اقتصادی

بلایی که شاهزاده‌های عربستانی سر ملکه آسمان‌ها آوردند!/ عکس

به گزارش خبرگزاری ایواره، بوئینگ ۷۴۷ پرنده‌ای که لقب ملکه آسمان‌ها را به خود اختصاص داده بود از مشهورترین هواپیماهای جهان است. هر چند که این هواپیما دیگر در خط تولید بوئینگ نیست و داستانش به پایان رسیده است اما هنوز در بسیاری از خطوط هوایی جهان مشغول فعالیت است. آخرین هواپیما، بویینگ ۷۴۷ در ششم دسامبر ۲۰۲۲ برای تحویل در سال ۲۰۲۳ از خط تولید خارج شد.

این هواپیما برای چهل سال و تا پیش از معرفی هواپیمای ایرباس ای۳۸۰ بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان بود. بوئینگ ۷۴۷ با چهار موتور و ساختاری دوطبقه توانایی جابجایی حداکثر ۵۵۰ مسافر را دارد اما در یک سفر رکوردشکن این هواپیما بیشتر از ۱۰۰۰ نفر مسافر را جابه جا کرد.

بلایی که شاهزاده‌های عربستانی سر ملکه آسمان‌ها آوردند!/ عکس

در این میان سرنوشت یکی از این هواپیماها بسیار غم‌انگیز بوده است. این بوئینگ ۷۴۷ خصوصی کمیاب که قبلاً متعلق به خاندان سلطنتی عربستان بود، با وجود اینکه در مجموع تنها ۴۲ ساعت پرواز کرده، به سمت اوراق شدن رفت.

این هواپیمای متمایز ۸-۷۴۷ با رنگ یک دست سفید را سلطان بن عبدالعزیز آل سعود، به مبلغ حیرت آور ۲۳۵ میلیون پوند (چیزی حدود ۳۰۰ میلیون دلار) سفارش داد، اما او یک سال قبل از اینکه هواپیما در سال ۲۰۱۲ به او تحویل داده شود، مرد.

این هواپیما قرار بود به عنوان جت شخصی بن عبدالعزیز وارد خدمت شود. پس از مرگ او هیچ یک از اعضای خانواده سلطنتی سعودی حاضر نشد هواپیما را نگه دارد، بنابراین این جت عظیم به مدت یک دهه در سوئیس خاک می‌خورد. حالا پس از سال‌ها این هواپیما آخرین پرواز خود را به ایرپارک پینال در آریزونا، ایالات متحده آمریکا انجام داده است.

زمان پرواز ۴۲ ساعته آن به این معنی است که هواپیما اساساً کاملاً جدید است – انتظار می‌رود یک بوئینگ ۷۴۷ معمولی قبل از اسقاط حدود ۱۰۰۰۰۰ ساعت پرواز داشته باشد.

بلایی که شاهزاده‌های عربستانی سر ملکه آسمان‌ها آوردند!/ عکس

در این میان از رده خارج شدن هواپیمای ۷۴۷ خاندان سلطنتی سعودی ممکن است به عنوان یک ضایعات غیرقابل توجیه تلقی شود، چرا که ۷۴۷ به طور گسترده به عنوان یک جت مسافربری با قابلیت بالا و همچنین یک وسیله نقلیه باری در سراسر جهان استفاده می شود.

داده‌های ردیابی پرواز نشان می‌دهد که این هواپیما روز جمعه، ۱۵ آوریل، بازل سوئیس، جایی که اکثریت ده سال گذشته را در آنجا سپری کرده بود را ترک کرد و ۱۱ ساعت بعد در آریزونا به زمین نشست.

البته شک و تردیدهایی در مورد اینکه آیا هواپیما هرگز از پرواز دیگری لذت خواهد برد وجود دارد. از یک سو بسیاری از هواپیماهایی که به ایرپارک پینال می رسند دیگر هرگز به آسمان نمی‌پرند و این پایان عمرشان است از سوی دیگر تنها سه روز قبل از پرواز نهایی فرضی، هواپیما توسط سازنده آن، بوئینگ، مجدداً از خانواده سلطنتی سعودی خریداری شد که نشان می‌دهد این جت ممکن است هنوز شانس زندگی جدیدی را داشته باشد.

۵۸۵۸

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا