فرهنگ و هنر

روز نهم نمایشگاه کتاب چگونه گذشت؟

روز نهم نمایشگاه کتاب چگونه گذشت؟

نمایشگاه کتاب تهران به روز نهم رسید و تنها دو روز دیگر به پایان آن مانده است.

به گزارش ایواره، پنجشنبه، بیست و هشتم اردیبهشت‌ماه، نهمین روز از سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی به کار خود پایان داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی، محمد مخبر، معاون اول رییس‌جمهور، منصوری، معاون اجرایی رییس‌جمهور، غلامعلی حداد عادل،  رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، و سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از بازدیدکنندگان نمایشگاه در روز پنجشنبه بودند.

همچنین محمد جعفری قنوانی، نویسنده و پژوهشگر فرهنگ عامه،  محمدکاظم کاظمی، شاعر، امید مهدی‌نژاد، طنزپرداز، حامد هادیان، نویسنده و روزنامه‌نگار،  و فرهاد حسن‌زاده، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان از اهل قلمی بودند در که نمایشگاه حضور داشتند.

همچنین در این روز علی رمضانی، سخنگوی نمایشگاه کتاب در نشست روزانه خود، درباره میزان فروش کتاب در روز هشتم نمایشگاه با بیان این‌که نمایشگاه در مجموع ۲۴۱ میلیار تومان فروش را تجربه کرده است، گفت: نمایشگاه تا ساعت ۲۰ روز چهارشنبه در بخش حضوری ۱۹۸ میلیارد تومان فروش داشته که از این میزان ۱۱۶ میلیارد کارت‌خوان رسمی و ۴۲ میلیارد فروش نقدی و کارت به کارت و کارتخوان غیررسمی است. همچنین حدود ۸۳ میلیارد تومان در بخش مجازی کتاب فروخته شده که ۶۶ میلیارد و نیم سهم ناشران و ۱۶ میلیارد و نیم تومان هم سهم کتابفروشان بوده است. در بخش مجازی تعداد نسخه‌های فروش رفته به ۷۲۰ هزار نسخه رسید. با توجه به این‌که در بخش مجازی حضور کتابفروشی‌ها را داریم و آن‌ها کتاب‌های قیمت پایین‌تر دارند این موضوع به افزایش تعداد نسخه‌های خریداری‌شده منجر شده است.

او همچنین درباره تخلفات ناشران در نمایشگاه گفت: در کمیته تخلفات برای ناشری به دلیل عرضه و فروش کتاب مغایر ضوابط نشر، محرومیت از تسهیلات حمایتی، کاهش ۵۰ درصدی غرفه در سال بعد و تعهد کتبی رای صادر شد. ناشر دیگری هم که عرضه کتاب مغایر با ضوابط نشر داشت علاوه بر اخذ تعهد کتبی، و درج در پرونده محکوم و غرفه‌اش به مدت ۴ ساعت تعطیل شد. در بخش ناشران کودک نیز ناشری غرفه‌اش را به ۴ ناشر اجاره داده بود که تا پایان نمایشگاه بسته شد و ناشر دیگری هم به دلیل اختلال در نظم راهروها به اخد تعهد کتبی، عدم تکرار تخلف و درج در پرونده محکوم شد.

پنجشنبه دوم نمایشگاه کتاب در ابتدای روز و در میانه آن، روز شلوغی بود و تعداد بازدیدکنندگان بسیاری به محل نمایشگاه آمده بودند. این پیش‌بینی برای استقبال انجام شده و نمایشگاه یک ساعت تمدید شده بود، اما در ساعت پایانی تعداد بازدیدکنندگان کمتر شد و در یک ساعت تمدید، بسیاری از ناشران غرفه‌های خود را تعطیل کردند.

تخفیف‌های بیش از تخفیف تعیین‌شده در نمایشگاه و بعضاً نامتعارف و ۵۰ درصدی در روزهای پایانی نمایشگاه بیشتر به چشم می‌خورد. البته برخی این تخفیف را بر روی کتاب مشخصی از نشر خود اعلام می‌کنند.

در تبلیغات محیطی به ویژه تبلیغات مترو، نام ناشرانی به چشم می‌خورد که خود در نمایشگاه حضور ندارند اما تبلیغات‌شان دیده می‌شود.

در طول روز در صحن مصلی، استودیویی برای اجرای برنامه کودک و تئاتر عروسکی تعبیه شده است که با استقبال خانواده‌ها به ویژه کودکان مواجه می‌شود، البته استیج دیگری هم در بخش کودک به چشم می‌خورد.

نهاد کتابخانه‌های عمومی یکی از غرفه‌های پرمخاطب نمایشگاه است؛ هرچند به نظر می‌رسد عامل جذب بازدیدکنندگان بیشتر طراحی سازه‌ این غرفه است و مردم برای گرفتن عکس یادگاری به آن‌جا مراجعه می‌کنند.

البته یکی از اقداماتی که نهاد کتابخانه‌های عمومی سال گذشته و امسال در غرفه خود داشته، ثبت‌نام رایگان در کتابخانه‌های عمومی کشور است.‌ شهروندان می‌توانند با ثبت‌نام در آن‌جا، از خدمات کتابخانه‌های محله‌شان استفاده کنند.

روز جمعه، بیست و نهم اردیبهشت‌ماه، نیز نمایشگاه تا ساعت ۲۱ تمدید شده  و البته قرار است عصر امروز تجمع و جشن دختران در صحن مصلی به مناسبت تولد حضرت معصومه (س) برپا شود.

سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلی برپا خواهد بود.

انتهای پیام
  

دکمه بازگشت به بالا