فرهنگ و هنر

چرا ضرغامی و رونالدو تیتر خبری شدند؟

چرا ضرغامی و رونالدو تیتر خبری شدند؟

خلاصه‌ای از آن‌چه در این هفته گذشت: خاکسپاری دو هنرمند، برگزاری دومین جلسه شورای عالی سینما، حمید جبلی، حمید آذرنگ و سجاد افشاریان روی صحنه تئاتر، بازگشایی تئاتر «هامون» هادی حجازی‌فر، سرنوشت «آمستردام» و «سلمان فارسی»، اظهارات جبلی درباره قصه دردناک آرشیو صداوسیما، تدوین پیش‌نویس سند موسیقی، اظهارات ضرغامی درباره رونالدو، دعوت ایران از عربستان برای ثبت یک میراث مشترک و اعلام شرایط پوشش زنان در عمره.

به گزارش ایواره،  شمس آقاجانی، شاعر و منتقد ادبی روز شنبه ۱۸ شهریورماه در  ۵۵ سالگی از دنیا رفت و  دوشنبه، بیستم شهریور مراسم تشییع پیکر  این شاعر و منتقد ادبی با حضور جمعی از چهره‌های ادبی در خانه هنرمندان برگزار شد.

و روز یکشنبه ۱۹ شهریور نیز پیکر مهدی ظهوری ـ مجری پیشکسوت تلویزیون ـ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تشییع و به خاک سپرده شد.

از برگزاری دومین جشن سینمای ایران تا حفظ حقوق تهیه‌کنندگان سینمای ایران در پلتفرم‌ها

همچنین اعلام شد که سازمان سینمایی کشور با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۲۶ شهریورماه تا ۱۳ مهرماه «دومین جشن سینمای ایران» را در سراسر کشور برگزار می‌کند.

در ادامه، انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران خواستار حفظ حقوق تهیه‌کنندگان سینمای ایران از پخش آگهی‌ها در پلتفرم‌های نمایش خانگی شد. 

دومین جلسه شورای عالی سینما و وضعیت کاشی‌های حوض موزه سینما

در این هفته دومین جلسه شورای عالی سینما با پیگیری و بررسی اقدامات انجام‌شده در خصوص مصوبات اولین جلسه این شورا برگزار شد.

گزارشی هم از وضعیت کاشی‌های حوض موزه سینما داشتیم که منقش به چهره‌هایی آشنا از بعضی ستاره‌های سینماست؛ کاشی‌هایی که نه تنها برخی از آن‌ها کاملا مخدوش شده یا به سختی قابل شناسایی هستند بلکه روی آن‌ها را به جای آب و نور و روشنایی، زباله و فیلتر سیگار پر کرده است.

 تغییر احتمالی قیمت بلیت سینماها 

در ادامه، دومین نشست خبری هفته آنلاین سینمای ایران همزمان با روز ملی سینما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و دبیر هفته آنلاین سینما با اعلام تجلیل از دست‌اندرکاران پرفروش‌ترین فیلم سال بیان کرد، جزئیات تغییر احتمالی قیمت بلیت سینماها در این هفته به زودی مشخص خواهد شد.

فراخوان جشنواره بین‌المللی فیلم فجر منتشر شد

ضمن این‌که، فراخوان چهل‌و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به دبیری مجتبی امینی منتشر شد و طبق زمان‌بندی انجام‌شده ثبت‌نام بخش بین‌الملل از اول مهرماه و بخش ملی از اول آبان‌ماه آغاز می‌شود و تا پایان آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.

یک روایت شنیدنی از رضا ژیان و اکبر عبدی

علیرضا خمسه: دوست داشتم جای اکبر عبدی در «مادر» بودم

«بدون قرار قبلی» برگزیده جشنواره کازان و «دشت خاموش» در فرانسه

«بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های اسلامی کازان روسیه موفق به دریافت دو جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول زن شد و در دوازدهمین حضور بین‌المللی خود در جشنواره مذهب امروز ترنتو ایتالیا به نمایش درخواهد آمد.

از سوی دیگر اکران فیلم سینمایی «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی در سینماهای فرانسه آغاز شد.

پروژه ایرانی در بازار محتوا و فیلم جشنواره بوسان

همچنین آرمین رحیمی‌نژاد، برگزیده دوره تهیه‌کنندگی کمیسیون فیلم بوسان، اولین پروژه سینمایی خود را در بازار جشنواره بوسان ارائه می‌کند. این پروژه سینمایی با عنوان «مراسم» در بخش بازار محتوا و فیلم آسیایی جشنواره بوسان (Asian Content and Film Market) ارائه خواهد شد.

ایرانی‌ها در جشنواره‌های بین‌المللی 

همچنین فیلم سینمایی «بی‌رویا» ساخته آرین وزیردفتری در بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی «نیوپورت بیچ» کالیفرنیا به نمایش گذاشته می‌شود و انیمیشن «پر» به کارگردانی صادق جوادی در بخش مسابقه کوتاه چهل و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن «اسپینهو» در پرتغال روی پرده می‌رود.

و این‌که فیلم سینمایی «پسران دریا» در جشنواره بین‌المللی کودکان کرالای هند حضور یافت.

ترکیه طلسم اسکاری خود را می‌شکند؟

یک انیمیشن وارد رقابت اسکار بین‌المللی شد

رومانی با فیلمساز معروف به رقابت اسکار رسید

عراق و یمن به اسکار فیلم ارسال کردند

فیلم «آکی کوریسماکی» به اسکار رسید

حمید جبلی، حمید آذرنگ و سجاد افشاریان روی صحنه تئاتر

در خبری هم اعلام شد که نمایش «تنهایی و تن‌هایی وطن‌هایی» به نویسندگی سجاد افشاریان و کارگردانی کیومرث مرادی  از روز یکشنبه ۹ مهرماه ساعت ۱۸ در سالن استاد سمندریان به صحنه می‌رود. همچنین سالن‌های تئاتر فعالیت خود را با اجرای چند اثر نمایشی جدید ادامه می‌دهند و این روزها نمایشنامه‌هایی از زنده‌یاد اکبر رادی، حمید جبلی، حمیدرضا آذرنگ، سجاد افشاریان و … در تئاترهای تهران روی صحنه‌اند.

 «مکبث زار» در  بغداد و «هیس!» در روسیه

همچنین نمایش «مکبث زار» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی به عنوان نماینده تئاتر ایران در جشنواره بین‌المللی بغداد روی صحنه خواهد رفت و نمایش «هیس!» به کارگردانی اسماعیل شفیعی در فستیوال بین‌المللی تئاتر عروسکی «آرلکین» روسیه اجرا خواهد شد.

«عروسی خون» قطب‌الدین صادقی در راه است

در ادامه اعلام شد که نمایش «عروسی خون» نوشته‌ فدریکو گارسیا لورکا به کارگردانی قطب‌الدین‌ صادقی در سالن استاد سمندریان تماشاخانه‌ ایرانشهر به صحنه‌ می‌رود.

بازگشایی تئاتر «هامون» هادی حجازی‌فر

در خبری هم اعلام شد که تئاتر «هامون» با مدیریت هادی حجازی‌فر از ابتدای آبان سال جاری فعالیت خود را از سر می‌گیرد.

اعلام نامزدهای بخش مجالس شبیه‌خوانی و نمایشنامه‌نویسی جشنواره آیینی سنتی

نامزدهای دریافت جایزه بخش‌های «مجالس شبیه‌خوانی»، «نمایشنامه‌نویسی» بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی اعلام شد.

ابراز تاسف پرویز فلاحی‌پور از سرانجام سریالی که رها شده است

پرویز فلاحی‌پور که آخرین همکاری‌اش با تلویزیون مربوط به سریال «آسوده باش» شبکه نمایش خانگی می‌شود، در گفت‌وگویی با ایواره از رها شدن ساخت این مجموعه که آخرین حضور مرحوم شهرام عبدلی مقابل دوربین هم محسوب می‌شد، صحبت و گله کرد.

حمید محمدی جای رضا جاودانی نشست

همچنین اجرای برنامه «گزارش ورزشی» که سال‌ها با حضور رضا جاودانی روی آنتن می‌رفت، پس از خداحافظی این مجری از تلویزیون، به حمید محمدی سپرده شد.

مشکل در پخش قسمت آخر «آمستردام» 

این در حالی است که تعویق در انتشار قسمت آخر از «آمستردام»، با گمانه‌هایی مبنی بر توقف پخش این سریال از سوی ساترا مواجه شده بود؛ اما به گفته‌ معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا مجوز پخش قسمت آخر این سریال مدت‌هاست که صادر شده و دلیل پخش نشدن قسمت آخر ایجاد مانع از سوی ساترا نبوده است.

حاشیه‌های «سلمان فارسی»

همچنین در پی انتشار خبرهایی مبنی بر توقف ساخت سریال تاریخی «سلمان فارسی»، رییس سازمان صداوسیما در اظهارنظری درباره سریال «سلمان فارسی» تاکید کرد که مراحل تولید این مجموعه به کارگردانی داوود میرباقری با قدرت ادامه دارد.

اظهارات جبلی درباره قصه دردناک آرشیو صداوسیما

پیمان جبلی ـ رییس سازمان صداوسیما ـ نیز پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌هایی درباره آرشیو صداوسیما، تغییرات احتمالی در شبکه جام‌جم و همچنین معاونت سیاسی پاسخ گفت.

اظهارات سام درخشانی درباره شبکه نمایش خانگی 

بیمه تکمیلی رایگان برای گروهی از هنرمندان

همچنین مشاور وزیر فرهنگ و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، از رایگان شدن ثبت نام بیمه درمان تکمیلی، عمر و حادثه هنرمندان دارای درجه یک هنری ۶۰ سال به بالا و همسر آن‌ها از سوی این صندوق خبر داد.

به من تهمت می‌زنند

گفت‌وگویی هم با علیرضا قزوه در بخش ادبیات و کتاب ایواره منتشر شد که با بیان این‌که به او تهمت می‌زنند، گفت: خیلی‌ها به بنده لطف دارند و به من نسبت‌هایی می‌دهند. بگذار بگویند. من حتی یک چفیه از حضرت آقا نگرفته‌ام. هیچی نگرفته‌ام.

در ادامه، چهارمین «جایزه ملی کتاب سال جوانان» نامزدهای مرحله پایانی خود را شناخت.

نامزدهای جایزه کتاب ملی آمریکا در بخش ترجمه اعلام شدند

همچنین فهرست ۱۰ نامزد اولیه جایزه کتاب ملی آمریکا در بخش ادبیات ترجمه شامل آثار ترجمه‌شده به زبان‌های اسپانیایی، کره‌ای، فرانسوی، آلمانی، عربی و… اعلام شد.

تغییری تاریخی در جوایز پولیتزر

انتصاب دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر 

در ادامه، محمود سالاری ـ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ با صدور حکمی، امیر عبدالحسینی را به عنوان دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر منصوب کرد.

یکی از آرزوهای محمود فرشچیان محقق شد

در این هفته همچنین نشست هم‌اندیشی رسانه‌ها با موضوع اجرایی کردن شیوه‌نامه نظام استاد و شاگردی در آموزش هنر کشور، برگزار و با حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و همچنین به همت دانشگاه آزاد، نظام استاد ـ شاگردی در آموزش هنر کشور برای واحد ویژه هنرهای اسلامی ـ ایرانی استاد محمود فرشچیان در رشته نگارگری اخذ و در دفترچه آزمون سراسری ۱۴۰۲ درج شد.

فراخوان سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر

همچنین با اعلام دبیرخانه سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، فراخوان بخش رقابتی این دوره از جشنواره منتشر شد.

آلبوم جدید محمد معتمدی

ضمن این‌که محمد معتمدی (خواننده موسیقی ایرانی) جدیدترین اثر خود را با عنوان «انتظار» با همراهی گروه «رامبراند تریو» منتشر کرد.

بغض هوشنگ جاوید از انتشار یک آلبوم!

در این هفته نشست خبری و مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی مناقب‌خوانی که توسط هوشنگ جاوید (محقق موسیقی آیینی) گردآوری شده است، با حضور او و میلاد عرفان‌پور (مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری) در حوزه هنری برگزار شد.

 تدوین پیش‌نویس سند موسیقی

ضمن این‌که جلسه شورای هنر کشور صبح روز دوشنبه بیستم شهریور با ریاست محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و دبیری محمدحسین ایمانی خوشخو و با حضور حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه (دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی) با دستور جلسه ادامه بررسی سند ملی موسیقی کشور برگزار شد و تدوین پیش‌نویس سند موسیقی پس از تعویق ۹ ساله به پایان رسید.

فریدون ناصحی «شب شوپن» برگزار می‌کند

در خبری هم اعلام شد که فریدون ناصحی از نوازندگان پیشکسوت پیانو روز جمعه، هفتم مهرماه، تازه‌ترین رسیتال پیانو خود را با عنوان «شب شوپن و لیست» در تالار وحدت برگزار خواهد کرد.

اجرای پاییزی ارکستر سمفونیک تهران به رهبری منوچهر صهبایی

در خبر دیگری هم اعلام شد که ارکستر سمفونیک تهران ششم آنلاین نخستین کنسرت پاییزی خود را در تالار وحدت برگزار می‌کند.

ورود تار ایرانی در فصل هنری موسیقی کلاسیک ترکیه

واگذاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی

همچنین در نشستی با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ریاست شورای توسعه فرهنگ قرآنی رسما به رییس سازمان تبلیغات اسلامی واگذار شد.

رونالدو به ایران بیاید باید «بله» و «ایتا» نصب کند

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری نیز در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: اگر رونالدو به ایران بیاید باید سکو بله و ایتا را نصب کرده و با خانواده و دوستان خود تماس بگیرد و به آن‌ها بگوید این سکوها را نصب کنند و از آن‌ها استفاده کنند.

توضیحات مهم درباره خشک شدن «چشمه علی»

افزون بر این‌ها، تصاویری از چشمه علی شهرری در استان تهران منتشر شده که نشان می‌دهد این چشمه هفت‌هزارساله خشک شده است. بررسی میدانی ایواره نیز خشک شدن حوضچه‌های این چشمه را که اکنون محل انباشت زباله شده است، تایید می‌کند.

در این راستا، مدیر پایگاه میراث ملی ری درباره دلایل احتمالی خشک شدن چشمه علی و اقداماتی که تاکنون برای رفع آن انجام شده است، توضیحاتی داد.

حال و روز برج دیده‌بانی «نهضت جنگل»

گزارشی هم از حال و روز «مناره بازار» داشتیم که به استناد برخی نوشته‌های تاریخی، در زمان نهضت جنگل به جای برج دیده‌بانی استفاده می‌شد و در طول زمان قربانی مرمت غیراصولی شده است.

دعوت ایران از عربستان برای ثبت یک میراث مشترک

افزون بر این‌ها، معاون میراث فرهنگی از عربستان سعودی برای پیوستن به پرونده پیشنهادی ایران برای ثبت میراث ناملموس «ضیافت افطاری» دعوت کرد.

رایزنی ایران در اجلاس یونسکو؛ از ویزای عربستان تا پرونده‌های میراثی

همچنین رییس مرکز میراث جهانی یونسکو در دیدار با قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از رایزنی با دولت عربستان برای حل مشکل سفر هیأت‌های خارجی از جمله ایران و سفر خود در آینده نزدیک به ایران خبر داد.  

برنامه ایران برای اجلاس عربستان چیست؟

عربستان در اجلاس یونسکو به دنبال چیست؟

مصائب سفر بین ایران و چین

افزون بر این‌ها، رییس هیأت مدیران جامعه تورگردانان ایران از برگزاری Roadshow ایران در سه شهر چین و حضور به‌زودی ایران در نمایشگاه چین برای تقویت گردشگری بین دو کشور خبر داد و برخی موانع سفر بین دو کشور را تشریح کرد.

اعلام شرایط پوشش زنان در عمره

همچنین وزارت حج و عمره عربستان سه قاعده در مورد پوشش مناسب عمره برای زنان تعریف کرده است.

توصیه عربستان درباره عمره

در نهایت این‌که حجت‌الاسلام و المسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این هفته با سید عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی عراق، دیدار و گفت‌وگو کرد و  ثبت‌نام دومین آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر بر اساس پیگیری بنیاد شهید و امور ایثارگران به زودی آغاز می‌شود.

انتهای پیام 

نشر فرهنگ و هنر

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا