علمی و پزشکی

پیش‌بینی جالب مدیرعامل رنو درباره آینده / خبر بد برای ماشین‌ بازهای طرفدار موتورهای بنزینی قدرتمند

امیرمسعود عابدینی:‌ با وجود قانونی و نهایی شدن ممنوعیت فروش خودروهای احتراقی از سال ۲۰۳۵ به بعد در اتحادیه اروپا،اما مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که اجرا شدن این قانون را در آینده ممکن است به تعویق بیندازد.

جگوار در اوایل سال ۲۰۲۵ با ICE یا خودروهای درون سوز خداحافظی خواهد کرد و رنو، ولوو، فورد(اروپا)، بنتلی و رولزرویس نیز تا سال ۲۰۳۰ از آن پیروی خواهند کرد.

پیش‌بینی جالب مدیرعامل رنو درباره آینده / خبر بد برای ماشین‌ بازهای طرفدار موتورهای بنزینی قدرتمند

در مدت هفت سال، اکثر برندهای استلانتیس مثل داج،موتورهای بنزینی و دیزلی را کنار خواهند گذاشت.آئودی از سال ۲۰۲۶ فقط خودروهای برقی را روانه بازار خواهد کرد و قصد دارد تا سال ۲۰۳۳ به تولید مدل‌های ICE پایان دهد.

شرکت‌های بی‌ام‌و و مرسدس‌بنز متعهد شده‌اند که حتی قبل از سال ۲۰۳۰ فقط خودروهای برقی داشته باشند.فولکس واگن، اشکودا و کوپرا و سئات تمایل خود را برای انتقال به یک مجموعه الکتریکی با عرضه بسیاری از مدل‌های بدون آلایندگی در سال‌های آینده ابراز کرده‌اند.

خارج از این برندهای اروپایی،کیا و هیوندای ۵ سال پس از جنسیس،تنها خودروهای الکتریکی را از سال ۲۰۳۵ در قاره کهن،به فروش خواهند رساند.

به گفته لوکا دِ مئو،خودروسازان به وضوح از توسعه موتورهای احتراقی جدید از ابتدا فاصله گرفته اند.

پیش‌بینی جالب مدیرعامل رنو درباره آینده / خبر بد برای ماشین‌ بازهای طرفدار موتورهای بنزینی قدرتمند

مدیرعامل گروه رنو طی سخنانی در مراسم پولیتیکو گفت: من فکر نمی کنم کسی باشد که در حال توسعه یک موتور احتراقی کاملاً جدید در اروپا باشد.

نگرانی لوکا دِ مئو از این بابت است که بقیه موتورهای احتراقی باید برای مطابقت با مقررات یورو ۷ به روز شوند.

از طرفی دیگر،مشکلاتی که در مسیر تحول خودروهای برقی پیش می‌آید،زمان اجرایی این قانون را مختل می‌کند.برای مثال،خط تولید فورد F-۱۵۰ لایتنینگ به دلیل احتمال آتش سوزی باتری،متوقف شده است!

بیشترین آسیب پذیری را موتورهای دیزلی و بنزینی با حجم بالا دارند.بوگاتی W۱۶ را به تدریج کنار می‌گذارد؛ V۱۲ تنها در تعداد کمی از خودروها یافت می شود؛با توقف تولید پیشرانه V۱۰ ،آئودی R۸ از میان می‌رود و لامبورگینی در حال برنامه‌ریزی جانشین هوراکان با ساختار هیبریدی کوچک است.

روزنه‌ای از امید وجود دارد که ICE به‌طور کامل حذف نشود؛زیرا سوخت‌های مصنوعی می‌توانند به جایگزینی برای خودروهای برقی و هیدروژنی تبدیل شوند.

گزارشی که اوایل این هفته توسط رویترز منتشر شد،ادعا کرد که کمیسیون اروپا در حال تهیه پیش نویس طرحی است که به خودروسازان اجازه می‌دهد تا پس از سال ۲۰۳۵،خودروهای جدید موتور احتراقی که با سوخت الکترونیکی کار می‌کنند را بفروشند.

فارغ از صحبت‌های لوکا دِ مئو و فرضیه‌هایی که مطرح است،سخت گیری و نظارت فوق العاده زیاد اتحادیه اروپا و نهادهای دیگر روی خودروسازان اروپایی،جلب توجه می‌کند.اگر کمی از این سخت گیری‌ و نظارت‌ها در صنعت خودروی ایران وجود داشت،قطعا وضعیت کنونی ما فرق می‌کرد.

5858

دکمه بازگشت به بالا