فرهنگ و هنر

ثبت حمام قدیمی دوران قاجاریه کمک‌سفلی اسدآباد در فهرست آثار ملی

ثبت حمام قدیمی دوران قاجاریه کمک‌سفلی اسدآباد در فهرست آثار ملی

ایواره/همدان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اسدآباد از ثبت حمام قدیمی روستای کمک‌سفلی در فهرست آثار ملی کشور به عنوان بنای واجد ارزش خبر داد.

کامران اکبری‌شایگان در گفت‌وگو با ایواره، اظهار کرد: حمام کمک‌سفلی مربوط به اوایل دوران قاجاریه به عنوان آخرین حمام فعال شهرستان اسدآباد به شمار می رود که تا سال ۹۴ فعال بوده و اهالی این روستا از آن استفاده داشته‌اند.

وی با اشاره به مرمت و بازسازی اضطراری این بنای قدیمی در سال گذشته افزود: در سال گذشته نسبت مرمت و بازسازی اضطراری این حمام قدیمی شامل عملیات خاکبرداری پشت بام حمام به منظور سبک‌سازی سقف، پالومه و عایق کاری پشت بام برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به سقف، نصب نورگیرهای جدید حمام و نیز اندود و بندکشی بدنه بیرونی بنا و مرمت قسمت تخریب شده پشت بام راهرو ورودی بنا و علاوه بر آن جمع آوری آب‌های سطحی اطراف حمام با اعتباری افزون بر ۱۵۰ میلیون تومان اقدام شد.

اکبری‌‍شایگان با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی مرمت حمام کمک‌سفلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فضای بیرونی این حمام قدیمی مرمت و بازسازی اضطراری شده و تنها مرمت داخلی آن باقی مانده است که با تخصیص اعتبار مورد نیاز ادامه مابقی مرمت و بازسازی اضطراری نیز انجام خواهد شد. با اتمام و تکمیل صددرصدی مرمت و بازسازی بنا، این حمام قدیمی به عنوان فرهنگسرا و یا کتابخانه روستا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: شهرستان اسدآباد علاوه بر حمام قدیمی کمک‌سفلی دارای دو حمام قدیمی دیگر شامل حمام نیلوفر در شهر اسدآباد و حمام قدیمی در شهر آجین بوده که اولی مربوط به دوران صفویه از سال ها پیش ثبت فهرست آثار ملی کشور شده و دومی متعلق به دوران قاجاریه، برای پیگیری ثبت در فهرست آثار ملی کشور دارای برخی نواقص بود که خوشبختانه این نواقص مرتفع شده و ثبت آن در دست پیگیری است.

به گزارش ایواره، در شهرستان اسدآباد افزون بر ۱۵۶ اثر تاریخی و فرهنگی وجود دارد که ۶۴ اثر از این مجموع در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و قدمت بعضی از این آثار به دوره های هزاره ۵ و ۶ قبل از میلاد می‌رسد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا