فرهنگ و هنر

ارزیاب یونسکو: ثبت جهانی «هگمتانه» شدنی است

ارزیاب یونسکو پس از سفر به همدان و بررسی هگمتانه، در دیدار با معاون میراث فرهنگی، نظرات اولیه خود را درباره شرایط پرونده «منظر تاریخی هگمتانه و همدان» برای ثبت جهانی بیان کرد.

به‌ گزارش ایواره، «غسان شمالی»، ارزیاب یونسکو که برای ارزیابی پرونده «منظر تاریخی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» به ایران سفر کرده است، پس از بازدید از این محوطه تاریخی و بررسی شاخص‌های آن، با علی دارابی ـ قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون میراث‌فرهنگی ـ دیدار کرد.

دارابی نخست با اشاره به ملیت لبنانی ارزیاب یونسکو بیان کرد: ایران و لبنان، تاریخ دوستی و تمدن کهنی با یکدیگر دارند. لبنان سرزمینی با تنوع فرهنگی و همزیستی ادیان است و در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، رشته دوستی و مودت لبنان و ایران مستحکم‌تر شده است.

معاون میراث فرهنگی ادامه داد:‌ همدان نشانه تاریخی ما از دوران مادهاست، اهمیت ثبت جهانی همدان و هگمتانه به این دلیل است که ادوار تاریخی مختلف کشور ما را روایت می‌کند.

او همچنین گفت: اگرچه آرامگاه حکیم و طبیب بزرگ ایران، بوعلی سینا در همدان و هگمتانه قرار دارد، اما این شهر نمادی از تنوع فرهنگی و همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان است.

دارابی بیان کرد: چشم‌انتظار ثبت جهانی هگمتانه هستیم و مردم ایران قدردان افرادی هستند که حافظ فرهنگ و تمدن‌شان باشند.

قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، ‌ گردشگری و صنایع دستی با اشاره به بخشی از سرود ملی لبنان که یادآور اهمیت میهن، شکوه آن و قداست پرچمش است، گفت: ما هم در ایران برای اعتلای اسلام، ایران و حفاظت از میراث‌ فرهنگی تلاش می‌کنیم که تشکیل انجمن‌های میراث‌ فرهنگی در تمام سطوح، انجمن خیران میراث‌ فرهنگی و برگزاری جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی از جمله آن‌هاست.

ارزیاب یونسکو: ثبت جهانی «هگمتانه» شدنی است
از راست: غسان شمالی، علی داربی، مصطفی پورعلی (مدیرکل ثبت آثار که یکشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲ تغییر کرد)

شمالی، ارزیاب یونسکو نیز از سفر به ایران ابراز خوشحالی کرد و با قدردانی از مهمان‌نوازی ایرانی‌ها، گفت: در چند روزی که در همدان بودم، گروه پاسخگویی همراه من بود و با توجه به اینکه هگمتانه عرصه بزرگی دارد، آثار زیادی دیدم و اطلاعات خوبی درباره پرونده به من ارائه شد.

او ادامه داد: من قبل از سفرم به همدان، پرونده را مطالعه کرده‌ام و معتقدم ظرفیت زیادی برای ثبت جهانی دارد و بر اساس مشاهده‌ای که داشتم، ثبت جهانی آن شدنی است.

ارزیاب یونسکو اظهار کرد: یکی از موارد مهم این پرونده، انسان‌محور بودن آن است، مثلا در بازار دیدم که مردم، سنت‌های قدیم خود را حفظ کرده‌اند و زندگی در جریان است. همچنین یکی از موارد مهم این بود که نمایندگان اصناف، بازار و نماینده سمن‌ها راضی بودند و هماهنگی خوبی با سازمان‌های دولتی به شکل روزانه دارند که مهم است.

انتهای پیام

نشر فرهنگ و هنر

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا