عمومیمدیریت کسب و کار

اهمیت صندوق فروشگاهی مکانیزه برای صنعت هتلداری

بارکدها برای گردش کار روزانه شما ضروری هستند و برای بسیاری از مشاغل، توسط دستگاه به ردیابی موجودی کمک می‌کنند.اما چه اتفاقی می‌افتد وقتی در خواندن بارکدهای خود مشکل دارید یا اسکن نمی‌شوند؟ در این مطلب چند علت و راهکارهای آن ارائه شده که ممکن است به شما در رفع مشکلات بارکدخوان کمک کند.

فیش پرینتر چیست؟

فیش پرینتر یا چاپگر فیش، نوعی چاپگر است که برای چاپ رسید، فاکتور، حواله و سایر اسناد کوچک و باریک استفاده می‌شود. این چاپگرها از تکنولوژی چاپ حرارتی استفاده می‌کنند که به جای استفاده از جوهر، از گرما برای چاپ روی کاغذ مخصوص استفاده می‌کند.

فیش پرینترها کاربردهای مختلفی دارند، از جمله:

  • در فروشگاه‌ها برای چاپ رسید خرید
  • در رستوران‌ها برای چاپ فاکتور غذا
  • در بانک‌ها برای چاپ حواله و فیش واریز
  • در هتل‌ها برای چاپ رسید رزرو
  • در شرکت‌های حمل و نقل برای چاپ بارنامه

مزایای استفاده از فیش پرینتر عبارتند از:

  • سرعت بالا: فیش پرینترها می‌توانند با سرعت بالا چاپ کنند که برای مشاغلی که به سرعت نیاز دارند ایده‌آل است.
  • سادگی استفاده: فیش پرینترها آسان و بدون نیاز به آموزش خاص قابل استفاده هستند.
  • قابلیت حمل: فیش پرینترها به دلیل اندازه کوچک و وزن کم، قابل حمل هستند.
  • قیمت مناسب: فیش پرینترها در مقایسه با سایر چاپگرها قیمت مناسب‌تری دارند.

Importance of mechanized cash register for hotel industry

معایب استفاده از فیش پرینتر عبارتند از:

  • کیفیت چاپ: کیفیت چاپ فیش پرینترها به اندازه چاپگرهای جوهر افشان یا لیزری بالا نیست.
  • کاغذ مخصوص: فیش پرینترها از کاغذ مخصوصی استفاده می‌کنند که ممکن است گران‌تر از کاغذ معمولی باشد.
  • عدم چاپ رنگی: فیش پرینترها فقط می‌توانند به صورت سیاه و سفید چاپ کنند.

انواع مختلفی از فیش پرینترها در بازار موجود است:

  • فیش پرینترهای حرارتی: این نوع فیش پرینترها از تکنولوژی چاپ حرارتی برای چاپ روی کاغذ مخصوص استفاده می‌کنند.
  • فیش پرینترهای سوزنی: این نوع فیش پرینترها از سوزن برای چاپ روی کاغذ استفاده می‌کنند.
  • فیش پرینترهای لیزری: این نوع فیش پرینترها از تکنولوژی چاپ لیزری برای چاپ روی کاغذ استفاده می‌کنند.

هنگام انتخاب فیش پرینتر، باید به موارد زیر توجه کرد:

  • نوع کاربرد: برای چه کاری می‌خواهید از فیش پرینتر استفاده کنید؟
  • سرعت چاپ: چه سرعتی برای چاپ نیاز دارید؟
  • کیفیت چاپ: چه کیفیتی برای چاپ نیاز دارید؟
  • قیمت: چه مقدار پول می‌خواهید برای فیش پرینتر هزینه کنید؟

برخی از برندهای محبوب فیش پرینتر عبارتند از:

  • Bixolon
  • Epson
  • Star Micronics
  • Citizen
  • POSBANK

در اینجا چند نکته برای استفاده از فیش پرینتر آورده شده است:

  • از کاغذ مناسب استفاده کنید: از کاغذ مخصوص فیش پرینتر استفاده کنید.
  • فیش پرینتر را تمیز نگه دارید: به طور مرتب فیش پرینتر را تمیز کنید تا از بروز مشکل جلوگیری شود.
  • از درایور مناسب استفاده کنید: از درایور مناسب فیش پرینتر در کامپیوتر خود استفاده کنید.

