اقتصادی

یک پای حق پخش تلویزیونی دولت است/ بدون قرارداد با صداوسیما همه باشگاه‌ها فصل بعد ضرر می‌کنند

یک پای حق پخش تلویزیونی دولت است/ بدون قرارداد با صداوسیما همه باشگاه‌ها فصل بعد ضرر می‌کنند

نماینده مجلس شواری اسلامی گفت: مجلس یازدهم بخواهد قانون‌گذاری حق پخش را انجام دهد یک پای آن دولت است.

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص اینکه فدراسیون فوتبال به دنبال استیفای حقوق حقه باشگاه‌های ورزشی از محل پخش تلویزیونی اظهار داشت: وقتی لیگ برتر حرفه‌ای می‌شود همه چیزهایی که مربوط به آن می‌شود هم باید حرفه‌ای شود. باشگاه‌ها باید مجامع، نظارت و بازرسی داشته باشند. شفافیت در مالکیت، سخت‌افزار و نرم‌افزار ورزشگاه‌ها، نورپردازی و حق پخش تلویزیونی باید شامل حال آنها شود.

وی ادامه داد: سازمان صدا و سیما به نسبت درآمدی که از فوتبال و دیگر رشته‌های ورزشی دارد باید به فکر پرداخت حق پخش باشد چون در صورتی که بخواهد برنامه دیگری را به جای فوتبال یا دیگر ورزش‌ها پرداخت کند، باید برای ساخت آن برنامه یا همان تولید محتوا، متحمل هزینه شود. حالا که فوتبال جای آن برنامه را پر می‌کند و جذب مخاطب به همراه دارد در ازای درآمد حاصل از آن، باید سهمی هم برای فوتبال در نظر گرفته شود ولی این موضوع نیازمند رسیدن به شرایطی است که هر دو طرف سهیم باشند.

موضوع مجوز حرفه‌ای جدی است

عضو فراکسیون ورزش مجلس گفت: برای صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها باید خواسته‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا لحاظ شود و چون در گذشته به صورت فرمالیته اقداماتی صورت گرفت که AFC متوجه شد و استقلال و پرسپولیس از حضور در لیگ قهرمانان منع شدند و در این فصل هم استقلال بار دیگر نتوانست مجوز حرفه‌ای بگیرد و حذف شد، به این نتیجه رسیده‌ایم که موضوع مجوز حرفه‌ای بسیار جدی و رسیدن به آن الزامی است. اگر برگه انعقاد قرارداد میان باشگاه‌ها و سازمان صدا و سیما نباشد همه باشگاه‌ها در فصل بعد متضرر خواهند شد و باید هر چه زودتر تصمیمی گرفت تا شاهد لطمه خوردن باشگاه‌ها نباشیم ضمن آنکه صدا و سیما هم متضرر نشود.

تنها مانع درآمدزایی باشگاه‌ها حق پخش نیست

وی یادآور شد: برای رسیدن به توافق «برد برد» میان فدراسیون فوتبال و صدا و سیما، کمیسیون فرهنگی، کمیته‌ها و فراکسیون ورزش باید پای کار بیایند و مشکل حق پخش حل شود. ضمن اینکه تنها مانع درآمدزایی باشگاه‌ها حق پخش نیست و موارد دیگری چون کپی رایت، فروش پیراهن و البسه ورزشی مخصوص هر باشگاه و … هم از دیگر راه‌های درآمدزایی است. این مسائل باید یک روزی به نتیجه برسند هر چند معمولاً با اجبار این موارد حل شده است. باید باشگاه‌ها به‌خصوص دولتی‌ها صاحب درآمد حق پخش شوند تا دولت استدلال برای کمک نکردن به آنها داشته باشد. ضمن اینکه باشگاه‌ها با توجه به آکادمی‌ها خود هم می‌توانند صاحب بازیکنان بزرگی شوند و از خریدهای گرانقیمت پرهیز کنند. همچنین از محل فروش بازیکنان خود به سودآوری برسند. باشگاه‌ها باید الگوهای درآمدزایی خوبی را فراهم کنند تا بتوانند به استقلال مالی برسند.

برنامه هفتم کمیسیون تلفیق شکل گرفته

جمالی نوبندگانی در مورد اینکه از فصل آینده قرارداد با صدا و سیما الزامی است و در سال پایانی مجلس یازدهم هستیم، امکان رسیدن به قانون حق پخش در سال جاری وجود دارد، عنوان کرد: پیش بینی می‌شود به پایان مجلس یازدهم نرسد. برنامه هفتم کمیسیون تلفیق شکل گرفته ولی تا به صحن علنی برسد و با توجه به رفت و برگشت‌هایی که به مجلس خبرگان دارد زمان‌بر است. دولت بوجه سنواتی خود را برای سال آینده، در ماه‌های پایانی سال جاری می‌بندد و حتی اگر این بحث باشد که مجلس یازدهم بخواهد قانون‌گذاری حق پخش را انجام دهد یک پای آن دولت است چون شورای نگهبان می‌تواند بر اساس اصل ۷۵ قانون اساسی مخالفت‌هایی را تا رسیدن به مواردی که مطابق قانون اساسی باشد ارائه کند. باید این موضوع در یک بازه زمانی مناسب گنجانده شود که شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی امنیت ملی به عنوان سازمان‌های نظارتی بتوانند تا پیش از اتمام مجلس یازدهم موضوع را به نتیجه برسانند و محرومیتی نصیب باشگاه‌های ایرانی صاحب سهمیه آسیایی نشود.

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا