علمی و پزشکی

تفاوت غمگین بودن و افسردگی چیست؟

تفاوت غمگین بودن و افسردگی چیست؟

متخصص روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، گفت: برخلاف افسردگی که پایدار و طولانی‌تر است، غم و اندوه موقتی و گذراست.

به گزارش ایواره،‌ دکتر مهدیه گلستانی درباره تفاوت‌های غم و اندوه با افسردگی توضیحاتی داد و اظهار کرد: توانایی تشخیص تفاوت بین غم و اندوه عادی و افسردگی ممکن است شما را تشویق کند که دست به کار شوید و به دنبال منابعی برای بهبود خلق و خوی خود باشید.

وی افزود: غم و اندوه یک حالت عاطفی است که با احساس ناراحتی و خلق و خوی بد مشخص می‌شود و یکی از احساسات اساسی انسان به حساب می‌آید؛ این احساس یک واکنش طبیعی به موقعیت‌هایی است که ناراحت کننده، دردناک یا ناامید کننده هستند. گاهی اوقات این احساسات می‌توانند شدیدتر باشند، در حالی که در موارد دیگر ممکن است نسبتا خفیف درک شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تاکید کرد: اگر از علامت‌های تبدیل غم واندوه به افسردگی آگاه باشید و چنانچه متوجه شدید این نشانه‌ها به مدت دو هفته یا بیشتر بر زندگی شما تاثیر داشته باید کمک حرفه‌ای بگیرید.

وی افزود: اگر حالت غمگین، مضطرب یا اصطلاحا خالی بودن مداوم، احساس ناامیدی یا بدبینی، احساس گناه، بی‌ارزشی و درماندگی، از دست دادن علاقه یا لذت به سرگرمی‌ها و فعالیت‌هایی که زمانی از آنها لذت می‌بردید، از جمله رابطه جنسی، کاهش انرژی، خستگی، مشکل در تمرکز، بی‌خوابی، بیدار شدن صبح زود یا پرخوابی، از دست دادن اشتها، کاهش وزن و یا پرخوری و یا افزایش وزن، افکار مرگ یا خودکشی حتی اقدام به خودکشی، بی‌قراری و تحریک پذیری، علامت‌های فیزیکی مداوم که به درمان پاسخ نمی‌دهند مانند سردرد، اختلالات گوارشی و درد مزمن را تجربه کردید، ممکن است تمایل داشته باشید که فقط آن را سخت کنید و صبر کنید تا از بین برود، با این حال، هر چه زودتر این علائم را تشخیص دهید، زودتر می‌توانید کمک بگیرید و وضعیت خود راتغییر دهید.

چه زمانی از پزشک کمک بگیریم؟

وی خاطرنشان کرد: اگر برخی (یا چند مورد) از علامت‌های بالا را تجربه کردید، بدانید تنها نیستید. چنانچه بیش از چند هفته است که نشانه‌های غم و اندوه یا افسردگی را تجربه کرده‌اید، برای تعیین علت و اقداماتی که می‌توانید در مورد آن انجام دهید، با پزشک خود تماس بگیرید. گاهی اوقات احساس افسردگی نتیجه ابتلا به اختلالات مربوط به روان نیست. برای مثال ممکن است یک وضعیت پزشکی مانند کم کاری تیروئید باشد که می‌تواند باعث علائم افسردگی شود، هنگامی که پزشک شما علل بالقوه پزشکی را رد کرد، می‌تواند گزینه‌های دیگری را برای افسردگی شما ارائه دهد یا شما را به روانپزشک یا درمانگری ارجاع دهد که می‌تواند به شما کمک کند.

وی با بیان اینکه متخصصان از تعدادی تکنیک برای تعیین اینکه آیا آنچه شما احساس می‌کنید غم و اندوه یا افسردگی طبیعی است، استفاده می‌کنند، افزود: این تکنیک‌ها معمولا شامل پرسیدن سوال یا تکمیل پرسشنامه در مورد نوع علامت‌هایی است که تجربه می‌کنید، مدت زمانی است که آنها را احساس کرده‌اید و شدت آنها چقدر است. پزشک شما همچنین می‌خواهد در مورد زندگی شما و تاثیری که این نشانه‌ها بر توانایی شما برای عملکرد در خانه، محل کار، دانشگاه یا مدرسه داشته‌اید، بیشتر بداند.