فیش پرینترها ابزارهای مفیدی هستند که می‌توانند به شما در صرفه‌جویی در زمان و افزایش بهره‌وری کمک کنند. با انتخاب فیش پرینتر مناسب و استفاده صحیح از آن، می‌توانید از مزایای آن بهره‌مند شوید.

1- نصب نادرست برچسب

بارزترین مشکل بارکدخوان متصل به یا بارکد ناخوانا، قراردادن برچسب نامناسب است. تصور کنید که یک برچسب بارکد یک بعدی را به دور لوله 15 میلی‌لیتری بپیچید.حالا یک اسکنر بردارید و سعی کنید بارکد را بخوانید. هیچ راهی وجود ندارد که لیزری که از اسکنر ساطع می‌شود، بتواند تمام خطوط بارکدی را بخواند که دور لوله پیچیده شده است.متأسفانه، نمونه‌هایی که توسط یک کاربر برچسب‌گذاری می‌شوند، اغلب توسط کاربر دیگری بعداً باید کنترل یا بررسی شوند. برای مثال پرستاری که یک نمونه خون می‌گیرد و آن را برای پردازش به آزمایشگاه پزشکی تحویل می‌دهد که کنترل آن را برای پرسنل آزمایشگاه دشوار می‌کند.

راهکار: بهترین راه برای جلوگیری از نصب بارکد نامناسب و به وجود نیامدن مشکل در بارکدخوان، داشتن یک پروتکل عملیاتی استاندارد (SOP) است که روش مناسبی را برای هر ظرفی که نیاز به برچسب‌گذاری دارد، از جمله نوع برچسب، بارکد و قرار دادن برچسب را مشخص می‌کند.

2- موقعیت نامناسب بارکد یا اسکنر

خوانش ناموفق یک بارکد و مشکل بارکدخوان متصل به یا هر تجهیزات سخت افزاری دیگری می تواند ناشی از چند علت متفاوت باشد:

بسته به فاصله کانونی بهینه اسکنر (فاصله‌ای که بارکد در آن فوکوس می شود) ممکن است بارکد خیلی نزدیک یا خیلی دور از اسکنر باشد.بارکد ممکن است در یک زاویه نامناسب نسبت به اسکنر قرار گیرد. یا جهت بارکد ممکن است با اسکنر سازگار نباشد. برای مثال، بارکدخوان‌های لیزری باید طوری قرار داده شوند که خط لیزر عمود بر میله‌های بارکد باشد تا بتوان آن را خواند.

راهکار: برای برنامه‌هایی که به شرایط اسکن چالش برانگیز نیازدارند، استفاده از بارکدخوان با فوکوس خودکار داخلی ایده‌آل است، زیرا آنها می‌توانند با طیف وسیعی از فاصله‌ها، زاویه‌ها و جهت‌های بارکد متغیر تنظیم شوند.

3- بارکدهای مخدوش شده

بارکدها می‌توانند در معرض بسیاری از شرایط سخت مانند دمای شدید و مجاورت موادشیمیایی قرار بگیرند. این می‌تواند بارکدهای شما را محو یا دارای لکه کرده و باعث ناخوانا شدن آنها شود.بارکدها همچنین ممکن است دچار آسیب‌هایی مانند خراشیدگی، پارگی یا چروک‌ شدن شوند.

راهکار: انتخاب برچسب مناسب بسیار مهم است. استفاده از برچسبی مناسب برای برنامه شما نه تنها از چسباندن آن به کالای شما اطمینان می‌دهد، بلکه از آسیب دیدن برچسب (و بارکد) نیز جلوگیری می‌کند.

همه انواع چاپ از بارکد شما محافظت نمی‌کنند. چاپگرهای انتقال حرارتی برچسب‌های شما را با بیشترین مقاومت در برابر دماهای شدید و همچنین حلال‌های آلی و سایر مواد شیمیایی ارائه می‌کنند و تضمین می‌کنند که بارکد شما در طول زمان لکه یا محو نمی‌شود.برای مواقعی که آسیب فیزیکی اجتناب ناپذیر است، برخی از بارکدخوان‌های جدید می‌توانند از فناوری بازسازی نماد استفاده کنند، که به آنها اجازه می‌دهد تا بارکداصلی را از خطوط اسکن که هنوز دست نخورده هستند اصلاح کنند.لاک زدن یا لمینیت کردن برچسب‌ها نیز به محافظت از بارکد شما در برابر خط و خش و آسیب‌های دیگر کمک می‌کند.

برای خواندن صحیح بارکد، اسکنر باید بتواند بین شاخص‌های روشن و تاریک نماد تمایز قائل شود. با این حال، کنتراست بین این دو عنصر بسته به نوع ماده‌ای که بارکد روی آن چاپ می‌شود متفاوت است.اگر نوارهای چاپ شده در کل بارکد یکنواخت نباشد، کنتراست نیز ممکن است تحت تأثیر قرارگیرد. اگر تضاد مناسب نباشد، اسکنر نمی‌تواند علامت‌گذاری بارکد را به درستی تشخیص دهد و خواندن آن را غیرممکن می‌کند.بارکدهای کم کنتراست همچنین فاصله خواندن بارکد را کاهش می‌دهند.

راهکار: تنظیمات چاپگر برای اطمینان از توزیع یکنواخت جوهر در برچسب (یا سطوح دیگر) اولین قدم خوب برای جلوگیری از بارکدهای کم کنتراست است.

افزایش روشنایی/کنتراست بارکد بهترین راه برای مقابله با کنتراست کم به دلیل سطوح ناهموار یا پر اعوجاج است. برخی از بارکدخوان‌ها با ویژگی‌های نورپردازی اضافی طراحی شده‌اند که بسته به سطح، می‌توانند از تکنیک‌های نور پراکنده (برای سطوح براق و صاف) یا نورپردازی در میدان تیره (برای بارکدهای برجسته یا حکاکی شده) برای خواندن بارکد استفاده کنند.

5- تخلفات منطقه خلوت

منطقه خلوت یا منطقه بدون چاپ، ناحیه‌ای در اطراف بارکد است که کاملاً عاری از علامت گذاری است. این منطقه این امکان را برای خواننده فراهم می کند که مرزهای بارکد را تأیید کند و آن را به طور کامل اسکن کند.

این منطقه الزامات خاصی دارد که به نوع بارکدی که استفاده می کنید بستگی دارد. برای بارکدهای یک بعدی، منطقه خلوت باید حداقل 10 برابر عرض کوچکترین نوار در هر دو سمت راست و چپ بارکد باشد.برای بارکدهای دوبعدی، هر نوع نیاز خاص خود را دارد، اما معمولاً توصیه می‌شود که منطقه خلوت در هر طرف بارکد حداقل 10 درصد از ارتفاع یا عرض (هر کدام کوچک‌ترین) نماد باشد.با این حال، در بسیاری از مواقع، نشانه‌ها می‌توانند به منطقه خلوت نفوذ کنند و باعث می‌شوند اسکنر نتواند بارکد را به درستی بخواند.

راهکار: تنظیمات چاپگر برای اطمینان از برآورده‌شدن الزامات منطقه خلوت برای بارکد شما ساده‌ترین راه حل است. از آنجایی که حداکثر فضایی برای مناطق خلوت وجود ندارد، همیشه می‌توانید فضای آن‌ها را از حداقل الزامات بیشتر کنید تا مطمئن شوید که بارکد به درستی خوانده می‌شود.اگر پرینت به‌طور مکرر وارد منطقه خلوت می‌شود، باید مطمئن شوید که پرینت شما لکه‌دار نیست. باز هم، بدون توجه به محیط، استفاده از چاپگر انتقال حرارت برای بارکدهای شما ایده آل است.

6- چاپ غیریکنواخت

دلایل زیادی وجود دارد که چاپگر شما بارکدها را با کیفیت ارائه نمی‌کند. برای چاپگرهای دیجیتال (جوهر افشان و لیزری)، سطح جوهر و تونر پایین دلیل اصلی ناهماهنگی بارکد و از مشکلات بارکدخوان ها است.اگر سطح جوهر یا تونر خیلی کم باشد، بارکدهای شما آسیب می‌بینند، زیرا شروع به نوسان خواهدکرد (بعضی از چاپگرها حتی اگر جوهر خیلی کم باشد، چاپ را متوقف می‌کنند، اما این نیز نامطلوب است.زیرا ممکن است تا 40 درصد از کارتریج باقی مانده باشد. همچنین ممکن است مشکلات زیادی داشته باشید، از نچسبیدن جوهر به برچسب گرفته تا گیر کردن چاپگر و تشکیل حباب‌های هوا در کارتریج.

راهکار: استفاده از چاپگر انتقال حرارتی بسیاری از مسائل مربوط به پرینت‌های ناسازگار از چاپگرهای دیجیتال را حل می‌کند. آنها از روبان‌های مومی یا رزین استفاده می کنند که چاپ یکنواخت تری را درست تا انتهای روبان ارائه می‌دهند.به این ترتیب، مهم است که به طور مداوم تنظیمات چاپگر خود را بررسی و آن را به درستی نگهداری کنید.

فاصله بین هدچاپ و برچسب‌های شما و همچنین یکپارچگی هدهای چاپ و نازل‌ها باید به طور مرتب بررسی شود.برای کسانی که از چاپگرهای لیزری استفاده می‌کنند، یک ترفند ساده این است که در مواردی که جوهر به برچسب‌های شما نمی‌چسبد، «نوع کاغذ» را در تنظیمات چاپ خود به «برچسب» یا «کاغذ ضخیم‌تر» به جای «کاغذ ساده» تغییر دهید.

7- عدم نصب صحیح بارکدخوان

یکی دیگر از مشکلات بارکدخوان متصل به اینکه هنگام نصب اسکنر، محدودکردن تعداد ارقام قابل قبول در فیلد داده می‌تواند باعث شود هر بارکد اسکن نشود.

ملاحظات دیگر

چند نکته دیگر که باید در نظر بگیرید چگالی بارکد و نرم افزاری است که برای چاپ آنها استفاده می کنید. تلاش برای رمزگذاری بیش از حد اطلاعات منجر به یک بارکد با چگالی بالا می‌شود، جایی که فضاهای سفید باریک بین میله‌ها آنقدر باریک می‌شوند که قابل تشخیص نیستند.

استفاده از یک نرم‌افزار بارکد به جلوگیری از این مشکل کمک می‌کند و همچنین اطمینان می‌دهد که بارکدهای قابل تنظیم با کیفیت بالا را چاپ می‌کنید.
مهم است که بارکدها به موقع خوانده شوند، مهم نیست در کجا کار می کنید. بارکدهای ناخوانا می توانند گردش کار شما را متوقف کنند، به ویژه برای صنایع دارای نظارت موجودی و تولید، از جمله شرکت‌های داروسازی، بیوتکنولوژی و تجهیزات پزشکی.

بارکدهای ناخوانا همچنین می‌توانند منجر به از دست رفتن اطلاعات مربوط به نمونه‌های بیمار شوند. هنگام خوانش بارکد، مهم است که از بارکدخوان‌هایی استفاده کنید که تأیید شده و مطابق با استانداردهای ISO هستند.راستی‌آزمایی به معنای ارزیابی و درجه‌بندی بارکدهای شما قبل از استفاده در عملیات شماست. استفاده از بارکدهای تایید شده احتمال خوانده‌شدن مداوم آنها را بسیار بیشتر می کند و به شما برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه کمک می‌کند تا مواردی که اسکن نمی‌شوند را تعمیرکنید.

دکمه بازگشت به بالا