فرهنگ و هنر

” هم بازی هم قرآن برای بچه‌ها” در باغ آیات نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

" هم بازی هم قرآن برای بچه‌ها" در باغ آیات نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

از بخش‌های کودکانه نمایشگاه بین‌المللی قرآن بخش «باغ آیات» است. باغی که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و لحظات خاطره‌انگیز برای کودکان می‌سازد.

به گزارش ایواره،‌ در نمایشگاه قرآن امسال شور و حال بچه‌ها جور دیگری حس می‌شود و از هر گوشه صدای خنده‌ دسته‌جمعی کودکان به گوش می‌رسد. با این که بازدید از این نمایشگاه هیچ هزینه‌ای برای پدر و مادرها ندارد، به نظر می‌رسد آنقدر به بچه‌ها خوش می گذرد که در پایان بازدیدهای خانوادگی، هیچ کودکی دلش نمی‌خواهد این محفل نورانی را ترک کند.

باغ آیات

 سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نسبت به دوره‌های قبل توجه بیشتری به نسل کودک و نوجوان دارد. یکی از بخش‌های کودکانه در نمایشگاه قرآن امسال، بخش «باغ آیات» است. باغی که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و لحظات مهیج و خاطره انگیز برای کودکان رقم می‌زند. یکی از قسمت‌های باغ آیات، قسمت هنر است که خود چند دنیای مختلف را در بر می‌گیرد. سید علی امامی کارگردان بخش باغ آیات و مسئول بخش هنر، در باره این بخش از نمایشگاه توضیحاتی می‌دهد.

هم بازی هم قرآن

امامی در ابتدا بخش هنر را ۵ قسمت دانست و آن‌ها را نام برد: قسمت‌های بخش هنر شامل قصه‌گویی، نقاشی، خطاطی، کاردستی و قسمت بازی و سرگرمی می‌شود. بچه‌ها در این فضا همزمان با اینکه در فضای بازی و سرگرمی قرار می‌گیرند با مفاهیم قرآنی هم آشنا می‌شوند. در قسمت‌های نقاشی، کاردستی و قصه‌گویی قصه‌ها و سناریوهای مختلفی برای آن‌ها در نظر گرفتیم که مفاهیم قرآنی، نگاه و ایدئولوژی اسلامی را به صورت بسترسازی شده برای بچه‌ها روایت می‌کند. روبنای آن هم سرگرمی، بازی و نشاطی است که ما برای بچه‌ها در نظر گرفتیم تا بچه‌ها بتوانند در این فضا قرار بگیرند و با آن ارتباط برقرار کنند.

قصه‌گویی

امامی ادامه داد: در قسمت قصه‌گویی با همکاری کانون پرورش‌فکری کودکان و نوجوانان فضایی نمایشی، جذاب و جالب تدارک دیدیم. قصه‌گوهای ما در دکور مخصوص قصه‌گویی قرار می‌گیرند و برای بچه‌ها قصه می‌گویند. قصه‌گوها از کانون پرورش‌فکری کودکان و نوجوانان آمده‌اند. این اشخاص از برندگان مسابقات بین‌المللی قصه‌گویی کودکان و نوجوانان هستند. ما قصه‌ها را مخصوص کودکان طراحی، خلاصه و آماده می‌کنیم. سپس در اختیار قصه‌گوها قرار می‌دهیم تا آن‌ها را برای بچه‌ها بازگو کنند. فضایی نمایشی، افکتیو و موسیقی هم برای آن‌ها تدارک دیده شده تا برای بچه‌ها جذاب‌تر باشد.

نقاشی

کارگردان بخش باغ آیات گفت: در فضای نقاشی بچه‌ها با الگوها و ابزارآلات مختلف نقاشی آشنا می‌شوند. در این فضا تأکید را بر نقاشی روی سنگ گذاشتیم. سنگ‌های رودخانه‌ای کوچک که قابلیت نقاشی دارد در اختیار بچه‌ها قرار می‌گیرد و آن‌ها با حضور و آموزش مربیان، با رنگ اکریلیک بر روی آن‌ها نقاشی می‌کنند.

