علت روشن نشدن یخچال بعد از قطعی برق

علتهای اصلی روشن نشدن یخچال فریزر

اگر بدون هیچ دلیل بیرونی که شما متوجه آن شوید, یخچال فریزر خاموش شده و دیگر روشن نشود, باید موارد زیر را بررسی کنید:

1- مشکل در جریان برق ورودی

تعمیر یخچال :اگر جریان ورودی یخچال فریزر شما دچار مشکل شده باشد برق به هیچ عنوان به یخچال نرسیده و نمایشگر و چراغ داخل یخچال روشن نمی‌شود. در این صورت برای بررسی برق ورودی به یخچال باید از سالم بودن قسمت‌های زیر اطمینان حاصل کنید:

ابتدا به بررسی فیوز بپردازید. مطمئن شوید فیوز آشپزخانه نپریده یا معیوب نباید. برای اطمینان از سالم بودن فیوز لوازن برقی دیگری که در آشپزخانه وجود دارند را بررسی کنید. اگر آشپزخانه برق دارد مشکل از فیوز نیست. سپس به بررسی پریز و ترنس یا محافظ بپردازید. برای اطمینان از سالم بودن پریز و یا محافظ میتوانید از یک وسیله برقی مانند سشوار استفاده کنید. اگر سشوار کار کرد یعنی پریز و ترانس مشکلی ندارند.

لینک تعمیر یخچال سامسونگ: سپس بررسی کنید سیم یخچال دچار پارگی یا آسیب نشده باشد. گاهی سیم یخچال با قرار گرفتن در زیر یخچال آسیب میبیند. همچنین برای تست دوشاخه و سیم میتونید از اهم متر نیز استفاده کنید. اگر از سالم بودن موارد بالا مطمئن شدید به بررسی دیگر عوامل بپردازید.

?اگر یخچال شما هم روشن نمیشود میتوانید از ما کمک بگیرید ?

2- خرابی رله استارت, اورلود(overload) یا خازن یخچال

به نقل از آریل سرویس اگر یخچال فریزر برق دارد و نمایشگر و چراغ داخل یخچال روشن هستند ولی موتور یخچال روشن نمی‌شود باید به بررسی رله استارت, خازن و یا اورلود بپردازید. این قطعات, قسمت‌هایی هستند که عمل برق رسانی به کمپرسور را انجام داده و در صورت معیوب بودن هر کدام, برق به کمپرسور نرسیده و روشن نمی‌شود.

3- خرابی ترموستات یخچال

اگر یخچال برق دارد ولی کمپرسور روشن نمی‌شود, ترموستات از قطعاتی ست که باید مورد بررسی قرار بگیرد. ترموستات قطعه ایست که با گرم و سرد شدن محفظه داخل یخچال, دستور روشن و خاموش شدن کمپرسور را صادر می‌کند. اگر این قطعه معیوب باشد با بالا رفتن دمای یخچال دستور روشن شدن کمپرسور را صادر نمی کند.

برای بررسی خرابی ترموستات و عیب‌یابی آن پیشنهاد می‌کنیم مقاله را مطالعه کنید.

4- خرابی برد الکترونیکی یخچال

در حالی که بعضی از یخچال فریزرها برد ندارند بسیاری از یخچال فریزرها برد الکترونیکی دارند. برد الکترونیکی وظیفه کنترل کمپرسور, سیستم یخ‌زدایی, سنسورها, فن, المنت, لامپ و در واقع تمامی بخش‌های یخچال را بر عهده دارد. برد یخچال می تواند در اثر نفوذ رطوبت, نوسان برق, سوختن یکی از قطعات آن مثل خازن یا آی سی و یا وارد آمدن فشار و یا ضربه آسیب ببیند.

برد از قطعات بسیار مهم و حساس یخچال فریزرهاست که تعمیر آن نیاز به مهارت و تخصص بالایی دارد. پس برای بررسی خرابی آن حتما از متخصص مربوط به یخچال فریزر کمک بگیرید.

5- خرابی موتور یا کمپرسور

در این حالت نیز یخچال روشن شده و برق در دستگاه وجود دارد ولی موتور روشن نشده و یا برای مدت بسیار کوتاهی کار کرده و سرمای مطلوب تولید نمی‌کند.

در این صورت باید به بررسی خرابی موتور یا کمپرسور بپردازید. کمپرسور یخچال از قطعات گران قیمت یخچال فریزرهاست ولی با این حال در اغلب موارد تعمیر کمپرسور توصیه نمی‌شود چرا که با وجود صرف هزینه هیچ تضمینی برای سالم ماندن موتور در طولانی مدت وجود ندارد. بهتر است در صورت خرابی کمپرسور با متخصص مشورت کنید.

6- خرابی سیم کشی داخلی یخچال

یخچال فریزر سیم کشی پیچیده و فراوانی دارد که در داخل بدنه یخچال فریزر قرار دارد. هرگونه اختلال در این سیم ها میتواند منجر به خرابی قسمتی از یخچال فریزر شود. بررسی خرابی سیم‌های یخچال بسیار تخصصی ست و نیاز به مهارت و تخصص دارد و باید توسط متخص بررسی شود.

7- خرابی تایمر دیفراست یا یخ زدایی

با کار کردن یخچال و رسیدن محفظه یخچال به دمای مطلوب, کویل های اواپراتور دچار یخ زدگی و برفک می‌شوند. برای آب کردن این برفک, تایمر دیفراست که وظیفه تعیین زمان خاموش شدن موتور و روشن شدن هیتر را برعهده دارد سبب ذوب شدن برفک های روی کویل های اواپراتور می شود.

خرابی تایمر دیفراست می تواند سبب روشن نشدن کمپرسور یخچال شود که موجب خاموش نشدن هیتر و تمام نشدن سیکل دیفراست می شود. برای رفع این مشکل باید تایمر دیفراست تعویض شود.

روشن نشدن یخچال بعد از جابجایی

توجه داشته باشید به هیچ عنوان پس از جایجایی, یخچال فریزر را روشن نکنید. در هنگام جابجایی و خارج شدن یخچال از حالت عمودی, امکان دارد روغن موتور وارد سیکل گازی شده و با روشن کردن یخچال, روغن در سیکل گازی حرکت کرده و منجر به خرابی یا سوختن موتور شود. بنابراین پس از جابجایی, یخچال فریزر را پس از 4 تا 6 ساعت روشن کنید.

جابجایی یخچال در اسباب کشی ممکن است باعث بروز مشکل در یخچال فریزرها شود. کافیست اصولی را رعایت کرد تا احتمال بروز مشکل را به حداقل رساند. در ادامه به نکاتی که حین اسباب کشی باید رعایت کرد می پردازیم.

مهمترین علت در روشن نشدن یخچال پس از جابجایی بروز مشکل در سیستم تبرید یخچال است. اگر حین جابجایی سیستم لوله کشی و کندانسور یخچال آسیب ببیند می تواند نشتی لوله ها را در پی داشته باشد و در نتیجه یخچال فریزر به رفع نشتی و شارژ گاز احتیاج پیدا میکند.

مورد بعدی گرفتگی یا کیپی در سیستم لوله کشی است. باید توجه داشته باشید که یخچال فریزر میبایست حدود ۱ ساعت قبل از اسباب کشی خاموش شود و در حد امکان عمودی حمل شود. بعد از جابجایی ترجیحا ۴ تا ۶ ساعت بای یخچال خاموش بماند و بعد از این زمان می توانید یخچال فریزر را روشن کنید.

اگر در حین جابجایی مجبور به حمل نسبتا افقی شدید زمان ثابت ماندن دیستگاه حتی به ۱ روز هم می رسد.

در آخر اگر تمامی موارد بالا را رعایت کردید احتمال بروز مشکل به حداقل می رسد. در صورت روشن نشدن یخچال فریزر بعد از جابجایی و رعایت نکات بالا ممکن است به موتور دستگاه آسیب وارد شده است. فیکسی با اعزام کارشناس متخصص میتواند به شما در این زمینه کمک کند.

علت روشن نشدن یخچال بعد از شستن آن

روشن نشدن و بروز ایرادات الکتریکی در یخچال پس از شستن یخچال از مسائل شایع در بحث تعمیرات یخچال فریزرهاست. توجه داشته باشید که تمیز کردن کابین یخچال باید بگونه ای باشد که آب به داخل محفظه آن نفوذ نکند. بنابراین به هیچ عنوان داخل کابین یخچال را آب نگیرید.

برای تمیز کردن کابین یخچال تنها کافی ست با تمیز کننده مناسب و دستمال این کار را انجام دهید. شاید انجام این کار بیشتر زمان ببرد اما از بروز خرابی در دستگاه جلوگیری خواهد کرد.

درون کابین یخچال، از ساده ترین مدل ها تا جدیدترین آنها، همگی دارای قطعات الکتریکی می باشند که در صورت برخورد آب یا موجب اتصالی برق شده یا باعث مستهلک شدن قطعات آن می شود.

برای مثال قطعاتی مثل کلید لای درب، لامپ کابین، سنسورها، فن، المنت و سوکت ورودی ممکن است آسیب ببیند. پس در تمیز کردن یخچال حوصله بیشتری داشته باشید و از آب گرفتن داخل دستگاه خودداری کنید.

علت روشن نشدن یخچال فریزر بعد از قطعی برق

بطور کلی اگر یخچال فریزر بعد از قطعی برق روشن نشد به دو روش عیب یابی می‍‌‌‌شود.

البته پس از عیب یابی لازم است موتور یا کمپرسور یخچال فریزر هم بررسی شود تا از سلامت کمپرسور یخچال فریزر هم اطمینان حاصل شود.

تشخیص علت روشن نشدن یخچال فریزر نیاز به مهارت و تخصص دارد. بنابراین در صورت بروز این مشکل حتما از متخصص کمک بگیرید

خروج از نسخه موبایل