اگر دارویی مصرف می‌کنید، پزشک را مطلع کنید

این متخصص روانپزشکی با بیان اینکه پزشک شما همچنین ممکن است یک معاینه فیزیکی انجام دهد، تاکید کرد: به خاطر داشته باشید که در مورد هر دارو یا مکملی که مصرف می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید؛ زیرا برخی داروها نیز می‌توانند احساس افسردگی را تشدید کنند.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از عوامل می‌توانند در ایجاد افسردگی نقش داشته باشند، ادامه داد: برخی از عوامل خطر افسردگی شامل سابقه خانوادگی بیماری روانی، مصرف مواد مخدر، سابقه ابتلا به سایر اختلالات روان، سیستم حمایت اجتماعی ضعیف، تجربه یک تروما، شرایط سلامت مزمن، عزت نفس ضعیف، رویدادهای استرس‌زای زندگی و ترومای دوران کودکی است که می‌توانند از عوامل زمینه‌ساز افسردگی باشند.

او درباره درمان‌های متداول افسردگی نیز توضیح داد: افسردگی معمولا با استفاده از داروهایی به نام داروهای ضد افسردگی یا از طریق روان درمانی درمان می‌شود. معمولا بهترین رویکرد درمانی ترکیبی از دارو درمانی و روان‌درمانی است.

گلستانی ادامه داد: شناخت درمانی، درمانی مفید برای مبتلایان به افسردگی است؛ این نوع درمان به افراد می‌آموزد که فکرهای منفی خود را در نظر بگیرند و الگوهای مثبت‌تری راجایگزین آن کنند؛ این مفید است زیرا افکار ما و آنچه به خود می‌گوییم بر روحیه و انگیزه ما تاثیر می‌گذارد.

کنترل تمام ابعاد افسردگی امکان‌پذیر است؟

وی خاطرنشان کرد: اگر مرتبا چیزهای منفی بگوییم در حال ایجاد یک محیط روانی مرتبط با افسردگی هستیم. از سوی دیگر، مثبت اندیشی باعث ایجاد احساسات مثبت می‌شود و در حالی که کنترل همه جنبه‌های افسردگی امکان پذیر نیست، این یکی از جنبه‌هایی است که ما بر آن قدرت داریم.

گلستانی تاکید کرد: ممکن است پزشک تغییراتی را در شیوه زندگی به شما توصیه کند که می‌تواند به شما در مقابله با علامت‌ها کمک کند، انجام کارهایی مانند ورزش منظم، رژیم غذایی سالم، خواب کافی و ارتباط با عزیزان می‌تواند به شما در مدیریت شرایط کمک کند.

احساسات خود را انکار نکنید

متخصص روانپزشکی توصیه کرد: در بحران‌ها، تروما و یا سوگ عزیزان به خودتان اجازه غمگین بودن بدهید انکار چنین احساساتی ممکن است بیشتر شما را تحت فشار قرار دهد؛ اگر احساس غم و ناراحتی دارید، هرگز مقاومت نکنید.

وی ادامه داد: درباره احساسات خود فکر کنید یا آنها را بنویسید؛ مثلا آیا به دلیل از دست دادن یا یک اتفاق ناخوشایند ناراحت هستید؟ معمولا کشف علت غم و اندوه ساده نیست، اما درک دلیل غمگینی و بررسی آن احساسات می‌تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. قدم زدن در هوای تازه، تماس با دوستان نزدیک یا اعضای خانواده و کمی خلوت توصیه دیگر برای بهبود شرایط است.

با خودتان مهربان‌تر باشید

وی به افرادی که شرایط تلخی از غم و اندوه را تجربه می‌کنند، گفت: با خودتان کمی مهربان‌تر باشید، این کار ممکن است شامل یک حمام کردن، مطالعه کتاب، مشاهده یک کمدی مورد علاقه، چرت زدن یا خوردن غذای محبوب‌تان باشد.

گلستانی ادامه داد: به‌ یاد داشته باشید که غم و اندوه می‌تواند ناشی از تغییری باشد که انتظارش را نداشتید یا می‌تواند نشان دهنده نیاز به تغییر در زندگی شما باشد، تغییر معمولا استرس‌زا، اما برای رشد ضروری است. اگر به دلیل نیاز به تغییر چیزی ناراحت هستید، به مراحلی فکر کنید که می‌توانید برای شادتر کردن زندگی خود تغییر دهید.

غم و اندوه معمولی در بیشتر اوقات موقتی است

به گفته این متخصص روانپزشکی، یافتن راه‌هایی برای غلبه بر غم و اندوه یا افسردگی می‌تواند شما را به حالت عادی بازگرداند؛ در حالی که غم و اندوه معمولی در بیشتر اوقات موقتی است و اغلب با اصلاح سبک زندگی قابل تسکین است.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی در خاتمه خاطرنشان کرد: اگر علامت‌های غم یا افسردگی شما بیش از دو هفته طول بکشد، باید با پزشک خود مشورت کنید و از درمان‌های حمایتی برای بهبود اوضاع استفاده کنید.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا