عمومیمدیریت کسب و کار

چرا بسته بندی انقدر مهم است؟!

شرکت پکیجینگ اینپک تخصصی یک کالا و محصول چهره کالای ماست و می تواند نقش بسیار مهمی در موفقیت یا شکست فروش یک محصول ایفا کند. اهمیت بسته بندی تخصصی کالا ما را بر آن داشت تا در این مطلب ضمن بیان دلایل اهمیت بسته بندی به چالش های بسته بندی کالا در ایران بپردازیم.

بسته بندی چیست؟

در هر صورت بسته بندی کالا در زندگی روزانه و مشغولیات روزمره ما جریان دارد. از مواد غذایی گرفته تا اقلام پزشکی و دارویی یا کالاهای مصرفی و لوازم خانگی و کالاهای صنعتی و استراتژیک. بنا براین بسته بندی کالا یکی از مهم ترین بخش های تولید و عرضه محصول است و شناساندن و نگهداری محصول را از تولید تا مصرف بر عهده دارد. بسته بندی علاوه بر هنر بودن یک علم است. بسته بندی در واقع علم، هنر و فناوری محافظت از محصول برای نگهداری، انبار کردن، انتقال، توزیع، ذخیره، فروش و استفاده از آن است. این بسته بندی باید به گونه ای باشد که کمترین آسیب به محصول و محیط زیست برسد.

بسته بندی های محصولات متفاوت بستگی به نوع محصول مورد نظر دارند. به عبارت دیگر بسته بندی برای هر کالایی متناسب با کاربرد و مصرف آن، شیوه انتقال و توزیع آن و عوامل دیگر منحصر به خودش است. بسته بندی یک محصول غذایی مایع مانند مایع ظرفشویی با بسته بندی تجهیزات پتروشیمی تفاوت است. چرا که وظیفه بسته بندی محافظت از محصول است. بنابراین این کالا است که تعیین می کند بسته بندی آن به چه صورت باشد مناسب است و با کمترین آسیب به دست مصرف کننده می رسد.

اهمیت بسته بندی کالا و محصولات مختلف

همانطور که بیان کردیم، وظیفه اصلی بسته بندی محافظت از کالا از زمان تولید تا توزیع و رسیدن به مشتری است. در اهمیت بسته بندی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • محافظت از صدمات احتمالی در حین تولید تا انبار کردن کالا
  • محافظت در کانال حمل و نقل و توزیع از تولیدکننده تا عمده فروش
  • جلوگیری از صدمه به کالا در انتقال از عمده به فروش به خرده فروشی ها و مغازه ها
  • کاهش آسیب کالا و محصول تا رسیدن به دست مشتری نهایی
  • جلب توجه مشتری در حال خرید نسبت به بسته بندی جذاب
  • نقش مهم بسته بندی در ارائه اطلاعات در مورد محصول مانند توضیحات چگونگی استفاده از محصول و یا درست کردن محصول
  • تمایز محصولات از یکدیگر و از رقبای تولیدکننده کالای مشابه
  • تقسیم بازار
  • ایجاد فرصت استفاده مجدد از بسته بندی

در تمام دنیا بیشتر مردم به عنوان خریدار کالاها و محصولات از روی بسته بندی ظاهری اقدام به خرید می کنند. بنابراین جذابیت ظاهری بسته بندی در تصمیم به خرید مشتری بسیار حائز اهمیت است. چراکه بیشتر مردم در انتخابات نوع کالای خود به دلیل رقابت سخت شرکت های تولید کننده در نوعی سردرگمی به سر می برند. محصولاتی مانند لوازم بهداشتی، شوینده ها، مواد غذایی و … از طریق شرکت های زیادی که غالبا هم سطح هستند تولید می شوند و این امر باعث می شود خریدار توان ارزیابی محصولات را نداشته باشد. بنابراین یک ایده نو برای نمایش محصول می تواند کالای مورد نظر را به مشتری شناسانده و او را ترغیب به خرید کند.

چرا بسته بندی انقدر مهم است؟!

اما در کنار تمام مزیت هایی که بسته بندی برای کالای تولید کننده و همچنین برای مصرف کننده ایجاد می کند، برای آن که بتوان به یک مزیت رقابتی در بسته بندی محصول خود نسبت به رقبا دست یابیم، باید عوامل زیادی را در نظر داشته باشیم. در طراحی بسته بندی محصولات باید در مورد هزینه، اندازه جنس، رنگ آمیزی، ترکیب اقلام در بسته بندی و هویت فیزیکی محصول دقت کرد. برای آن که بتوانیم محصول خود را در بسته بندی جذاب و مورد پسند مشتری عرضه کنیم، به گونه ای که محصول کمترین آسیب را در جریان حمل و نقل ببیند و از سوی دیگر منجر به رفتار خرید شود باید در مورد بازارهای نهایی مصرف تحقیقات گسترده ای صورت دهیم. از سوی دیگر بسته بندی باید به گونه ای باشد که ویژگی ابتکاری و خلاق بودن را دارا باشد تا خریدار را ترغیب به خرید نماید. همچنین نقش طرح و تصویر در بسته بندی کالا می تواند به نیرویی جهت کمک به تجسم و فهم محتویات درونی بسته کمک کند.

ویژگی های یک بسته بندی خوب را می توان در موارد زیر بیان کرد:

  • کیفیت و مقاومت خوب بسته بندی، به طوری که بتواند از کالا در برابر صدمات احتمالی محافظت نماید
  • طراحی خلاقانه ای داشته باشد و آنقدر جذاب باشد که مشتری را وادار به خرید نماید. به عبارت دیگر تصویر ذهنی مطلوبی در ذهن مشتری ایجاد کند
  • استفاده از طرح های گرافیکی خاص و رنگ های متناسب با نوع کالا
  • شناسایی بازار هدف و طراحی متناسب با سلیقه، میزان درآمد، سن و جنسیت خریداران
  • استفاده از طرح های شاد و رنگ های روشن یا حتی استفاده از شخصیت های کارتونی محبوب کودکان در بسته بندی محصولات مختص آنان
  • طراحی آن به گونه ای باشد که کارایی محصول را حفظ کند و بتواند ویژگی های کالا را حفظ کند
  • استفاده از آن برای مشتری ساده باشد
  • حامل پیام های مهمی چون طرح و نام تجاری و کیفیت محصول باشد.

زمانی که به عنوان یک تولید کننده داخلی محصولی را تولید می کنید و آن را در داخل کشور عرضه می کنید یا این که محصول شما به خارج از کشور صادر می شود باید به این نکته توجه داشته باشید که صادرات کالاها بیش از آنکه به کیفیت محصول وابسته باشد در گرو طراحی خوب بسته بندی و مورد پسند خریدار وابسته است. چرا که اولین چیزی که توجه خریدار را جلب می کند شکل ظاهری و بسته بندی کالاست.

مشکلات و چالش های بسته بندی کالا در ایران

ایران کشوری در حال توسعه است. کشوری که با وجود منابع بسیار و محصولات کشاورزی زیاد؛ چندان در بسته بندی کالاها موفق عمل نکرده است. می توان گفت چالش طراحی و بسته بندی های خوب و با کیفیت در کالاهای ایرانی دیگر به یک چالش کهنه تبدیل شده است. ایران در تولید بعضی از کالاها رتبه نخست را داراست یا جزء تلیدکنندگان اول دنیا محسوب می شود. به عنوان مثال در تولید طلای سرخ یا زعفران. اما متاسفانه زعفران ایرانی با قیمت پایین و به صورت فله‌ ای به کشورهای امارات و اسپانیا ارسال و از آن کشورها با بسته ‌بندی و با نام خودشان به جهان صادر می ‌شود و ارزش افزوده بالایی برای آن ‌ها به ارمغان می ‌آورد. یا محصول خرما که ایران دومین صادرکننده عمده خرمای جهان است. خرما به صورت فله ‌ای به اندونزی و مالزی با قیمت کمی به فروش می رسد و در آنجا دوباره از بسته بندی کارتونی ایران خارج کرده، در بسته ‌بندی‌های صادراتی و استاندارد جا می ‌دهند و به کشورهای اروپایی، آمریکا و استرالیا صادر می کنند. کالاهای دیگری هم وضعیت مشابه دارند، مانند خشکبار، مرکبات، میوه‌ ها، سبزی و تره ‌بار، صنایع غذایی، شیلات، عسل و گل.

اینجاست که خلا نبود صنعت بسته بندی خشکبار  در ایران احساس می شود. به طور کلی دلایل دیده نشدن و توان رقابتی کم محصولات ایرانی در بازارهای جهانی را می توان در عدم استفاده از تکنولوژی روز، نبود برنامه ‌ای مدون و جامع، عدم شناخت صحیح از بازارهای هدف، نبود صنایع بسته‌بندی و سورت ‌بندی (دسته‌ بندی) مناسب و فقدان نظارت کافی در خصوص بسته ‌بندی و در نتیجه بسته بندی های نامناسب بیان کرد.

  • شناخت درست از بازارهای هدف
  • استفاده از فناوری های مدرن و به روز دنیا که هزینه تمام شده بسته بندی را کاهش می دهد
  • افزایش نظارت بر روی بسته ‌بندی کالاهای صادراتی
  • وضع قوانین و مقررات پیرامون حمایت از صنعت بسته بندی
  • ایجاد تنوع بر اساس نیاز مشتری در بازار هدف

باید به عنوان نکته پایانی عنوان کنیم که طراحی و کیفیت بسته‌ بندی محصولات می ‌تواند منجر به حفظ بازارهای هدف و ماندگاری کالاهای صادراتی ایران در بازارهای جهانی شود. بنابراین باید صنعت بسته بندی بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

بسته بندی انواع محصولات در جذب مشتریان جدید و وفاداری مشتریان قدیمی می‌تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد. همانطور که می‌دانید جذب مشتری به معنای فروش بیشتر مجموعه و در نهایت سود بسیار بالای برند شما است. از بسته بندی می‌توان به عنوان ابزاری جهت بازاریابی محصولات خود استفاده کرد. در این مقاله اهمیت بسته بندی و تاثیر آن در فروش را برای شما شرح داده‌ایم، با ما همراه باشید.

 استفاده از بسته بندی می‌تواند فرصتی بزرگ برای افزایش فروش مجموعه‌ی شما باشد.

بر اساس نظرسنجی و تحقیقات اخیر، 72 درصد از افراد، تاثیر طراحی و کیفیت بسته بندی بر روی تصمیمات خرید خود را تایید کردند.

اگر برای طراحی بسته بندی محصول خود از ایده‌های خلاقانه استفاده نکنید، در واقع فرصت تبلیغات، بازاریابی و در نهایت فروش بیشتر مجموعه‌ی خود را از دست داده‌اید.

بیایید بررسی کنیم که چگونه بسته‌بندی محصول می‌تواند بر فروش تأثیر بگذارد و چرا اینقدر مهم است.

مزایای استفاده از بسته بندی باکیفیت و اختصاصی چیست؟

کیفیت و طراحی بسته بندی محصولات اهمیت دارد؟

قطعا جواب این سوال بله است.

بسته بندی نقش‌های اساسی و مهم برای شرکت‌ها و مشتریان آن‌ها ایفا می‌کند.

نقش‌های مختلفی مثل بازاریابی، فروش و شناخت بیشتر برند را بر عهده دارد.

در ادامه به اهمیت بسته بندی در فروش برند می‌پردازیم:

یکی از نقش‌های مهم و کاربردی که بسته بندی دارد، محافظت از محصولات داخل بسته بندی از زمان ارسال و حمل آن، تا لحظه‌ی باز کردن بسته توسط مشتری است.

اگر محصول هنگام تحویل به مشتری آسیب ببیند، قطعا تصور او از شرکت شما هم آسیب خواهد دید و احتمالا مجبور به تعویض، جایگزینی یا عودت دادن هزینه‌ی محصول هستید.

طراحی بسته بندی باید به گونه‌ای باشد که به راحتی باز شود، این‌کار باعث می‌شود مشتری تجربه‌ی بهتری از پکیجینگ برند شما داشته باشد.

استفاده از بسته بندی اختصاصی و منحصر به فرد باعث می‌شود محصولات برند شما در ذهن مشتریان ماندگار شود.

بسته بندی باید از طریق متن، تصاویر و… اطلاعات کافی را به مشتری ارائه دهد تا مصرف کننده بتواند به سرعت تشخیص دهد که چه چیزی داخل بسته وجود دارد.

استفاده از رنگ مناسب و متفاوت می‌تواند برای درک بهتر محصول توسط مشتری تاثیرگذار و برای برند شما مفید باشد.

زمانی‌ که از خود در بسته بندی محصولات استفاده کنید، باعث شناسایی محصولات و برند خود می‌شود مشتری برند شما را راحت‌تر کند.

بسته بندی‌هایی که از لوگو، رنگ‌ها و فونت مربوط به برند استفاده می‌کنند، به مشتری کمک می‌کند تا برند شما را راحت‌تر شناسایی کنند.

استفاده از لوگو، رنگ‌ها و فونت مناسب و مرتبط با برند در بسته بندی اختصاصی می‌تواند به مشتریان جدید کمک کند تا با برند شما آشنا شوند و به راحتی با محصولات ارتباط برقرار کنند.

بسته بندی باید با برند شرکتی که محصول را می‌فروشد، مطابقت داشته باشد، چون بسته بندی یک فرصت عالی برای برندینگ و تبلیغات است.

بسته بندی محصولات نقش اساسی در افزایش فروش دارد که در ادامه به اهمیت بسته بندی می‌پردازیم.

بسته بندی محصولات چگونه می‌تواند فروش برند شما را افزایش دهد؟

از آنجایی که از هر 10 خریدار 7 نفر می‌گویند که بر تصمیمات خرید آن‌ها تأثیر می‌گذارد، شرکت‌ها باید طراحی بسته بندی محصولات برند خود را هم از نظر کارایی و هم از نظر بازاریابی و فروش در نظر بگیرند و انتخاب کنند.

بسته بندی چه تاثیری در فروش مجموعه‌ی شما دارد؟

هنگامی که مصرف کنندگان با تنوع زیادی از محصولات در فروشگاه مواجه می‌شوند، عامل اصلی در تصمیم گیری آن‌ها بسته بندی محصول است.

بسیاری از خریداران، محصولی را انتخاب می‌کنند که بسته بندی آن جلب توجه می‌کند.

اکثر افراد حداقل یکبار محصولی را فقط به دلیل بسته بندی جذابی که داشته و جلب توجه کرده است خریداری کرده‌اند.

بسته بندی باکیفیت و جذاب باعث می‌شود محصول شما نسبت به محصول رقبا متمایز شود و در واقع به فروش مجموعه‌ی شما کمک می‌کند.

بسته‌بندی محصولات اولین برداشتی است که افراد از برند شما دارند، به همین دلیل بهترین کار این است که اولین برداشت برند شما به خوبی ایجاد شود.

اگر بسته بندی شما باکیفیت باشد، مشتریان، برند و محصولات شما را ارزشمند می‌دانند و احتمال خرید مجدد این افراد از شما به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد.

محافظت از محصول داخل بسته بندی برای مشتری اهمیت دارد؛

بسته بندی باید محکم و مقاوم باشد تا هنگام حمل محصول آسیب نبیند.

اگر این موارد در بسته بندی رعایت نشود، از نظر خریداران، شرکت انتخابی آن‌ها به اندازه‌ی کافی به محصولات و مشتریان خود اهمیت نمی‌دهد.

بسته بندی حتی می‌تواند یک ابزار موثر در بازاریابی آنلاین باشد.

مشتریان شما ممکن است تصاویر یا ویدئویی جذاب از بسته بندی محصول خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند و اینکار برند شما را بهبود می‌بخشد و به مرور زمان مشتریان جدیدی جذب برند شما می‌شوند.

در یک نظرسنجی، 60 درصد از خریداران محصولات آنلاین گفتند که تمایل دارند عکس یا ویدیوی محصول جدید را که بسته بندی خاص و لوکس دارد به اشتراک بگذارند.

در میان افرادی که در نظرسنجی شرکت کرده بودند، 35 درصد از افراد تمایل به تماشای ویدیو آنباکسینگ هستند و 55 درصد از افراد گفتند که دیدن ویدئو بازگشایی جعبه‌ی منحصر به فرد، حس اشتیاق در آنها بوجود می‌آورد که آنها میل بیشتری برای خرید محصول دارند.

تأثیر بسته بندی محصول بر رفتار خرید مصرف کننده

بسته بندی اصولی و استاندارد بر درک مصرف‌کنندگان از برند شما تاثیر می‌گذارد به همین دلیل افراد زیادی می‌توانند با برند شما ارتباط موثر برقرار کنند و در نهایت محصولات بیشتری از مجموعه‌ی شما به فروش می‌رسد.

طراحی اختصاصی بسته بندی، به ویژه استفاده از رنگ مرتبط با محصول و برند، نقش مهمی در درک خریداران از برند شما دارد.

بر اساس مقالات منتشر شده در وب سایت‌های معتبر خارجی، به این موضوع اشاره شده است که بسته‌بندی خوراکی‌ها و مواد غذایی بر درک کودکان از طعم محصولات تأثیر دارد.

تحقیقات اثبات کرده است که رنگ‌ها تاثیر زیادی در فعالیت‌های مغزی و تصمیمات افراد دارد.

وقتی افراد بسته‌بندی جذابی را می‌بینند، فعالیت مغزی شدیدتری دارند که در اکثر مواقع به خرید محصول ختم می‌شود.

بطور مثال رنگ قرمز محرک است و ضربان قلب را افزایش می‌دهد همچنین ممکن است اشتها را افزایش دهد، به همین دلیل است که بسیاری از شرکت های مواد غذایی و نوشیدنی از آن در لوگو و بسته بندی خود استفاده می‌کنند.

چگونه بسته بندی مناسب با برند خود را انتخاب کنیم؟

موارد زیر را در نظر بگیرید تا در انتخاب بسته بندی مناسب به شما کمک ‌کند:

مخاطبین هدف برند شما:

یکی از عوامل کلیدی و مهم که باید در نظر داشته باشید، مخاطبان هدف شما هستند.

شما باید ترجیحات، علایق و انتظارات آن‌ها از محصول و برند خود را بدانید.

از طریق نظرسنجی می‌توانید اطلاعاتی مثل، سلیقه، انتظارات مشتریان و نظرات کاربران را دریافت کنید و در نهایت بسته بندی مناسب برای محصولات برند خود را تهیه کنید.

به عنوان مثال، مشتریان شما ممکن است بسته‌بندی‌هایی که به راحتی باز می‌شوند و کاربردی هستند و یا رنگ‌های ملایم و پاستلی در بسته بندی خود را ترجیح دهند.

مطابقت داشتن بسته بندی با برند شما:

بسته‌بندی باید با برند شما همخوانی داشته باشد، این کار به افراد کمک می‌کند تا محصولات برند را به راحتی شناسایی کنند و باعث بهبود هویت برند شما شوند.

محافظت از محصول داخل بسته بندی:

با توجه به نوع محصولی که پکیجینگ می‌شود باید بسته بندی کاربرد محافظت از محصول را داشته باشد تا کالا سالم به دست مشتری نهایی برسد.

برای مثال، بسیاری از محصولات غذایی به بسته بندی نیاز دارند که رطوبت و اکسیژن را از خود دور نگه دارد، یا عایق سرما و گرما باشد، بنابراین استفاده از بسته بندی‌هایی که این‌کار را انجام می‌دهند بسیار کاربردی و مهم است.

تولید کننده انواع بسته بندی نبات تکی و فله ای بر اساس مواد اولیه پلیمری انعطاف پذیر در شرکت ما فراهم شد

در پایان اضافه کنیم که خیلی مهم است که بسته بندی محصول خود را به که در حوزه شما تجربه دارد بسپارید.

دکمه بازگشت به بالا