اجتماعیمدیریت کسب و کار

پوشه‌ها در بسته بندی چه کاربردی دارند ؟

اهمیت بسته بندی و کارتن سازی تهران بعنوان ابزار فروش و ارائه برند

اگرچه هنوز به نظر می رسد که اهمیت پکیجینگ به علایق شخصی و نظم بازاریابی خاصی بستگی دارد، اما اکنون مشخص شده است که دیگر، ابزاری مجهول و صرفا کاربردی نیست. بلکه ابزاری فعال در فروش است که می تواند حضور خود را میان جمعیتی نشان داده و در موقعیت خرید، محصولی را بفروشد. علاوه بر این، بسته بندی با در نظر گرفتن اهمیت برند، غالباً تضمین کننده ی پایداری ارزش ها و هویت برند می باشد.

امروزه زمان و تلاش زیادی صرف تعریف این صفات و ویژگی ها، فهمیدن درک مشتری از آن ها و به کاربردن درست طراحی بسته بندی برای برقراری ارتباط با مشتری می شود. طراحی بسته بندی، نقش مهمی در مطمئن ساختن درک مشتری از برندی که بر روی بسته منعکس شده است دارد. مصرف کنندگان به همان اندازه که محصولی را خریداری می نمایند، برند آن را نیز می خرند. در واقع ممکن است کرم صورت بخرند، اما انتخاب آن ها تحت الشعاع درک شان از برند و وعده های آن قرار می گیرد.

پوشه‌ها در بسته بندی چه کاربردی دارند ؟

بسته بندی برای متمایز ساختن یک محصول

همیشه به نوبه ی خود در متمایز ساختن یک محصول از دیگری نقش داشته است. جلوه ی ابتدایی آن، یعنی برچسب ها، به گونه ای ماهرانه این کار را بر عهده می گیرند. اکنون روند کلی تفکیک، به طور فزاینده ای پیچیده شده است. در حالی که تصاویر، نقشی اساسی را در تشخیص یک محصول از دیگری ایفا می کنند.

بسته بندی اصولی کارتن میوه ، نقش عمده ای را در تفکیک برندها بر عهده دارد. گاهی این هدف با شکل ظاهری بسته بندی به دست می آید. اما در جایی دیگر این اتفاق با استفاده از رنگ، روکش و یا استفاده از مواد خاص در ساختار بسته بندی صورت می پذیرد. مانند انواع لوازم آرایشی و انواع عطرها که لمس بسته بندی آنها با الهام هایی از سبک زندگی در ناخودآگاه مخاطب در ارتباط است .

سبک زندگی و الگوهای رفتاری

بسته بندی در پاسخگویی به انواع سبک های زندگیِ در حال تغییر مصرف کننده گسترش و توسعه یافته است . به ساده ترین عبارت، این مسئله نه تنها گسترش گونه های سایز مسافرتیِ محصولات را سبب شده است، بلکه به طراحی کیف، چمدان و سایر ساک ها نیز منجر شده است. مردم همچنین در جستجوی مجموعه ای وسیع از علایق و زمینه هایی چون ورزش می باشند و محصولاتی را تقاضا می نمایند که نه تنها حامی عملکردشان باشد، بلکه به شیوه ای عمل کند که منطبق بر فعالیت های مربوطه باشد. همانطور که سافت گیج می گوید کُلیت یک بسته، ارزش های برند مربوطه را در خود می گنجاند، بسته، هویت برند است.

بسته بندی فراتر از کاربردی بودن

طی سال های متمادی، انواع خاصی از بسته بندی ها نقشی فراتر از صرفاً کاربرد را دارا بوده اند. بسته بندی برای حق خود ارزش قائل است و می بایست در معرض دید قراربگیرد چرا که خصوصیات برند را به نمایش می گذارد. بسته بندی، بدون در نظر گرفتنِ خود محصول، حائز اهمیت است. دانستن نقشی که برندها به عنوان مشخصه های موقعیت محصول ایفا می کنند مهم است. به عنوان مثال، جوانان می بایست در استفاده از عطرهایشان در مکان های عمومی همچون اتاق های تعویض لباس راحت باشند.

از آنجایی که بسته بندی، خودِ برند است می تواند نقش عمده ای در جایگاه سازی برند ایفا کند. توجه به چگونگی عرضه محصولات (به دلیل احساس غرور مصرف کنندگان در خانه هایشان) افزایش یافته است. در بخش هایی چون محصولات حمام، آن ها خواستار بسته بندی جذاب کالاها شده اند و می خواهند از جنبه ی تزئینی آن ها در قفسه هایشان لذت و بهره ببرند. دیگر برای یک محصول این کافی نیست که در یک بطری با برچسبی که گویای فواید و اسانس آن است به خوبی بسته بندی شده باشد، حال می بایست از نظر زیبایی شناسی به اندازه ی کافی رضایت مصرف کننده را جلب کند و در جای خود، متأثر از مجلات، برنامه های تلویزیونی و اساتید طراحی باشد. به طور خلاصه، بسته بندی نقش های مختلفی دارد:

از نقش صرفاً کاربردی گرفته تا رقابت برندها، از تأثیر گذای بر توزیع موثر گرفته تا تفکیک برند و محصول. این نقش ها هم در جهت تعیین راه حل طراحی و هم به عنوان سازمان دهنده در توسعه ی ایده های جدید عمل می کند.

چشم انداز تاریخی

توسعه ی بسته بندی، طی قرن ها با پیشرفت هایی در تکنولوژی، تحت تأثیر گسترش حمل و نقل و تغییرات اجتماعی قرار گرفته است. درست به همان میزان که پیشرفت و تغییر بر روی تمامی جنبه های زندگی ما تأثیر گذاشته است، این تغییرات بر روی بسته بندی نیز اثر گذاشته است. تکنولوژیی که برای حمل و نقل غذا به مکانی دیگر ایجاد شده ، اکنون در فروشگاه ها به چشم می خورد. چیزهایی که ده سال قبل دست نیافتنی بودند (مانند قرار دادن نیم تن کاغذ چاپ شده در درون یک دسته ی پلاستیکی)، هم اکنون پیش پا افتاده و عادی هستند.

چگونه بسته بندی و طراحی آن طی سال ها توسعه یافته اند؟

Opie در کتاب منبع بسته بندی شرح می دهد که چگونه بسته بندی و طراحی آن طی سال ها توسعه یافته اند. او کی گوید ( با دیدن موزه بسته بندی گلوستر بریتانیا که اکنون بسته شده است، تحت تأثیر زمانی که روند تاریخی نمایشگاه را از ١٨٠٠ میلادی تا به امروز نشان می داد قرار گرفتم که بر استحکام برخی از قالب های بسته بندی تأکید داشت و ظاهر قالب های جدیدِ هر دهه و روش های توزیع محصولات را مشخص می نمود.

آنچه در مورد این پدیده، جالب توجه است این است که ایجاد قالب های جدید بسته بندی و طرح ها برگرفته از سازندگان محصولات جدید است .این اتفاق عمدتا به وسیله کارشناسان تکنولوژی بسته بندی که راه حل های جدید برای نیازهای مشتری شان پیشنهاد می کنند، مدیران برندها که با توجه به نیازها و ضرورت های بازار (همچون نشان برند و تفاوت گذاری آن ها)، بر سر کار آمده اند و طراحانی که در حال پاسخگویی به دستورالعمل های سفارش دهندگان هستند ، صورت می پذیرد.هر گرداننده ای با اشتیاق و انگیزه ای متفاوت ترغیب می شود. برای مثال، تکنولوژی کارتنِ تتراپک از تمایل به ایجاد بسته بندی برای شیر که نیازمند حداقل مواد و حداکثر بهداشت می باشد، نشأت گرفته است.

دکمه بازگشت به بالا