنوان واحد پردازش ویدئو یا VPU نیز شناخته می شود.

کارکرد کارت گرافیک چیست؟

تصاویر نمایش داده شده بر روی صفحه نمایش کامپیوتر از نقاط کوچکی به نام پیکسل تشکیل شده اند. در حالت عادی و در صورتی که صفحه نمایش بالاترین وضوح را داشته باشد، یک میلیون پیکسل روی صفحه نمایش وجود دارد که هنگام نمایش تصویر استفاده می شود.

اما برای اینکه کامپیوتر بداند با هر پیکسل چه کاری انجام دهد، به یک قطعه سخت افزاری نیاز دارد که زبان کامپیوتر را تفسیر کند تا داده های باینری از پردازنده را به تصویر تبدیل کند. اگر مادربرد کامپیوتر قابلیت گرافیکی نداشته باشد، کارت گرافیک این کار را انجام می دهد.

بنابراین در پاسخ به این سوال که آیا کامپیوتر بدون کارت گرافیک کار می کند باید گفت که کارت گرافیک برای راه اندازی کامپیوتر ضروری است به شرطی که این ویژگی در برد کامپیوتر وجود نداشته باشد.

انواع کارت گرافیک کامپیوتر

برای اینکه بدانید کارت گرافیک کامپیوتر کجاست ابتدا باید نوع آن را بشناسید. دو نوع کارت گرافیک وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

1- سنتز یا سنتز

یک کارت گرافیک یکپارچه روی مادربرد قرار دارد و در لپ تاپ ها و کامپیوترهای استاندارد استفاده می شود. این کارت های گرافیک اختیاری نیستند و ارزان هستند و به سختی ارتقا می یابند.

کارت گرافیک یکپارچه در سیستم ها و کامپیوترهایی که کارهای عادی مانند تماشای فیلم و وب گردی را انجام می دهند استفاده می شود.

از مزایای این نوع کارت گرافیک لپ تاپ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اندازه کوچک

مصرف انرژی کم

تولید حرارت کم

نیازی به خنک کننده اضافی نیست

بدون نیاز به پرداخت جداگانه

اما از معایب آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استخدام محدود

غیر قابل جابجایی قابل ارتقا

برای کارهای گرافیکی و بازی مناسب نیست

کارت‌های گرافیک AMD و Intel نیز در آن گنجانده شده است.

2- مستقل و اختصاصی یا فردی، اختصاصی و گسسته

این کارت های گرافیک به صورت جداگانه روی مادربرد اضافه و نصب می شوند. این کارت های گرافیک قابل ارتقا هستند و برای افرادی که با سیستم خود کار گرافیکی انجام می دهند یا گیمر هستند مناسب است.

سرعت پردازش تصویر در این نوع کارت گرافیک بسیار بالاست. کار با برنامه های گرافیکی که فاقد این نوع کارت گرافیک هستند باعث ایجاد مشکل می شود.

کارت گرافیک های AMD و nvidia از جمله این کارت های گرافیک هستند.

کارت گرافیک ارزان چیست؟

کارت های گرافیک می توانند در اندازه ها و ابعاد مختلف باشند. اگر کامپیوترهای نازک با کارایی بالا می خواهید، باید طرح های بلندتر و بلندتر را انتخاب کنید. اگر مشکل فضایی دارید، می توانید از حالت ATX/Full Height استفاده کنید که برای تنظیمات فردی بزرگتر است. اما کارت گرافیک های کم مشخصات نیمه ساخته شده اند. این نوع کارت‌های گرافیک نازک‌تر، کوچک‌تر و در فضاهای بسته‌تر از ATX استفاده می‌شوند. این نوع کارت گرافیک در اکثر کامپیوترهای HTPC استفاده می شود.

کارت گرافیکت چه مشکلی داره؟

همچنین ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که کلمه Ti که در انتهای برخی از کارت گرافیک ها نوشته شده است به چه معناست؟

Ti مخفف کلمه Titanium است و دلیل استفاده از آن در کارت های گرافیک در واقع برای برانگیختن حس قدرت است. تیتانیوم فلز خاصی است که در وزن کم استحکام زیادی دارد و البته در مورد کارت های گرافیک هم همینطور است و روی کارت گرافیک ها قدرت نوشتن و سرعت نوشتن Ti بسیار بیشتر است و البته هزینه هم دارد. تعداد آنها بیشتر است.

کارت گرافیک چیست و چگونه کار می کند؟

OC در کارت گرافیک چیست؟

OC مخفف Overclock است که به معنای افزایش ولتاژ سخت افزار است. این عبارت علاوه بر کارت حافظه در RAM و CPU نیز استفاده می شود. (در مقاله رم چیست، در مورد RAM بیشتر بدانید).

افزایش سرعت قطعات باعث می شود که آنها برق بیشتری مصرف کنند و گرمای بیشتری تولید کنند، بنابراین سیستم در هنگام اورکلاک بسیار مهم است. در صورت عدم وجود سیستم خنک کننده مناسب، قطعات آسیب می بینند.

اورکلاک کردن برخی از قطعات باعث افزایش سرعت سیستم می شود که به شما امکان می دهد با خرید قطعات ضعیف هزینه ها را کاهش دهید.

معنی OC روی کارت گرافیک مخصوصا برای گیمرها اهمیت زیادی دارد و با کمک نرم افزارهای مختلف انجام می شود.

بهترین کارت گرافیک

اکنون که می دانید کارت گرافیک چیست، خوب است بدانید که انتخاب بهترین کارت گرافیک به اهداف شما بستگی دارد.

در ادامه بهترین کارت گرافیک ها را برای هر منظور انتخاب کرده ایم.

بازی و کارهای گرافیکی:

حراج GTX 10

سری AMD RX 400

اینتل آیریس پلاس

ایستگاه کاری:

چارچوب Nvidia

گرافیک اینتل HD

استفاده معمولی و روزمره با لپ تاپ های باریک:

گرافیک HD اینتل

Intel Iris Plus 640

بازی با بودجه محدود:

سری انویدیا GeForce GTX 10

دکمه بازگشت به بالا