چگونه در فیفا ۲۳ دو نفره بازی کنیم؟

راهنمای فیفا 23؛ نکاتی برای پیشرفت در فیفا 23

1- راهنمای فیفا 23 در چیدن ترکیب

از اولین نکاتی که در هنگام شروع FIFA 23 و خرید اکانت قانونی ps4 باید به آن توجه کنیم، شخصی سازی تاکتیک‌ها و آرایش‌ هاست. از جمله جدیدترین آنها می‌توان به سیستم جدید 5-1-2-2 اشاره کرد. در ادامه به شما سه نوع آرایش پیشنهاد می‌کنیم: سیستم تدافعی، سیستم متعادل و سیستم هجومی. بهتر است برای راهنمای فیفا 23 از سیستم ها شروع کنیم.

برای یک سیستم تدافعی بهتر است که به ترکیباتی با 2 CDM روی بیاورید مانند 4-2-3-1 که همیشه در نسخه‌های مختلف FIFA موثر و کارساز بوده است. همچنین نباید از سیستم‌های 4-1-2-1-2 (2) و 4-1-2-1-2 غافل شد زیرا که هر دو ترکیبات خوب و متعادلی هستند با این تفاوت که در یکی شما آرایش فشرده‌تری دارید و به جای LM/RM دو LCM/RCM دارید.

یک ترکیب تهاجمی مانند 4-4-2 Flat برای پرس کردن در هنگام باخت بسیار مفید است. مهم‌ترین نکته این ترکیب ایجاد تنوع در بازی است: تاکتیک‌ها را روی Balanced نگه دارید و سپس بر اساس میل و نیاز خود تغییر دهید. به عنوان مثال اگر 4-4-2 بیش از حد برای شما تدافعی بود، می‌توانید یک حالت مخصوص دفاع مانند «Pressure on Heavy Touch» اضافه کنید، عمق بازی خود را افزایش دهید و یا حتی به CM های خود دستور اضافه شدن به حملات را بدهید. باید تشخیص بدهید که چه چیزی برای سبک بازی شما کار می‌کند و سپس باید آنقدر امتحان کنید تا به ترکیب ایده‌آل خود برسید.

2- سوییچ کردن بازیکنان چگونه کار می‌کند؟

تعویض بازیکن به موقع از جمله رازهای دفاع کردن در FIFA بوده و با این حال موردی است که همه اقشار بازیکنان با آن درگیر هستند، از بازیکنان سطح 10 گرفته تا حرفه‌ای ترین‌ها!

ویژگی جدیدی به FIFA 23 اضافه شده که «Adaptive Right Stick Switching» نام دارد. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا با نگه داشتن آنالوگ سمت راست برای مدتی بازیکن خود را روی یکی از بازیکنانی که در فاصله دور قرار دارد سوییچ کنید. اگر با این ویژگی مشکل دارید می‌توانید در تمرینات و یا در بازی‌های دوستانه با FIFA Trainer روشن از مرجع بصری بالای سر بازیکنان استفاده کنید تا بدانید که دقیقا روی کدام بازیکن قرار خواهید گرفت.

3- سرعت به طرز شگفت انگیزی مهم است!

در راهنمای فیفا 23 سرعت یکی از اساسی‌ترین و محوری‌ترین فاکتورها در FIFA 23 خواهد بود، به خصوص این که Running Jockey امسال به شدت تضعیف شده پس حالا مهاجمان حریف هنگامی که به سمت یک توپ خیز برمیدارند خطرناک‌تر هم هستند.

علاوه بر این، برخی از بازیکنان در کنسول‌های نسل نهمی دارای سه نوع شتاب جدید هستند: 1. کنترل شده 2. طولانی 3. انفجاری. در شتاب انفجاری بازیکن شتاب وحشتناکی در ثانیه‌های اولیه دارد، در شتاب طولانی مدت بازیکن در مسافت به شتاب بیشتری می‌رسد و شتاب کنترل شده شتاب معمولی یک بازیکن است. بازیکنان بر اساس نوع شتابشان در دسته‌های خاص قرار می‌گیرند. هنگام بررسی آمار و امتیازات بازیکنان می‌توانید آن‌ها را بر اساس شتابشان طبقه بندی کنید.

مقاله پیشنهادی: خرید اکانت ps5

4- راهنمای فیفا 23 در بر هم زدن نظم دفاعی حریف در نبردهای 1 در مقابل 1

هنگامی که برای اولین بار FIFA 23 بازی کنید، متوجه خواهید شد که در این نسخه هم کمی دستی‌تر شده و هم کمی منفعل‌تر. این اتفاق به خاطر تضعیف running jockey رخ داده و حالا سرعت دویدن بازیکنان به میزان هوشیاری دفاعی آن‌ها هم بستگی دارد.

سعی کنید تا هر طور شده با CM/CDM های خود توپ را بربایید – به هیچ وجه با بازیکنان خط دفاعی جلو نروید –و زمانی که برای دفاع به حمایت نیاز دارید، خط هافبک خود را به عقب بازگردانید. خط دفاعی باید همیشه شکل و نظم خود را حفظ کند و این مورد در راهنمای فیفا 23 اهمیت مضاعفی دارد. جلو رفتن خط دفاعی باعث می‌شود تا حریف شما به آسانی عمق دفاع را هدف بگیرد و به راحتی به دروازه شما برسد.

اگر می‌بینید که همیشه توپ‌ها عمقی به پشت دفاعتان ارسال می‌شود سعی کنید تا با بازیکنان به سمت دروازه خودی بازگردید به این ترتیب شما هم از سرعت حریفتان کاسته اید و هم زاویه را برای او تنگ کرده اید. نکته مهم دیگر در راهنمای فیفا 23، بیرون آوردن دروازه بان (مثلث یا Y) در تک به تک‌هاست. با بیرون آمدن گلر زاویه برای حریف تنگ و تنگ‌تر می‌شود و به سختی دروازه‌تان فرو می‌ریزد.

5- راهنمای فیفا 23 در حمله کردن

حملات در این نسخه از FIFA ممکن است کمی متفاوت باشد و در کل به دو عامل بستگی دارد: سرعت بازی و آنالوگ چپ و دریبل زدن. امسال سرعت گیم پلی بازی کاهش یافته و ممکن است بسیاری تلاش کنند از سرعت بازیکنان خود بهره ببرند، اما پیشنهاد می‌کنم شما این اشتباه را نکنید. به طور کلی بازی ترجیح می‌دهد که روند کندتری را در پیش بگیرید، بازی سازی کنید و تا لحظه درست برای پاس دادن صبر کنید.

از L1/LB استفاده کنید زیرا که یک-دو کردن از جمله بهترین راه‌ها برای خلق موقعیت در حمله‌هاست. چهار Skill Move جدید به بازی اضافه شده که می‌تواند در یک سوم دفاعی حریف اثرگذار باشد و کمک کند که بازی را به داخل محوطه جریمه بکشانید. اگر باز هم به در بسته خوردید، پیشنهاد می‌‌کنم به سراغ Power Shot جدید بازی بروید و از راه دور دروازه رقبا را باز کنید.

6- راهنمای فیفا 23 در سیستم دریبل زدن

مسلما بزرگترین تغییر امسال دریبل زنی با آنالوگ چپ است به ویژه در کنسول‌های نسل نهمی. این سیستم جدید که Technical Dribbling نام دارد به طرز عجیبی دریبل زنی را تغییر داده، پس صبور باشید و تا انتها ما را دنبال کنید.

دریبل زدن نسبت به سال گذشته سخت‌تر شده، با این حال اما نکته کلیدی چرخاندن آنالوگ سمت چپ است. این موضوع اهمیت زیادی در حفظ مالکیت توپ دارد و شما نمی‌توانید به آسانی حفظ توپ کنید، پس حتما باید از L2/LT استفاده کنید تا بازیکنتان با قدرت بدنی حفظ توپ کرده و یا بعضا خطا بگیرد.

در 18 قدم حریف از دریبل‌های نرم استفاده کنید. برای افزایش مهارت و یادگیری این دریبل‌ها، پیشنهاد می‌کنم سری به بخش تمرینات بازی بزنید. این سیستم دریبل زنی جدید به بازیکن اجازه می‌دهد تا هنگام حرکت در مسیر از دریبل‌هایی استفاده کند که قبلا قادر به اجرای آنها نبودید.

7- ناحیه سانتر کردن گسترش یافته است

امسال همچنین شاهد گسترش منطقه مناسب برای ارسال هستیم. پیش از این شما معمولا فقط از گوشه‌ها و محوطه نزدیک کرنر می‌توانستید ارسال کنید، اما EA تصمیم گرفته تا در FIFA 23 این منطقه را تا حد زیادی گسترش دهد. منطقه مناسب سانتر پیش از محوطه جریمه افزایش یافته است. با کمک این قابلیت می‌توانید توپ را برای بازیکنانی که در حال دویدن به سمت محوطه جریمه هستند ارسال کنید و یک گل زیبا به ثمر برسانید. نکته سانتر با بیرون پا انجام می‌شود و می‌تواند نقاط کور دفاع حریف را حدف بگیرد. برای اینکه از این کار مطمئن شوید سانتر را با قدرت بیشتری انجام دهید.

8- چگونه از Power Shot استفاده کنیم؟

راهنمای فیفا 23 Power Shot از جمله ویژگی‌های جدید و قدرتمند FIFA 23 است که ضربه‌ای سهمگین و دقیق را روانه دروازه حریفان می‌کند و شانس خوبی هم برای گل شدن دارد. اجرای این شوت واقعا ساده است: L1/LB + Shoot + R1/RB. تفاوت در این جاست که باید جهت شوت را دستی و با آنالوگ چپ تنظیم کنید.

در راهنمای فیفا 23 نکته طلایی هدف گیری به سمت دروازه‌بان است، زیرا هدف گیری در این نوع ضربات کاملا حساس و حیاتی است. با کمی تمرین و تکرار می‌توانید مهارت لازم و کافی برای اجرای این ضربات را بدست آورید و سپس فریادزنان مراسم خوشحالی پس از گل را اجرا کنید. فراموش نکنید که مدتی طول می‌کشد تا انیمیشن واقعا به توپ شلیک کند پس زمانی از این شوت استفاده کنید که هیچ یک از بازیکنان حریف در اطراف شما وجود ندارد.

9- راهنمای فیفا 23 در شوت‌های زمینی

اگر شما از جمله شوت‌زن‌های ماهر و قدیمی FIFA بوده باشید متوجه شده اید که دکمه Power Shot با دکمه شوت زمینی سال گذشته یکسان است. البته نگران نباشید! شوت زمینی قرار نیست از بازی حذف شود و شما هنوز در 6 قدم حریف و یا در لبه محوطه جریمه می‌توانید از این نوع شوت‌ها استفاده کنید. برای این کار تنها کافیست هر نوع ضربه را با قدرت کمتر از 40% اجرا کنید. شوت‌های زمینی برای موقعیت‌های 1 در مقابل 1 بسیار کاربردی هستند.

10- راهنمای فیفا 23 در بهتر زدن پنالتی

پنالتی‌ها به طور کامل در FIFA 23 اصلاح شده اند. حالا یک حلقه آرامش بازیکن وجود دارد که بسته به خونسردی پنالتی‌گیر بزرک و کوچک می‌شود. نکته کلیدی این است که وقتی حلقه خونسردی در کوچک‌ترین اندازه خود قرار دارد، بهترین زمان ممکن برای ضربه زنی است و شوت شما بیشترین دقت ممکن را خواهد داشت.

تغییر بعدی در هدف گیری است. در FIFA 23 دیگر نیازی نیست تا آنالوگ سمت چپ را تا لحظه ضربه زدن روی نقطه هدف نگه دارید. هدف شما در تیرهای دروازه تنظیم می‌شود و نه فراتر از آن! پس تقریبا غیرممکن است که یک ضربه را از دست بدهید مگر اینکه از حداکثر قدرت استفاده کنید و یا در زمان اشتباه حلقه آرامش ضربه بزنید.

مطمئن شوید که حلقه آرامش در کوچک‌ترین اندازه خود قرار دارد، حدودا شوت را 90% پر کنید و ضربه را به گوشه بزنید. این کار توپ را به تور کناری می‌فرستد و باعث می‌شود که حتی اگر دروازه بان جهت را به درستی تشخیص دهد به سختی بتواند توپ را مهار کند.

نکات مهم در مورد راهنمای فیفا 23

·         راهنمای فیفا 23 در قسمت هایپر موشن

سال گذشته FIFA 22 با یک ویژگی جذاب راهی بازار شد و توانست تا پس از سال‌ها تغییرات شگرفی در هسته اصلی گیم‌پلی بازی به وجود بیاورد و آن را از یک نواختی خارج کند. مسئولان EA به سراغ دو تیم یازده نفره از بازیکنان نیمه حرفه‌ای رفتند و در طی چندین جلسه ضبط میلیون‌ها فریم از حرکات آنها را ثبت و ضبط کردند.

این ویژگی به طبیعی‌تر شدن درگیری‌های درون محوطه جریمه، واکنش‌ها نسبت به توپ، شیرجه دروازه‌بان‌ها، شوت‌ها از راه دور و … کمک شایانی کرد. حالا دیگر بازیکنان از فرم ربات گونه خود خارج شده اند و به طبیعی‌ترین حالت ممکن به هوا می‌پرند و ضربه سر را می‌زنند. البته که این ویژگی باعث بحث و جنجال‌های زیادی هم شد. متاسفانه این ویژگی تنها در انحصار کاربران نسل نهمی بود و کاربران PC با اینکه از سخت‌ افزاری قدرتمندتر بهره می‌بردند و بازی را با همان قیمت خریده بودند، از این ویژگی محروم بودند.

امسال EA تصمیم به راه اندازی هایپر موشن 2 گرفته و ما شاهد گسترش هر چه بیشتر این خصیصه هستیم. به مانند سال گذشته امسال هم 2 تیم 11 نفره از بایکنان در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند و در حالی که لباس‌ های موشن کپچر به تن دارند اقدام به دویدن، پریدن و شوت زنی می‌کنند. بالاخره یک بار EA به حرف طرفداران گوش داد و این ویژگی در FIFA 23 در اختیار کاربران PC نیز خواهد بود. برای اینکه هر چه بهتر متوجه تغییرات اعمال شده بشوید، کافی‌ست ویدیوهای FIFA 23 را با نسخه‌های چند سال پیش مقایسه کنید.

·         بهبود فیزیک و هوش مصنوعی

علاوه بر موارد فوق، این بار برنامه نویسان EA به سراغ Machine Learning AI رفته اند که باز هم پیشرفت چشمگیری نسبت به گذشته محسوب می‌شود. به نقل از سازندگان این هوش مصنوعی از 9.2 میلیون داده مختلف استفاده می‌کند و همزمان انیمیشن‌های جدیدی خلق می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا فیزیک توپ، حرکت بدن بازیکنان و حتی حرکت مو و لباس آنها نیز طبیعی‌تر از همیشه به نظر برسد.

·         راهنمای فیفا 23 در قابلیت کراس پلی!

نمی‌دانم چه تغییراتی در سیاست‌های EA ایجاد شده که تا این اندازه به انتقادات توجه می‌کنند، اما پیش از همه چیز اجازه بدهید در راهنمای فیفا 23 اشاره‌ای به مفهوم کراس پلی داشته باشیم. اصلا کراس پلی چیست؟ در حقیقت کراس پلی یک فناوری ارتباطی میان کنسول‌ها و دیگر پلتفرم‌های بازی است که به شما امکان اجرای بازی‌ها و رقابت با یکدیگر از روی دو پلتفرم مختلف را می‌دهد. در زیر به برخی عناوین با ویژگی کراس پلی و پلتفرم‌های آنها اشاره می‌کنیم:

PS4، PS5، Xbox One، Xbox Series X/S، PC، Switch، Android :Fortnite

PS4، Xbox One، Switch PC :Rocket League

PS4، P5، Xbox One، Xbox Series X/S ،PC  :Call of Duty

PS3، PS4، Xbox 360، Xbox One، PC، iPadOS، Window Phone، PS Vita، Wii U، Apple TV :Minecraft

کراس پلی علاوه بر آن که به جمعیت درون بازی کمک شایانی می‌کند، باعث می‌شود تا آیتم‌های درون بازی ارزش بیشتری داشته باشند و مدت زمان انتظار شما برای پیدا کردن رقیب کاهش پیدا کند. اگر شما و تیم دوستانتان به بازی خاصی علاقه دارید و آن بازی از کراس پلی پشتیبانی کند دیگر محدودیتی در انتخاب پلتفرم و یا خرید کنسول ندارید.

راهنمای فیفا 23 اما مدت‌ها فاقد این قابلیت بود و شما تنها می‌توانستید با رقیبی بازی کنید که پلتفرمی مشابه شما دارد. سال گذشته EA به صورت امتحانی کراس پلی را آزمایش کرد و میشد حدس زد که ما شاهد این قابلیت در FIFA 23 خواهیم بود.

البته که همچنان هم محدویدت‌هایی وجود دارد! هنوز FIFA یک بازی میان نسلی است و برای PS4 و Xbox One هم منتشر می‌شود. هسته اصلی گیم پلی بازی بر روی کنسول‌های نسل هشتمی با PC و کنسول‌های نسل نهمی تفاوت دارد (مانند ویژگی هایپر موشن). به همین خاطر کراس پلی FIFA 23 هم بر اساس این محدودیت‌ها محدود می‌شود.

به طور خلاصه کراس پلی در FIFA 23 به دو حالت  محدود می‌شود: 1. کاربران PS5، Xbox Series X/S و PC می‌توانند با یکدیگر رقابت کنند 2. کاربران PS4 و Xbox One هم می‌توانند با یکدیگر به رقابت بپردازند. باید صبر کرد و دید که تا چه سالی EA از کنسول‌های نسل قبل پشتیبانی می‌کند.

·         راهنمای فیفا 23 در Career Mode

از سال 2021 بخش Career Mode به شما این امکان را می‌دهد تا بازی را رو Manager Career Mode تجربه کنید که کاملا از موتور شبیه‌ساز بازی بهره می‌برد و در هر لحظه که اراده کنید کنترل بازی را بدست بگیرید. حالا بخش جدیدی به نام Playable Highlights به بازی اضافه شده که به شما اجازه می‌دهد تا لحظات و بخش‌ها مهم بازی را دوباره تجربه کنید و امتیازات از دست رفته را جبران کنید.

به مانند همیشه EA تمرکز خاصی بر روی کات سین‌ها داشته و حالا تعداد کات سین‌ها بازی در مراحل مختلف فصل تا حد زیادی افزایش یافته است. انتخاب دیالوگ در این کات سین‌ها باعث می‌شود تا هرچه بهتر در نقش سرمربی/بازیکن یک تیم فوتبال فرو بروید و با بازیکنان، اصحاب رسانه و مربیان دیگر تیم‌ها تعامل کنید.

مسابقات پیش فصل همیشه خسته کننده بوده اند و به شخصه بسیاری از مواقع تجربه آن را بر عهده شبیه‌ساز می‌گذاشتم، اما حالا این مسابقات واقعی‌تر شده اند. در FIFA 23 تنها تیم‌هایی می‌توانند فصل را خوب شروع کنند که بازی‌های پیش‌فصل خود را با موفقیت پشت سر گذاشته باشند و تنها  تیمی برنده است که جایزه دریافت می‌کند. علاوه بر این‌ها، مسابقات پیش‌فصل به شروع فصل جدید نزدیکتر شده اند و حالا می‌توانید با تیم و بازیکنان دلخواه خودتان پا به این رقابت‌ها بگذارید.

یکی از مهمترین موارد در Career Mode انتخاب بازیکن است. اگر شما می‌خواهید که تیمی خوب و با ثبات داشته باشید باید به فکر بازیکنانی جوان، با کیفیت و با پتانسیل رشد بالا باشید که هم حفظ آن‌ها در تیم سودمند خواهد بود و هم می‌توانید از فروش آن‌ها به پول خوبی برسید. در جدول زیر به بازیکنانی با بالاترین پتانسیل اشاره می‌کنیم (در ادامه به بهترین بازیکنان هم اشاره می‌کنیم، پس نگران نباشید)

رتبه       نام بازیکن            امتیاز فعلی           پتانسیل رشد

1          کیلیان امباپه          91        95

2          ارلینگ هالند         88        94

3          پدری      85        93

4          فیل فودن             85        92

5          وینیسوس جونیور 86        92

6          جان لوئیجی دوناروما          88        92

7          فوریان ویرتز        82        91

8          کای هاورتز          84        91

9          دوشان ولاهوویچ   84        91

10        جود بلینگهام         84        91

11        آنسو فاتی             79        90

12        جمال موسیالا        81        90

13        رافائل لیائو           84        90

14        ژوئائو فیلیکس      84        90

15        ساندرو تونالی       84        90

16        الساندرو باستونی   84        90

17        ترنت الکساندر آرنولد          87        90

18        ریان گریونبرچ      79        89

19        ادواردو کاوامینگا   79        89

20        گاوی      79        89

21        ویتینها    79        89

برای رشد هر چه بهتر بازیکن باید هم او را در پستی مناسب به کار بگیرید و هم به خواسته‌ها و مشکلات او توجه کنید. معمولا بازیکنانی رشد می‌کنند که هم بازی‌های زیادی را در زمین باشند و هم بتوانند عملکرد خوبی از خود در این بازی‌ها به جای بگذارند.

منبع: خرید اکانت فیفا ۲۳

خروج از نسخه موبایل