مدیریت کسب و کار

ورق استیل رنگی چگونه ساخته میشود؟

ورق استیل رنگی چگونه ساخته میشود؟

ورق استیل رنگ شده یکی از اجناس تزیینی است که ظاهری زیبا و عمر طولانی دارد و برای ساخت محفظه لوازم خانگی، دکوراسیون داخلی و در برخی موارد برای نمای ساختمان ها و سازه ها کاربرد دارد.

ورق های رنگی فولادی با تکنیک خاصی روکش می شوند. انواع روکش های دکوراتیو ورق فولادی علاوه بر ایجاد ظاهری متفاوت در رنگ های متنوع، باعث بهبود مقاومت در برابر خوردگی و افزایش سختی می شود. برای خرید ورق استیل رنگی میتوانید به مهفا مراجعه کنید.

آیا می توانید استیل را رنگ کنید؟

آره. فولاد ضد زنگ می تواند هم با رنگ و هم با فرآیندهای شیمیایی رنگ آمیزی شود. بسته به لایه غیرفعال فولاد ضد زنگ و ضخامت آن، یک لایه رنگ روی فولاد ضد زنگ قرار می گیرد. این مشکل برای انواع ورق استیل اعم از ورق استیل 430، ورق استیل 316 و … صدق می کند.

به طور کلی انواع ورق استیل قابل رنگ آمیزی و عرضه به بازار برش فولاد می باشد. گوشه های فولادی تزئینی و سایر قطعات را می توان با استفاده از پانل های تزئینی تولید کرد.

استفاده از روش شیمیایی به شما این امکان را می دهد که با استفاده از دو ماده شیمیایی، لباس هایی را به رنگ های شیمیایی بسازید. در این روش از حمام حاوی کروم و اسید سولفوریک استفاده می شود. با تشکیل لایه ای از اکسید کروم بر روی فولاد ضد زنگ و کنترل ضخامت آن، طیف وسیعی از رنگ ها از برنز گرفته تا آبی، سبز، بنفش و طلایی ایجاد می شود.

در روشی دیگر پس از آماده سازی سطح فولاد ضد زنگ می توان از انواع رنگ های استیل مانند رنگ صنعتی اپوکسی و رنگ صنعتی پلی اورتان برای تولید ورق های رنگی فولادی استفاده کرد.

این میتواند با دو راه انجام شود. در روش اول ورق فولادی با استفاده از پرایمر شستشو رنگ می شود. در این صورت نیازی به استفاده از برس سیمی برای آماده سازی کف نیست.

سپس جوش ها با اسید شسته شده و در نهایت از رنگ های صنعتی مانند پرایمرهای وینیل یا پرایمرهای اپوکسی فسفات روی برای رنگ آمیزی استفاده می شود. در روش دوم از پرایمر مواد شوینده استفاده نمی شود. در این حالت، سطح باید با برس سیمی تمیز شود. سپس فولاد رنگ می شود.

نحوه رنگ آمیزی صفحات استیل رنگی

جدیدترین تکنیکی که برای تراش ورق فولادی 304 یا سایر ورق ها استفاده می شود، فرآیند PVD یا رسوب فیزیکی بخار است که قطعاً بر کیفیت و قیمت ورق فولادی 304 تأثیر می گذارد.

روش PVD ابتدا برای کاربردهای نظامی مورد استفاده قرار گرفت. موشک های بالستیک و توپخانه را می توان اولین کاربرد پوشش با این روش دانست.

سپس متوجه شدند که با کنترل پارامترهای فرآیند لایه بندی می توان رنگ های مختلفی را روی سطح ایجاد کرد.

برای شروع فرآیند ابتدا سطح فولاد باید تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشد. سپس ورق فولادی پس از اعمال خلاء کامل در داخل محفظه در یک محفظه خلاء قرار می گیرد و مقداری گاز آرگون خنثی نیز وارد آن می شود. در داخل محفظه فلز هدف قرار دارد که باید پوشش را تشکیل دهد

اختلاف پتانسیل زیادی روی محفظه اعمال می شود به گونه ای که سطح فلز مورد نظر توسط یون های آرگون بمباران می شود. این بمباران باعث آزاد شدن اتم های فلز هدف می شود. بسته به قطب های مثبت و منفی اختلاف پتانسیل اعمال شده، اتم های فلز هدف روی سطح ورق می نشینند، پوشش ایجاد می شود و فولاد PVD تولید می شود.

رنگ های قابل استفاده در صفحه

صفحه فلزی طلایی: تیتانیوم

رزگلد: زیرکونیای مکعبی

قرمز: غلظت بالای زیرکونیوم

رنگ برنز: تیتانیوم و آلومینیوم

آبی: تیتانیوم و آلومینیوم در غلظت بالا

مشکی: تیتانیوم، آلومینیوم و کربن

رنگ اعمال شده به این روش روی سطوح فلزی بسیار بادوام است. اگرچه کیفیت این نوع رنگ از کیفیت روش های الکتروشیمیایی مانند آبکاری بیشتر است.

ورق استیل رنگی چگونه ساخته میشود؟
ورق استیل رنگی چگونه ساخته میشود؟

افزایش مقاومت در برابر سایش و استرس محیطی

با اعمال فرآیند PVD و تشکیل پوشش، دوام ورق فلزی رنگی افزایش می یابد. همچنین فولاد ضد زنگ به دلیل خواصی که دارد از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخوردار است. با تشکیل روکش فلز مذکور بر روی سطح فلز، مقاومت به خوردگی فولاد افزایش یافته و عمر مفید آن بیشتر می شود.

فرآیند PVD سازگار با محیط زیست

در مقایسه با فرآیندهای پوشش دهی مانند آبکاری و رنگ آمیزی، این فرآیند آسیب کمتری برای محیط زیست دارد. این فرآیند گازهای مضر، فاضلاب سمی و سایر زباله های مضر منتشر نمی کند. این درمان همچنین با ورق های غیر آهنی تداخلی ندارد.

کاربردهای فلزات غیر آهنی

معماری و دکوراسیون داخلی و خارجی کشورهای مختلف

صنعت حمل و نقل عمومی

صنعت لوازم خانگی

جواهر سازی و ساخت جواهرات

دکمه بازگشت به بالا