عمومیمدیریت کسب و کار

اتصالات آهنی بیلی چیست؟

اتصالات هیدرولیک در ساختمان‌سازی و صنایع مختلف، کاربرد زیادی دارند. این اتصالات از انواع زیادی برخوردارند که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای مخصوص به خود را دارند. در این مقاله به بررسی اتصالات هیدرولیک و انواع آن می‌پردازیم.

What are bailey iron fittings

اتصالات هیدرولیک چیست؟

از اتصالات هیدرولیک برای اتصال شیلنگ و لوله در دستگاه‌های هیدرولیک استفاده می‌شود. به‌طورمعمول تجهیزات هیدرولیک تحت‌فشار بالا کار می‌کنند و اغلب آن‌ها از دستگاه ثابتی برخوردار نیستند؛ ازاین‌رو اتصالات هیدرولیکی باید برای عملکرد بهتر با ایمنی بیشتر، در سیستم‌های موردنظر، محکم و مطمئن باشند. اتصالات هیدرولیک از نظر ساخت، درجه فشار و ابعاد استاندارد هستند.

کاربرد اتصالات هیدرولیکی چیست؟

در خصوص کاربرد اتصالات هیدرولیک باید بگوییم که این تجهیزات، شیلنگ‌ها، لوله‌ها و اجزای مختلف را به یکدیگر به‌صورت کاملاً ایمن و مطمئن قفل می‌کند. همچنین اتصالات هیدرولیکی از خرابی و نشتی وسایل در آینده جلوگیری می‌کند.

 انواع اتصالات هیدرولیک

همانطور که گفته شد اتصالات هیدرولیک دارای انواع مختلفی است که در ادامه به بررسی هریک می‌پردازیم:

  1. اتصالات برنجی

اتصالات برنجی به دلیل ویژگی‌هایی همچون دوام بالا، تحمل دمایی بالا، خاصیت چکش‌خواری، مقاوم در برابر خوردگی و… در ساخت‌وساز و لوله‌کشی کاربرد زیادی دارند.

  1. اتصالات آهنی مهره دنباله

مهره دنباله هیدرولیک به‌عنوان کاربردی‌ترین و مهم‌ترین اتصالات هیدرولیک شناخته‌شد که به راحت کردن حرکت سیالات در فشار بالا بسیار کمک می‌کند. این قطعه برای اتصال لوله‌های هیدرولیک استفاده می‌شد و به کاربر این اجازه را می‌دهد که جهت لوله‌ها را به صورت دلخواه و پیچیده‌تری ایجاد کنند.

  1. اتصالات آهنی تبدیل

یکی از پرکاربردترین اتصالات، اتصالات آهنی تبدیل است که از انواع مختلفی نیز برخوردار است. هرکدام از این اتصالات قیمت مخصوص به‌خود را دارند. درصورتی‌که می‌خواهید قیمت انواع این اتصالات را بدانید، با کارشناسان راد صنعت تماس بگیرید. اتصالات آهنی تبدیل شامل اتصالات آهنی تبدیل پرچی، اتصالات آهنی تبدیل آلمانی و اتصالات آهنی تبدیل انگلیسی هستند.

  1. اتصالات آهنی چپقی‌ها

چپقی‌ها نیز جزو اتصالات پرکاربرد هستند که دارای دو سر ماده و نر هستند. این اتصالات در اندازه‌های مختلف تولید و عرضه می‌شوند.

  1. اتصالات آهنی دنباله جوشی‌ها

به‌طورکلی دنباله جوشی، یک دنباله با قابلیت جوش‌دادن است که به‌واسطه سیستم به شیلنگ متصل می‌شود.

  1. اتصالات آهنی پشت آمپری

اتصالات هیدرولیک با رزوه‌های نری یا مادگی به وفور به عنوان قطعات اتصال یا کاهش مجموعه‌های شلنگ هیدرولیک، کوپلینگ‌های سریع آزادسازی، محرک‌ها، سوپاپ‌ها و سایر عناصر در سیستم هیدرولیک استفاده می‌شوند. اتصالات آهنی پشت آمپری‌ها شامل اتصالات آهنی پشت آمپری آلمانی، اتصالات آهنی پشت آمپری پرچی (آمریکایی) اتصالات آهنی پشت آمپری انگلیسی است.

  1. اتصالات آهنی زانو

زانویی‌ها در خطوط جریان گاز، مایعات فرایندهای صنعتی، ساختمانی، دارویی و… کاربرد دارند.

  1. سرحلقه

از سرحلقه‌ها اغلب در سیستم‌های آبیاری، سیستم سیار، معدن، صنایع سبک معمولی، حیطه‌های مختلف دریایی و… استفاده می‌شود.

سر حلقه‌ها دارای دو نوع سر حلقه فشارقوی و سر حلقه فشارضعیف هستند.

  1. مهره دنباله‌ها

مهره دنباله‌ها نیز جزو وسایل پرکاربرد هستند که در انواع مختلفی عرضه می‌شوند. از انواع این مهره‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با دنده‌های انگلیسی (اینچ)
  • مهره دنباله برنجی پرچی (آمریکایی)
  • مهره دنباله برنجی آلمانی (میلی‌متر)
  • مهره دنباله بوتان
  • مهره دنباله پرسی
  • مهره دنباله مانومتر
  1. اتصالات آهنی مغزی

اتصالات آهنی مغزی یک نوع از اتصالات هستند که برای اتصال بین قطعات هیدرولیکی استفاده می‌شوند و شامل اتصالات آهنی مغزی آلمانی، اتصالات آهنی مغزی انگلیسی و اتصالات آهنی مغزی پرچی (آمریکایی) هستند.

  1. اتصالات آهنی سر شیلنگی‌ها

سرشیلنگ‌های هیدرولیک، کار ارتباط بین شیلنگ‌های به‌کاررفته و قطعه موردنظر را برقرار می‌کند. درواقع سرشیلنگی یک نوع از اتصالات است که برای برقرای اتصال بین شیلنگ و لوله کاربرد دارد. این مورد نیز شامل سر شیلنگی انگلیسی، سر شیلنگی آلمانی و سر شیلنگی پرچی هستند.

  1. بوشن‌ها

بوشن‌ها در حفاظت و مراقبت از سیم و کابل‌ها و جریان سیال‌ها نقش دارند. همچنین برای اتصال دو لوله با سایزهای متفاوت نیز از این وسیله استفاده می‌کنند. بوشن‌ها شامل بوشن آلمانی، بوشن پرچی و بوشن انگلیسی می‌شوند.

  1. سه‌راهی محل بند

سه‌راهی محل بند یک اتصال T شکل برای اتصال سه لوله یا گرفتن انشعاب است. طراحی این محصول بر اساس استاندارد NPT است و باتوجه‌به این که نوع رزوه شدن در هر نوع اتصال (مانندNPT ،BSP و…) از نظر تعداد دندانه در هر اینچ و یا زاویه دندانه‌ها متفاوت است. این محصول در سه نوع سه‌راهی آمریکایی، آلمانی و انگلیسی عرضه می‌شود.

  1. راسته محل بند

از این محصول برای اتصال شیلنگ‌ها و لوله‌ها در سیستم‌های هیدرولیکی استفاده می‌شود.  راسته محل بند نیز در انگلیسی، آمریکایی و آلمانی تولید و عرضه می‌شود.

  1. اتصالات آهنی کاتری

اتصالات آهنی کاتری نیم خم، اتصالات آهنی کاتری خم و اتصالات آهنی کاتری صاف انواع اتصالات آهنی کاتری هستند. این اتصالات برای افزایش دوام، مقاومت و استحکام اتصالات و تجهیزات هیدرولیک استفاده می شوند. علاوه بر این برای وصل کردن قطعات متحرک و مکانیکی به بخش‌های دیگر سیستم نیز کاربرد دارد.

  1. اتصالات آهنی بیلی

این اتصالات نیز در انواع صاف، خم و نیم خم دسته‌بندی می‌شود. به خاطر طیف گسترده انواع استانداردهای این قطعات می‌توان اتصالات آهنی فلنج را در تمام صنایع در سطح جهان استفاده کرد. برخی از کاربردهای آن شامل: لوله‌کشی و اتصالات در کارخانه‌های فرآوری مواد غذایی، اتصالات لوله‌ها در سیستم‌های آبی صنعتی، سیستم‌های مبادله گرما و سیستم‌های انرژی هسته‌ای و … است.

  1. کورکن

کورکن و درپوش هیدرولیک ابزاری است که وظیفه محافظت و جلوگیری از آسیب انتهای باز شیلنگ‌های هیدرولیک را برعهده دارد. این ابزار همانطور ک از نامش مشخص است برای بستن و کور کردن سیستم لوله‌کشی استفاده می‌شود. کورکن‌ها شامل کورکن انگلیسی، کورکن آمریکایی و کورکن آلمانی هستند.

  1. پوسته‌ها

پوسته‌ها به‌صورت یک‌لا سیم، دولا سیم و سه‌لا سیم تولید و عرضه می‌شوند. نقش پوسته‌ها در اتصالات هیدرولیک به این صورت است که شیلنگ‌ها را به سوپاپ‌ها، پمپ‌ها، سرسیلندرها و دیگر اجزای مورد استفاده در یک سیستم هیدرولیک وصل می‌کند. علاوه بر این، این اتصالات کمک می‌کنند جریان سیال هیدرولیک به‌جای موردنیاز، مهار و هدایت شود و از نشتی آن نیز جلوگیری کرده و فشار را ایمن حفظ می‌کند.

  1. زانو محل بند

زانو محل بندها کاربردهای مختلفی دارند در سه نوع زانو محل بند انگلیسی، آلمانی و آمریکایی تولید و عرضه می‌شوند.

همانطور که احتمالا خودتان نیز می دانید در بیشتر موارد اتصال بین لوله و اتصالات UPVCتوسط چسب لوله UPVC انجام می شود. برای اینکه چسبندگی به حداکثر برسد و احتمال به وجود امدن نشتی به صفر نزدیک شود بهتر است که است از فرایند  چسب سه مرحله ای استفاده کرد.

در این فرایند از سه ماده در سه مرحله برای چسبندگی حداکثری استفاده می شود که عبارت اند از:

کلینر UPVC
پرایمر UPVC
چسب لوله UPVC
استفاده صحیح از موارد بالا باعث چسبندگی فوق العاده ای می شود چرا که این چسب ها فرایندی به نام جوش شیمیایی به وجود می اورند که پس از ان دو قطعه را می توان یک قطعه واحد به حساب اورد.

ایا استفاده از کلینر الزامی است؟

شاید برای شما سوال پیش بیاید که ایا استفاده از تمام موارد بالا الزامی است که در پاسخ به این پرسش باید گفت که اگر قصد هزینه ی مجدد را ندارید بله چرا که استفاده نکردن از کلینر کیفیت چسبندگی کار را فوق العاده پایین می اورد و می تواند در بلند مدت و یا در همان ابتدای کار باعث نشتی شود.

کار کلینر چیست؟

کلینر همانطور که از نامش پیداست وظیفه تمیز کردن سطح لوله ها را دارد سوالی که شاید برای شما پیش بیاید این است که اگر لوله های ما تمیز بود چه؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که هر چند سطح لوله ها تمیز به نظر برسند باز هم لایه نازکی از چربی روی انها وجود دارد که عملکرد چسب  را مختل می کند از این رو حتما توصیه می شود که از کلینر استفاده کنید.

پرایمر چیست؟

شاید برای شما سوال به وجود بیاید که کار پرایمر چیست در جواب این سوال باید گفت این ماده همانند کلینر باعث تمیز تر شدن سطح اتصالات می شود اما وظیفه اصلی ان این است که با ایجاد واکنش شیمیایی با لوله واتصالات باعث نرم تر شدن سطح ان ها شده و عمق نفوذ چسب لوله را بیشتر کند که این عمل باعث می شود احتمال نشتی به صفر نزدیک شود.

استفاده ار پرایمر الزامی است؟

قطعا یکی از مهم ترین فاکتور هایی که باعث چسبیدن  درست قطعات UPVC می شود پرایمر است،به طوری که استفاده نکردن از ان احتمال نشتی را فوق العاده بالا می برد حتی در صورتی که از بهترین برند چسب لوله نیز استفاده کنید.

چه نکاتی را در استفاده از چسب لوله باید در نظر گرفت؟

از اهمیت استفاده از کلینر و پرایمر گفته شد و اکنون نوبت ان رسید تا نکاتی راجع به چسب زدن درست و اصولی قطعات را برای شما همراهان سیال صنعت بیان کنیم. بهتر است قبل از طی کردن مراحل چسباندن قطعات کمی قطعات سمباده بزنید تا به چسبندگی بهتری برسیم.

از سوی دیگر با دقت هر چه تمام تر از کلینر و پرایمر استفاده کنید تا به بیشتری بهروری برسید. در اکثر چسب ها مقداری پرایمر وجود دارد که  شاید برای شما این ابهام را به وجود بیاورد که با این حال ایا باز هم  نیاز به استفاده از پرایمر هست ؟ که در جواب باید گفت درست است که ممکن است در چسب پرایمر وجود داشته باشد اما باز هم برای رسید به حداکثر چسبندگی بهتر است تا از پرایمر استفاده کنید.

نکته بعدی که دارای اهمیت از این است که حتما با استفاده از فرچه اتصالات را به چسب اغشته کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید و دقت کنید که حتما هر دو سطح به طور کامل به چسب اغشته شده باشد. یک لایه نازک از چسب لوله در صورتی که از برند دارای اعتباری خرید کنید برای چسبیدن صحیح کفایت می کند. هنگام چسباندن دو قطعه به هم این نکته را به یاد داشته باشید که فقط دو قطعه را  به هم بفشارید و از چرخاندن قطعات خود داری کنید تا عمل چسبیدن به بهترین نحو انجام شود.

مراحل چسباندن لوله های UPVCچیست؟

در ابتدای کار بهتر است کمی لبه اتصالات را سمباده زده تا دو قطعه بهتر به یکدیگر بچسبند. در مرحله بعد با استفاده از مقدر کافی کلینر سطح دو لوله راتمیز کرده به گونه ای که چربی یا گرد روی آن باقی نماند. پس از خشک شدن کلینر نوبت به استفاده از پرایمر می رسد، محل اتصال دو قطعه را به پرایمر اغشته کرده و چند لحظه اجازه میدهیم تا پرایمر کار خود را انجام دهد سپس نوبت به استفاده ازچسب لوله UPVC می رسد همانطور که بالا تر گفته شد حتما با استفاده از فرچه لوله ها را به چسب اغشته کنید.پس از انکه لوله ها به چسب اغشته شد بلا فاصله با فشار دو لوله را به هم متصل کنید و از چرخاندن ان ها خودداری کنید.

برند های برتر چسب لوله UPVC:

همان طور که در خرید تمامی اجناس اولیه ترین چیزی که به ما می گوید در حال خرید جنسی با کیفیت هستیم توجه به برند ان است خرید چسب ، پرایمر و کلینر هم خارج از این قاعده نیست. در ادامه ما شما را با چند برند برتر بازار در این حوزه اشنا می کنیم تا از این به بعد با ارامش خاطر دست به انتخاب چسب لوله UPVCبزنید.

یکی از برند های قدرتمند بازار که قدمت ان به سال 1954بازمیگردد برند ولدان است.این برند یک برند امریکایی در این حوزه است که چسب ،پرایمروکلینر های فوق با کیفیتی دارد به گونه ا ی که از برای هایی با فشار سیال بالا استفاده می شود. این محصول دارای بسته بندی های  250 گرمی 500 گرمی و 1کیلویی است. یکی دیگر از برند های با کیفیت بازار برند ولدفیکس است.

چسبندگی عالی در کنار مقرون به صرفه بودن از ویژگی های اصلی این برند است. بیلی نیز یکی دیگر از از چسب های با کیفیت این حوزه است که شکما در صورت استفاده از ان دیگر نگرانی نشتی را نخواهید داشت. اگر هنوز هم در انتخاب محصول مورد نیاز خود مطمئن نیستید یا نیاز به راهنمایی دارید همکاران تیم بشتیبانی راد صنعت همواره اماده پاسخ گویی به شما همراهان سیال صنعت هستند.

دکمه بازگشت به بالا