فرهنگ و هنر

تکریم و خدمت به زائران وظیفه اصلی آستان قدس در ایام دهه پایانی صفر  است

ایواره/خراسان رضوی مدیر عالی حرم مطهر رضوی گفت: مأموریت و وظیفه اصلی همه ما در ایام پایانی ماه صفر، تکریم و خدمت به زائران در همه اقشار و صنوف، به ‌ویژه هیات‌های مذهبی است.

مصطفی فیضی امروز ۱۸ شهریورماه، در نشست خبری اعلام برنامه‌های آستان قدس رضوی در دهه آخر صفر که در دفتر امور زائران حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: خانواده بزرگ خدمت در آستان مقدس رضوی و در استان برای ایام پایانی ماه صفر و استقبال از زائران بارگاه منور رضوی آماده می‌شود. این آمادگی چند سالی است که به پیاده‌روی اربعین متصل شده است.

وی ضمن آرزوی قبولی این زیارت و حضور گسترده از خادمان و دولت عراق در توفیق این خدمت‌رسانی بزرگ تشکر کرد و افزود: آستان قدس رضوی نیز توفیق همراهی با این خدمت‌ بزرگ را داشت و خدمه و کارکنان در مسیر این زیارت، در مرزها و در طول مسیر پیاده‌روی اربعین به حد بضاعت و امکان، افتخار خدمت‌رسانی را داشتند. لذا پس از این مناسبت بدون توقف و بدون وقفه وارد مناسبت ایام پایانی صفر، به ‌ویژه ۳ مناسبت در دو روز، رحلت پیامبر اکرم(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) می‌شویم.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی با اشاره به تدبیر حجت‌الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در این دوره از خدمت بیان کرد: با اجرایی شدن تدبیر وی در طول سال جلساتی را در خدمت مدیران ارشد استان برای مناسبت‌های ویژه از جمله دهه پایانی صفر هستیم. این جلسات با حضور آیت الله سیداحمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه مشهد؛ یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی و مدیران ارشد استان در حوزه خدمت‌رسانی برگزار می‌شود که در این جلسات مروری بر آمادگی و حل مسائل فی مابین برای خدمت بیشتر به زائران می‌شود.

توجه ویژه به ارائه خدمات عمومی در خیابان‌های اطراف حرم مطهر

وی ادامه داد: خوش‌بختانه دولت انقلابی در این سال‌ها با حضور همه جانبه در بالاترین سطح به این جلسه و مناسبت‌های مهمی که مشهد میزبانش است، حضور گسترده‌ای داشته و به خوبی پشتیبانی کرده است و در موضوعات مهمی همچون نوروز، دهه پایانی صفر و … همه امکانات کشور را برای پذیرایی و خدمت به زائران بسیج کردند. همچنین خدمات ویژه‌ای طی این سال‌ها در مشهد و توسط فرماندار مشهد در توجه به خدمات عمومی شهر، به‌ ویژه خیابان‌های اطراف حرم مطهر به‌ صورت ویژه و جهادی شامل پشتیبانی اعضاء، مسئله نانوایی‌ها، حمل و نقل، اسکان و سایر امکانات اولیه و مورد نیاز زائران انجام شده است.

فیضی بیان کرد: آستان مقدس رضوی برای مناسبت پیش‌روی از ماه‌ها قبل، جلسات مربوط به ستاد مناسبت‌ها را با ۲ رویکرد برگزار کرده است، نخست رویکرد هماهنگی و همکاری با دستگاه‌‎های سطح استانی و ملی، دوم هماهنگی برای بخش‌های داخلی آستان قدس رضوی در خدمت کار گسترده‌ای را انجام دادند.

تسهیل زیارت، وظیفه آستان قدس رضوی

وی با بیان اینکه اولین وظیفه ما در مجموعه حرم، تسهیل زیارت برای زائران است، ادامه داد: میلیون‌ها زائر با امید و عشق زیارت به این شهر مشرف می‌شوند. در همین روزهایی که حد فاصل ۲ مناسبت است و هنوز جمعیت ویژه ایام پایانی صفر به مشهد نرسیده‌اند، روزانه حداقل ۴۰۰ هزار تشرف به حرم را داریم. قطعاً این آمار افتخارآمیز و غرورآمیز در ایام پایانی ماه صفر میلیونی خواهد شد. لذا اولین وظیفه ما توجه و خدمت به زائر برای حضور در حرم و زیارت که بالاترین خواسته هر زائر است.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی افزود: معاونت اماکن به این منظور فعالیت‌‎های گسترده‌ای را در سطح حرم مطهر انجام خواهد داد. فراخوان کشیک خدمتی، توجیه و آمادگی آن‌ها برای این منظور، برگزاری باشکوه ۲ برنامه خطبه شب شهادت حضرت رضا(ع) که در صحن پیامبر اعظم و مراسم شام غریبان حضرت رضا(ع) پس از نماز مغرب از خیابان نواب صفوی به سمت حرم مطهر برگزار خواهد شد.

اهتمام ویژه بر حفظ ابنیه موجود و گسترش فضای مسقف برای زائران

وی بیان کرد: معاونت خدمات زائران در حرم مطهر، فعالیت‌‎های بسیار گسترده‌ای دارند. انجام همه فعالیت‌های خدمتی از جمله خدمت فرش، ویلچر، زائربر، آب‌سردکن‌ها، نور، خدمات فنی و مهمان‌سرا و … برای زائران در این بخش انجام می‌گیرد. در حوزه سازمان عمران و نگهداری که وظیفه حفظ ابنیه و اماکن و گسترش آن را بر عهده دارند، اقدامات بزرگی در حال انجام است که نیازمند برگزاری جلسه مجزا و گزارش مفصلی برای پروژه‌های در دست اقدام است. اهتمام ویژه تولیت آستان قدس رضوی بر حفظ ابنیه موجود و در کنار آن گسترش فضای مسقف برای زائران را در دستور کار خودشان قرار دارند.

فیضی با اشاره به افزایش نور در صحن‌ها به عنوان اقدام خوبی که در حوزه عمران و نگهداری انجام شده است، گفت: واقعیت این است که وضعیت خوبی از نظر روشنایی در صحن‌های متبرک نداریم، طی این مدت صحن انقلاب، آزادی، کوثر، باب السلام از افزایش نور خوبی برخودار شده است، این خط و موضوع همچنان دنبال خواهد شد. همچنین در موضوع کیفیت آب با دستور تولیت آستان قدس کار ویژه‌ای صورت گرفته و هم اکنون کیفیت آب شرب در حرم مطهر رضوی از کیفیت خوبی برخوردار است. به بهره‌برداری رسیدن سنگ فرش حد فاصل بست شیرازی و طبرسی که از نظر متراژ قریب به یک هکتار را شامل می‌شود پس از حدود ۲ سال به اتمام رسید و وسعت و امکان خوبی را برای زائران در این بخش فراهم آورده است. زیباسازی و مرتب شدن سازه‌ها در ورودی‌های حرم مطهر، وضعیت خوب و قابل دفاعی را دارد، البته بخش اندکی از آن باقی مانده که در حال تکمیل است.

تکریم و خدمت به زائران وظیفه اصلی آستان قدس در ایام دهه پایانی صفر  است

خدمت‌رسانی ۱۵۰ موکب در اطراف حرم مطهر

وی در خصوص فعالیت‌های معاونت خدمات گفت: ساماندهی مواکب را در اطراف حرم مطهر داشتیم. ۳ بخش از مواکب را در سطح مشهد مدیریت و خدمت‌رسانی می‌کنیم. نخست ۱۵۰ موکب در اطراف حرم مطهر که بخشی از آن فرهنگی و در خیابان آیت‌الله طبسی مستقر هستند، بخش دیگری از مواکب، خدمات غذایی در ۳ وعده و یا میان وعده‌ها به زائران دارند، و بخش سوم مواکب فوریت‌های پزشکی و امدادی هستند. این مواکب در اطراف حرم که بعضاً از وضعیت نامناسبی از نظر ایمنی برخوردار بودند، ساماندهی شدند و وضعیت قابل دفاعی دارند. همچنین در بخش دوم مواکبی که در جاده‌های منتهی به مشهد برای زائران پیاده در خدمت‌شان خواهیم بود که البته در حوزه خدمات مردمی اداره می‌شود و جای تشکر دارد، اما حوزه‌های خدمت آستان یعنی خدمه، کفش‌داران، فراشان، دربانان و سایر کشیک‌ها در مسیرهای منتهی به مشهد مواکبی را ایجاد کردند که خدمت‌رسانی به زائر را مستقیم انجام می‌دهند.

فیضی ادامه داد: بخش سوم از مواکبی است که توسط کانون‌های استان‌ها در این ایام در حال انجام است. آستان قدس رضوی در همه استان‌ها کانون‌‎ خدمت دارد که ذیل بنیاد کرامت رضوی اداره می‌شود، این کانون‌های خدمت در این ایام در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی توسط بنیاد کرامت مدیریت شده و در زمینه اسکان، معارف دینی و فرهنگی و پذیرایی از زائران خدمات ارائه می‌دهند.

وی افزود: در حوزه معاونت تبلیغات به چند نکته حسب تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی توجه کردیم. با توجه به احساس غربتی که نسبت به مناسبت رحلت پیامبر اکرم(ص) وجود دارد، امسال در شب رحلت پیامبر گرامی اسلام، ویژه برنامه‌هایی را تدارک دیده‌ایم. همچنین به مناسبت شهادت حضرت رضا(ع) ۲ ویژه برنامه داریم. تجربه موفق حضور هیات‌های استانی که از سال‌های گذشته شروع شده، امسال به شکل گسترده‌تر ادامه دارد.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی در پایان یک مأمویت اصلی را مورد تأکید قرار داد و گفت: وظیفه اصلی همه ما در ایام پایانی ماه صفر تکریم و خدمت به زائران در همه اقشار و صنوف، به‌ ویژه هیأت‌ مذهبی است و از همه هیأت دعوت می‌کنم با حضورشان در مشهد و حرم حضرت رضا(ع) برگ زرین دیگری بر افتخاراتشان در خدمت به اهل بیت(ع) داشته باشند.

انتهای پیام

نشر فرهنگ و هنر

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا