فرهنگ و هنر

از تحلیل آمار سینما تا حاشیه‌های جای پارک یک کنسرت

از تحلیل آمار سینما تا حاشیه‌های جای پارک یک کنسرت

گزارشی از آمار بهاری سینماها، تازه‌هایی از جشن حافظ، میزبانی هفته فیلم «اینگمار برگمن» از اصغر فرهادی و «درباره الی»، چند خبر از تئاتر، سرانجام مناقشه چندساله صداوسیما و ارشاد، مروری بر نخستین کنگره نویسندگان ایران، گزارشی از کنسرت‌های روی صحنه، تازه‌هایی از کوه خواجه، و آخرین وضعیت زائران ایرانی در عربستان گزیده‌هایی از اخبار فرهنگی هنری چهارم تیرماه بودند.

به گزارش ایواره، روز یکشنبه چهارم تیرماه گزارشی از آمار سینما در بهاری که گذشت، داشتیم. در پایان فصل بهار میزان فروش سینما با اکران حدود ۲۰ فیلم، به بیش از ۲۷۰ میلیارد تومان رسید و استقبال علاقه‌مندان به سینما از فیلم‌های روی پرده سینماداران را به سال پررونق امیدوار کرد. علی سرتیپی، مدیرعامل دفتر پخش فیلمیران و سینمادار  با اشاره به اینکه فروش فیلم «فسیل» امیدواری را در زنده بودن سینما ایجاد کرده است، تاکید کرد که دیگر دوران فیلم‌های کمدی “شانه تخم‌مرغی” تمام شده است.

همچنین دبیر جشن حافظ از برگزاری بیست‌ودومین مراسم سینما و تلویزیون «حافظ» در مهرماه امسال خبر داد و این‌که تندیس حافظ بهترین فیلم کوتاه به جوایز این دوره اضافه شده است. 

از سویی قرار است در اولین هفته از اکران مستندهای پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت، هفت مستند اکران شوند.

اصغر فرهادی با «درباره الی» میهمان «اینگمار برگمن» می‌شود

رویداد سالانه «هفته برگمن» که برای یادبود «اینگمار برگمن» کارگردان بزرگ سینمای جهان برگزار می‌شود، امسال میزبان اصغر فرهادی به عنوان میهمان افتخاری و نمایش فیلم «درباره الی» خواهد بود.

این در حالی است که «فردریک فورست» بازیگری که در سال ۱۹۷۹ نقشی به‌یادماندنی در فیلم «اینک آخرالزمان» داشت و در همان سال برای فیلم «رُز» نامزد اسکار شد، در ۸۶ سالگی درگذشت.

بیشتر بخوانید:

مازیار لرستانی:‌ «پسر انسان» شرح حال امثال من است

فرار کارگردان «حرفه‌ای» از اتهام تجاوز جنسی

پیدا شدن جسد یک بازیگر پس از ۵ ماه

الهام شعبانی «آخرین سه‌شنبه سال» را اجرا می‌کند

همچنین قرار است نمایش «آخرین سه‌شنبه سال» نوشته مشترک شهاب و وهاب مهربان با کارگردانی الهام شعبانی از هفته دوم تیرماه در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برود. از این‌رو با کارگردان این اثر گپ و گفتی داشتیم. 

افزون بر این، فراخوان نهمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی برای برگزاری در پاییز ۱۴۰۲ منتشر شد و فهرست نمایش‌های بخش کودک و نوجوان نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، در حالی اعلام شد که نسبت به فهرست سال گذشته تغییراتی در آن دیده می‌شود.

و این‌که تندیس مبارک مقابل خانه موزه خیمه‌شب‌بازی ایران جانمایی شد.

از تئاتر بیشتر بخوانید:

«جریان» علیرضا معروفی روی صحنه تئاتر

برای پولشویی کار نمی‌کنم

سرانجامِ مناقشه چندساله صداوسیما و ارشاد 

با انتشار بخش‌های اصلی از کلیات حدود اختیار وزارت ارشاد و صداوسیما در تفسیر موضوعات مربوط به صوت و تصویر فراگیر، نمایندگان ساترا و ارشاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه‌ای تلویزیونی کنار هم قرار گرفتند تا هر کدام از منظر سازمانی که زیرمجموعه آن قرار می‌گیرند، مصوبات اخیر را تحلیل کنند.

مروری بر نخستین کنگره نویسندگان ایران

همچنین به مناسبت سالروز تشکیل نخستین کنگره نویسندگان ایران، مروری بر تشکیل آن داشتیم. ۷۷ سال پیش یعنی در تیرماه ۱۳۲۵، انجمن روابط فرهنگی ایران و اتحاد جماهیر شوروی‌ حدود ۸۰ نفر از نویسندگان، شاعران و ادیبان کشور را در باغ «خانه فرهنگ» گردهم آورد تا نخستین کنگره‌ نویسندگان ایران را تشکیل دهند.

سیروان خسروی، علیرضا قربانی و رضا یزدانی روی صحنه می‌روند

گزارشی هم از کنسرت‌های پیش ‌رو داشتیم. اکنون که وارد فصل تابستان، شده‌ایم، بازار برگزاری کنسرت‌ها همانند هوای تیرماه داغ است و هنرمندان این بار بدون اینکه تنها به ژانر پاپ محدود شده باشند، در ژانرهای مختلف روی صحنه می‌روند.

جای پارک ۲۰۰ هزار تومانی برای کنسرت علیرضا قربانی

در شرایطی که برگزاری کنسرت در محوطه‌های تاریخی به لحاظ امکان آسیب با اما و اگرهایی همراه است، در هفته‌های اخیر کاخ‌ سعدآباد سه کنسرت را میزبانی می‌کند که هر کدام جمعیت بالایی را هم پذیرا می‌شوند. ضمن اینکه در شرایطی که فضایی به عنوان پارکینگ برای مخاطبان این کنسرت‌ها در نظر گرفته نشده است، بر اساس مشاهدات برای مثال در کنسرت علیرضا قربانی محل‌های پارک اتومبیل در خارج از محوطه سعدآباد، به قیمت ۲۰۰ هزار تومان اجاره داده می‌شود!

تازه‌هایی از کوه خواجه

در ادامه، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان از توقف فعالیت‌های عمرانی در «کوه خواجه» خبر داد و درباره کوه‌بری و تعرض به محوطه این میراث تاریخی و طبیعی توضیحات تازه‌تری داد.

علاوه بر این، همزمان با نهمین سالگرد ثبت جهانی شهر سوخته در یونسکو،  پیکرک مفرغی بانوی شهر سوخته، لوح حسابداری و مولاژ شانه معرق یکشنبه چهارم تیرماه در موزه منطقه‌ای جنوب شرق ایران در شهر زاهدان رونمایی شد.

همه زائران ایرانی به عربستان رسیدند

 معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت ـ  آخرین وضعیت زائران ایرانی در عربستان را تشریح کرد. این در حالی است که عملیات انتقال زائران ایرانی به عربستان درحالی به پایان رسید که این کشور از ورود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زائر خارجی به این کشور و اتخاذ تدابیر امنیتی با استقرار چهارهزار نیروی امنیتی در شهر مکه خبر داد.

پیشنهادهایی برای خواندن:

حج با اسکوتر و هوش مصنوعی

خالق یکی از برترین نقاشی‌های تاریخ

با پول سفر پرخطر را می‌خرند؛ امنیت را چطور؟

انتهای پیام 

نشر فرهنگ و هنر

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا