عمومیمدیریت کسب و کار

چه موادی باعث خشک شدن درخت گردو میشود؟

مواد و عواملی که باعث خشک شدن درخت گردو می‌شوند؟

پس از خرید نهال گردو؛ آشنایی با عوامی و موادی که باعث خشک شدن و یا آسیب به درخت گردو میشود در حفظ سلامت و طول عمر آن بسیار تاثیر دارد. در این مطلب بطور کامل در این مورد که چه موادی باعث خشک شدن درخت گردو میشود و همچنین در مورد علت خشک شدن ناگهانی درخت گردو صحبت خواهیم کرد.

درخت گردو به عنوان یکی از درختان پربار پر سود برای باغداران به شمار می‌رود. برای مراقبت از این درختان باید رسیدگی صحیح، مداوم و مناسب انجام گیرد. یکی از معضلات مهم که ممکن است به درختان گردو آسیب بزند، خشک شدن آن‌ها است. بنابراین باغداران باید علت‌های مختلف خشک شدن درخت گردو را بررسی نمایند؟ چه موادی باعث خشک شدن درخت گردو می‌شود؟ پاسخ به این سوالات موجب می‌شود که باغداران با احتیاط بیشتری، از درختان مراقبت نمایند. خشک شدن درخت ممکن است به دلایل متعددی اتفاق بیفتد. گاهی اوقات وجود برخی از مواد از جمله آلودگی بیش از حد هوا ممکن است موجب این اتفاق ناگوار گردد. گاهی اوقات نیز ممکن است به علت عدم رسیدگی صحیح و یا کاشت درخت در محیط نامناسب  خشک شوند.

چه موادی باعث خشک شدن درخت گردو میشود؟

افزودن نمک برای افزایش باردهی؛ مسومیت و خشک شدن درخت گردو

یک باور غلط در بین برخی از باغداران وجود دارد که افزودن نمک به پای درختان باعث افزایش باردهی درختان می‌گردد. اما طبق تحقیقات علمی صورت گرفته و بر اساس تجریبات باغداران حرفه‌ای، افزودن نمک به پای درخت گردو نه تنها تاثیر مثبتی در افزایش باردهی گردو ندارد، بلکه موجب آسیب زدن به آن می‌شود. نمک دارای عناصر سدیم و کلر است. افزودن این ماده به خاک، موجب می‌شود که میزان تعادل این مواد درخاک به هم بریزد. به دلیل حساسیت بالای درخت گردو به این مواد، افزایش میزان آن ممکن است، موجب کاهش باردهی و همچنین کاهش رشد نهال گردد. همچنین نمک موجب افت کیفیت محصولات نیز می‌شود.

ایجاد اختلال در تعادل خاک، باعث می‌شود که میزان عناصری چون مس، آهن، گوگرد و نیتروژن در خاک کاهش یابد. کمبود این مواد موجب خشک شدن درختان گردو می‌شود. همچنین نمک رطوبت خاک را جذب می‌کند. به دلیل ایجاد اسمزیته، آب از ریشه خارج شده  و رطوبت نمی‌تواند توسط درخت جذب شود. به این ترتیب برگ‌ها به مرور خشک می‌شوند و در نهایت ممکن است موجب خشک شدن درخت گردو شود.

افزایش غلظت عنصر بر؛ یکی از موادی که باعث خشک شدن درخت گردو می‌شود.

یکی از موادی که افزایش غلظت آن در خاک ممکن است موجب خشک شدن درخت گردو شود، عنصر بر است. افزایش غلظت این عنصر در خاک، باعث ایجاد حاشیه‌های سیاه و یا نقطه‌های قهوه ای بر روی برگ درختان می‌شود. بهتر است قبل از کاشت نهال در زمین مورد نظر، نمونه برداری از خاک و آزمایش آن در مراکز مربوطه انجام گیرد. در صورتی که میزان عنصر بر در خاک بیش از میزان استاندارد بود، اقدامات لازم در این مورد انجام گیرد. در صورتی که درختان از قبل در این خاک کاشته شده است، باید برای آبیاری نهال از آب شیرین و یا آبی با غلظت بر پایین استفاده گردد. برخی از عناصر دیگر مانند فسفر و پتاسیم نیز ممکن است در خشک شدن برگ درختان گردو، تاثیر داشته باشند.

آلودگی هوا؛ دلیل خشک شدن درخت گرد

یکی دیگر از دلایل اصلی خشک شدن اغلب درختان از جمله درخت گردو، آلودگی بیش از اندازه هوا است. این مسئله به ویژه در سال‌های اخیر به صورت چشمگیری به درختان آسیب وارد کرده است. در شهرهای بزرگ از جمله تهران یکی از دلایل اصلی نابودی درختان، آلودگی هوا است. آلودگی هوا موجب می‌شود که درختان گردو قدرت تعریق و تعرق خود را از دست بدهند و خشک شوند. البته بعنوان مثال مقاومت بالاتری در برابر این عوامل دارد.

کاشت نهال گردو در محل نامناسب

نهال گردو باید در خاک حاصلخیز و با زهکشی و نفوذپذیری خوب کاشته شود تا رطوبت و هوا به میزان کافی به ریشه درخت برسد. بافت خاک باید نرم بوده و حداقل 1.5 متر نیز عمق داشته باشد؛ زیرا درختان گردو ریشه‌های بسیار گسترده و عمیقی دارند. یکی از روش‌های تشخیص کیفیت خاک توجه به رنگ آن است. به طور کلی می‌توان گفت خاک‌هایی که به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز هستند، معمولا کیفیت بالاتری دارند. اما معمولا خاک‌هایی که کیفیت پایینی دارند به رنگ خاکستری با رگه‌های قرمز هستند. در صورت کاشت نهال در این خاک، هوا به درستی به ریشه‌ها نمی‌رسد.

کود دهی نامناسب، علت خشک شدن درخت گردو

کوددهی مناسب و به موقع درخت گردو در افزایش مقاومت و باردهی درخت گردو بسیار موثر است. اما باید توجه داشت که در کوددهی درخت باید به نکات مهمی توجه کرد. نهال گردو در سال اول کاشت نیاز به هیچ کودی ندارد. کوددهی در سال اول ممکن است باعث خشک شدن درخت گردو شود.

اما در سال‌های بعد، باید در اوایل فصل بهار، با کودهای مناسب درختان را تقویت کرد. از تماس مستقیم کود با ریشه و تنه درخت باید خودداری کرد. استفاده از ۳.۵ الی ۵.۵ کیلوگرم کود حاوی سولفات آمونیوم برای تامین نیتروژن مورد نیاز درخت توصیه می‌شود. این کود باید حداقل در فاصله ۳۰ سانتی متری از تنه درخت و در زیر سایبان آن ریخته شود. سپس باید درختان به میزان کافی آبیاری گردند تا مواد لازم به ریشه گیاه منتقل گردد.

آبیاری نامناسب درخت گردو

یکی از نکات مهم در پرورش درخت گردو، توجه به آبیاری آن است. همان گونه که آبیاری کم درخت موجب خشک شدن آن می‌شود؛ آبیاری بیش از اندازه نیز برای درختان بسیار مضر است. آبیاری درختان باید با توجه به آب و هوای منطقه کاشت، فصل آبیاری و سن درخت انجام گیرد.

در سال‌های ابتدایی فواصل آبیاری نهال کمتر است. اما با گذشت زمان و بزرگتر شدن درختان باید فواصل آبیاری را افزایش داد. معمولا در فصول گرم بهار و تابستان، نهال‌های جوان یکبار در هفته آبیاری می‌شوند. اما درختان گردو بالغ و پیر هر دو الی سه هفته یکبار آبیاری می‌گردند. برای آبیاری هر نهال در هر دفعه به حدود 10 الی 20 لیتر آب نیاز است. در فصل‌های سرد و دارای بارندگی میزان آبیاری درخت گردو کاهش می‌یابد.

علاوه بر میزان و تعداد دفعات آبیاری، نحوه آبیاری صحیح درخت گردو بسیار اهمیت دارد. استفاده از روش غرقابی به دلیل تجمع بیش از حد آب در پای درخت، موجب پوسیدگی ریشه‌ی درخت می‌شود و باعث از بین رفتن درخت می‌گردد. یکی از بهترین روش‌های آبیاری درختان گردو، آبیاری قطره است. فراموش نکنید که در هنگام آبیاری درخت گردو، تنه و برگهای آن را خیس نکنید. زیرا خیس شدن تنه و برگ احتمال ابتلا به بیماری‌های قارچی را افزایش می‌دهد. بیماری‌های قارچی یکی از علت‌های اصلی از بین رفتن و خشک شدن درختان گردو است.

در انتهای این مطلب که با انواع مواد و عوملی که باعث خشک شدن درخت گردو میشوند آشنا شدید، زمان آن است تا به شما جهت  نیز راهنمایی کنیم. اگر تصمیم به خرید و کاشت نهال را دارید پیشنهاد میکنیم از مجموعه های معتبر خرید کنید. بعنوان مثال خرید نهال از نهالستان ارغوان نهال میتواند تا میزان بسیار بالایی رضایت شما را جلب کند. جهت مشاوره قبل از خرید، مشورت با گیاه پزشک با ما در تماس باشید.

به نقل از:

indiamart.com

alepposhop.eu

دکمه بازگشت به بالا