علمی و پزشکیمدیریت کسب و کار

روش صحیح شستن و استفاده از انواع حوله نو

آموزش شستن حوله؛ نحوه شستن حوله تن پوش و حوله استخری برای رفع پرز

رعایت نظافت شخصی از مهم‌ترین اصول حفظ سلامتی برای هر انسانی است. یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین منسوجات هر خانه‌ای حوله‌ها هستند. حوله‌ها به دلیل ماهیت استفاده از آن‌ها به شدت در معرض آلودگی و خراب شدن یا استهلاک قرار دارند. یکی از مشکلات رایج بین حوله‌ها پرز دادن آن‌ها است. در این مقاله به سراغ آموزش طریقه و نحوه شستن حوله تن پوش رفتیم و در ادامه مهم‌ترین نکات برای رفع پرز با شست‌وشوی صحیح و دوام بیشتر حوله دست و صورت را یادآور شدیم.

روش صحیح شستن و استفاده از انواع حوله نو

حوله ها بهترین محل رشد قارچ و باکتری هستند، نظافت آن‌ ها را جدی بگیرید

شاید کمی عجیب و غیرقابل باور به‌ نظر برسد، ولی حوله‌ها یکی از محل‌های مناسب برای رشد قارچ و باکتری‌ هستند. حوله‌ فضایی ایده‌آل برای میکروب‌ها است، چون در برگیرنده همه شرایط لازم برای حیات آن‌ها شامل آب، دمای گرم، اکسیژن، عامل تغذیه‌ای و  PHخنثی است. یکی دیگر از دلایل اصلی زود کثیف شدن حوله‌های دست و صورت، قرار داشتن در حمام یا سرویس بهداشتی است. به همین دلیل است که درباره نظافت حوله‌ها از سوی متخصصین بهداشت تاکید بسیار می‌شود. همچنین زمانی که این منسوجات بهداشتی دچار پارگی با خرابی شوند راحت‌تر از همیشه در معرض آلودگی خواهند بود.

شستن حوله برای اولین بار به دوام بیشتر آن کمک می‌ کند

زمانی که یک حوله نو می‌خرید بهتر است قبل از مصرف به خوبی آن را شست‌وشو دهید. رعایت همین نکته ساده باعث خواهد شد حوله خیلی دیرتر خراب شده و کیفیت خود را از دست دهد. از طرفی اکثر حوله‌ها به دلیل نوع بافت و دوخت آن‌ها در کارخانه در روزهای اول مصرف پرز می‌دهند. دلیل این اتفاق برش‌ها سریع و کمی بی دقت دستگاه‌های برش‌زن در کارخانه است. بنابراین بعد از خرید هر نوع حوله، ابتدا با دست یا ماشین لباس‌شویی آن را خوب بشویید. اولین شستشوی حوله قبل از مصرف برای حوله تن پوش واجب‌تر است. چون حوله تن ‌پوش با همه سطح پوست بدن ما در تماس خواهد بود و پرزهای آن به قسمت‌های مختلف بدن می‌چسبند.

شستن حوله با دست برای رفع پرز؛ شستن حوله با سرکه

یکی از دردسرهای حوله‌ حتی حوله‌های نو، پرز دادن آن‌ها است. گاهی پرز دادن حوله به دلیل پایین آمدن کیفیت آن است و باید حوله‌ای جدید خرید. اما حوله‌های نو نیز پرز می‌دهند. یکی از بهترین روش‌های مقابله با این مشکل، شستن حوله در چند بار اول با دست است. در اینجا نحوه شستن حوله تن پوش نو را برای شما شرح دادیم:

  • قبل از استفاده از حوله نوع، حداقل حوله را دو بار با آب شسته و کامل آب‌کشی کنید.
  • برای شستن حوله نو با آب از هیچ مواد شوینده‌ای استفاده نکنید، فقط برای نرم کردن بافت پارچه آن کمی سرکه سفید به آب اضافه کنید.
  • در صورتی‌ که حوله نو بعد از شست‌وشو با آب پرز داد، شست‌وشو با آب ولرم را امتحان کنید.

از این روش می‌توان برای شستن حوله استخری و حوله دست و صورت به راحتی استفاده کرد. اما شستن حوله‌های تن پوش با دست کمی سخت است. در ادامه نحوه شستن حوله تن پوش با ماشین را به شما آموزش می‌دهیم که علاوه بر نظافت راحت‌تر، به دوام بیشتر آن نیز کمک خواهد کرد.

شستن حوله در ماشین لباسشویی؛ بهترین نحوه شستن حوله تن پوش

ماشین لباسشویی مهم‌ترین وسیله نظافتی انواع پارچه از حوله‌ها تا لباس است. اما هر جنسی از پارچه نیازمند نحوه شست‌وشوی خاصی در ماشین لباسشویی است. برای شستن حوله‌ها به‌خصوص حوله‌های تن پوش نو که معمولا زیاد پرز می‌دهند باید نکاتی را رعایت کرد. در اینجا طی چند مرحله به سادگی نحوه شستن حوله توسط ماشین لباسشویی را شرح دادیم:

  • حوله را جداگانه در ماشین لباسشویی انداخته و به هیچ عنوان با لباس‌های دیگر نشویید.
  • در هنگام شستن حوله از مواد شوینده به میزان کم و از نوع بدون آنزیم استفاده کنید.
  • برای حفظ نرمی و لطافت حوله توصیه می‌شود در زمان شست‌وشو حتما از نرم کننده مناسب استفاده کنید.
  • بهترین دما برای شستن حوله در ماشین لباسشویی کمتر از ۴۰ درجه است.
  • بعضی از ماشین‌های لباسشویی تنظیم میزان آب دارند، بهتر است حوله با آب زیاد شسته شود

معمولا به گوشه یا قسمتی از حوله‌ها یک برچسب کوچک چسبیده است. حوله‌هایی که محصول کارخانه‌های معتبر هستند، روی برچسب راهنمای آن‌ها اطلاعات خوبی برای شست‌وشو وجود دارد.

چه زمانی باید حوله توالت و حمام را شست ؟

زمان دقیقی را نمی‌توان برای شستن حوله‌ها تعیین کرد و مهم‌ترین فاکتور میزان استفاده از آن‌ها است. طبیعی است که حوله دست و صورت باید به‌ طور مداوم و هر سه یا چهار روز یکبار شسته شود. این نوع از حوله‌ها مصرف بالایی دارند و دائم در معرض رطوبت و تماس با سطح پوست هستند. حوله‌ تن‌پوش نیز علیرغم اینکه کمتر استفاده می‌شود، ولی به‌دلیل برخورد با همه پوست سطح بدن، باید در فواصل زمانی کوتاه شسته شود. حوله‌های استخری نیز از جنس نازک‌تری برخوردار هستند و بیشتر بیرون از خانه مانند استخر یا در مسافرت‌ها استفاده می‌شوند، بنابراین نباید فاصله هر بار نظافت آن‌ها طولانی شود.

خشک کردن حوله؛ گام آخر از بین بردن باکتری و پرز

بعد از شستن، خشک کردن اصولی حوله‌ها در رفع پرز و آراستگی آن‌ها تاثیر بسیار زیادی دارد. زمانی که حوله خوب شسته شد، به آرامی آن را تکان دهید تا بافت حوله به حالت اولیه برگردد و سپس به خوبی آن را روی سطح یا بند موردنظر پهن کنید. یکی از بهترین موقعیت‌ها برای خشک کردن حوله وجود فضای باز مثل بالکن یا حیاط است.

بخاطر داشته باشید بهتر است حوله روی گرمکن‌ها با دمای بالا خشک نشود. در این صورت به سادگی به بافت آن آسیب وارد خواهد شد و روی کیفیت رنگ آن نیز اثر می‌گذارد. حوله تن‌پوش را حتما بعد از هر بار پوشیدن سریع خشک کنید تا زمانی برای جذب میکروب و رشد قارچ باقی نماند. حوله‌های استخری نیز که معمولا لایه نازک‌تری نسبت به حوله‌های تن پوش دارند، خیلی سریع مرطوب شده و در معرض آلودگی خواهند بود، این حوله‌ها را نیز باید در مدت زمان کمی خشک کرد.

نحوه شستن حوله برای اولین بار

حوله یکی از وسایل شخصی ست، که قطعا بسیاری از ما در مورد تمیز بودن آن بسیار حساس هستیم. حوله ها اولین باری که استفاده می کنیم کمی بار دارند و پس ار چندین مرتبه شستشو، لطافت و نرمی بیشتری پیدا می کنند. بنابراین بهتر است حوله جدید را قبل از استفاده بشوییم . در این مطلب، نحوه شستن حوله برای اولین بار، با استفاده از مواد شوینده و سرکه را با شما به اشتراک می گذاریم.

طریقه شستشوی حوله برای اولین بار

ایده مناسبی است که حوله های جدید را قبل از استفاده بشویید، چرا که حوله های نو ممکن است دارای یک نرم کننده پارچه مومی یا سیلیکون باشند که باعث می شود حوله در قفسه مغازه ظاهر و نمای خوبی داشته باشد و در کاهش جذب حوله تاثیر گذار است. با شستن حوله ها این ماده از بین رفته و اجازه می دهد حداکثر جذب آب، صورت گیرد.

نکات شستشوی حوله برای اولین بار

  • پیش از شستشو حوله ها به برچسب مراقبت محصول حتما توجه کنید. به طور کلی حوله های نو را باید با رنگ های مشابه در آب گرم (حدود 30 تا 40 درجه) با مواد شوینده شست تا پرزهای اضافی از بین برود.
  • سرکه یکی از همه کاره ترین و طبیعی ترین انواع پاک کننده های خانگی می باشد که می تواند روی لباس های شما معجزه کند. برای از بین بردن رسوب نرم کننده ها کافی است نصف فنجان سرکه سفید را قبل از شستشو به محفظه شوینده لباسشویی اضافه کنید. نکته قابل توجه این است که سرکه دارای خواص کپک زدایی و از بین بردن بوی بد می باشد و همچنین به تثبیت رنگ حوله ها کمک می کند.
  • کارشناسان توصیه می کنند حوله های خود را هر چند وقت یکبار در دمای 40 تا 60 درجه سانتیگراد داخل لباسشویی بشویید تا باکتری، روغن و بوی بد آن ها از بین برود. همچنین از شلوغی بیش از حد لباس ها داخل ماشین بپرهیزید، چرا که کیفیت ششستشو را کاش می دهد و مواد شوینده به خوبی از روی حوله پاک نمی شوند.

استفاده از نرم کننده در شستن حوله برای اولین بار

کارشناسان توصیه می کنند که از نرم کننده های پارچه مبتنی بر سیلیکون استفاده نکنید. به دلیل اینکه به مرور زمان این محصولات روی الیاف جمع و باعث کمتر جذب شدن حوله می شوند و بوی کپک ایجاد می کنند. با توجه به دستورالعمل ها فقط در هر 3 الی 4 بار شستشو از نرم کننده استفاده کنید.اینکه هرچند وقت یکبار حوله های خود را می شویید یک ترجیح شخصی است اما در شرایط عادی، حوله را هر 9 روز یکبار و در  صورت استفاده مداوم هر 3یا 4 روز یکبار بهتر است شستشو دهید.

بهترین روش خشک کردن حوله

بهترین راه برای خشک کردم حوله ها روی بند رخت است. با قرار گرفتن حوله ها در معرض نو خورشید، میکروب های باقیمانده روی آنها از بین می رود و رایحه ای خوب به خود می گیرند. افزودن سرکه به چرخه آیکشی به نرم شدن حوله کمک می کند. اما اگر حوله های نرم و کرکی دارید بهترین گزینه برای خشک کردن، استفاده از خشک کن لباس می باشد. توجه داشته باشید که پس از بیرون آوردن لباس ها از ماشین لباسشویی آنها را تکان دهید تا الیاف آن ها باز شود.

دکمه بازگشت به بالا