اقتصادی

ماهواره رصد نشت نفت به مدار زمین می‌رود

ماهواره رصد نشت نفت به مدار زمین می‌رود

گوگل به همراه یک گروه محیط زیستی با ارسال یک ماهواره رصدی میزان نشت نفت و گاز متان را از فضا با کشورهای مختلف به اشتراک می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، گوگل و گروه محیط زیستی «صندوق دفاع از محیط زیست»  Environmental Defense) (Fund روز چهارشنبه از مشارکتی برای افشای منابع انتشار گاز‌های گلخانه‌ای گرمایش آب و هوا از عملیات نفت و گاز که از فضا توسط یک ماهواره جدید شناسایی می‌شود، خبر دادند.

ماهواره متان‌سَت (MethaneSAT) که ماه آینده پرتاب می‌شود، یکی از چندین ماهواره‌ای است که برای نظارت بر انتشار گاز متان در سراسر جهان به منظور شناسایی منابع اصلی گاز‌های گلخانه‌ای نامرئی، اما قوی مستقر می‌شود. این مشارکت توسط صندوق دفاع از محیط زیست، آژانس فضایی نیوزلند، دانشگاه هاروارد و دیگران رهبری می‌شود.

داده‌های این ماهواره اواخر امسال در دسترس قرار می‌گیرد و گوگل کلود قابلیت‌های محاسباتی را برای پردازش اطلاعات فراهم می‌کند.

گوگل همچنین اعلام کرد که با استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی اجزایی مانند مخازن نفت، نقشه‌ای از زیرساخت‌های نفت و گاز ایجاد می‌کند و سپس داده‌های ماهواره مذکور در مورد انتشار گاز‌های گلخانه‌ای با نقشه گوگل پوشانده می‌شود تا به درک این که کدام نوع تجهیزات نفت و گاز نشت بیشتری دارند کمک کند.

برخی از این اطلاعات از طریق سامانه «گوگل‌ارث‌انجین» (Google Earth Engine)  یک پلتفرم تجزیه و تحلیل جغرافیایی، اواخر امسال در دسترس قرار گرفت؛ این ملتفرم برای محققان، سازمان‌های غیرانتفاعی و رسانه‌های خبری رایگان است.

ییل مگوایر، معاون توسعه پایداری جغرافیایی در گوگل، به خبرنگاران گفت: «ما فکر می‌کنیم این اطلاعات برای شرکت‌های انرژی، محققان و بخش عمومی برای پیش‌بینی و کاهش انتشار متان در اجزایی که عموماً حساس‌ترین هستند، بسیار ارزشمند است». 

این راه اندازی در حالی صورت می‌گیرد که دولت‌ها در حال سرکوب منابع کوتاه مدت گاز گلخانه‌ای هستند. بیش از ۵۰ اپراتور نفت و گاز دولتی و مستقل، از اکسون موبیل تا آرامکو سعودی، در اجلاس آب و هوای COP۲۸ (کوپ‌۲۸) متعهد شدند که نشت متان خود را تا پایان این دهه به صفر نزدیک کنند.

ایالات متحده یکی از بزرگترین کشور‌های تولید کننده گاز متان است. این کشور اقدامات اجباری را برای جلوگیری از نشت ناشی از عملیات نفت و گاز پیشنهاد کرده است. یک قانون جدید توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده به مردم این امکان را می‌دهد که در صورت دسترسی به فناوری تشخیص متان، نشت‌های بزرگ متان را به تنظیم کننده‌های فدرال گزارش دهند.

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا