اقتصادیمدیریت کسب و کار

مزایای خرید کانکس ساندویچ پانل

بررسی مزایا و معایب کانکس ساندویچ پانلی

مصالح متنوعی برای ساخت  کانکس مسکونی و سازه‌های پیش‌ساخته استفاده می‌شوند. آهن، ورق‌های ساده فلزی، پانل LSF، پانل بتنی و چوب تنها برخی از این مصالح هستند. بااین‌حال اگر بخواهید ساندویچی پانل را به‌عنوان بدنه کانکس خود انتخاب کنید، بهتر است با معایب و مزایا کانکس ساندویچ پانل آشنا باشید. از ساندویچ پانل در ساخت انواع کانکس نگهبانی، کانکس کارگاهی، کانکس سرویس بهداشتی، کانکس ویلایی یا مسکونی، کانکس بیمارستانی و… در شرایط آب‌وهوایی گوناگون استفاده می‌شود. بااین‌وجود، شما باید مطمئن شوید که این کانکس‌ها برای هدف شما نیز کاربردی باشند.

مزایای خرید کانکس ساندویچ پانل

1) طول عمر بالا: ساندویچ پانل در مقایسه با مصالح ساخت‌وساز سنتی نظیر آجر، گچ و… طول عمر بالاتری دارد. این ویژگی به دلیل آلیاژهای استفاده‌شده در ساخت و همچنین شیوه نوین و به‌روز تولید این پانل‌ها است. بیشتر کانکس‌هایی که با این ورقه‌ها ساخته می‌شوند، بیشتر از یک دهه بدون بروز هیچ مشکلی کار می‌کنند.

2) مقاومت در برابر ضربه و فشار: ساندویچ پانل از جنس فولاد است و در اثر برخورد اجسام سنگین، به‌راحتی آسیب نمی‌بیند. این ویژگی موجب شده تا مقاومت کانکس‌های ساخته‌شده با این پانل‌ها در برابر زلزله نیز افزایش پیدا کند.

3) کاهش هزینه و زمان ساخت کانکس: از مهمترین مزایا کانکس ساندویچ پانل، می‌توان به زمان ساخت کوتاه و صرف هزینه کمتر در مقایسه با سایر سازه‌ها اشاره کرد. شایان به ذکر است که سرعت نصب و مونتاژ این پانل‌ها به نوع عایق آن‌ها هم بستگی دارد. بااین‌حال، معمولاً نصب ساندویچ پانل با سرعت بالایی انجام می‌شود.

4) جلوگیری از نفوذ رطوبت: اگر قصد استفاده از کانکس در محیط‌های مرطوب نظیر استان‌های شمالی یا جنوبی کشور را دارید، کانکس ساندویچ پانل گزینه ایده‌آلی است. علاوه بر بدنه فولادی ضدزنگ، این پانل‌ها دارای نر و مادگی هستند. این ویژگی باعث می‌شود که پانل‌ها به‌خوبی در هم چفت شوند و احتمال نفوذ رطوبت را به حداقل برسانند.

5) قابل شستشو: از دیگر مزایا کانکس ساندویچ پانل که زیبایی آن را در طولانی‌مدت تضمین می‌کند، قابلیت شست‌وشو است. این پانل‌ها در برابر نفوذ رطوبت و زنگ‌زدگی مقاوم هستند و به‌سادگی شسته می‌شوند.

6) عایق برودت و حرارت: تفاوتی ندارد که از این کانکس‌ها در شرایط آب‌وهوایی گرم یا سرد استفاده کنید؛ ساندویچ پانل مانع انتقال گرما یا سرمای محیط به داخل کانکس شده و همچنین از خروج گرما و سرمای کانکس به بیرون جلوگیری می‌کند. این وظیفه بر عهده هسته مرکزی پانل است.

7) دمونتاژ و استفاده مجدد: همان‌طور که اشاره شد، وجود نر و مادگی از مزایا کانکس ساندویچ پانل است که مونتاژ آن را آسان و مانع ورود رطوبت می‌شود. از طرفی، این ویژگی موجب شده تا فرآیند دمونتاژ یا باز کردن ورقه‌ها از یکدیگر برای استفاده مجدد نیز بسیار آسان شود.

8) تنوع طرح و رنگ: توجه به جلوه‌های بصری و زیبایی‌شناسی از دیگر مزایا کانکس ساندویچ پانل است. در ابتدا این پانل‌ها ظاهر ساده‌ای داشتند و این از معایب کانکس ساندویچ پانلی بود. در حال حاضر مدل‌هایی با نام پانل دکوراتیو در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند که این نقطه‌ضعف را برطرف کرده‌اند. استفاده از پانل‌های دکوراتیو در ساخت کانکس ویلایی بسیار رایج است.

9) امکان استفاده در سقف و بدنه: ساندویچ پانل مدل‌های متنوعی دارد که استفاده از آن در بخش‌های گوناگون کانکس را میسر می‌کند. از این مصالح کاربردی می‌توان در بدنه و سقف انواع کانکس استفاده کرد. جالب است بدانید که این پانل‌ها برای کف‌پوش کانکس سردخانه‌ای هم استفاده می‌شوند.

10) عایق صدا: از دیگر مزایا کانکس ساندویچ پانل، کاهش انتقال صدای محیط اطراف به داخل کانکس و بلعکس است. البته نوع عایق نیز تأثیر زیادی در میزان انتقال صدا دارد. اگر می‌خواهید فضای آرام و حتی آکوستیک را تجربه کنید، عایق‌های الیاف معدنی نظیر پشم سنگ و پشم‌شیشه انتخاب‌های مناسبی هستند.

11) قیمت مناسب: چه در مقایسه با مصالح ساخت‌وساز سنتی و چه در مقایسه با بسیاری از مصالح ساخت کانکس و سازه پیش‌ساخته، ساندویچ پانل قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد. این ویژگی هزینه‌های ساخت‌وساز را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد تا شما با کمترین هزینه کانکس موردنظرتان را تهیه کنید.

12) جلوگیری از رشد حشرات موذی: کانکس ساندویچ پانل به‌ندرت دچار زنگ‌زدگی می‌شود و رطوبت را به داخل خود راه نمی‌دهد. به همین دلیل است که امکان رشد حشرات موذی و گیاهان در این نوع کانکس‌ها وجود ندارد. این موضوع نیز به‌خودی‌خود موجب افزایش طول عمر کانکس می‌شود.

13) استفاده در شرایط جوی گوناگون: از دیگر مزایا کانکس ساندویچ پانل که محبوبیت آن را افزایش داده است، امکان استفاده در نقاط مختلف کشور با شرایط آب‌وهوایی متفاوت است. چه در نقاط کوهستانی و سردسیر، چه در نقاط کویری و چه در مناطق شرجی و ساحلی می‌توان از این نوع کانکس استفاده کرد.

معایب کانکس ساندویچ پانلی

1) نصب تخصصی پانل با عایق معدنی: عایق‌های پلی یورتان و پلی استایرن به درون هسته ساندویچ پانل تزریق می‌شوند که فرآیند ساده‌ای است. زمانی که قصد استفاده از پشم سنگ یا پشم‌شیشه را برای عایق حرارتی، برودتی و صدا داشته باشید، فرآیند مونتاژ تخصصی‌تر می‌شود. این موضوع علاوه بر افزایش زمان پروژه، هزینه ساخت کانکس را هم افزایش می‌دهد.

2) احتمال جدا شدن عایق از فوم: این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که از پلی یورتان یا پلی استایرن به‌عنوان لایه عایق استفاده کرده باشید. اختلاف شدید دمای بیرون و داخل کانکس موجب جدا شدن عایق از فوم متصل به آن می‌شود. بهتر است در مناطقی با آب‌وهوای به‌شدت سرد یا گرم از الیاف معدنی در نقش عایق حرارت و برودت استفاده شود.

3) عایق های اشتعال‌زا: یکی دیگر از معایب کانکس ساندویچ پانلی، اشتعال‌زا بودن برخی از عایق‌ها و تولید گازهای سمی در حین آتش‌سوزی است. در بین عایق‌های موجود، پلی استایرن منبسط‌شده یا پلی اتیلن به‌سرعت مشتعل شده و علاوه بر انتقال آتش به سایر بخش‌ها کانکس، گازهای سمی و بسیار خطرناکی تولید می‌کند. از سوی دیگر، پشم‌شیشه کمترین ضریب انتقال آتش را دارد و استفاده از آن، چه در سقف و چه در بدنه کانکس توصیه می‌شود.

در سراسر جهان استفاده از ساندویچ پانل برای ساخت کانکس و سایر سازه‌های پیش‌ساخته رایج است. به همین دلیل، آشنایی با مزایا و معایب کانکس ساندویچ پانلی به شما کمک می‌کند که نگاهی حرفه‌ای به این ورقه‌های پرکاربرد داشته باشید. در تولید این مصالح از ورق‌های مستحکم و ضدزنگ آلوزینک، آلومینیوم و… استفاده می‌شود.

مزایا کانکس ساندویچ پانل در مقابل معایب این سازه بسیار برجسته‌تر هستند. درواقع اگر از ساندویچ پانل باکیفیت به همراه عایق مرغوب بهره ببریم، استفاده از این ورقه‌ها برای ساخت انواع کانکس در شرایط آب‌وهوایی گوناگون امکان‌پذیر است. البته تنوع طرح و رنگ، استحکام بسیار بالا، مقاومت در برابر زلزله، قابلیت شست‌وشو و قیمت مناسب هم از دیگر مزایا کانکس ساندویچ پانل هستند.

در مقابل، امکان آتش گرفتن بعضی از عایق‌ها، نصب هزینه‌بر عایق‌های معدنی و احتمال جدا شدن فوم از عایق در اثر اختلاف شدید دمای داخل و بیرون کانکس از معدود معایب کانکس ساندویچ پانلی هستند

دکمه بازگشت به بالا