اقتصادی

پرترددترین و حادثه‌خیزترین استان‌ها و سهم درشت خانه‌های اجاره‌ای و مدارس از سفرها

پرترددترین و حادثه‌خیزترین استان‌ها و سهم درشت خانه‌های اجاره‌ای و مدارس از سفرها

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور از افزایش سفرهای جاده‌ای تا ۱۲ درصد و اقامت ۳۷ میلیون نفر در موج اول سفرهای نوروزی خبر داد و گفت: خانه‌های اجاره‌ای، ویلاها و مدارس بیشترین انتخاب مردم برای اقامت بوده است.

به گزارش ایواره، سیدمصطفی فاطمی در وبیناری با حضور اعضای ستاد اجرایی خدمات سفر استان‌ها با اشاره به پایان پیک اول سفرهای نوروزی اظهار کرد: تا روز پنجم فروردین‌ماه ۱۴۰۲ در مجموع ۳۷ میلیون نفر اقامت رسمی و غیر رسمی در سطح کشور ثبت شده است. آمار اقامت رسمی به بیش از شش میلیون نفر رسید و تغییراتی در شیوه اسکان مسافران رخ داد؛ به گونه‌ای که هتل‌های چهار و پنج ستاره مشکلی برای اقامت نداشتند و ظرفیت‌شان تکمیل شد اما هتل‌های دو و سه ستاره برای تکمیل ظرفیت اقامتی مشکل داشتند. از طرف دیگر توجه به اقامتگاه‌هایی مانند خانه‌های استیجاری، ویلاها و مدارس بیشتر بود. استان‌ها باید روی این موضوعات تحلیل و برنامه‌ریزی کنند تا برای سفرهای بعدی مشکلی نداشته باشیم.

کم‌تردد و پرترددترین استان‌ها

او ادامه داد: امسال شاهد رشد تردد در استان‌های مختلف بودیم. استان‌های سمنان، خراسان جنوبی، ‌اصفهان، تهران و البرز، همدان و فارس شاهد کاهش تردد جاده‌ای بودند؛ در حالی‌ که در استان‌های اردبیل، خوزستان، گلستان، ایلام، آذربایجان غربی، سیستان‌وبلوچستان و آذربایجان شرقی با افزایش تردد جاده‌ای روبه‌رو بودیم.

فاطمی بیان کرد: در مجموع سفرها افزایش پیدا کرده و بر اساس گزارش‌ها تردد جاده‌ای ۱۲.۵ درصد افزایش داشته است.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور با بیان اینکه توزیع مکانی و زمانی سفر در نوروز امسال اتفاق افتاده است، افزود: با توجه به توزیع مکانی و توازنی که در برخی استان‌ها رخ داده است، کمتر با بحران روبه‌رو شدیم. از طرفی با توجه به آغاز سفرها از ۱۶ اسفندماه، توزیع زمانی سفر به نوعی رخ داده است.

او با اشاره به آغاز موج دوم سفرهای نوروزی گفت: حجم سفرها در موج دوم نسبت به موج اول کمتر خواهد بود؛ هر چند تا پایان اردیبهشت‌ماه سفرها کماکان خواهد داشت. تعداد زیادی تعطیلات پیش‌ رو داریم که باعث پیک‌های مختلف سفر خواهد شد. از استان‌ها تقاضا داریم با توجه به شرایط اقلیمی که دارند برای تورهای گردشگری خود برنامه‌ریزی کنند.

حادثه‌خیزترین استان‌ها در موج اول سفرهای نوروزی

فاطمی ادامه داد: تاکنون با موارد حاد ترافیکی مواجه نشدیم، به جز در محور قم به اراک که واژگونی اتوبوس رخ داد و متأسفانه دو نفر فوت و یازده نفر دیگر زخمی شدند. این تصادف موجب شد تا استان قم که در پایین جدول تلفات جاده‌ای قرار داشت، در این فهرست جابه‌جا شود.

به گفته دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر، استان‌های مازندران، فارس، اصفهان، سمنان و خراسان جنوبی در صدر حوادث جاده‌ای قرار گرفتند و استان‌هایی مانند آذربایجان شرقی، یزد و چهارمحال و بختیاری در پایین جدول تصادفات جاده‌ای قرار دارند.

مدیر اداره کل توسعه گردشگری داخلی یادآور شد: در نیمه دوم سفر با بازگشت مسافران نیز مواجه خواهیم شد. استان‌هایی که در مسیر بازگشت قرار دارند در روزهای دوازدهم و سیزدهم فروردین با ترافیک بیشتری روبه‌رو هستند. باید استان‌ها برنامه‌ریزی لازم را در حوزه ترافیک، اسکان موقت و اضطراری داشته باشند.

او تأکید کرد: در روزهای یازدهم، دوازدهم و سیزدهم فروردین‌ماه با توجه به اینکه بحث طبیعت مطرح بوده، لازم است تا کمیته بهداشت، سلامت و محیط‌ زیست در استان‌ها تشکیل و اطلاع‌رسانی درست به مردم انجام شود.

فاطمی رسیدگی به شکایت‌ها را تاکنون سریع و مثبت ارزیابی کرد.

هشدار به کمپ‌های کویری

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر با بیان اینکه احتمال وقوع طوفان در برخی از استان‌ها وجود دارد، هشدار داد که با توجه به احتمال وقوع طوفان در روزهای آینده، استان‌ها به محل قرارگیری بازارچه‌های صنایع‌ دستی و نوروزگاه‌ها توجه کنند. همچنین جاهایی که تغییرات آب و هوایی دارند ضمن اطلاع‌رسانی در صورت لزوم به شکل موقت کمپ‌های کویری را تعطیل یا فعالیت آنها را محدود کنند.

فاطمی سپس به برخی حوادث رخ‌داده از ابتدای تعطیلات نوروز اشاره کرد و گفت:‌ تاکنون ۲۷ نفر غرق شده‌اند؛ هر چند این آمار دو درصد کاهش داشته است ‌اما مواردی از غرق‌شدگی در استخرهای کشاورزی رخ داده که باید در این زمینه تدبیر و اطلاع‌رسانی لازم انجام شود.

حادثه در استخرهای کشاورزی/ التهاب در جاده چالوس

به گفته او، بیشترین تعداد غرق‌شدگی در استان مازندران رخ داده و یازده فوتی هم در سواحل جنوبی چهار استان جنوبی اتفاق افتاده است.

مدیر اداره کل توسعه گردشگری داخلی تاکید کرد: استان‌ها به موارد غرق‌شدگی در استخرهای کشاورزی و سواحل توجه کنند و در این زمینه اطلاع‌رسانی داشته باشند.

او اضافه کرد: در مواردی حادثه بر اثر رعد و ‌برق رخ داده که بیشتر آنها در استان‌های غربی کشور، به‌ویژه در استان ایلام بوده است.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر ادامه داد: در روزهای اخیر به‌ویژه در مسیرهای البرز به مازندران چهارده مورد ریزش کوه اتفاق افتاد. همچنان وضعیت جاده چالوس ملتهب است و با وجود تلاش‌هایی که انجام شده امکان ریزش دوباره نیز وجود دارد. هشت مورد زمین‌لرزه در سطح کشور نیز اتفاق افتاد که خوشبختانه حادثه جانی نداشت.

فاطمی همچنین گفت: با اطلاع‌رسانی‌هایی که در سطح استان‌ها درباره خطر گازگرفتگی انجام شد، مسمومیت با گاز CO نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا