علمی و پزشکی

مهاجرت پشه‌ها و خطر بازگشت مالاریا به اروپا

مهاجرت پشه‌ها و خطر بازگشت مالاریا به اروپا

اروپا سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) شاهد بیشترین موارد ابتلا به تب دنگی بود که بیشتر از کل موارد ثبت‌شده در دهه گذشته است.

به گزارش ایواره به نقل از ایندیپندنت، منشا این بیماری گزیدگی پشه در کشورهای اروپایی بوده است و نه ورود افراد بیمار از خارج اروپا و در عین حال موج‌های متعدد گرما و سیلاب‌ها به مهاجرت پشه‌ها به مناطق شمالی و غربی اروپا منجر شده است.

داده‌هایی که مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ در اروپا (ECDC) روز پنج‌شنبه منتشر کرد حاوی این هشدار واضح است که پیامدهای تغییرات آب‌وهوایی، گسترده‌تر از عواملی مانند مهاجرت و تغییرات کاربری زمین است.

به گفته متخصصان، گرمایش هوا در اروپا به گسترش بیماری‌هایی کمک کرده است که به‌واسطه پشه‌ها منتقل می‌شوند.

«آندرها آمون»، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ در اروپا هشدار می‌دهد که اروپا احتمالا در آینده با موارد بیشتر و حتی مرگ ناشی از چیکونگونیا و تب نیل غربی و تب دنگی مواجه خواهد شد.

سال گذشته (۲۰۲۲)، ۷۱ مورد تب دنگی شامل ۶۵ مورد در فرانسه و شش مورد در اسپانیا، گزارش شد. از سوی دیگر، موارد ابتلا به تب نیل غربی نیز در سال گذشته میلادی به ۱۱۳۳ مورد افزایش یافت و ۹۲ کشته برجای گذاشت. اکثر این موارد در ۱۱ کشور به‌ صورت محلی شیوع داشته و فقط بیش از ۷۰۰ مورد در ایتالیا ثبت شد. این بیشترین تعداد ثبت شده از سال ۲۰۱۸ است. در اوج موج گرمایی سال ۲۰۱۸ و شیوع این بیماری‌ها، ۱۸۰ نفر در ۱۰ کشور جان خود را از دست دادند.

تب دنگی معمولا نشانه‌های خفیف دارد یا نشانه‌ای ندارد اما ممکن است باعث تب و سردرد شدید و استفراغ شود. موارد شدید تب دنگی ممکن است به خون‌ریزی لثه‌ها، دل‌درد و در برخی موارد حتی به مرگ منجر شود. ویروس نیل غربی در اغلب موارد باعث بیماری بدون نشانه می‌شود اما در برخی افراد ممکن است با تب، سردرد و نشانه‌های پوستی همراه باشد. در موارد شدید، این بیماری ممکن است به کما، فلج یا مرگ منجر شود.

دو نوع پشه وجود دارد که افزایش شمار آن‌ها در اروپا سبب بیشترین نگرانی شده است. پشه ببری آسیایی می‌تواند ویروس‌های چیکونگونیا و تب دنگی را منتقل کند و پشه تب زرد می‌تواند ویروس‌های تب دنگی، تب زرد، چیکونگونیا، زیکا و نیل غربی را به انسان منتقل کند. آندرها آمون تاکید کرد که در سال‌های اخیر، جمعیت پشه‌های تهاجمی به مناطقی از اتحادیه اروپا و مناطق هم‌جوار گسترش یافته است، مناطقی که قبلا این پشه‌ها در آن‌ها دیده نمی‌شد.

با این حال، تشخیص علت افزایش‌ بیماری‌های ناشی از پشه‌ها آسان نیست.

مدیر ECDC می‌گوید: تغییرات آب‌وهوایی و هوای گرم‌تر ممکن است در اثر ایجاد محیط و شرایط مساعدتر برای این پشه‌ها به افزایش شیوع بیماری‌ها منجر شود. او هشدار داد که تغییرات آب‌وهوایی تنها عامل نیست و به عوامل دیگری از جمله مسافرت، تغییرات کاربری زمین و نبود آب پاک نیز باید اشاره کرد.

خطر بازگشت مالاریا به اروپا

«پیتر ساندز»، مدیر اجرایی صندوق جهانی مبارزه با بیماری‌های ایدز، سل و مالاریا گفت: بر اثر تغییرات آب‌وهوایی، مالاریا ممکن است به اروپا بازگردد. ساندز معتقد است که همه‌گیری بعدی احتمالا بیماری‌ای خواهد بود که در حال حاضر در بین ما وجود دارد و تغییرات آب‌وهوایی سبب شیوع گسترده ویروس آن خواهد شد.  

اروپا پیش از این موفق شده بود که با اجرای طرح بزرگی شامل استفاده از اسپری‌های آفت‌کش، خشکاندن باتلاق‌ها و درمان دارویی، مالاریا را کاملا از بین ببرد. با این حال، مناطق مدیترانه‌ای این قاره همچنان شرایطی کاملا مناسب برای پشه‌هایی دارند که می‌توانند باعث انتقال مالاریا شوند.

تازه‌ترین گزارش ECDC در مورد مالاریا که روز پنجشنبه منتشر شد نشان می‌دهد که بیش از ۹۹ درصد از ۴۸۰۰ مورد ابتلا به مالاریا در اروپا در سال ۲۰۲۱ ناشی از مسافرت به خارج از این قاره بوده است. ECDC همچنین اعلام کرد که مالاریا همچنان خطری برای اتحادیه اروپا و مناطق هم‌جوار آن است.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا