عمومیمدیریت کسب و کار

چرا در ساخت مته و گردبر از کبالت استفاده می کنند؟

این سؤالی است که بسیاری از افراد تازه کار در دنیای صنعت می‌پرسند. مته گردبر در واقع یکی از ابزارهای پرکاربرد در صنعت و ساخت و ساز است که دارای استفاده‌های عمومی در این قسمت‌ها بوده است. از این مدل مته برای سوراخ کردن سقف، نصب کردن یراق آلات، سوراخ کردن زمین و سایر کاربردها استفاده می‌کنند. این ابزار به قدری دارای اهمیت است که در این مقاله تصمیم گرفتیم، شما را با آشنا کنیم.

خوب است بدانید که این ابزار از جنس‌های مختلفی ساخته شده است. هر کدام از آن‌ها بر اساس جنسی که دارند، کاربرد متفاوتی خواهند داشت. آنچه که باید در مورد این ابزار بدانید عبارت است از: مته گردبر چیست، انواع آن کدام است و چطور می‌توان از هر کدام از آن‌ها استفادۀ بهینه کرد. تا انتها همراه باشید.

معرفی مته گردبر

در ابتدا خوب است بدانید که مته گردبر کبارت ولف  چیست و با ساختار آن بیشتر آشنا شوید. مته گردبر استوانه‌ای توخالی بوده که لبه‌های آن دندانه‌دار است. این استوانه به دریل وصل شده و می‌توان به وسیلۀ آن برش‌هایی سریع و دقیق ایجاد کرد. اگر چه که شکل استوانه‌ای یا فنجانی این مته عمق برش و سوراخ‌کاری را محدود کرده اما با وجود تنوع زیادی که از این مدل مته در بازار است می‌توان آن را در صنایع مختلف استفاده کرد.

بدنۀ اصلی مته گردبر از سیلندر عرضی فلزی تشکیل شده و به جز لبۀ آن، سایر قسمت‌ها از استیل ساخته شده است. سیلندر روی محور نصب شده و شکاف‌هایی نیز روی دیواره مته وجود دارد. این شکاف‌ها تکه‌های بریده و گرد و غبار را به بیرون می ریزد و مانع از گیر کردن این تیغه‌ها می‌شود. عملکرد این مته به نوع داندانه، شکل مته و همچنین تیغه بکار رفته در آن بستگی دارد. بعضی از مته‌ها دارای لبه‌هایی اره‌ای شکل هستند که زاویۀ 60 درجه داشته و موجب می‌شود که نفوذ لبه‌ها در قطعۀ کار بهتر انجام شود. بعضی دیگر دارای لبه‌هایی گرد یا مربعی هستند. هر کدام از این انواع کاربردهای مختلفی دارند اما آنچه که کاربرد مته‌ها را تعیین می‌کند جنس آن است. همانطور که گفتیم مته‌های گردبر از جنس‌های مختلفی تشکیل شده‌اند. حال که دانستید مته گردبر چیست، خوب است با جنس‌های آن نیز آشنا شوید.

برای آشنایی با abzar-bama.ir کلیک کنید.

شکل دندانه‌ها در انواع مته گردبر

گردبر‌ها برای کار‌های متفاوتی ساخته شده‌اند. با توجه به نوع مصرف آن باید مته‌ها را انتخاب کنید. شکل مته‌ها در کارایی آنها تفاوت ‌ایجاد می‌کند. با روشن کردن دستگاه حرکت گشتاور به اوج خود رسیده و سوراخکاری را با سرعت زیاد و دقت بالا انجام می‌دهد. در ادامه با انواع دندانه‌ها و اشکال مته آشنا می‌شویم.

دندانه‌های اره‌‌ای موجود در مته‌ها باعث می‌شود میزان نفوذ پذیری در اجسام بیشتر شود. ‌این مدل از مته‌ها سوراخ‌های دقیق‌تری ‌ایجاد می‌کنند. زاویه برش مته دندان اره‌‌ای 60 درجه بوده و برای سوراخ کردن فلزات سبک، پلاستیک، PVC و چوب مناسب است.

دندانه‌ها در ‌این نوع از مته نسبت به نوع اره‌‌ای آن، عریض‌تر است. از ‌این مته‌ها برای سابیدن و پرداخت اجسامی ‌مانند آجر، بتن، کاشی و شیشه استفاده می‌شود. ویژگی در ‌این نوع مته اهمیت زیادی ندارد.

روکش مته‌ها از چه آلیاژی است؟

در مته‌های با کیفیت، پوشش رویی آنها از کاربید تنگستن است. در بعضی از انواع مته‌ها نیز پوشش الماس وجود دارد. اما بهتر است بدانید ‌این مته‌ها همه کاره نبوده و تنها برای مصارف خاصی تولید شده‌اند.

انواع مته گردبر بر اساس جنس تیغه و کاربردهای آن

ابزارهای سوراخ‌کاری هر کدام سوراخ‌هایی که ایجاد می‌کنند از نظر کیفیت، اندازه و نوع آن با هم تفاوت دارند. به همین دلیل باید ابزاری را برای کار خود انتخاب کنید که نوع و کیفیت سوراخی که مدنظر دارید را ایجاد کند. پس از مبحث مته گردبر چیست، باید در مورد جنس این محصول بیشتر بدانید. تیغه‌های مته گردبر هر کدام دارای جنس خاصی هستند و کاربرد آن‌ها نیز بر همین اساس تعیین می‌شوند:

اگر می‌خواهید از مته گردبر در مصارف خانگی و برای سوراخ‌کاری سطوح غیر متراکم استفاده می‌کنید، این نوع مته گردبر برای شما مناسب است. از این نوع مته برای سوراخ کردن انواع سطوح چوبی، پلاستیکی و گچی استفاده می‌کنند.

این نوع مته با نام تیغۀ بایمتال نیز در بازار شناخته شده است. اگر می‌خواهید سطحی که ضخامت زیادی دارد را به وسیلۀ دریل سوراخ کنید، حتماً از این نوع مته استفاده کنید چرا که این جنس مته دارای مقاومت و استحکام بسیار بالایی است. این امر موجب می‌شود تا ایمنی شما در حین کار بالا رفته و دچار آسیب نشوید. این مته‌ها دارای دندانه‌های فولادی هستند و می‌توان فلزات را به وسیله آن‌ها برش داد. به طور کلی به غیر از سطوح فلزی، سایر سطوح سخت و سفت را می‌توان به وسیلۀ این نوع مته برش داد چرا که سرعت چرخش در آن قابل تنظیم است.

چنانچه به دنبال یک ابزار برای سوراخ‌کاری سریع هستید، این مدل مته برای شما توصیه می‌شود. این مته دارای محور جدانشدنی بوده و در واقع محور آن به مته اصلی جوش خورده و از آن جدا نخواهد شد. قطر سوراخ‌کاری در این مته بسیار بالا بوده به همین دلیل از آن در برشکاری سطوحی مثل، فلز، پی وی سی و همچنین تخته‌های سه لا به کار می‌رود.

در خصوص دانستن مبحث مته گردبر چیست، دانستن انواع آن بسیار کاربردی است. یکی دیگر از مدل‌های مته گردبر، نوک اره کاربید تنگستن بوده که وسیلۀ آن می‌توان سوراخ‌های زیادی ایجاد کرد. سرعت سوراخ کردن به وسیلۀ این مته بسیار بالا بوده و به همین دلیل اغلب در صنایع مختلف کاربرد دارد. توجه داشته باشید که از این گردبر برای مصارف خانگی استفاده نمی‌شود و بیشتر جنبۀ صنعتی دارد.

نوع دیگر از مته دارای جنس الماسی بوده و در واقع روی دندانه‌های آن روکش الماس کار شده است که این امر مقاومت ابزار را در مقابل گرما و فشار تا حد قابل توجهی بالا می‌برد. همچنین زمانی که شما در حال برشکاری کاشی هستید، به دلیل اصطکاک زیاد و گرما، دیگر دندانه‌های آن آسیب نخواهند دید. اگر متوجه گرمای زیاد در این ابزار شدید کافیست آن را با استفاده از آب، خنک کنید. کار با شیشه دقت زیادی می‌خواهد. کوچکترین بی احتیاطی باعث شکستن شیشه می‌شود. به همین دلیل باید ابزار مخصوص به شیشه را تهیه کنید. مته سر الماسه یکی از ابزارهای مناسب برای این کار است.

مقدار کربن در این مته حدوداً 15 درصد بوده و کاربرد آن در سوراخ‌کاری سطوح چوبی و لاستیکی است. این مته برای سوراخ‌کاری سطوح فلزی مناسب نبوده و همچنین برای مصارف مختلف خانگی می‌توان از آن استفاده کرد.

نوع دیگر مته دارای جنس کربن حدودا 50 درصد است. این مته دارای مقاومت خوبی نسبت به نوع کم کربن بوده و از آن می‌توان برای برش سطوح فلزی نازک استفاده نمود.

کاربرد‌های انواع مته گردبر

علاوه بر آنکه کار سوراخکاری را انجام می‌دهد برای نصب کردن اتصالات لوله‌ها و رابط‌ها روی تانکر‌های پلاستیکی نیز به کار می‌روند. مته‌های گردبر از جنس‌های فولاد کبالت دار، فولاد سرعت بالا، تنگستن و سر الماسه تولید می‌شوند.

معمولا مته‌های گردبر برای استفاده روی سنگ، گچ، شیشه و چوب تولید و به بازار عرضه می‌شوند. در ادامه با انواع مته‌های گردبر آشنا می‌شویم.

برای آشنایی بیشتر   rdbarrett.co کلیک کنید.

مته گردبر چوب همانطور که از نامش پیدا است برای سوراخکاری درون چوب استفاده می‌شود. جنس مته گردبر از  و کربن بالا است. دندانه‌های تیز و اره مانند این مته‌های گردبر باعث پیشروی با سرعت زیاد درون چوب شده و کار براده بردداری انجام می‌شود. نسبت به گردبر ام دی اف این مدل از گردبرها عمق بیشتری را حفاری می‌کنند.

از مته گردبر ام دی اف برای ایجاد سوراخ‌های دایره‌ای شکل استفاده می‌شود. این مته‌ها دارای انواع و اندازه‌های مختلفی هستند. اما به دلیل آنکه تنها برای ام دی اف ساخته شده‌اند قدرت بالایی نداشته و هرگز نباید برای سوراخ کردن فلزات که استحکام بالایی دارند استفاده شوند.

برای آشنایی با بهترین دریل های رونیکس، مقاله بررسی  را بخوانید.

شیشه بسیار شکننده و نازک است. به همین دلیل کسانی که می‌خواهند روی شیشه سوراخ ایجاد کنند باید ابزارآلات مناسب شیشه تهیه نمایند. یکی از این ابزارآلات مته گردبر شیشه است. برای این کار باید از مته‌های با روکش الماسه استفاده نمایید. با این کار شیشه ترک بر نمی‌دارد و سوراخ‌هایی تمیز و صاف در انتها به دست می‌آید.

اگر در کار سرامیک و کاشی هستید حتما به مته گردبر مخصوص سرامیک احتیاج پیدا می‌کنید. با انواع مته گردبر سرامیک به آسانی و بدون شکستن سرامیک، کاشی و سفال می‌توانید کار سوراخکاری را به آسانی انجام دهید.

انواع مته گردبر دارای جنس‌های بسیار مقاوم بوده که برای سوراخکاری بر روی سطوح سخت مانند سنگ، بتن و فلزات به کار می‌روند. سوراخکاری بر روی این سطوح گرمای زیادی تولید می‌کند به همین دلیل باید مته گردبر از جنس‌های مقاوم به گرما تولید شوند. این مته‌ها معمولا از جنس فولاد با کربن بالا، فولاد پر سرعت و مته با آلیاژ تنگستن هستند.

مته گردبر مناسب بتن باید بر روی دریل‌های چکشی بسته شوند. گردبر‌های مخصوص بتن ظاهری ظریف اما مقاوم دارند به همین دلیل سرعت و کیفیت کار با آنها افزایش می‌یابد.

اگر می‌خواهید سوراخ‌هایی دایره‌ای شکل بر روی فلزاتی مانند آهن و استیل ایجاد نمایید باید از انواع مته گردبر مناسب این سطوح استفاده نمایید. برای این کار اگر فلز مورد استفاده نرم باشد از دور تند دریل و اگر سخت بود از دور کند دریل استفاده می‌کنیم.

برای آشنایی با  کلیک کنید.

نقش محور گردبر

محور در واقع وظیفه نگهداری و اتصال بین مته و را بر عهده دارد. بعضی از انواع محور‌ها دارای فنر هستند. ‌این فنر در زمان کار با مته، فشرده شده و پس از اتمام کار براده‌ها را به بیرون پرتاب می‌کند. می‌توانید محور را به صورت جداگانه نیز خریداری نمایید. در زمان خرید مته گردبر باید به محور و ابعاد آن نیز توجه کنید.

انواع محور موجود در گردبر

محور‌ها انواع مختلفی دارند که برای خرید مته گردبر باید به آن توجه کرد.

استفاده از ‌این محور برای زمان‌هایی پیشنهاد می‌شود که وقت زیادی دارید. زیرا تنظیم کردن و تغییر سایز در ‌این مته کمی‌زمان‌بر است. ‌این مته‌ها برای مصارفی که به سایز مشخصی از تیغه‌ها نیاز دارید مناسب هستند.

در صنایعی که نیاز به چندین تیغه نیاز دارید و مجبور هستید مدام آنها را تغییر دهید بهترین انتخاب محور جدا شونده است.‌ محور‌های جدا شونده خاصیت تعویض و تنظیم شدن دارند. ‌این نوع محور بر روی تمام تیغه‌ها قابل استفاده هستند. قیمت مته گردبر با محور جداشونده را می‌توانید از مشاوران سایت ایران کالا بپرسید.

این محور از تیغه‌هایی به قطر 14 تا 30 میلیمتر و میله ‌ای به طول 7.8 میلی متر ساخته شده است.

تیغه‌های ‌این محور دارای قطر 32 تا 210 میلیمتر هستند. ‌اندازه میله‌ها 1.11 میلیمتر است.

جهت آشنایی با کلیک کنید.

کاربرد‌های انواع مته گردبر

علاوه بر آنکه کار سوراخکاری را انجام می‌دهد برای نصب کردن اتصالات لوله‌ها و رابط‌ها روی تانکر‌های پلاستیکی نیز به کار می‌روند. مته‌های گردبر از جنس‌های فولاد کبالت دار، فولاد سرعت بالا، تنگستن و سر الماسه تولید می‌شوند.

معمولا مته‌های گردبر برای استفاده روی سنگ، گچ، شیشه و چوب تولید و به بازار عرضه می‌شوند. در ادامه با انواع مته‌های گردبر آشنا می‌شویم.

برای آشنایی با دستگاه جوشکاری، مقاله را بخوانید.

مته گردبر چوب همانطور که از نامش پیدا است برای سوراخکاری درون چوب استفاده می‌شود. جنس مته گردبر از  و کربن بالا است. دندانه‌های تیز و اره مانند این مته‌های گردبر باعث پیشروی با سرعت زیاد درون چوب شده و کار براده بردداری انجام می‌شود. نسبت به گردبر ام دی اف این مدل از گردبرها عمق بیشتری را حفاری می‌کنند.

از مته گردبر ام دی اف برای ایجاد سوراخ‌های دایره‌ای شکل استفاده می‌شود. این مته‌ها دارای انواع و اندازه‌های مختلفی هستند. اما به دلیل آنکه تنها برای ام دی اف ساخته شده‌اند قدرت بالایی نداشته و هرگز نباید برای سوراخ کردن فلزات که استحکام بالایی دارند استفاده شوند.

برای آشنایی با بهترین دریل های رونیکس، مقاله بررسی  را بخوانید.

شیشه بسیار شکننده و نازک است. به همین دلیل کسانی که می‌خواهند روی شیشه سوراخ ایجاد کنند باید ابزارآلات مناسب شیشه تهیه نمایند. یکی از این ابزارآلات مته گردبر شیشه است. برای این کار باید از مته‌های با روکش الماسه استفاده نمایید. با این کار شیشه ترک بر نمی‌دارد و سوراخ‌هایی تمیز و صاف در انتها به دست می‌آید.

اگر در کار سرامیک و کاشی هستید حتما به مته گردبر مخصوص سرامیک احتیاج پیدا می‌کنید. با انواع مته گردبر سرامیک به آسانی و بدون شکستن سرامیک، کاشی و سفال می‌توانید کار سوراخکاری را به آسانی انجام دهید.

انواع مته گردبر دارای جنس‌های بسیار مقاوم بوده که برای سوراخکاری بر روی سطوح سخت مانند سنگ، بتن و فلزات به کار می‌روند. سوراخکاری بر روی این سطوح گرمای زیادی تولید می‌کند به همین دلیل باید مته گردبر از جنس‌های مقاوم به گرما تولید شوند. این مته‌ها معمولا از جنس فولاد با کربن بالا، فولاد پر سرعت و مته با آلیاژ تنگستن هستند.

مته گردبر مناسب بتن باید بر روی دریل‌های چکشی بسته شوند. گردبر‌های مخصوص بتن ظاهری ظریف اما مقاوم دارند به همین دلیل سرعت و کیفیت کار با آنها افزایش می‌یابد.

اگر می‌خواهید سوراخ‌هایی دایره‌ای شکل بر روی فلزاتی مانند آهن و استیل ایجاد نمایید باید از انواع مته گردبر مناسب این سطوح استفاده نمایید. برای این کار اگر فلز مورد استفاده نرم باشد از دور تند دریل و اگر سخت بود از دور کند دریل استفاده می‌کنیم.

برای آشنایی با  کلیک کنید.

مته راهنما چیست؟

مته راهنما مانند لنگر بر روی گردبر عمل می‌کند. ‌این مته مرکز دایره را نشانه می‌زند. با سوراخ کردن آن قسمت گردبر محکم به قطعه می‌چسبد. با وجود مته راهنما دیگر مته بر روی اجسام نمی‌لغزد. سر دیگر مته به شکل 6 ضلعی بوده که بر روی چاک دریل محکم می‌شود. قیمت مته گردبر که دارای مته راهنما باشد در سایت ‌ایران کالا آمده است.

سایر کاربردهای گردبرها

گردبرها علاوه بر سوراخکاری در صنعت ساختمانی برای نصب اتصالات، لوله‌ها و رابط‌ها مورد استفاده‌های زیادی دارند. ‌این اتصالات می‌تواند از جنس چوب، MDF، شیشه و فلزات باشند.

برای آشنایی با کلیک کنید.

گردبری که برای سوراخکاری بر روی فلزات ضخیم استفاده می‌شود معمولا بر روی دریل مگنت بسته می‌شود. به همین دلیل علاوه بر آنکه باید نکات ایمنی را رعایت کنید باید روش‌های درست استفاده و به کارگیری این مته‌ها را بدانید.

قبل از آنکه دریل را روشن کنید اطمینان حاصل کنید که دستگاه سالم بوده و در حین کار مشکلی به وجود نمی‌آید.

از وجود مایع خنک کننده مطمئن شوید. می‌توانید از دفترچه راهنما کمک گرفته تا بدانید چه مایع خنک کننده‌ای برای دستگاه شما مناسب است.

در حین استفاده از انواع مته‌های گردبر از هر گونه فشار اضافه به دریل اجتناب کنید. زیرا امکان شکستن مته و ایجاد حادثه زیاد می‌شود.

از سطوحی استفاده کنید که به صورت استاندارد تولید شده باشند. سطوح غیر استاندارد ممکن است باعث آسیب به مته‌ها شود.

مته‌ها را پس از چند بار استفاده حتما تیز کنید تا راندمان کار پایین نیاید.

چرا باید از انواع مته گردبر استفاده کنیم؟

در زمان‌هایی که نیاز به سوراخ‌هایی منظم داریم دیگر مته‌ها و دریل‌های معمولی پاسخگو نیاز ما نیستند. استفاده از ‌این مته‌ها علاوه بر آنکه دایره‌های مرتب به ما می‌دهند در زمان و انرژی نیز صرفه جویی می‌کند. کار با ‌این مته‌ها از ‌ایمنی و انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. در واقع سوراخ‌هایی با ‌انداره‌های متفاوت را با این مته‌ها می‌توانید ‌ایجاد کنید.

مته‌های معمولی اصطکاک زیادی دارند و در زمان استفاده نیاز به قدرت بیشتری دارند. نگهداری گردبر‌ها و حمل آن از سایر مته‌ها آسان‌تر است. اگر گردبر دارای ویژگی تنظیم سرعت باشد سوراخ‌هایی با ‌اندازه‌های متفاوت را تولید می‌کنند.

مزایای مته گردبر

در این مطلب دانستید که مته گردبر چیست و با انواع آن از نظر جنس آشنا شدید، در ادامه با مزیت‌های استفاده از آن نیز آشنا شوید:

ایجاد سوراخ‌هایی منظم و دقیق در سطوح یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از مته‌های گردبر است. اگر می‌خواهید چندین سوراخ را روی سطح کار ایجاد کنید، با استفاده از این مدل مته می‌توانید این کار را انجام دهید.

سرعت کار با استفاده از این نوع مته بسیار بالا بوده و می‌توان با استفاده از آن سوراخ‌هایی محکم و همچنین مقاوم ایجاد نمود.

داشتن مقاومت بالا در برابر خورد شدن و شکستن

عدم نیاز به خنک سازی در حین کار

نفوذ بسیار عالی و عدم نیاز به فشار اضافی

جمع بندی

مته گردبر همانطور که در ‌این مقاله خواندید پرکاربردترین مته‌ها در صنعت هستند. برای استفاده از ‌این مته‌ها در ابتدا باید شکل و کاربردهای مختلف آن و را بدانید. مشاوران ما در سایت ‌ایران کالا شما را در خرید بهترین مته گردبر متناسب با نیازتان راهنمایی خواهند کرد. اگر قصد خرید ابزارآلات صنعتی و خانگی را دارید می‌توانید از سایت معتبر ‌ایران کالا مته چیست؟ مته از ابزارهای مهمی است که در صنایع مختلف برای کاربردهای متفاوت استفاده می‌شود. ما در این نوشتار تصمیم داریم به مته و جزئیات آن بپردازیم.

چرا در ساخت مته و گردبر از کبالت استفاده می کنند؟

مته چیست؟

مته ابزاری بُرنده برای سوراخ کردن اشیا و وسایل است. متـه‌ها توسط وسیله‌ای که آن را سوراخ‌کننده (دریل) می‌نامند، استفاده می‌شوند؛ بدین شکل که دریل که معمولاً با سرعت می‌چرخد، سبب می‌شود متـه بتواند شیء موردنظر را سوراخ کند. اگرچه غالباً مته‌ها سوراخ‌ها را به شکل دایره (و نهایتاً استوانه) ایجاد می‌کنند، ولی انواعی از متـه هستند که می‌توانند سوراخ‌هایی به شکل غیر از دایره نیز ایجاد کنند.

در واقع مته ابزار براده برداري است كه به كمک آن سوراخ هایی با مقطع دایره‌اي با قطرهای مختلف ایجاد می‌شود. این ابزار، براده برداري را با دو حركت همزمان دورانی و خطی پیشروی انجام می‌دهد.

قسمت‌های تشکل دهنده مته

مـته داراى بخش‌هاى مختلفى مى‌باشد كه به صورت زير است:

نحوه کارکرد

این لوازم فلزی با چرخش در جهت عقربه‌های ساعت بر روی ورقه‌های فلزی سوراخ ایجاد می‌کنند. هر پله موجود روی آن موجب گسترده شدن سوراخ و پیشرفت کار می‌شود. گاهی اوقات قبل از استفاده از سایزهای بزرگ نیاز است که با مدل‌های کوچک‌تر سوراخی ایجاد کنیم تا در هنگام کار با مدل بزرگ تر راحت تر کار را پیش ببریم. یک سوراخ کوچک برای ایجاد یک چارچوب مرکزی،  کمک می‌کند که در ابتدا که شروع به کار می‌کنید دریل از مسیر خود منحرف نشود.

برای جلوگیری از افزایش بیش از اندازه حرارت در حین انجام کار استفاده از مایع برش، مورد نیاز است. مدل‌های سایز کوچک تر حرکت صحیح تری بر روی قطعه کار خواهند داشت. سپس یک متـه بزرگ تر نصب می‌شود و ادامه کار از سر گرفته می‌شود تا ایجاد یک سوراخ بزرگ میسر گردد. انتخاب لوازم مناسب نه تنها برای انجام کار بسیار با اهمیت است بلکه برای ایمنی هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

مواد سازنده

مواد تشکیل دهنده متـه، بسته به نوع کاربرد آن انواع مختلفی دارد که به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

فولاد کم‌کربن:

فقط برای سوراخ‌کاری روی چوب استفاده می‌شود. این نوع متـه دارای لبهٔ نگهدارنده نیست و نیاز به تیز کردن مداوم ندارد. کار کردن روی چوب‌های سخت می‌تواند طول عمر این متـه را کاهش دهد. این نوع متـه، در مقایسه با دیگر ابزارهایی که عمر طولانی‌تر دارند، قیمت زیادی دارد.

فولادی با کربن زیاد:

از فولاد با درصد کربن بالا ساخته می‌شوند. این کار باعث بهبود بخشیدن پوسته فولادی متـه می‌شود.  به علت دما دادن و سخت کاری روی آن این اتفاق می‌افتد. از این مته‌ها می‌توان برای سوراخکاری روی چوب و فلزات استفاده کرد. اگر چه  دارای ضریب خطا کم در مقابل دما در هنگام سوراخ کاری هستند، اما دمای بیش از حد باعث خمیری شدن آن و در نتیجه نرم شدن لبه‌های برش می‌شود.

فولاد سرعت بالا (High speed Steel):

نوعی از فولاد است که مقاومت بسیار زیادی در مقابله با تغییرات دمایی دارد. از آن‌ها می‌توان برای سوراخکاری روی فلزات، چوب سخت، و دیگر موادی که سرعت برش بالاتری نیاز دارند، استفاده کرد. استفاده از آن‌ها تا حد زیادی جایگزین انواع دیگر متـه شده‌است.

فولاد آلیاژی کبالت (HSS cobalt):

نوعی از فولاد با مقدار زیادی کبالت در آن است. مزیت اصلی آن‌ها در بی‌اثر بودن دما بر آن‌ها در دماهای بالا است. به همین علت از آن‌ها برای سوراخکاری روی فولادهای ضد زنگ (استاینلس استیل) استفاده می‌شود. بزرگترین مشکل فولاد آلیاژی کبالت در شکنندگی خیلی زیاد آن‌ها در برابر (HSS) است.

انواع مته

مته‌ها دارای انواع مختلفی با کاربردهای متفاوت است که بر اساس کاربردشان، طراحی و ساخته می‌شوند.

متـه الماسه:

در سر این نوع متـه زایده‌هایی وجود دارد که به آن الماسه می گویند. مته الماسه برای سوراخکاری مصالح استفاده می‌شود. حتما باید در حالت چکشی دریل از آن استفاده کرد. اگر در سوراخکاری فلز از مته الماسه استفاده کنید سر آن ذوب شده و می‌سوزد.

مته کبالت:

این نوع مته مخصوص است. ۵٪ از متـه را کبالت تشکیل داده است به همین علت به آن متـه کبالت می‌گویند. به این علت که حرارت سوراخکاری آهن بالا است، از کبالت استفاده می‌شود تا متـه نسوزد. کبالت به کار رفته در متـه آن را شکننده می‌کند.

مته چوب:

دارای نوک تیزی است که برای سوراخکاری در چوب از آن استفاده می‌شود.

مته فلز:

برای سوراخکاری فلزهایی مثل آلومینیوم، مس و روی استفاده می‌شود. کبالتی در ساخت این متـه استفاده نشده است. گچ، چوب و پلاستیک را هم می‌توان با این مته سوراخکاری کرد. برای سوراخکاری‌های عمومی کاربرد دارد. در صورت استفاده برای سوراخکاری آهن متـه ذوب می‌شود.

مته برگی:

برای سوراخکاری چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. نسبت به متـه چوب سوراخکاری با حجم بیشتری را انجام می‌دهد.

مته گرانیت:

مانند مـته الماسه است. جنسش سخت تر از متـه الماسه است. برای سوراخکاری گرانیت استفاده می‌شود.

مته گازور:

برای سوراخکاری لولا در چوب استفاده می‌شود. در صنعت کابینت سازی و mdf کار برد دارد.

مته کونیک:

برای سوراخکاری فلز به صورت عمده استفاده می‌شود. در دستگاه تراش کاربرد دارد. قسمتی از مته که در سه نظام قرار می‌گیرد، قطر کمتری از خود مته دارد. به همین دلیل شما می‌توانید سوراخکاری بزرگتری را انجام دهید.

مته آلومینیوم:

دارای شیارهایی با عمق زیاد است تا در هنگام سوراخکاری بار آلومینیوم موجود را خارج کرده تا ذوب نشده و سوراخکاری را خراب نکند.

مته مرغک:

فرم خاص این مته به جهت سوراخکاری در پیشانی قطعه کار و یا پیش مته می باشد. مته مرغک به شکل استوانه بوده که دو سر آن برای سوراخکاری و براده برداری در زاویه ۶۰ درجه استفاده می گردد.

مته ۴ شیار:

مته‌های الماسی هستند که برای تخریب بتن و مصالح استفاده می‌شوند. برای دستگاه ۴ شیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مته 5 شیار :

همان قابلیت مته ۴ شیار را دارا می‌باشد. با این تفاوت که قدرت تخریب بیشتری دارد و برای دستگاه‌های ۵ شیار کاربرد دارد.

گردبر MDF :

گردبرها به طور کلی برای ایجاد سوراخکاری دایره‌ای استفاده می‌شوند که بر اساس سطح مورد سوراخکاری نامشان متفاوت است.

مته خزینه:

برای کار با چوب کاربرد دارد. در کابینت سازی و MDF مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکاتی در مورد نگهداری از متـه‌ها

متـه نیز مانند همه ابزارآلات نیازمند نگهداری درست و مناسب است. نگهداری درست از متـه کمک می‌کند تا عمر متـه طولانی‌تر شود. همچنین از نظر ایمنی اهمیت دارد چرا که متـه خراب و آسیب‌دیده هم برای کار و هم برای فرد خطرناک است. متـه‌ها از ابزارهای برش هستند. اگر در خانه کارهای زیادی با متـه دارید یا کارهای ساختمانی سنگین انجام می‌دهید، حتما باید متـه‌ها را به طور مرتب تیز نگه دارید. متـه آسیب دیده و کند، زمان و تلاش لازم برای انجام کار را افزایش می‌دهد و حتی ممکن است به سطح کار آسیب بزند و یا باعث صدمه شود. بنابراین یک تیز کننده خانگی می‌تواند وسیله خوبی برای نگه داشتن متـه‌های شما در بهترین شکل باشد.

بیشتر ست‌های (مجموعه‌های) متـه در یک جعبه که دارای فضای مشخصی برای هر متـه است، فروخته می‌شود. این باعث محافظت متـه‌ها از خراشیدگی و شکستگی می‌شود و همچنین سازماندهی مناسبی به آن‌ها می‌دهد. هر قسمت برای متـه‌ها با سایز و نوع خاص آن علامتگذاری شده است و باعث می‌شود برای انجام هر کاری دسترسی دقیق و سریع به آن متـه داشته باشید. اگر ست خود را به همراه جعبه خریداری نکرده‌اید و یا متـه را به صورت مجزا خریده‌اید، یک جعبه ذخیره‌سازی با تقسیم‌کننده را به جعبه ابزار خود اضافه کنید. بیش از دو متـه را کنار هم قرار ندهید و از یک نشانگر دائمی برای علامت‌گذاری هر فضا برحسب اندازه و نوع متـه‌ی درون آن، استفاده کنید.

بعد از اینکه پروژه خود را تمام کردید، اجازه دهید مته خنک شود.

مته را بشویید و آن را با یک حوله خشک پاک کنید.

از یک مسواک تمیز و خشک برای پاک کردن هر تراشه و یا سایر موادی که ممکن است به ابزار چسبیده باشد استفاده کنید.

روغن ماشین را به آرامی با یک دستمال کاغذی بر روی مته بمالید. بگذارید که برای چند دقیقه روی مته بنشیند، سپس روغن‌های اضافی را با یک دستمال کاغذی جدید پاک کنید.

مته‌ها را برای هر گونه آسیب جدی بررسی کرده و مته‌های آسیب‌دیده را از مجموعه بردارید تا بتوان آنها را جایگزین کرد.

مته‌ها را به جعبه‌ی خود برگردانید و آن‌ها را در یک مکان خشک و خنک نگهداری کنید.

ویدئوی نحوه ساخت مته را مشاهده نمایید.

منبع: گروه تأمین محتوای

دکمه بازگشت به بالا