اقتصادی

چرا تربیت نیروی ماهر موجب رشد اقتصاد می‌شود؟

کشورهایی که از رشد اقتصادی و رونق تولید برخوردارند در برنامه‌ریزی برای تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد موفق عمل کرده‌اند و ارتباط معناداری میان اشتغال پایدار و توانمندسازی سرمایه‌های انسانی از طریق اجرای الگوها و مدل هایی همچون کارورزی و استاد شاگردی در آنها دیده می‌شود.

به گزارش ایواره، رئیس جمهور در اولین جلسه شورای عالی اشتغال در سال جدید، آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور را مکلف کرد در کنار آموزش، افزایش مهارت و مهارت‌آفرینی در دانش‌آموزان و دانشجویان را به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دهند.

مهارت آموزی به فعالیتهای آموزشی برای فراگیری و تقویت تخصص‌ها از طریق عادت دادن افراد با تمرین و تکرار، شناخت و آگاهی برای راه اندازی کسب و کار یا به دست آوردن مهارت جدید گفته می‌شود. افراد با به دست آوردن مهارت­های لازم می‌­توانند مسیر صحیح شغلی خود را در پیش بگیرند و این امر در فعالیتهای اجتماعی و تصمیم‌گیری‌ها و روابط بین فردی موثر است.

وزیر کار نبود نیروی انسانی متناسب با بازار را از معضلات کشور دانسته و معتقد است: مسیر اشتغال از مهارت آموزی می‌گذرد و شناسایی استعدادهای مهارتی در کشور ضرورت دارد.

در حال حاضر اشتغال از مهمترین و جدی‌ترین دغدغه خانواده‌هاست و بیکاری یکی از علل بروز ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی عنوان می‌شود بر این اساس اهمیت آموزش به ویژه مهارت آموزی و تربیت و توانمندسازی افراد ماهر مورد تاکید قرار گرفته و یکی از بسترهای لازم برای ایجاد اشتغال در کشور به شمار می‌رود. به اعتقاد کارشناسان هزینه کردن در امر آموزش بزرگترین سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود و توسعه و پیشرفت کشور در سایه آموزش و مهارت آموزی محقق می‌شود.

سید صولت مرتضوی – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه معتقد است ساختار آموزشی کشور بزرگترین چالش اشتغالزایی و کارآفرینی است و بر این اساس به جای دادن مدرک باید هنر و مهارت آموخت.

وی نبود نیروی متناسب با نیاز بازار را یکی از معضلات کشور دانسته و با تاکید بر ضرورت احیای نظام استاد ـ شاگردی می‌گوید: تدوین و ترسیم نظام استاد ـ شاگردی و توسعه مراکز آموزش جوار کارگاهی محور برنامه‌های سازمان آموزش فنی‌و حرفه‌ای در سالجاری خواهد بود.

وزیر کار در عین حال با اشاره به هدفگذاری وزارت کار برای ایجاد بیش از یک میلیون شغل در سال ۱۴۰۲ معتقد است که مسیر اشتغال از مهارت آموزی می گذرد و شناسایی استعدادهای مهارتی در کشور ضروری است.

چرا تربیت نیروی ماهر موجب رشد اقتصاد می‌شود؟

در حال حاضر کشورهایی که از رشد اقتصادی و رونق تولید برخوردارند در برنامه‌ریزی برای تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد موفق عمل کرده‌اند و ارتباط معناداری میان اشتغال پایدار و توانمندسازی سرمایه‌های انسانی از طریق اجرای الگوها و مدل‌هایی همچون کارورزی و استادشاگردی در این کشورها دیده می‌شود.

بی تردید بخش خصوصی نیز نقش تاثیرگذاری در گسترش آموزش‌های مهارتی به ویژه سیاست گذاری‌ها، تدوین استراتژی ها و اجرای برنامه های آموزشی  متناسب با نیاز بازار کار دارد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای می‌گوید: راه  پیشرفت و موفقیت در گرفتن مدرک نیست و کارجویان و فارغ التحصیلان با فراگیری آموزش های مهارتی زودتر جذب بازار کار می‌شوند.

غلامحسین حسینی نیا – معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در گفت وگو با ایواره ارائه آموزش‌های مهارتی را در جذب کارجویان و فارغ التحصیلان به بازار کار موثر دانسته و می‌گوید: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مهمترین متولی ارائه آموزش‌های مهارتی در کشور است و با تربیت نیروهای ماهر و افزایش سطح توانمندی مهارتی بستر ورود کارجویان و جوانان را به بازار کار فراهم می‌کند.

وی ضمن اشاره به اهمیت مهارت آموزی و تشویق جوانان به کسب آموزش‌های مهارتی می‌گوید: هرچه تحصیلات بالاتر می‌رود به همان میزان فرصت‌های شغلی کمتر می شود از این رو دوره‌های مهارتی باید جایگزین تحصیلات تکمیلی شود.

اعتقاد معاون وزیر کار این است که راه پیشرفت و موفقیت در گرفتن مدرک نیست و جوانان جویای کار به ویژه فارغ التحصیلان در صورت داشتن مهارت زودتر جذب بازار کار می‌شوند.

حسینی‌نیا با اشاره به توسعه مراکز جوار کارگاهی برای مهارت ‌آموزی کارگران شاغل در بنگاه‌ها و واحدهای صنعتی می‌گوید: نظام استاد شاگردی نوین به صورت جدی برای تبدیل هر کارگاه کوچک به یک کارگاه آموزش فنی و حرفه ای در دستور کار قرار دارد و در سایه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و تربیت نیروی ماهر بخش عمده‌ای از مشکلات در حوزه اقتصاد و آسیبهای اجتماعی مرتفع می‌شود.

به گزارش ایواره، در حال حاضر در سازمان آموزش فنی و حرفه ای ۶۴۰ مرکز دولتی آموزشی متشکل از ۵۴۰۰ کارگاه وجود دارد که سالانه ظرفیت آموزش بیش از ۵۵۰ هزار نفر دوره را دارند. همچنین بیش از ۱۲ هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای با ظرفیت آموزش ۶۰۰ هزار نفر دوره در سال وجود دارد که در مهارت آموزی و اشتغال آفرینی مهارت آموزان و فراهم کردن بستر تحقق اهداف و برنامه‌های اشتغال دولت نقش موثری و بسزایی ایفا می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا