اقتصادی

گزارش جهانی ثروت؛ تعداد میلیونر‌های ایرانی افزایش یافت!

گزارش جهانی ثروت؛ تعداد میلیونر‌های ایرانی افزایش یافت!

در سال ۲۰۲۲ تعداد میلیونر‌ها در سراسر جهان «به جز در فرانسه و ایران» کاهش یافته است

آفتاب‌‌نیوز :

کاهش تعداد ثروتمندان جهان برای اولین بار بعد از بحران مالی سال ۲۰۰۸ اتفاق می‌افتد. بر اساس این گزارش که روز سه‌شنبه توسط روزنامه اقتصادی «له‌زکو» (Les Echos) منتشر شد، در سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۳.۵ میلیون نفر وضعیت خود را به عنوان «میلیونر‌های دلاری» از دست دادند.

در مجموع نیز در سال گذشته تعداد افراد دارای املاک و مستغلات و دارایی‌های مالی به ارزش حداقل یک میلیون دلار، به ۵۹.۴ میلیون نفر رسیده است؛ تعدادی که در مقایسه با رقم ۶۲.۹ میلیون نفری در سال ۲۰۲۱ میلادی، کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

این گزارش دلیل این کاهش را شرایط بد اقتصادی و تورم و افزایش نرخ بهره اعلام می‌کند. کاهش نرخ برابری برخی ارز‌ها در برابر دلار نیز از دیگر دلایل آن بیان شده است.

به صورت جزئی و به تفکیک کشورها، ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ میلادی یک میلیون و هشتصد هزار نفر از میلیونر‌های خود را از دست داده است. 

در ژاپن نیز ۴۶۶ هزار نفر، بریتانیا ۴۳۹ هزار نفر، استرالیا ۳۶۳ هزار نفر و آلمان ۲۵۳ هزار نفر از شمار میلیونر‌های این کشور‌ها به نسبت سال قبل‌تر از آن کاهش یافته است.

با این حال و برخلاف روند جهانی، تعداد میلیونر‌های فرانسه نه‌تن‌ها کاهش نیافته که با افزایش جزئی ۲۵ نفری مواجه شده و تعداد آن‌ها به ۲.۸ میلیون نفر رسیده است.

نکته قابل توجه آنکه کشور‌های نروژ (۱۰۴+ هزار)، ایران (۱۰۴+ هزار) یا برزیل (۱۲۰+ هزار) نیز شاهد رشد بیش از پیش تعداد میلیونر‌های خود بوده‌اند.

فرانسه در سکوی میلیونر‌های جهان

فرانسه در سال ۲۰۲۲ میلادی با در اختیار داشتن ۴.۸ درصد از میلیونر‌های جهان در خاک خود، در جایگاه سوم پس از آمریکا (۳۸.۲ درصد) و چین (۱۰.۵ درصد) و جلوتر از ژاپن (۴.۶ درصد)، آلمان (۴.۴ درصد) و بریتانیا (۴.۳ درصد) قرار گرفته است.

کاهش ثروت خانوار‌های جهانی

در کنار کاهش تعداد میلیونرها، دارایی خالص خانوار‌ها نیز با ۱۱.۳ میلیارد دلار کاهش در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۴۵۴ میلیارد دلار و میانگین ثروت هر بزرگسال نیز با کاهش ۳۲۰۰ دلاری به ۸۴۷۱۸ دلار رسیده است.

بنابر این گزارش بانک یوبی‌اس، کاهش ثروت خانوار‌ها پس از یک قرن افزایش مداوم روی داده است.

با این حال، بانک سوئیس تخمین می‌زند که ثروت جهانی در سال‌های آینده ۳۸ درصد افزایش یابد و تا سال ۲۰۲۷ میلادی به ۶۲۹ هزار میلیارد دلار برسد. 

بر اساس این گزارش، ثروت هر فرد بالغ در آن تاریخ به ۱۱۰ هزار دلار و تعداد میلیونر‌ها نیز به رقم ۸۶ میلیون نفر خواهد رسید.

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا