فرهنگ و هنر

دعوت یک پسر برای شرکت در مراسم یادبود پدر هنرمندش

همزمان با مراسم یادبود نصرالله ناصح‌پور ـ ردیف‌دان و استاد پیشکوست آواز ـ که ۲۵ تیرماه ساعت ۱۹ در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار می‌شود، پیمان ناصح‌پور (فرزند این هنرمند فقید و نوازنده تنبک) در یادداشتی اهالی فرهنگ و هنر را به این مراسم دعوت کرده است.

به گزارش ایواره، در این یادداشت آمده است: «استاد نصرالله ناصح‌پور، پس از گرفتن دیپلم ریاضی از دبیرستان صفوی اردبیل، برای ادامه تحصیل و اشتغال عازم تهران شد.

بعد از آشنایی با استاد علی اکبر شهنازی در کلاس او و استاد محمود کریمی در هنرستان آزاد موسیقی ملی به ریاست استاد محمدعلی امیرجاهد شرکت کرد تا ردیف‌های آوازی و سازی را فرا گیرد. برای تحقیق و تفحص بیشتر در موسیقی ردیفی، به محضر اساتیدی مانند سلیمان امیرقاسمی و سعید هرمزی راه یافت. سپس به خدمت استاد عبدالله خان دوامی رسید تا ردیف‌ دوره عالی و تصنیف‌های قدیمی را در نزد آن استاد بی‌بدیل فراگیرد و در نهایت موفق به جلب رضایت کامل استادش و دریافت دستخط به جای مدرک تحصیلی از وی شود.

نصرالله ناصح پور همچنین برای تکمیل اطلاعاتش در شعر و ادبیات فارسی مدتی وزن شعر فارسی را نزد استاد هوشنگ ابتهاج تلمذ کرد.

در اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰، استاد ناصح‌پور ردیف‌های مقدماتی، متوسطه و عالی استاد عبدالله دوامی و تحلیل آن‌ها را درس می‌داد. اما بعد کم‌کم ردیف خودش را تکوین و تدریس کرد و کلاس‌هایش تا دی ماه ۹۷ ادامه داشت و تنها به دلیل بیماری تدریس او متوقف شد.

البته او مباحث دیگری را در کلاس مطرح و تدریس می‌کرد. یکی نظریه موسیقی بر اساس کتاب‌های بحورالالحان فرصت شیرازی و دره‌التاج علامه قطب‌الدین شیرازی بود و دیگری وزن شعر فارسی بر اساس کتاب دکتر پرویز ناتل خانلری. او البته تصنیف‌های قدیمی، جواب آواز، تلفیق شعر و موسیقی هم درس می‌داد و به تاریخ موسیقی هم التفات داشت.

او در هنرستان‌های چاووش، چنگ، فرهنگخانه ساری و دانشکده موسیقی دانشگاه هنر و همچنین در کلاس درس خود در منزل شاگردان زیادی را تربیت کرد که بسیاری از آنها خوانندگان و مدرسان درخور آواز ایرانی شدند.

پدرم به مانند خورشیدی بود که برای رفتنش گریستم اما بیشتر از آنکه برایش گریه کنم زندگی پربارش را جشن گرفتم.

بنده از همه اهالی فرهنگ و هنر دعوت می‌کنم تا در بزرگداشت و یادبود استاد نصرالله ناصح‌پور ردیف‌دان و مدرس زحمتکش موسیقی آوازی ایران که به نوعی رونمایی از زندگی پربار اوست، شرکت کنند.»

دعوت یک پسر برای شرکت در مراسم یادبود پدر هنرمندش

انتهای پیام 

نشر فرهنگ و هنر

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا