عمومیمدیریت کسب و کار

درباره آفت مگس پوست خوار گردو بیشتر بدانیم

13 آفت مهم درخت گردو

به نقل از youtube.com آفات زیادی وجود دارند که حیات باغ گردو را تهدید میکنند. در این بین برخی از آفات بیشترین گسترش را در سطح کشور داشته و قادرند بیشترین آسیب را به درختان گردو وارد نمایند. در ادامه 13 آفت مهم در درختان گردو را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

 برای خرید نهال گردو لطفا کلیک کنید .این کرم علاوه بر درخت گردو به سایر درختان میوه نیز حمله مینماید. این کرم به صورت شب پره‌هایی با طول 35 تا 60 میلیمتر دیده میشود. که روی آنها شاخک و کمی پرز وجود دارد و رنگشان سفید میباشد. و روی بدنش لکه های متالیک سورمه ای وجود دارد. این آفت از خود فضولات نارنجی برجای میگذارد که از علائم تشخیص آفت به حساب میاید. روی درختان آفت زده اغلب علائمی چون خشکیدگی برگ‌ها و باقیماندن آنها تا فصل زمستان دیده میشود. روش‌های متعددی برای مبارزه با این آفت معرفی شده است.

 این کرم‌ها در ابتدا کوچک و به قطر 3 میلیمتر هستند. رفته رفته به شکل یک سوسک با طول 25 میلی متر درمیایند. که روی آنها لکه‌هایی دیده میشود. این حشرات تا 3 سال زنده میمانند. کرم سفید گردو اغلب در مناطق سردسیری گسترش میابد. از ریشه درخت تغذیه نموده و باعث ضعیف شدن و در نهایت مرگ درخت خواهد شد.

 شپشک‌ها روی میوه تخم گذاری نموده و با تغذیه از آن باعث ریزش زودرس و یا از بین رفتن میوه خواهند شد. دو نوع شپشک اصلی به نام شپشک توت و شپشک قرمز گلابی مهم‌ترین شپشک‌ها در درختان گردو هستند.

 نام علمی این آفت کارپوکاپس است. این آفت نوعی پروانه است که به درختان میوه دار حمله میکند. وارد میوه شده و آن را از درون نابود میکند. این حشره قادر است تا 30 درصد به درختان آسیب وارد نماید. کرم گردو در اوایل صبح و در دمای بالای 13 درجه سانتیگراد بیشترین فعالیت را خواهد داشت. استفاده از تله جنسی و سمپاشی مهم‌ترین روش مبارزه با این آفت شناخته میشود.

 این دو کنه پس از حمله به درخت برروی برگ و میوه و تنه درخت ساکن شده و با تغذیه از آنها، درختان را ضعیف میکنند. کنه گال زگیلی بیشتر به درختان جوانتر حمله نموده و رنگ بخشهای آسیب دیده زرد و تیره خواهد شد. پس از گسترش کامل آفت؛ به رنگ قرمز قهوه ای دیده میشود. کنه گال کیسه ای شبیه به کرم است و روی بخش پشتی آن به شکل نیم دایره ای میباشد. رنگ آن سبز است و رفته رفته به رنگ زرد تبدیل میشود. و در نهایت این کنه به رنگ قرمز قهوه ای درمیاید. برگ درختان در اثر حمله این آفت به شکل کیسه ای میشوند.

 این شپشک به رنگ سفید مایل به قرمز است. و روی تنه و بازوهای درخت ساکن میشود. نوع ماده این شپشک در زمستان بارور میشود. هر شپشک در 2 نسل بارور شده که نسل اول و دوم را تشکیل میدهند. بهترین روش مبارزه با آن، استفاده از سمپاشی است.

 مناطق سرد و مرطوب بهترین محل برای رشد این آفت به حساب میایند. حشرات ماده در خاک پای درخت و شاخه‌ها تخم گذاری میکنند. لاروها نیز به رنگ قرمز جگری هستند. محل زندگی لاروها شاخه و تنه درختان است. این حشره در دوران زندگی خود از چوب درخت و تنه و شاخه تغذیه میکند. و درون آن‌ها دالان‌هایی را ایجاد مینماید. وجود دالان در درخت به آوندهای آن آسیب میزند.

 شته‌ها با تغذیه از شیره گیاه؛ باعث ضعیف شدن آن خواهند شد. شته‌های روسی و شته خونی و شته سیاه چای از مهم‌ترین شته‌های درخت گردو به حساب میایند. برای کنترل شته باید ابتدا با استفاده از عملیات زراعی به پیشگیری از آنها اقدام نمایید. در صورت حمله آنها نیز با سمپاشی به موقع و استفاده از تله؛ از گسترش آنها جلوگیری نمایید.

 آفت کچلی گردو برروی برگ درختان زندگی میکند و باعث پیچیده شدن برگ‌ها خواهد شد. برگ‌های پیچیده شده ابتدا به رنگ قرمز و در نهایت سیاه میشوند.

 آفت ابریشم باف ناجور از جوانه و برگ درختان تغذیه مینماید. این آفت در فصل زمستان تخم گذاری نموده و اغلب پس از غروب آفتاب برروی درختان قابل مشاهده است. این آفت با تغذیه از بافتهای درخت میتواند باعث مرگ درختان نیز بشود. برای کنترل آفت ابریشم باف ناجور از سمپاشی استفاده میشود.

درباره آفت مگس پوست خوار گردو بیشتر بدانیم

مگس پوست خوار میوه گردو :

مگس پوست خوار میوه گردو از پوست سبز میوه گردو تغذیه میکند. و روی آن لکه‌هایی را باقی میگذارد. این آفت باعث میشود که پوست سبز رنگ میوه ترک نخورد. بیشترین آسیب این آفت به میوه‌های دیررس و میان رس وارد میشود. برای کنترل این آفت از حشره کش استفاده میشود.

 کنه قرمز میتواند به اکثر درختان حمله کند. محل زندگی آنها در بین شکاف پوسته درخت و فواصل بین شاخه‌ها است. با حمله این کنه‌ها، برگ درخت به رنگ خاکستری درمیاید و میریزد. کنه زرد فقط به درختان گردو حمله میکند. به اندازه یک دانه برنج دیده میشود. با حمله این کنه، برگ به رنگ قهوه ای و زرد درآمده و میریزد.

 آفت کرم مغز خوار گردو به درختان گردو حمله نموده و پس از حمله این آفت مغز میوه سیاه میشود. و دیگر قابل عرضه در بازار نیست. این آفت 3 نسل دارد. و علاوه بر سیاه شدن، باعث ریزش زود هنگام میوه خواهد شد. روش‌های زیادی برای پیشگیری و مبارزه با این آفت معرفی شده است.

 در این مطلب مهم‌ترین آفات باکتری درختان گردو را بررسی نمودیم. برای کسب اطلاع از روش مبارزه و پیشگیری از هر آفت، شما میتوانید سایر مقالات موجود در سایت پالیز را مطالعه نموده و یا با کارشناسان گیاهپزشکی ما در نهالستان پالیز مشورت نمایید.

نهالستان پالیز بزرگترین نهالستان تخصصی انواع نهال گردو واقع در شمال غرب کشورمان میباشد. این مرکز کلیه نهال‌های میوه متناسب برای کاشت در هر اقلیم آب وهوایی را تولید و عرضه مینماید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

منبع : pinterest.com

دکمه بازگشت به بالا