نحوه شارژ گاز کمپرسور سردخانه صنعتی چگونه است ؟

سردخانه به دستگاه بزرگی گفته می‌شود که در آن مواد غذایی در حجم انبوه و در دمای زیر صفر درجه سانتی‌گراد نگهداری شده و تا مدت زمانی طولانی بافت خود را حفظ می‌نمایند و تا سال‌های سال پایدار باقی می‌مانند. کار اصلی سردخانه نگهداری مواد غذایی در مدت زمانی طولانی بوده و انواع میوه جات، گوشت دام و دیگر مواد غذایی به منظور جلوگیری از عدم فساد در آن نگهداری می‌شوند.

نگهداری مواد در سردخانه دارای مزایای بسیار زیادی است. به طور مثال می‌توان به کاهش رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها، افزایش طول عمر مواد غذایی، حفظ ارزش غذایی مواد تشکیل‌دهنده، حفظ طعم اولیه مواد و میزان بافت آن‌ها، استفاده آسان از مواد غذایی و حفظ امنیت مواد اشاره نمود. سردخانه‌ها برای مکان‌های بزرگی همچون بیمارستان‌ها، رستوران‌های بزرگ، آشپزخانه‌ها دانشگاه‌ها و مراکز تولید گوشت بسته‌بندی شده مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما سردخانه‌های صنعتی کاملاً مجزایی نیز برای نگهداری میوه جات و گوشت در شهر‌های مختلف ساخته می‌شود.

برای ساخت و طراحی سردخانه به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

ساخت سردخانه صنعتی باید بر اساس اصول مهندسی طراحی و اجرا شود. اگر در اتصال قطعات به یکدیگر مشکلی به وجود آید ممکن است اثر خنک کنندگی آن از بین رود , یکی از بهترین شرکت های حال حاظر که در ایران این امر طراحی اجرای سردخانه را انجام میدهد شرکت آران تبرید است.

 حال به تجهیزات مورد استفاده اشاره می‌نماییم:

سیستم خنک‌کننده: از کمپرسور، مبدل حرارتی، فن، پمپ و دیگر تجهیزات ساخته می‌شو و کار آن ایجاد دمایی سرد برای نگهداری از مواد غذایی است.

سیستم تهویه: شامل فیلتر، فن و ترموستات بوده و برای ایجاد هوایی تازه در محیط مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتماً می‌دانید که هوای محیط باید تازه‌سازی شود.

درب: سردخانه‌ها با درب‌های فلزی باز و بسته می‌شوند. باید حتماً درب‌ها به محکم‌ترین شکل ممکن ساخته شوند تا فرآیند ورود و خروج هوا موجب از دست رفتن سرمای داخل آن و بر هم خوردن جریان هوا نشود.

عایق حرارتی: عایق حرارتی به منظور جلوگیری از افت دما مورد استفاده قرار می‌گیرد و از فوم پلی یورتان یا پلی استایرن ساخته می‌شوند البته لازم به ذکر است که نوع فوم مورد استفاده قرار گرفته به نوع سردخانه و ویژگی‌های حرارتی بکار برده شده در آن بستگی دارد. استفاده از عایق حرارتی می‌تواند هزینه‌های مربوط به تأمین انرژی سردخانه را به حداقل برساند. عایق‌ها در دیواره‌ها نصب می‌شوند تا انتقال حرارت را به حداقل برسانند.

سیستم کنترل: از کجا متوجه شویم که دمای سردخانه مطلوب بوده و به ایده‌آل‌ترین حالت خودش مشغول به کار است؟ قطعاً سیستم کنترل جهت نظارت بر میزان رطوبت محیط و دیگر المان‌های آن لازم و ضروری بوده و از ترموستات، سنسور‌ها و دیگر تجهیزات ساخته شده است.

سنسور حریق: در صورت وقوع حریق یا آتش سوزی این سیستم در سردخانه هشدار ایجاد می‌نماید و جهت ایمنی سردخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه عملکرد آن به این صورت است که اگر دمای محیط به سطح بالایی از حد مطلوب برسد و این تغییر دما نشانه آتش سوزی باشد، سنسور به طور خودکار فعال خواهد شد. این سنسور بسیار هوشمند می‌تواند دود را در محیط شناسایی کند. پس از شناسایی آتش سوزی و دود، سنسور به طور خودکار به سیستم کنترل‌کننده حریق اعلام می‌کند که آتش سوزی در محیط رخ داده است.

سیستم روشنایی: برای نورپردازی محیط مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اواپراتور سردخانه:  میتوان بدین صورت گفت که اواپراتور سردخانه صنعتی گرما را از محیط داخل می‌گیرد و به بیرون از محیط منتقل می‌نماید تا دمای داخل سردخانه به صورت ثابت باقی بماند. اواپراتور از بدنه فلزی، موتور، فن، انواع کویل‌های فن دار، سیستم برفک زدا و همچنین سیستم کنترل ساخته شده است. اواپراتور در دسته‌های مختلفی ساخته می‌شود برای محدوده دمایی خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محدوده دمایی بین منفی 15 تا مثبت 5 و حتی منفی 45 درجه سانتی‌گراد را شامل می‌شود.

گاز‌های مناسب کمپرسور سردخانه

باید دقت کرد که برای گاز سردخانه صنعتی با دمای متوسط، بالا و پایین گاز‌های متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور مثال هیدروفلوروکربن برای سردخانه‌های با دمای متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از کپسول گاز R22 در قدیم بسیار متداول بود که پس از آزمایش های بسیار متوجه ضرر شدید این نوع گاز به محیط زیست و لایه ازون , این نوع مبرد بعنوان گاز های گلخانه ای شناخته و استفاده از آن ممنوع شد و گاز مبرد جایگزین را گاز R410a معرفی کردند که شما میتوانید جهت خرید این کپسول گاز سردخانه ای به سایت آران تبربد مراجعه کنید و از مشاوره رایگان قبل از خرید آن بهرهمند شوید.

اما باید جهت استفاده از نوع گاز به دمای اقلیم هم توجه داشت. برای مناطق گرمسیری هیدروفلوروکربن مناسب بوده و برای مناطق سردسیری گاز خلاء مناسب است.

به چه میزان گاز سردخانه احتیاج داریم؟

همه چیز به ابعاد، اندازه و نوع سردخانه، دما، نوع گاز خنک‌کننده و اقلیم جغرافیایی بستگی دارد. باید از روش‌های محاسباتی و تجربی استفاده کرد. همچنین باید به موارد زیر توجه نمود:

در حالت کلی توصیه می‌شود که میزان گاز خنک‌کننده بیشتر از حداقل میزان توصیه شده باشد.

گاز‌ها در صورت استفاده درست از سردخانه و عدم فشار و ضربه می‌توانند بین 10 الی 15 سال عمر کنند.

آموزش تعویض گاز کمپرسور سردخانه صنعتی

گام اول در فرآیند تعویض گاز کمپرسور سردخانه صنعتی پایش فشار گاز است. باید از فشار سنج استفاده کنید و میزان فشار گاز باید به میزان دقیق تعیین شده توسط سیستم باشد.

در گام بعدی باید کمپرسور را از گاز‌های قدیمی تخلیه نمایید. این کار توسط دستگاه جذب‌کننده انجام می‌شود. کار این دستگاه تولید وکیوم بوده و گاز داخل سیستم را جذب می‌نماید.

حال باید به نصب لوله‌های جدید پرداخت. باید این لوله‌ها را به سیستم متصل کنید که این کار توسط نیرو‌های ماهر صورت می‌پذیرد. هر گونه اشکال در نصب لوله‌ها منجر به هدر رفت گاز خواهد شد و عملکرد دستگاه را با اشکالاتی مواجه خواهد نمود.

در این مرحله باید سیستم را با گاز جدید شارژ کنید. این کار با استفاده از دستگاه شارژر جدید صورت می‌پذیرد که به صورت دقیق این فرآیند تنظیم شده است. پس از اعمال فشار گاز را مجدداً مورد بررسی قرار دهید تا اطمینان حاصل کنید که گاز در مجاز‌ترین حالت ممکن کار خواهد کرد.

در آخرین مرحله باید به اعمال تنظیمات سیستم پرداخت. تنظیم دمای خروجی کمپرسور، تنظیم دمای خروجی سیستم را باید در دستور کار قرار داد.

جمع‌بندی

برای اینکه گاز‌های خنک‌کننده سیستم دارای دوام بالا و عمر طولانی باشند لازم است تا دما، فشار و میزان رطوبت سیستم را به طور مرتب چک کنید. همچنین تصفیه گاز خنک‌کننده به کاهش آلودگی‌ها و تجمع غیر مجاز گاز کمک می‌نماید و موجب بهینه‌سازی و بهبود عملکرد سیستم خواهد شد.

حتماً بازدید منظم را در دستور کار خود قرار دهید و این کار منجر به افزایش طول عمر دستگاه می‌شود. در صورتی که نیاز به کارشناس فنی در این زمینه داشتید میتوانید از کارشناسان مجرب شرکت آران تبرید کمک بگیرید.

خروج از نسخه موبایل