چگونه کمک فنر دوچرخه را کفخواب کنیم

تنظیم فشار هوا روی مقداری بیش از مقدار پیشنهادی

باعث میشه تا دوشاخ جلو، سواری خشن‌تر و سفت‌تری داشته باشه
و به دوشاخ اجازه نمیده که تمام پتانسیل خودش
در بالا و پایین رفتن رو نشون بده
رو تنظیم کنین (ریباند) در قدم بعد، باید میزان واکنش
ریباند به این مسئله اشاره میکنه که
دوشاخ جلو بعد از برخورد به یک ناهمواری در مسیر،
چقدر سریع یا آهسته به حالت عادی خودش برمیگرده
راندن دوشاخی که ریباند زیادی داره
باعث میشه که بالا و پایین رفتن‌های کمک‌فنر، خیلی سریع انجام بشه
اون رو شبیه به یک چوب فنردار میکنه
و باعث میشه کنترلش خیلی سخت بشه
در عوض مقدار ریباند خیلی کم هم باعث میشه دوشاخ،
بالاپایین‌رفتن‌های خیلی عمیق‌تری داشته باشه
و سرعت دوچرخه در اثر واکنش دوچرخه به سطح
جاده، بطور قابل ملاحظه‌ای کم میشه
نهایتا، باید میزان کامپرشن رو تنظیم کنین
کامپرشن، میزان مقابله‌ی دوشاخ دوچرخه در برابر ضربات رو مشخص میکنه
کامپرشن با سرعت پایین بر نحوه ارتباط دوچرخه با سطح پدال
و لرزشهای کوچک در دوچرخه، تاثیر میزاره
کامپرشن با سرعت بالا هم با ضربات شدید در ارتباطه
مثل ضربان ناشی از صخره ها و ریشه‌های درختان
همونطوری که در این تصویر میبینین، با یک کامپرشن خیلی کم
دوشاخ دوچرخه‌ی من، تکانهای عمیق‌تری در هنگام بازیِ کمک‌فنر داره
و در برابر ضربات شدید، کمک فنر تا ته فشرده میشه
در مقابل، استفاده از کامپرشن زیاد باعث میشه تا دوشاخ
جلو هنگام بازی کمک فنر، در ارتفاع بالاتری قرار بگیره
و باعث میشه تا دوچرخه‌سوار، بازخورد بیشتری
رو از پستی‌وبلندی‌های مسیر داشته باشه
در حالی که راحتی رو فدا میکنه
در نهایت باید بگم که تنظیم کمک فنرها،
به سلیقه شخصی و شرایط مسیر بستگی داره
تلمبه و زانوبندتون رو بیارین

لیست قیمت دوچرخه‌ های موجود در بازار ایران را می‌توانید در فروشگاه اینترنتی اریا چرخ مشاهده نمایید و وسیله متناسب با بودجه خود تهیه نمایید.

فیلم سرویس کمک فنر جلو به شما آموزش می دهد تا چگونه یک دوشاخ یا همان کمک جلو را سرویس کنید .

کمک فنرهای جلو عمدتا به ۳ دسته تقسیم می شوند :

  1. کمک فنر فنر لول (ساده)
  2. کمک فنر روغن
  3. کمک فنر روغن و باد

دسته اول

مکانزیم پیچیده ای نداشته و داخل لوله یک فنر لول فشرده در مقداری گریس وجود دارد و نهایت بستگی به استفاده در محیط های پر گرد و خاک یا گل آلود ممکن است گریس با خاک ترکیب شده و به تدریج گریس از بین  برود که باید باز شود و دوباره گریس کاری شود .

دسته دوم

بعد از مدت زمان مشخص معمولا یک سال یا باز بسته به استفاده محیطی (شرایط مسیرهای خاکی و پر آب و باران) باید روغنش عوض شده و تعدادی از اورینگ ها نیز هم زمان تعویض شوند . البته در برخی مدل ها بجز اورینگ قطعات پلاستیکی و ابری نیز هستند که باید تعویض شوند.

دسته سوم

کمک های بادی حساسیت بیشتر داشته و معمولا رده بالا و جزو کمکهای گران قیمت دوچرخه هستند . اینها نیز یک لوله شان باد بوده که با فشار تلمبه مخصوص تزریق می شود که هنگام سرویس در اولین کار باید این باد تخلیه بشود و لوله دیگر که روغن است همانند کمک های روغنی روغنش باید مطابق دفترچه کمک و مخصوص خودش تعویض شود در ایران درست یا غلط روغن زانتیا مرسوم بوده و اکثر مدعیان و تعمییر کاران آن را به کار می برند . معمولا هر کمک رده بالا یک کیت تعویض و سرویس دارد که در سایتهای جهانی عرضه می شود منتها به دلایل عدم دسترسی در ایران شما باید یا به دوستی در خارج از ایران سفارش خرید بدهید یا مشابه قطعه معیوب را شبیه سازی کنید یا از قطعات مشابه استفاده کنید .

معمولا سازندگان کمک فنر توصیه می کنند هر یکسال یکبار کمک سرویس و روغنش عوض شود یا هر ۳۰ ساعت استفاده  ولی در ایران به دلیل محدودیت ها و نبود نمایندگی مجرب و معتبر بهتر است کمک سرویس نشود تا یک مدعی تعمیر کمک آنرا سرویس کنند . هستند دوستان با تجربه و اهل تحقیق و مطالعه یا به قولی روز که مبادرت به این کار می کنند و می توانید به کارشان اعتماد کنید . چون مطالعه شرایط خاص هر کمک بسیار مهم بوده و به صرف تجربه باز کردن چند کمک مختلف نمی توان گفت فرد می تواند سرویس کار خوب باشد .

خروج از نسخه موبایل