فرهنگ و هنر

تلفیق نقش و نوا در نمایشگاه نقاشی اِشراف

ایواره/اصفهان نمایشگاه نقاشی «اِشراف» دارای آثاری با مضامینی از دوره‌های مختلف زیست انسانی مانند تولد، زندگی و مرگ است که در موسیقی نیز منعکس‌شده و هر نقاشی در ترکیب با نوای هم‌جهت با مفهومِ خود و در دو بُعد سمعی و بصری به نمایش درآمده است.

حسین تحویلیان در گفت‌وگو با ایواره با بیان اینکه در این نمایشگاه به زبان سمبلیک و غیرمستقیم به موضوعاتی ازجمله پیش از تولد، تولد، زندگی و یادبود انسان پرداخته‌ است، اظهار کرد: انتخاب عنوان «اِشراف» برای این نمایشگاه به علت آگاهی‌ و معرفتی است که افراد نسبت به موضوعات آثار ارائه‌شده کسب می‌کنند. در هر قطعه یک بخش از زندگی انسان به تصویر کشیده شده و من در قطعه اول به تولد و شروع زیست، در قطعه دوم به زندگی و در قطعه سوم نیز به یادبود پرداخته‌ام.

این هنرمند که پیش‌ازاین نیز سابقه برگزاری ۱۰ نمایشگاه‌ فردی و ۵۰ نمایشگاه گروهی در شهرهای مختلف ایران و کشورهای امارات، بحرین، کره جنوبی و روسیه را در کارنامه هنری خود دارد، افزود: هر نقاشیِ ارائه‌شده در این نمایشگاه همراه با موسیقی مخصوص به خود نمایش داده می‌شود که توسط برادرم علی تحویلیان تنظیم‌شده است. موسیقی، آوایی است که به‌صورت ضبط‌شده در حین بازدید برای مخاطبان پخش می‌شود و مخاطب با جابه‌جا شدن نور، به سمت اثر بعدی هدایت می‌شود؛ درواقع نمایشگاه نقاشی «اِشراف» به راهنما نیاز ندارد و مخاطب می‌تواند آثار را به‌صورت شهودی و با راهنمایی موسیقی درک کند.

او با بیان اینکه موسیقی به درک عمیق‌تر مفهوم و ماجرای نقاشی‌ها کمک می‌کند، گفت: آنچه درون نقاشی‌های نمایشگاه اشراف حضور دارد در موسیقی منعکس‌شده و زمانی که نقاشی‌ها را به علی تحویلیان نشان دادم، او نیز به نقش موسیقی در درک این آثار تأکید کرد؛ البته من پیش از آن نیز چنین ایده‌ای را در خصوص نمایش آثار در ذهن داشتم.

تلفیق نقش و نوا در نمایشگاه نقاشی اِشراف

این نویسنده و پژوهشگر هنر ادامه داد: به این ترتیب فرایند تولید موسیقی برای نقاشی‌ها آغاز شد و در مدت یک سال بر اساس محتوای آثار، تنظیم و ساخته شد که درنهایت به نمایشگاه نقاشی «اِشراف» به‌صورت سه‌گانه در ۳ بُعد مخاطب، موسیقی و اثر نقاشی منتهی شده است.

تحویلیان با اشاره به خلق نقاشی‌های نمایشگاه «اِشراف» در بازه زمانی سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱، تصریح کرد: در این نمایشگاه، تعداد ۵ اثر در ۳ چیدمان ارائه‌شده است. آثار این نمایشگاه با تکنیک رنگ و روغن بر روی بوم دیپ ترسیم‌شده‌اند که طول سه بوم ۱۲۰ و عرض آن‌ها ۱۰۰ سانتی‌متر است و دو بوم دیگر طول و عرض ۷۰ سانتی‌متر دارند.

این نقاش با تأکید بر تأثیرگذاری ترکیب نوا و نقش در فهم آثار هنری گفت: در بیانیه نمایشگاه «اِشراف» نیز آمده است که «ایستاده‌ایم بین این‌همه موج. موج است که رنگ می‌شود، موج است که صدا می‌شود و ما را جز این مسیری نیست به اِشراف این‌همه هستی.»

به گزارش ایواره، علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه نقاشی «اِشراف» می‌توانند تا ۱۰ خردادماه، ساعت ۱۸ تا ۲۱ بعدازظهر به گالری آرین هنر، واقع در خیابان فرشادی، کوچه ۴، ساختمان آرین، مراجعه کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا