اقتصادی

پیش بینی وضعیت اقتصادی ایران در سال پیش رو / آماده این نرخ تورم باشید

زهرا علی‌اکبری- هر چند رییس کل بانک مرکزی امسال نیز مانند سال گذشته وعده بازگشت نرخ تورم به بیست درصد را مطرح کرده است اما با این حال تمامی منابع رسمی و غیررسمی نرخ تورم را در محدود 35 تا 45 درصد پیش بینی کرده‌اند .

به عبارت دیگر می‌توان پیش بینی رسیدن نرخ تورم به 35 درصد را پیش بینی خوشبینانه دانست و کسانی که با چاشنی بدبینی وضعیت را رصد کرده‌اند بر این اعتقادند که نرخ تورم در سال جاری 45 درصد خواهد بود.

حتی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز میزان تورم در سال 1403 را برابر با 35 درصد پیش بینی کرده است .

پیش بینی وضعیت اقتصادی ایران در سال پیش رو / آماده این نرخ تورم باشید

مهرداد لاهوتی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری ایواره در پاسخ به این سئوال که پیش بینی شما از نرخ تورم ر سال آینده چیست؟ گفت: فکر نمی کنم میزان تورم تغییر چندانی را نسبت به سال جاری تجربه کند .

او در توضیح این مطلب ادامه داد: سیگنای در خصوص تغییر وضعیت اقتصادی ملاحظه نمی‌شود و در نتیجه براوردها نشان از ان دارد نرخ تورم همچنان بالاتر از چهل درصد باشد و حتی اگر این نرخ به محدوده 35 درصد و بیشتر هم برسد تغییر چندانی در معادلات رخ نخواهد داد .

وی گفت: متاسفانه این تورم بالا سبب شده است مردم پول‌های خود را در سرمایه‌ذاری مولد به کار نگیرند. وی تاکید کرد: در حقیقت تورم بالا سبب شده است اگر کسی در ابتدای سال یک میلیارد تومان پول داشته باشد، با احتساب تورم چهل درصد در پایان سال 600 یملیون تومان پول خواهد داشت در حقیقت دولت با ایجاد تورم مانع از سرمایه‌گذاری مولد در کشور می‌شود و این وضعیت باید تغییر کند .

او بازگشت انضباط مالی و پول را مهمترین عامل مهار تورم دانست و گفت: در حقیقت تورم در شرایطی پایین می‌اید که شاهد تغییر در عرصه تصمیم‌گیری‌ها باشیم و مردم را در اقتصاد شمارکت دهیم و موتور تولید تورم یعنی کسری بودجه را خاموش کنیم.

پیش بینی وضعیت اقتصادی ایران در سال پیش رو / آماده این نرخ تورم باشید

منتظر تورم بالا باشید

محمد بحرینیان ، کارشناس و پژوهشگر اقتصادی نیز در گفتگو با خبرگزاری ایواره گفت: نرخ تورم در سال جاری نیز مانند همه سال های ایخر بالا خواهد بود .

وی گفت: در حقیقت نرخ تورم ایران از سال 1352 بالا رفته است و تا زمانی که عامل تورم زا در ایران برطرف نشود، نرخ تورم از بین نخواهد رفت .

او گفت: در حقیقت نرخ تورم در ایران به دلیل سیاست‌های اشتباه دولت‌ها و البته اصرار بر اشتباهات بالا رفته است و من سیگنالی در زمینه تغییر نمی‌بینم از این رو بر این عقیده‌ام نرخ تورم در سال جاری نیز در حود چهل درصد باقی خواهد ماند .

او گفت: همان طور که تورم بالا در سالیان متعدد قدرت خرید را تخلیه می‌کند کاهش تورم نیز در سال‌های متوالی قادر است اقتصاد را نجات دهد اما ما چنین سیگنالی را نمی‌بینیم.

پیش بینی وضعیت اقتصادی ایران در سال پیش رو / آماده این نرخ تورم باشید

کاهش تورم ؛ شاید وقتی دیگر

غلامرضا تاجگردون، نماینده ادوار مجلس نیز در گفتگو با خبرگزاری خبرانلاین پیش بینی کرد نرخ تورم دستخوش تغییر چندانی نشود.

وی گفت: هم کسری بودجه پابرجاست و هم عوامل دیگر تورم زا به قوت و قدرت خود باقی است از این رو من معتقدم تغییرات نرخ تورم چندان زیاد نخواهد بود .

پیش بینی وضعیت اقتصادی ایران در سال پیش رو / آماده این نرخ تورم باشید

با هسته سخت تورم روبرو هستیم

پیمان مولوی، اقتصاددان نیز در گفتگو با خبرگزاری خبرنلاین تاکید کرد: تورم به هسته سخت خورده و تمام کسب‌وکارها باید دقت کنند که ما با این روند ادامه خواهیم داد.

او به روند رشد نقدینگی اشاره کرد و گفت: اگر شرایط تغییر نکند، در انتهای سال ۱۴۰۳ به نقدینگی نزدیک به ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اضافه می‌شود. یعنی به ۱۰ هزار هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی می‌رسیم که هم در نوع یک رکورد است و هم تقاضای عجیبی در اقتصاد ایجاد می‌کند که فقط با رشدهای اقتصادی ۷، ۸ درصدی قابل جبران است و با رشدهای اقتصادی ۲، ۳ درصد قابل جبران نیست.

مولوی پیش بینی کرد: تورم در خوشبینانه حالت در کانال ۳۵ تا ۴۰ درصد خواهد بود و در سناریو میانه، در حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد خواهد بود.

223223

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا