عمومیمدیریت کسب و کار

از کجا بفهمیم کجای ساختمان نیاز به مقاوم سازی دارد؟

کدام ساختمان ها باید تقویت شوند؟ آرماتور بندی ساختمان در مهندسی عمران به معنای افزایش ظرفیت باربری سازه است. بارهای وارد شده به ساختمان، بارهای جانبی و بارهای ثقلی هستند. امروزه این اصطلاح بیشتر برای توصیف سرعت و نیروی وارد شده به سازه توسط زلزله استفاده می شود.

اگر می خواهید در مورد دسته بندی ساختمان هایی که نیاز به بازسازی دارند بیشتر بدانید، برای ادامه این مقاله از آجر رو آجر بهتر است با ما همراه باشید. از نظر علمی، تنظیم مجدد کلمه مناسبی برای این منظور نیست. زیرا اصطلاح مقاوم سازی قطعاً برای افزایش مقاومت سازه نیست، بلکه افزایش مقاومت اعضای سازه (ساختمان ها) در برابر شتاب لرزه ای است.

به طور کلی باید گفت که ساختمان ها قابل ساخت نیستند و ساختمان ها در برابر زلزله مقاوم هستند. وقتی گفته می شود ساختمانی در برابر زلزله مقاوم است به این معنی است که سازه در برابر بارهای جانبی مقاومت بسیار خوبی دارد. در این مقاله با ساختمان هایی که نیاز به بازسازی دارند بیشتر آشنا می شوید. استان تهران یکی از زلزله خیزترین مناطق ایران است. کارگران نیمه ماهر مقاوم سازی و جوشکاران جوان برای اجرای سازه های بتنی برای اطمینان از عملکرد لرزه ای مناسب سازه ها در استان تهران آموزش دیده اند.

خانه نیاز به بازسازی دارد

یکی از مهم ترین و ضروری ترین نکات در نوسازی استراتژی کاهش خطر زلزله این است که ساختمان های موجود باید با کمترین هزینه و با سرعت بالا ساخته شوند و حداقل برای حفظ جان ساکنان از ساخت ساده برخوردار باشند. در هنگام زلزله های متوسط در واقع آستانه فروریختن ساختمان بالا رفت. با توجه به هشدار زلزله تهران، نوسازی به طور جدی انجام می شود. برای ایجاد یک سازه و ساختمان معمولی موارد زیادی باید در نظر گرفته شود. مهمترین موضوع فونداسیون ساختمان و جوشکاری آن (در اسکلت فلزی) است و فونداسیون ساختمان یکی از مشکلات اساسی ساخت و ساز است.

به عنوان مثال برای ساخت فونداسیون باید بتن ریزی دقیق و حساب شده انجام شود و همچنین آرماتور در فونداسیون به خوبی طراحی شود تا سازه در هنگام بارگیری با مشکل مواجه نشود، متاسفانه سازندگان غیر ماهر، افرادی که نیستند. آموزش دیده در آنها به این اصول توجه نمی کنند و هنگام جوشکاری ساختمان باید از صنعتگران جوشکاری با مجوز جوشکاری استفاده کنند اما در کشور ما این قسمت رعایت نمی شود. با توجه به این مشکل (مشکل در اجرای سازه) اکثر ساختمان ها نیاز به مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای داشتند. از بهترین روش های نوسازی ساختمان ها می توان به دو مورد زیر اشاره کرد: • کاشت میلگرد. • اصلاح FRP.

ساختمانی که نیاز به بازسازی دارد

اهمیت آسیب در ساختمانی که نیاز به بازسازی دارد

زیرا در شمال، غرب، جنوب و شرق تهران گسل های ریز و درشت زیادی وجود دارد و خاک جنوب تهران به دلیل وجود سفره های زیرزمینی در این منطقه بسیار سست است (ظرفیت باربری خاک مناسب نیست. ). ، هنگامی که زلزله در جنوب رخ می دهد، سطح آب بالا می رود و باعث می شود بسیاری از ساختمان ها یا سازه ها آسیب ببینند و در زمین فرو روند (بسیاری از آنها ته نشین خواهند شد). اگر این اتفاق بیفتد تمام خطوط ارتباطی قطع می شود و شبکه های آب و برق و گاز از بین می رود و به گفته برخی کارشناسان طبق تحقیقات انجام شده تهران سه روز متوالی خواهد سوخت زیرا تهران اصل شهرسازی را دارد. او کاملا حرفه ای است. و این به خوبی رعایت نمی شود، ساختمان ها به صورت فشرده با هم (بدون رعایت درز بریده شده) ساخته شده اند. بنابراین هیچ راهی برای کمک یا جلوگیری از پس لرزه در هنگام زلزله وجود ندارد. ضرورت بازسازی ساختمان برای افزایش پایداری سازه های مهم در برابر زلزله اهمیت آنها را نشان می دهد.

از کجا بفهمیم کجای ساختمان نیاز به مقاوم سازی دارد؟

کدام ساختمان ها نیاز به بازسازی دارند؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا ساختمان ها را به چهار دسته تقسیم می کنیم: دسته اول: برخی از ساختمان های مهم به دلیل کاربردها و اهداف دیگر نمی توانند تجهیزات را انتقال دهند، از طرف دیگر باید کارایی خود را در برابر زلزله بهبود بخشند. این ساختمان ها شامل مراکز درمانی، ایستگاه های مخابرات و تلویزیون، مراکز امنیتی و پالایشگاه های نفت است. دسته دوم: ساختمان هایی را تشکیل می دهند که الان شرایط خاصی ندارند اما بعد از زلزله باید به عنوان مراکز خدماتی و امدادی استفاده شوند و باید ایستاده باشند. از جمله این پناهگاه ها، مساجد، مدارس و مراکز بحران هستند. دسته سوم: ساختمان های قبل و بعد از زلزله اهمیت چندانی ندارند، اما زمانی که خسارات زیادی به همراه داشته باشد و قربانیان زیادی داشته باشد، مانند مراکز اجتماعی، استادیوم ها و برج ها. دسته چهارم: ساختمان های معمولی که فاقد هر یک از موارد فوق می باشند مانند ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری.

اهمیت ساختمانی که نیاز به نوسازی دارد

از منظر کلان، اهمیت و تقاضای ساختمان‌هایی که نیاز به مرمت دارند، از ساختمان‌های دسته اول شروع می‌شود و سپس به دسته چهارم کاهش می‌یابد. ضمناً سطح اول و دوم مقاوم سازی کاملاً بر عهده دولت است، زیرا سطح اول و دوم ساختمان های مهمی هستند. اما دسته سوم را کارکنان دولتی و خصوصی (مردم) تقسیم می کنند و دسته چهارم همه بر عهده مردم است. از طرفی مقاوم سازی نوع اول و دوم تقریباً هیچ تأثیر مستقیمی بر کاهش مستقیم تلفات زلزله ندارند و تنها نوع سوم و چهارم مقاوم سازی به کاهش مستقیم تلفات زلزله کمک می کند.

هزینه های نوسازی سازه ها

مشاهده می شود که هزینه مقاوم سازی ساختمان و برآورد زمان مورد نیاز برای مقاوم سازی دسته سوم و چهارم بسیار زیاد و تقریبا غیرممکن است. از آنجایی که برخی از ساختمان ها قدیمی و برخی دیگر نوساز هستند، اصول و مقررات مربوطه را رعایت نمی کنند، بنابراین اگر بخواهیم آنها را بازسازی کنیم، باید کشور را به طور موثر بازسازی کنیم. بنابراین، دولت موظف است بر نوسازی ساختمان‌هایی مانند مراکز بهداشتی، مخابرات، مدارس و مراکز مدیریت بحران تمرکز کند و ساختمان‌ها و مراکز خصوصی و شخصی را به مردم واگذار کند، جایی که دولت تنها می‌تواند امکانات رفاهی و قوانین لازم را فراهم کند.

هزینه مقاوم سازی سازه ها

یک نکته بسیار مهم: باید توجه داشت که هزینه ارتقاء سازه معمولا کمتر از هزینه تخریب و ساخت سازه جدید است. تکنیک هایی مانند نصب میلگرد و الیاف FRP برای مقاوم سازی ساختمان ها با FRP یکی از موثرترین روش ها برای بهبود سازه است. در هر صورت بازسازی در ساختمانی که نیاز به نوسازی دارد در هر دو حوزه مهم است، چه ساختمان قدیمی و فرسوده و چه ساختمان جدید.

در مورد بازسازی ساختمان هایی که نیاز به مقاوم سازی دارند، به ویژه پس از محاسبه و طراحی دقیق، شرایط سازگارتر برای کنترل دقیق طراحی، ساخت و ساز طبق نقشه اداری، جوشکاری صحیح و بتن ریزی مطمئن به ویژه حتی پس از محاسبه و طراحی وجود دارد. کیفیت پایین، جوشکاری ضعیف سازه های فلزی و بتن. استحکام سقف و فونداسیون کلیه ساختمان های فلزی و ساختمان های بتنی مشکل بزرگی است و قابل کنترل نیست. تصور زلزله مهیب در تهران برای کسی سخت است، اما با گذشت زمان و تحقیقات جدید، حقیقت دردناک بیشتر آشکار می شود.

موضوع بسیار مهم در تقویت سازه

موضوع مهم بعدی، قسمت های اضافی و غیرسازه ای ساختمان از قبیل دیوارهای اطراف و تغییر دهنده، لبه بام، بالکن ها، پنجره ها و شیشه ها به ویژه دیوارهای پرده شیشه ای است که در اثر زلزله ارتباط کافی با سازه برقرار نشده است. از ساختمان . حتی در صورت مقاوم بودن سازه ساختمان، امکان جدا شدن و ریزش آنها در داخل و خارج ساختمان وجود دارد و در برخی موارد ممکن است آوار و شیشه بر روی فردی که از ساختمان خارج می شود ریزش کند و باعث آسیب یا مرگ شود. موضوع مهم بعدی، احیای بافت های فرسوده است که به آنها ظاهری رسمی داده و ضعف های سازه ای آنها را پنهان می کند. و شهرداری ها در مناطق مختلف نباید اجازه بازسازی ساختمان ها بدون استحکام واقعی سازه را بدهند.

مرمت ساختمان های قدیمی چگونه پیش می رود؟

از طرفی به دلیل هزینه های بالا و مشکلات اجرایی، مقاوم سازی برای ساختمان های بسیار قدیمی که عمدتاً از دیوارهای باربر و بعضا سازه های نیمه فلزی تشکیل شده اند تقریباً غیرممکن است. برای ساختمان های نیمه قدیمی و گاهاً جدید که از سازه های بتنی ساخته شده اند، چون بتن با میله های فولادی پوشیده شده و به راحتی قابل دسترسی نیست و موادی وجود ندارد که بتوان آن را به بتن چسباند، یافتن نقطه ضعف بسیار دشوار است. واحدها جوشکاری ورق ها و پروفیل های فلزی بر روی سازه های بتنی به صورت لکه ها و کلوخه ها ممکن است راه حل ایده آلی نباشد.

چگونه می توان نوآوری را در ساختمان های فلزی پیاده سازی کرد؟

به دلیل ماهیت آن در ساختمان های اسکلت فلزی. انجام کار مرمت بسیار موثر است، اما به دلیل هزینه های زیاد، قطعات بزرگ، تیرآهن، تیرآهن و … آسیب دیده است. تقویت چند واحدی علاوه بر ستون ها و گره ها. ساختمان ها ویران شدند. توافقات مذاکره شده اغلب از اجرا اجتناب می کنند و در صورت اجرا، بعید است که به نتایج مطلوب دست یابند. در چنین شرایطی بهترین گزینه تخریب و نوسازی کامل ساختمان و بررسی وضعیت فونداسیون و مقاومت در برابر زلزله است.

روش صحیح تغییر ساختمان

در این میان یک روش بازسازی که نیاز به بازسازی دارد، ساخت خانه های سیار (خانه های پیش ساخته) است که یکی از روش های پیشرفته تجهیزات لرزه نگاری است که با این روش در ساخت ساختمان ها، آپارتمان ها، کارخانه ها و مراکز تجاری استفاده می شود. این روش بسیار ارزان و بسیار مناسب است و در مناطق کم مقاومت لرزه ای و زلزله خیز در سرتاسر جهان موجود است، به این ترتیب تمامی اصول ساخت و ساز به ساخت مکانیکی تبدیل می شود. این ساختمان ها می توانند در برابر تمام بلایای طبیعی مانند سیل، آتشفشان، رانش زمین و زلزله های خطرناک و مهیب مقاومت کنند.

روش های مناسب برای مقاوم سازی ساختمان ها

آیا شما از مقاومت هاپکن هستید؟

در این فرآیند که در مهندسی سازه به روش هاپکینز معروف است، دیوارهای خانه از بتن ساخته شده و به طور کامل با میله های فولادی عمودی مهاربندی می شوند. قسمت پایین ساختمان. در واقع جداره های هر لایه تنش را کنترل می کنند و باید بگوییم که میزان تنش وارده به همه لایه ها برابر است. علاوه بر یک ستون، هر لایه از 3 خط تشکیل شده است.

منا در تهران به دنیا آمد

همانطور که قبلا اشاره کردیم، تصور زلزله ویرانگر تهران برای همه سخت است. اما با گذشت زمان، هر چه تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود، حقیقت دردناک تر می شود. بنابراین توجه به نوسازی و ساخت و ساز بیشتر ضروری است. این در حالی است که دلیل اصلی آسیب دیده ترین مناطق کشور از زلزله ابتدا مسئولان و سپس مردم هستند. زیرا مسئولیت اصلی این بلایا بر عهده مسئولان ذیربط است که بدون رعایت ضوابط و مقررات مهندسی اجازه ساخت و ساز ساختمان را می دهند. در نهایت، دلایل متعددی وجود دارد که چرا بازسازی ساختمان یا ارتقاء سازه ضروری است. برخلاف تصور رایج، نوسازی منحصر به سازه های قدیمی نیست، بلکه بارها مشاهده شده است که در روش های نوسازی سازه ها یا نوسازی ساختمان ها، قدمت ساختمان در نظر گرفته نمی شود و یا حتی ساختمان را قبل از شروع کار مدرن سازی می کنند. شروع می شود.

اگر قصد مقاوم سازی ساختمان را دارید لیست شماره تلفن سازندگان را از اینجا ببینید.

دکمه بازگشت به بالا