عمومیمدیریت کسب و کار

لیست ابزار مخصوص مکانیکی شامل چه مواردی است؟

لیست ابزار مکانیکی ضروری برای شغل مکانیک خودر

ابزار مخصوص مکانیکی در شغل تعمیرات خودرو و بیشتر بخش مکانیکی خودرو زیاد هستند یعنی انواع و اقسام ابزارها در بازار موجود می باشند. اما در اینجا در مورد بخشی از ابزارهای مکانیکی صحبت می کنیم که برای راه اندازی و شروع شغل مورد نیاز هست. این ابزارها عبارتند از: انواع آچارهای رینگی، یک سر رینگ، انواع انبردست ها، سیم چین، خار باز کن، خار جمع کن، پیچ گوشتی ها، چهارسوها، دوسوها، آچار شمع، انواع بوکس ها در سایزهای مختلف، ترکمتر که برای اندازه گیری مقدار سفت کردن پیچ ها و مهره ها استفاده میشود و جاهایی که خیلی حساس باشد احتیاج به اندازه گیری با این ابزار دارد؛ ابزار مخصوص جمع کردن فنر سوپاپ ها که برای باز کردن و بستن سوپاپ های سرلیندر استفاده می شود.

انواع تجهیزات تعمیرگاهی و ابزار مکانیکی اعم از آلن های 6 پر ، آلن های تی که در سایزهای مختلف استفاده می شوند، آلن های بوکسی که بصورت تی یا بصورت 6 پر و در سایز های مختلف در بازار موجود هستند و برای استفاده در جاهای خاصی می توانید آنها را تهیه کنید؛ یک سری از بوکس ها در سایزهای بزرگ هستند که این نوع بوکس ها را بیشتر برای باز کردن و بستن مهره های پولوس استفاده می کنند. انواع سایز بوکس ها شامل بوکس های یک دوم، بوکس های یک چهارم و هفت هشتم ، بوکس های سه چهارم که برای باز و بست مهره های پولوس بیشتر استفاده میشود.

لیست ابزار مخصوص مکانیکی شامل چه مواردی است؟

در مورد آچار ها و بوکس ها باید به دو نکته توجه کنید. اول اینکه یک سری از آچارها یک سر رینگ و یا حالا بصورت دو سر رینگ و در سایز های مختلف هستند؛ بهترین ابزار برای باز و بست پیچ ها و مهره ها آچارها و ابزار هایی هستند که علاوه بر اینکه به شکل دایره ای دور کامل پیچ یا مهره را می گیرند سطح ارتفاعشان از پیچ یا مهره هم خیلی بالا نمی رود. یعنی به اضافه اینکه دور پیچ را میگیرد سطح ارتفاع هم بالا نمیاید؛ این نوع ابزار چه یک سر رینگ چه دو سر رینگ بهترین ابزار برای باز و بست پیچ ها و مهره هاست. سعی کنید تا جایی که می توانید از آچارهای تخت برای باز کردن ابتدایی و سفت کردن نهایی پیچ و مهره ها استفاده نکنید چون این نوع ابزار شاید راحتی کار داشته باشند اما آسیب جدی به گل پیچ یعنی به قسمت آچار خور پیچ یا مهره میزنند که باعث خراب شدن آنها می شوند و برای باز کردن مجدد آنها بعدا به مشکل می خورید.

 در مورد آچارها یک مدل آچار هست که به اسم آچار چاک دار می شناسیم؛ این ابزار بصورت دایره ای هست و هر سمتشان یک شیار دارد و باز کردن و بستن لوله های ترمز و لوله های هیدرولیک یا شلنگ های هیدرولیک استفاده می کنیم. در شلنگ های هیدرولیک یا لوله های ترمز یا لوله های هیدرولیک امکان استفاده از آچار رینگی نیست به همین خاطر نمی توانیم با آچار رینگی دور مهره این لوله ها را برای باز کردن بگیریم. این نوع از ابزار مخصوص باز کردن لوله های هیدرولیک و لوله های ترمز هست که در هنگام کار حتما دقت کنید که آسیبی به لوله های هیدرولیک نرسد که راحت بتوانید کارتان را به جلو ببرید.

در مورد بوکس ها هم یک نکته ای هست؛ بعضی از بوکس ها مثل بوکس های لوله ای بصورت 6 پر و بعضی از بوکس ها بصورت 12 پر هستند؛ استفاده جابجا از این ها باعث می شود که به گل پیچ و مهره دقیقا مثل آچارهای رینگی که گفته شد آسیب بزند. حتما و حتما در باز کردن و بستن پیچ ها و مهره ها سعی کنید اگر قسمت آچار خور پیچ یا مهره شش پر بود از بوکس شش پر استفاده کنید و اگر 12 پر بود از 12 پر استفاده کنید. تا آنجا که می توانید جا به جا استفاده نکنید چون آسیب خیلی مستقیمی را به پیچ ها و مهره ها می زند. در ادامه تعدادی از لوازم و ابزار مکانیکی مورد نیاز هر مکانیک را که باید با آن­ها آشنایی داشته باشد را به همراه کاربردهایشان لیست کرده­ ایم:

·        انبردست

اکثر کارهای تعمیر خودرو نیاز به داشتن انبردست دارند. انبردست توسط مکانیک­ها هنگام تعویض شیلنگ، تعمیر ترمز و حتی هنگام کار با سایر کانکتورها استفاده می­شود. آنها همچنین در دست زدن به اجسام داغ و فشرده­سازی و خم کردن مواد مفید هستند. برخی از انواع متداول انبر عبارتند از: انبردست دماغه خم، انبر مفصل لغزنده، انبر خط کش،  انبر مورب، انبر شمشیری و غیره. هنگام تعمیر شیلنگ‌ها و گیره‌های مایع خنک‌کننده، باید از انبردست‌هایی استفاده کنید که دارای گیره‌های کمکی هستند. انبردست در اندازه­ها و شکل­های مختلف عرضه می­گردد. با این حال، اطمینان حاصل کنید که در جعبه ابزار خود یک انبردست کاتر، دماغه بلند و معمولی دارید. این ابزار هنگام برخورد با پیچ و مهره­های محکم در وقت شما صرفه­ جویی می­کند.

·        انواع چکش

 جعبه ابزار شما اگر چکش نداشته باشد نمی­تواند کامل باشد و لازم است که لیستی از ابزار کارگاه خودرو را داشته باشد. چکش شما را قادر می­سازد تا هر کاری را که نیاز به ترمیم و ضربه زدن دارد انجام دهید. می­توانید از آن برای کار با هر قطعه گیر کرده استفاده کنید. چکش­ها انواع مختلفی دارند و باید در خرید دقت کنید. توصیه می­شود یک چکش با دسته لاستیکی تهیه کنید زیرا چسبندگی خوبی را تضمین می­کند. برخی از انواع چکش­های مورد استفاده عبارتند از: چکش توپی، چکش پنجه­ای، چکش چاقویی، چکش مرده، چکش قاب­بندی و پتک. رایج­ترین نوع چکش که توسط مکانیک­ها استفاده می­شود، چکش توپی است.

·        بالابر خودرو

 از جمله تجهیزات کارگاه مکانیک خودرو بالابر خودرو می باشد. هر مکانیک برای انجام بازرسی و عیب یابی ضروری باید زیر خودروها برود. تعمیرگاه شما برای بالا بردن وسیله نقلیه تا ارتفاع مورد نیاز برای این خدمات به بالابر نیاز دارد. نیازهای خود را با مدل­ها و ظرفیت­های مختلف مدل­های بالابر مطابقت دهید. ویژگی­های زیادی وجود دارد که هنگام انتخاب یک بالابر باید در نظر بگیرید. از جمله ویژگی­های ایمنی، ساخت و ساز 2 پست در مقابل 4 پست، لوازم جانبی و نیازهای برق. برای اطمینان از در دسترس بودن قطعات و خدمات، بالابرهای حتماً با کیفیت و نام تجاری معتبر  خریداری کنید. بالابرها سرمایه­گذاری مهمی برای تعمیرگاه شما هستند، زیرا آن­ها برای سالیان متمادی ساخته شده­اند.

·        کمپرسور هوا

برای کار با بسیاری از ابزارها، از جمله ابزارهای دستی بادی و برخی بالابرهای خودکار، به یک کمپرسور هوای قابل اعتماد نیاز دارید. بالاترین ظرفیتی را که می­توانید بخرید، تا مطمئن شوید که نیروی مورد نیاز برای تامین انرژی مورد نیاز تعمیرگاه خود را دارید. به عنوان مثال، یک کمپرسور 60 یا 120 گالن خوب است.

·        جک، پایه­ های جک و جک ­های میله ­ای

بسیاری از تعمیرات خودرو نیاز به بالا بردن وسایل نقلیه حداقل به طور موقت دارند. بنابراین یک جک زمینی قوی به طور منظم مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین، یک جک باکیفیت و ظرفیت بالا و نیز پایه جک قوی برای پشتیبانی از وسیله نقلیه پس از بالا آمدن آن­ها تهیه کنید. جک­های قطبی نیز برای پشتیبانی از محورها یا سایر اجزای وسایل نقلیه برجسته مفید خواهند بود.

·        تابه تخلیه روغن

 خدماتی مانند تعویض روغن و سیال گیربکس به یک ظرف روغن با ظرفیت کافی برای داشتن بیشترین حجم سیال نیاز دارند. همانطور که خدمات شما گسترش می­یابد و با وسایل نقلیه در بالابر کار می­کنید. یک ظرف روغن ایستاده که بتواند به وسیله نقلیه بلند شده برسد، کار را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند.

·        شارژ باتری و جامپر

شما این را بهتر از ما می­دانید که بسیاری از کارها مربوط به باتری­های خراب یا مشکلات شارژ است. تعمیرگاه شما برای انجام این خدمات به یک شارژر باتری و جامپر خوب نیاز دارد.

·        بالابر موتور

بالابر موتور برای هر گاراژ یا مغازه­ای ضروری است. خواه در حال بازسازی، تعمیر یا تعویض باشد. بالابر موتوری را بخرید که توانایی کار با بزرگترین موتوری را که انتظار دارید سرویس دهد، داشته باشد.

·        پیچ­گوشتی

 این یکی دیگر از ابزارهای اساسی است که هر مکانیک باید در جعبه ابزار خود داشته باشد. پیچ­گوشتی­ها دارای اندازه­ها و طول­های مختلف هستند و باعث صرفه­جویی در زمان می­شوند. یک مجموعه پیچ­گوشتی که شامل پیچ­گوشتی­های کوچک، پیچ­گوشتی­های لاغر و بلند و همچنین پیچ­گوشتی­های گشتاور است تهیه کنید. اگر چیز پیشرفته‌تری می‌خواهید، می‌توانید پیچ‌گوشتی‌های برقی که با باتری‌های قابل شارژ عرضه می‌شوند را در نظر بگیرید.

·        تفنگ ضربه­ ای

تفنگ ضربه­ای به عنوان آچار ضربه­ای نیز شناخته می­شود. برای برداشتن پیچ و مهره چرخ و سرعت بخشیدن به سایر فرآیندهای سنگین در موتور، فرمان و سیستم تعلیق استفاده می­شود. بین تفنگ‌های ضربه‌ای بی‌سیم و ضربه‌ای با نیروی هوا، بی‌سیم را در نظر بگیرید، زیرا بسیار قوی‌تر است.

·        انبر قفلی

 گیره­های دستی به عنوان انبر قفلی نیز شناخته می­شوند و یکی از تجهیزات کارگاه مکانیک خودرو می باشند. آنها گیره­های دستی با شکلی شبیه به انبردست هستند. این ابزار زمانی مفید است که شما نیاز دارید چیزی را که در وضعیت نامناسبی قرار دارد نگه دارید، چیزی را برای مدت طولانی در جای خود بگیرید یا چیزی را بدون گرفتن ویژگی­های آن بگیرید. گیره‌های دستی عمدتاً در یک مجموعه 4 تایی فروخته می‌شوند، اما اگر در موقعیتی نیستید که مجموعه کامل را تهیه کنید، می‌توانید نوع کلاسیک را نیز بخرید.

منبع : صنایع پیشرو

دکمه بازگشت به بالا