علمی و پزشکی

رئیس کمیسیون بهداشت: هیچ جای دنیا دولت‌ها به تنهایی از پس هزینه درمان و سلامت بر نمی‌آیند

رئیس کمیسیون بهداشت: هیچ جای دنیا دولت‌ها به تنهایی از پس هزینه درمان و سلامت بر نمی‌آیند

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ جای دنیا دولت‌ها به تنهایی از پس هزینه درمان و سلامت بر نمی‌آیند.

به گزارش ایواره، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در اجلاس سراسری مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت ایران که در محل این سازمان برگزار شد، گفت: برخی عزیزان در مجلس فکر می کنند عدالت یعنی مساوات که این تفکری سوسیالیستی است. در قرآن هم انسان‌ها بر اساس تقوا درجه بندی می‌شوند و این نیست که بگویبم همه برابر هستند.

وی افزود: نامه‌ای را رسانه‌ای کردم که وقت ملاقات از آقای رئیس جمهور می‌خواستم چون نگران حوزه سلامت هستم. ۴۵ دقیقه در خدمت ایشان بودم و مشکلات حوزه سلامت را به طور شفاف بیان کردیم. ما مشکلات را می‌گوییم اما به منابع مالی نیاز است. آقای اسماعیلی رفتند برنامه صف اول و گفتند از اول اردیبهشت هر بیماری از طریق سیستم ارجاع به بیمارستان برود رایگان درمان خواهد شد، خب بودجه این کار کجاست؟ همین الان کلی مشکل در پرداخت‌ها به بیمارستان‌های دانشگاهی داریم. جلسه دیگری با دکتر قالیباف داشتیم و مشکلات حوزه سلامت را به ایشان هم انتقال دادیم.

او ادامه داد: برخی عزیزان مشکلات را می‌شنوند و ابراز ناراحتی هم می کنند اما گاهی این امر خروجی ندارد. بیمه سلامت تمام تلاش خود را می کند. در قانون آمد که پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت نسبت به شهریور ۱۴۰۰ افزایش نیابد، پولی که مجلس برای این کار پیش بینی کرد ۷۷ هزار میلیارد تومان بود اما بعید می دانم حتی تاکنون ۱۵ هزار میلیارد هم به بیمه سلامت پرداخت شده باشد. قبلا هم گفته‌ام که عزیزان سازمان برنامه و بودجه، مفهوم سلامت را نمی‌دانند؛ مثلا ما ۴ فرهنگستان داریم که افزایش بودجه آنها ۵۰ تا ۷۰ درصد بود بعد آن وقت افزایش بودجه فرهنگستان علوم پزشکی ۱۴ درصد بود. سازمان برنامه و بودجه فکر می کند پولی که به سلامت می‌دهند حیف و میل می‌شود.

وی افزود: بعد از انقلاب شعار زیاد دادیم که الان از پس آن بر نمی آییم. هیچ جای دنیا دولت‌ها به تنهایی از پس هزینه درمان و سلامت بر نمی‌آیند ولی ما زیاد شعار دادیم و حتی گاهی مشکلات خود را به مردم نمی‌گوییم. درمورد بیماران اس ام ای رئیس جمهور مقابل مجلس شورای اسلامی به آنها قول‌هایی دادند که اجرای آن خیلی پول می خواهد. رییس جمهور در این زمینه دستور دادند اما آیا سازمان برنامه منابع آن را تامین کرد؟ یا درمورد صندوق بیماران صعب ‌العلاج یقین دارم که بودجه ۵۰۰۰ میلیاردی تصویب شده تاکنون به بیمه سلامت داده نشده است و ۱۹۰۰ میلیارد پرداخت شده است‌.

شهریاری بیان کرد: سال آینده این وضع بدتر است. ۶۹ هزار میلیارد تومان برای دارویاری پیش‌بینی کردند که دوبار هم حساب شده است. نمی‌شود اینگونه مدیریت کرد و بعد همه کاسه و کوزه‌ها بر سر وزارت بهداشت بشکند. مردم به نمایندگان دسترسی دارند و سوال می‌پرسند. پزشکانی که در بیمارستان‌های دولتی تمام وقت کار می‌کنند باید مشوق‌هایی داشته باشند. مدتی قبل مشکلاتی در زمینه تامین سِرم به وجود آمد. در این حوزه مردم فکر می‌کنند اگر سرم بزنند شفا می‌گیرند از طرف مقابل با تجویز و تزریق سرم، پزشک عمومی که ما نتوانستیم‌ او را تامین کنیم، هزینه بیشتری می‌گیرد. الان ما برای پزشک خانواده در سال آینده نگران هستیم. خیلی کارها هم انجام شده است اما باید مشکلات را هم اعلام کرد. مشکلات ربطی به وزارتخانه ندارد من به آقای رئیسی هم گفتم که هر کسی بیاید و پول به او ندهید مشکل باقی می‌ماند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا