با افزایش رقابت در حوزه های مختلف، اهمیت کسب رتبه های بالاتر در نتایج جستجو به بخشی جداناپذیر از استراتژی های بازاریابی دیجیتال هر کسب وکار تبدیل شده است. از آنجا که لینک سازی یکی از مهم ترین استراتژی های سئو برای بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو محسوب می شود، آموزش لینک سازی خارجی به عنوان یکی از موضوعات مهم در دنیای دیجیتال و سئو، بسیار مفید واقع می شود. در این مطلب به آموزش کامل لینک سازی در سئو، اهمیت و اصول آن خواهیم پرداخت.
لینک سازی خارجی (building link) چیست؟
در پاسخ به این سوال که لینک بیلدینگ چیست باید بگوییم که لینک بیلدینگ خارجی که به عنوان بک لینک نیز شناخته می شود، فرآیند دریافت لینک از سایر وب سایت ها به سایت شماست در سئو، لینک های خارجی یک عامل کلیدی در تعیین اعتبار و ارتباط یک وب سایت هستند. هنگامی که وب سایت های دیگر به وب سایت شما لینک می دهند، این کار به موتورهای جستجو نشان می دهد که وب سایت شما یک منبع معتبر و ارزشمند است.
به طورکلی، لینک بیلدینگ خارجی یکی از جنبه های حیاتی سئو است و می تواند به شدت بر رتبه بندی و دیده شدن یک وب سایت در موتورهای جستجو تاثیر بگذارد. با ایجاد محتوای ارزشمند و ایجاد روابط با سایر وب سایت ها، مشاغل و صاحبان وب سایت ها می توانند استراتژی لینک سازی خارجی خود را بهبود بخشند و اعتبار و شهرت آنلاین خود را افزایش دهند.
چرا لینک سازی خارجی مهم است؟
اما دلیل اهمیت لینک سازی خارجی در بحث آموزش لینک بیلدینگ چیست؟ در ادامه به برخی از مهم ترین دلایل اهمیت لینک سازی خارجی می پردازیم:
- بهبود رتبه بندی وب سایت: وقتی سایر وب سایت های معتبر به وب سایت شما لینک می دهند، موتورهای جستجو آن را به عنوان سیگنال اعتماد می بینند که نشان می دهد محتوای شما مرتبط و ارزشمند است. این به نوبه خود می تواند رتبه وب سایت شما را در صفحات نتایج موتورهای جستجو بهبود ببخشد.
- جذب ترافیک بیشتر: لینک های خارجی می توانند بخشی از ترافیک سایت منبع را به وب سایت شما هدایت کنند. این موضوع باعث افزایش کاربران وب سایت و مشتریان بالقوه شما خواهد شد.
- ایجاد اعتماد و اعتبار: زمانی که وب سایت شما از منابع معتبر و قابل اعتماد لینک دریافت کند، می تواند به ایجاد اعتماد و اعتبار برند شما در صنعت یا حوزه کاری شما کمک کند. این اعتبار هم برای کاربران و هم موتورهای جستجو اهمیت دارد.
- ایجاد روابط و شبکه سازی: لینک سازی خارجی می تواند به شما در ایجاد روابط و مشارکت با سایر وب سایت های حوزه کاریتان کمک کند. این موضوع می تواند منجر به ایجاد فرصت هایی برای همکاری بیشتر و شناخت بیشتر افراد مرتبط با شما شود.
اهداف ساخت بک لینک
لینک سازی خارجی از ابتدای توسعه موتورهای جستجو بخشی جدایی ناپذیر از سئو بوده است. در روزهای آغازین اینترنت، موتورهای جستجو به شدت به عوامل داخلی صفحه مانند متا تگ ها و چگالی کلمات کلیدی متکی بودند تا ارتباط یک صفحه وب را با عبارت جستجو شده تعیین کنند. بااین حال، هرچه تعداد کاربران بیشتر شد، موتورهای جستجو به روش بهتری برای اندازه گیری اعتبار یک صفحه نیاز داشتند.
گوگل، PageRank را در سال 1998 معرفی کرد، سیستمی که بر اساس تعداد و کیفیت لینک هایی که به یک صفحه هدایت می شد، مقداری را به آن صفحه اختصاص می داد. این سیستم نحوه رتبه بندی وب سایت ها را در موتورهای جستجو متحول کرد، زیرا تاکید زیادی بر لینک های خارجی داشت. وب سایت هایی که لینک های خارجی باکیفیت تری دریافت کرده بودند، معتبرتر بودند و به احتمال زیاد در نتایج جستجو رتبه بسیار خوبی داشتند.
انواع لینک های داخلی
لینک های داخلی را می توان به چند دسته بندی تقسیم کرد. در ادامه این موارد را بیشتر توضیح خواهیم داد.
-
لینک داخلی فالو
لینک فالو ، در واقع لینکی ست که ربات های گوگل قادر به ردیابی آن ها هستند و از همین طریق گوگل متوجه هدایت کاربران از صفحات دیگر به صفحه مقصد می شود. موتورهای جستجو هر لینک فالویی را یک امتیاز برای سایت شما درنظر می گیرند و به صفحه مقصد اعتبار می دهند.
-
لینک داخلی نوفالو
لینک های داخلی که نوفالو هستند، دقیقا برعکس لینک های فالو عمل می کنند؛ به این صورت که شما با قراردادن این لینک به موتورهای جستجو اطلاع می دهید که برای صفحه مقصد اعتبار صفحه مبدا را لحاظ نکند.
این نوع لینک سازی در مواقعی که مطالب نامرتبط در سایت شما منتشر می شود یا لینک های تبلیغاتی که در سایت خود قرار می دهید یا بخش نظرات کاربرد دارد.
تفاوت لینک داخلی و خارجی چیست؟
با تعریف هر کدام از این لینک ها می توان به سادگی متوجه تفاوت آن ها شد. لینک های خارجی به ارتباط سایت شما با سایر سایت ها اشاره دارد. زمانی که داخل مطالب خود به سایت دیگری لینک می دهید یا از سایت های دیگر به دامنه شما لینک داده می شود، لینک سازی در سایت های خارجی رخ داده است. در طرف دیگر لینک سازی داخلی حضور دارد که متعلق به ارتباط بین صفحات داخلی سایت شماست.
اما تفاوت این دو لینک تنها به تعریف آن ها محدود نمی شود؛ هنگامی که از لینک داخلی استفاده می کنید، قصد هدایت کاربر به سایر صفحات خود را دارید. این هدایت می تواند در انتها منجر به خرید شود، اطلاعات مخاطب را کامل کند، مدت زمان حضور او در سایت را افزایش دهد یا هر هدف دیگری را درون سایت شما دنبال کند. جهت خرید بک لینک کلیک کنید
اما استفاده از انواع انکرتکست در موقعیتی است که شما قصد دارید اعتبار خود را به موتورهای جستجو نشان دهید. مثلا در انتهای مطلب خود منبع را مشخص می کنید یا از یک رسانه معتبر لینک دریافت می کنید تا ربات های گوگل متوجه ارتباط شما با آن سایت ها شوند.