کاردستی

علی امامی درباره مربیان قسمت کاردستی توضیح داد: در فضای کاردستی سه مربی داریم که هر کدام در شغل خود متخصص هستند و سال‌هاست در این فضا با بچه‌ها کار می‌کنند. این جا از ماسک حیوانات قرآنی گرفته تا ساخت تسبیح، دستبند، گردنبند و وسایل تزئینی دیگر به بچه‌ها آموزش داده می‌شود. لازم به ذکر است بچه‌ها نقاشی‌ها و کاردستی‌هایی که درست می‌کنند را به عنوان یادگاری با خود می‌برند.

خطاطی و تذهیب

 امامی گفت: در قسمت خطاطی و تذهیب علاوه بر آشنایی بچه‌ها با الگوهای مختلف خطاطی، بچه‌ها با خطاطی با استفاده از قلم‌نی نیز آشنا می‌شوند. در بخش تذهیب هم مربیان با استفاده از الگوهایی که ارائه می‌شود به بچه‌ها یاد می‌دهند چگونه از ابزار قلم برای تذهیب استفاده کنند.

سرگرمی

 او درباره بخش سرگرمی گفت: در قسمت سرگرمی بچه‌ها هم می‌توانند از بازی‌های رومیزی استفاده کنند هم می‌توانند بازی‌های حرکتی که توسط مربیان طراحی شده است را انجام دهند.

باغ آیات بر پایه علم روانشناسی است

 امامی با تأکید بر این که فعالیت‌های هنری باغ آیات با تکیه بر علم روانشناسی پیش می‌رود گفت: در باره تک تک فعالیت‌ها از جمله رنگ‌ها، شیوه چیدمان و شیوه برخورد با بچه‌ها با مشاوران روانشناس مشورت و بر اساس آن برنامه‌ریزی شده است. برای مثال در فضای غرفه‌ها از بچه‌ها می‌خواهیم کفش‌هایشان در در بیآورند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشند و به راحتی بدوند، رفت‌وآمد داشته باشند، سر میزها بنشینند و با مربیان ارتباط نزدیک‌تری برقرار کنند.

او با اشاره به دکور غرفه‌های باغ آیات ادامه داد: ما تلاش کردیم فضای سفید و ساده‌ای برای بچه‌ها در نظر بگیریم. سپس با اضافه کردن رنگ، ذهن کودک را با فضایی آرام و در عین حال رنگارنگ و زیبا آرام کنیم؛ لذا دکور اینجا دکوری ساده است که با المان‌های مختلف برروی آن سعی کردیم فضایی رنگی و جذاب به وجود بیآوریم. همه پرسنل و مربیان اینجا هم لباس متحدالشکل دارند تا بچه‌ها و والدین راحت‌تر آن‌ها را بشناسند و با آن‌ها ارتباط بگیرند.

کار بر کودکان اثر بلندمدت دارد

امامی در پایان با اشاره به این که کار قرآنی بر کودکان در بلند مدت آثار خود را نشان می‌دهد گفت: ما همزمان با این که بچه را با شور و نشاط و هیجان آشنا می‌کنیم، به صورت زیربنایی برای بچه‌ها مفاهیم آموزشی نیز در نظر می‌گیریم. بچه در این فضا یاد می‌گیرد همزمان با کنار قرآن بودن و آموزش اخلاق و فرهنگ اجتماعی و دینی می‌تواند با نشاط، شاد و سرحال باشد.

سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ تا ۲۶ فروردین با شعار «میخوانمت» در مصلای امام خمینی (ره) تهران برپا می‌شود. زمان بازدید از این نمایشگاه از ساعت ۱۷ تا ۲۴ خواهد بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا