اقتصادیمدیریت کسب و کار

تفاوت تتر USDT و یو اس دی کوین USDC

از گیج‌شدن در دنیای ارز دیجیتال واهمه نداشته باشید! یکی از بزرگ‌ترین معضلات و مشکلات تریدرها، مواجهه با حجم عظیمی از کوین‌های مختلف و ویژگی‌های پیچیده آن‌ها دنیای کریپتو است. این ویژگی خاص سبب شده تا بسیاری از تریدرها از شیرجه‌ عمیق‌ در این دنیای هیجان‌انگیز، صرف نظر کنند. یک نمونه از این موارد، دو استیبل کوین محبوب یعنی تفاوت usdt و usdc است. آیا شما هم مایلید تا بدانید خرید و سرمایه گذاری بر تتر را باید انتخاب کرد، یا گزینه برتر، همیشه USDC یو اس دی کوین است؟ ما در این مقاله همراه شما هستیم تا بررسی کنیم تفاوت usdt و usdc چیست و خرید USDC به‌صرفه‌تر است یا باید برای سرمایه‌گذاری و سوددهی، به سراغ استیبل کوین تتر برویم. برای رسیدن به پاسخ این سوال تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تفاوت تتر USDT و یو اس دی کوین USDC

یو اس دی تی چیست؟ ارز تتر، استیبل کوین محبوب آمریکایی

پیش از آنکه به سراغ تفاوت USDT و USDC برویم، بد نیست بدانیم یو اس دی تی چیست و برای اختصار نام چه ارز دیجیتالی کاربرد دارد. درواقع USDT یک عبارت اختصاری برای ارز دیجیتال پایدار تتر (Tether) است.

رمز ارز تتر چگونه ساخته می‌شود؟

نحوه ساخت تتر ممکن است با آنچه در ذهن شما از ایجاد یک رمزارز وجود دارد، بسیار متفاوت باشد. در فرآیند تولید یو اس دی تی، ماینینگ یا استخراج دیگر معنا ندارد؛ بلکه یک نهاد متمرکز با سرمایه‌گذاری هر واحد دلار در بانکداری جهانی، یک واحد تتر تولید می‌کند. البته جالب است بدانید با وجود گذشت نزدیک به یک دهه از ورود USDT به دنیای ارز دیجیتال، هنوز هم برخی تحلیلگران معتقدند پشتوانگی دلار در بانک در ازای تتر، فریب سرمایه‌گذاران و سازندگان این رمزارز محبوب است.

با این حال آنچه مشهود است، برابری همیشگی ارزش تتر، با دلار آمریکا است. به ‌گونه‌ای که ممکن است ارزش تتر به 0.99 دلار یا 1.02 دلار برسد، با این حال این تغییرات ناچیز، همیشه پس از مدت‌زمان محدودی استیبل می‌شوند. البته نباید تصور کنید به دلیل یکسان‌بودن میزان ارزش تتر با دلار، نحوه کارکرد آن‌ها نیز یکسان است؛ تراکنش‌های تتر مانند سایر رمزارزها، فقط در بستر بلاکچین انجام شده و غیرمتمرکز است و فعالیت متمرکز، فقط به تولید و توزیع توکن‌های آن محدود می‌شود.

منظور از استیبل کوین usdc یا یو اس دی کوین چیست؟

استیبل کوین usdc نیز مانند تتر، ارزش ثابت و همیشگی 1 دلار را به ازای هر واحد از توکن‌های خود دارا است. بنابراین این دو استیبل کوین محبوب، از وجوه زیادی با هم شباهت دارند. آیا این موضوع کمی برای شما گیج‌کننده است؟ خوشبختانه ما همراهتان هستیم تا سرگیجه را از شما دور کنیم! در ادامه همراه ما باشید که نگاه دقیق‌تری به مفهوم استیبل کوین داشته باشیم تا شباهت‌های USDT و USDC را بهتر درک کنیم. پس از آن نگاه جامعی به تفاوت استیبل کوین ها خواهیم انداخت و خرید USDC را با خرید تتر مقایسه می‌کنیم.

  • پشتیبانی فیات: فناوری بلاک چین تراکنش‌ها را ایمن‌تر از همیشه می‌کند؛ به زبان دیگر، این واقعیت که این ارزهای دیجیتال توسط ارز فیات پشتیبانی می‌شوند، سطح ایمنی بیشتری را به سرمایه‌گذاران هدیه می‌دهد.
  • در دسترس بودن: در حالی که بانک‌های معمولی در تعطیلات آخر هفته یا مناسبت‌ها تعطیل هستند، صرافی‌های ارز دیجیتال 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته در دسترس هستند و در سراسر جهان قابلیت استفاده و اتصال دارند.
  • بهره‌گیری بین‌المللی: استیبل کوین‌ها راهی برای ارسال و دریافت سریع و آسان پرداخت‌های برون مرزی ارائه می‌دهند.
  • ثبات: استیبل کوین‌ها ارزهای رمزپایه‌ای هستند که ارزش آن‌ها مانند سایر دارایی‌های دیجیتال در نوسان نیست؛ بنابراین مانند بیت کوین و ارزهای دیجیتال مشابه، امکان ضرردهی بسیار زیاد را برای مالکان خود فراهم نمی‌کنند و ارزش آن‌ها همیشه با پول رایج سنتی، در ارتباط است.
  • تراکنش‌های سریع: انتقال سپرده ارزهای معمولی ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا در حساب بانکی شما نشان داده شود. با این حال، تراکنش‌های استیبل کوین به‌طور قابل توجهی سریع‌تر و گاهی حتی آنی هستند.
  • کارمزدهای کم‌تراکنش: معمولا یک تراکنش معمولی همراه با میزان چشم‌گیری کارمزد است. خصوصا اگر این انتقال وجه بین المللی باشد، گاهی هزینه کارمزد تا حدی افزایش می‌یابد که تراکنش دیگر صرفه اقتصادی ندارد. معمولا کارمزد طیف گسترده‌ای از انتقالات وجوهی در بستر بلاکچین کم‌هزینه یا حتی با کارمزد صفر همراه است.
  • شفافیت: روند معاملات در دنیای ارز دیجیتال شفاف است؛ بر همین اساس کاربران می‌توانند ببینند که دارایی‌های کافی در ذخایر برای بازخرید آن‌ها وجود دارد و پس از مشاهده، برای انجام معامله تصمیم‌گیری کنند.

اما این استیبل کوین‌ها چگونه کار می‌کنند؟

سطح ریسک یک استیبل کوین به‌طور مستقیم با منبع پشتیبان آن در ارتباط است. به طور کلی، بیشتر استیبل کوین‌های دارای پشتوانه فیات مانند یو اس دی کوین و تتر به‌دلیل پیوند آن‌ها با یک سیستم مالی متمرکز، نسبت به سایرین پایدارتر هستند. بنابراین دریافت تبدیل ریال به تتر یا USDC همیشه انتخابی مطمئن و بدون ریسک خواهد بود.

مقایسه تتر (USDT) و یو اس دی کوین (USDC)؛ تفاوت‌هایی جزئی اما تاثیرگذار!

همانطور که تا این بخش از مقاله «تفاوت usdt و usdc» خواندیم، در نگاه اول ویژگی‌های تتر و یو اس دی کوین، قیمت usdc و تتر و حتی ماهیت آن‌ها یکی است. با این حال 3 تفاوت ساده میان این دو استیبل کوین محبوب وجود دارد که بهتر است پیش از اقدام برای خرید USDC یا تتر، به‌صورت کامل از آن‌ها باخبر باشید.

1. بستر بلاک چین تتر و یو اس دی کوین

همانطور که همه می‌دانیم، بلاکچین هر ارز دیجیتال در عوامل زیادی تاثیرگذار است. از میزان کارمزد توکن ارز تا سرعت انتقال آن، همه را می‌توان با دانستن بلاکچین ارز دیجیتال تعیین کرد. بنابراین بد نیست بلاکچین دو استیبل کوین محبوب این مقاله، یعنی تتر و یو اس دی کوین را بشناسید.

بلاکچین‌های تتر (USDT):

  • اتریوم  (ERC-20)
  • USDT Bitcoin
  • ایاس  (EOS)
  • ترون (TRC-20)
  • اومیسه گو (OMG)

بلاکچین‌های یو اس دی کوین (USDC):

  • سولانا  (SOL)
  • الگوراند  (Algorand)
  • USDC Ethereum

ما در مقاله خیلی بیشتر درباره بلاکچین‌های یو اس دی کوین صحبت خواهیم کرد. از شما دعوت می‌کنیم مطالعه این مطلب را هم از دست ندهید.

2. میزان شفافیت استیبل کوین در گردش مالی و پشتوانه ارزی

جدول مقایسه تتر و یو اس دی کوین

 (تتر) USDT (یو اس دی کوین) USDC
تاریخ راه اندازی 2014 2018
شرکت صادر کننده Tether Circle
قیمت هدف 1 دلار 1 دلار
ارزش بازار 67.7 میلیارد دلار 43.9 میلیارد دلار
وثیقه * وجه نقد، معادل وجه نقد و سایر سپرده های کوتاه مدت، اوراق تجاری (82.45%)

* اوراق قرضه شرکتی، وجوه و فلزات گرانبها (4.69%)

* وام‌های تضمین شده (9.02%)

* سایر سرمایه گذاری‌ها، از جمله توکن‌های دیجیتال (3.85٪)

* نقدی (~28.5%)

* اوراق خزانه داری کوتاه مدت ایالات متحده (71.5%)

شفافیت
شبکه‌های بلاکچین پشتیبان Omni Layer, Ethereum, TRON
, EOS, Liquid, Bitcoin Cash
, OMG Network, Algorand
, Solana, Avalanche, Polygon
, Tezos, Near Protocol
Ethereum, Algorand, Solana
, Stellar, Avalanche, Flow,
Hedera Hashgraph, TRON

کلام آخر؛ تتر یا USDC؟ برنده دوراهی‌های سخت باشید

نظرات شما برای ما ارزشمند است؛ سوالاتی که از دنیای ارز دیجیتال در ذهن دارید را در بخش نظرات همین مقاله برای ما بنویسید تا در مطالب بعدی، به برهمیشه انتخاب بین یو اس دی کوین یا تتر برای فعالان بازار کریپتو سخت بوده است. هر دوی این ارزهای دیجیتال از مشهورترین استیبل‌کوین‌های () موجود در بازار ارزهای دیجیتال هستند.

استیبل‌کوین به ‌معنای کوین با ارزش ثابت به هر گفته می‌شود که ارزشی همواره ثابت داشته باشد و دچار نوسانات قیمت نشود.

یو‌ اس دی کوین (USD coin) و تتر (Tether) هر دو ارزهای دیجیتالی با پشتوانه دلار ایالات‌متحده هستند و طراحی‌ شده‌اند تا یک با نوسانات جزئی باشند.

در ادامه این مقاله به بررسی این دو استیبل کوین می‌پردازیم. اگر بین انتخاب یو اس دی کوین یا تتر مردد هستید، این مقاله برای شماست.

نکات کلیدی

  • یو اس دی کوین یا تتر یا هر استیبل‌کوین دیگری، ارزهای دیجیتالی هستند که ارزش آنها به یک دارایی فیزیکی مثل دلار، طلا و غیره گره خورده است.
  • استیبل‌کوین‌ها کمی دارند و به‌همین‌دلیل می‌توانند در بازار پرنوسان، به‌عنوان سدی در برابر خطر سقوط ارزش دارایی‌ها عمل کنند.
  • usdt یا usdc هر دو توسط یک نهاد مرکزی ایجاد شده‌اند و دارای پشتوانه هستند اما از نظر اهداف و میزان شفافیت کمی باهم تفاوت دارند.

استیبل کوین چیست؟

یو اس دی کوین یا تتر هر دو استیبل‌کوین هستند. بنابراین بهتر است ابتدا ویژگی‌های کلی استیبل‌کوین‌ها را بشناسیم.

نوعی ارز دیجیتال است که ارزش آن به یک دارایی خارجی همچون ارز فیات، کالاها و سایر ارزهای دیجیتال است.

علاوه بر انتخاب دارایی پشتوانه توکن، باید نسبت توکن و را نیز در نظر داشته باشید. به ‌عنوان مثال، تتر نسبتی یک‌به‌یک با دلار ایالات‌متحده دارد.

امن‌ترین ارزهای دیجیتال را شرکت‌هایی منتشر می‌کنند که حضور و نظارت آن‌ها موجب می‌شود مردم نسبت به اینکه آن دارایی دارای یک پشتوانه واقعی از دارایی‌های فیزیکی است اطمینان پیدا کنند.

ارزش هر استیبل‌کوین به نسبت دارایی پشتیبان آن تغییر می‌کند. تتر و یو اس دی کوین هر دو استیبل‌کوین‌هایی هستند که رابطه‌ای یک‌به‌یک با دلار دارند.

به ‌عبارت دیگر، هر یک تتر برابر با یک دلار و هر یک یواس‌دی کوین نیز برابر با یک دلار است. در بازار ارزهای دیجیتال نیز دو شرکت تتر و سیرکل که به ترتیب USDT و USDC را منتشر کرده‌اند بسیار مورد اعتماد هستند.

آنها روی چند بلاک‌چین از جمله اتریوم و سولانا منتشر می‌شوند. ارزش تتر از نظر میزان پیشتاز است. سپس USDC و پس از آن‌ها قرار دارد که ارزش بازار بسیار کمتری دارند.

مزایای استیبل کوین‌ها

برای برخی سرمایه‌گذاران استیبل کوین، مزایا بیش از معایب است. اما برای برخی دیگر، برعکس است.

یو اس دی کوین یا تتر یا هر استیبل کوین دیگری، فرقی نمی‌کند. در واقع تریدرها باید در موقعیت‌های مختلف از استیبل‌کوین مناسب‌تر استفاده کنند.

اما همان‌طور که اشاره کردیم استفاده از استیبل‌کوین‌ها می‌تواند مزایایی نیز به همراه داشته باشد:

  • پایداری: استیبل‌کوین‌هایی مثل یو اس دی کوین یا تتر پایدارتر از سایر انواع ارز دیجیتال هستند.

ازآنجایی‌که یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های جامعه کریپتو، نوسانات قیمت است، این مسئله در استیبل‌کوین‌ها به‌شدت کمتر وجود دارد چراکه ارزش آن‌ها به ارزش یک دارایی با ارزش مثل دلار، طلا یا چیز دیگری گره خورده‌اند.

  • قابلیت تعویض: گاهی اوقات تلاش برای تبدیل مجدد یک ارز دیجیتال به ارز فیاتی که نوسان کمتری دارد مثل دلار یا یورو، فرآیند سخت و پرهزینه ایست.

استیبل‌کوین‌هایی مثل USDT/USDC امکان تبدیل ارزهای دیجیتال به دلار دیجیتال را فراهم می‌کنند تا تبدیل آن به فیات نیز ساده‌تر و ارزان‌تر شود.

  • شفافیت: یکی از رایج‌ترین شکایاتی که درباره بانکداری سنتی شنیده‌ایم نبود حسابرسی مستقل و بی‌طرف است.

استیبل‌کوین‌ها برای حل این مشکل اجازه می‌دهند هر کاربر علاقه‌مندی، اطلاعات بلاک‌چین را بررسی و حسابرسی کند. اما USDC سطح شفافیت بیشتری نسبت به تتر دارد.

استیبل‌کوین‌ها مزایای دیگری مثل سرعت بالای تراکنش‌ها، دسترسی بالا، هزینه پایین نیز دارند. اما هزینه جابجایی  usdt یا usdc و هر ارز دیجیتال دیگری به صرافی مورد استفاده نیز بستگی دارد.

معایب استیبل کوین‌ها

بااینکه باعث شفافیت بیشتر شده اما هنوز معایب و مشکلاتی دارد که باعث می‌شود مردم ارز فیات را ترجیح دهند.

برخی استیبل‌کوین‌ها مثل تتر به‌سختی تن به حسابرسی می‌دهند و این می‌تواند باعث کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران شود:

  • عدم قطعیت در نظارت‌ها: صنعت ارزهای دیجیتال هنوز در حال توسعه است و اینکه بسیاری از استیبل‌کوین‌ها مثل یو اس دی کوین یا تتر و سایر کریپتوکارنسی‌ها تحت نظارت درستی نیستند، یکی از عوامل بازدارنده مردم از ورود به این بازار است.
  • عدم شفافیت: یکی از فاکتورهایی که برای موفقیت ارزهای دیجیتال یا فناوری‌های مبتنی بر دیفای () لازم است شفافیت بالاست.

استیبل کوین‌ها از سیستم‌های سنتی شفاف‌تر هستند، اما این شفافیت زیاد نیست. مشکلات تاریخی تتر در این موضوع به ما خاطرنشان می‌کند که قبل از سرمایه‌گذاری احتیاط بیشتری داشته باشیم.

  • عدم پذیرش در دنیای واقعی: در تئوری، استفاده از ارزهای دیجیتال و استیبل‌کوین‌ها مثل  یو اس دی کوین یا تتر به‌جای پول فیات مزایای زیادی دارد اما در عمل بخش زیادی از مردم هنوز آن‌ها را قبول ندارند.

گاهی ممکن است انتقال یک استیبل‌کوین‌ها برای خرج کردن یا تبدیل آن‌ها به فیات کار دشواری باشد.

البته در این مورد باید میزان شاخص نقدینگی هم توجه کرد هرقدر میزان نقدینگی کمتر باشد تبدیل آن استیل کوین به فیات یا سایر ارزهای دیجیتال دشوارتر است.

ارزش پول به‌طور مداوم تغییر می‌کند و یکی از عوامل این تغییر، سیاست مالی هر کشور است.

به‌عنوان مثال، تصمیم‌های تایلند در مورد بر میزان قدرت ارز ملی تایلند، بات، تأثیرگذار است. اولین پیامد ضعیف شدن یا قوت گرفتن ارز ملی یک کشور بر کسب‌وکارهای بین‌المللی خواهد بود.

به ‌عنوان مثال، تغییر ارزش ارز ملی به‌طور مستقیم بر سود کارخانه‌ای که محصولی را از کشوری خارجی تهیه می‌کند و قصد دارد آن‌ها را در کشور خود بفروشد، تأثیرگذار است.

به دلیل ماهیت نوسانی بسیاری از ارزهای ملی، سرمایه‌گذاران در کشورهای مختلف برای کسب سود و ذخیره سرمایه خود تصمیم می‌گیرند روی ارزهای خارجی سرمایه‌گذاری کنند که ارزش پایدارتری دارند و قدرتمندتر هستند.

بااین‌همه، هنوز چالش‌هایی همچون ممنوعیت‌ها، تحریم‌ها و موانع بانکی وجود دارند.

در این شرایط، بسیاری از افراد تمایل دارند روی استیبل‌کوین‌هایی همچون یو اس دی کوین یا تتر سرمایه‌گذاری کنند.

علیرضا اصیلی

علیرضا اصیلی فعال حوزه دیجیتال مارکتینگ و علاقمند به حوزه کریپتو کارنسی است. مقالات اون در زمینه کریپتو کارنسی در وبسایت سرمایکس و بسیاری از خبرگزاری‌ها منتشر شده است.
دکمه بازگشت به بالا