علمی و پزشکی

اروپا، سریع‌ترین رشد اپیدمی ایدز در جهان را دارد

اروپا، سریع‌ترین رشد اپیدمی ایدز در جهان را دارد

نماینده منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت (WHO) به مناسبت روز جهانی ایدز گفت: در حال حاضر اروپا، سریع‌ترین رشد اپیدمی ایدز در جهان را تجربه می‌کند.

به گزارش ایواره به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «رِلیف‌وب»، «هانس کلوگه»، مدیر منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت با اشاره به گزارش اخیر این سازمان از میزان شیوع ایدز در این قاره که مرکز کنترل و پیشگیری از امراض اروپا نیز در انتشار آن مشارکت داشته، خاطر نشان کرد: در سال ۱۹۸۸، هنگامی که اولین روز جهانی ایدز برگزار شد، تشخیص اچ‌آی‌وی معادل مرگ حتمی برای یک فردِ «اچ‌آوی مثبت» بود اما امروز در سی و پنجمین روز جهانی ایدز، دنیای ما به سمت بهتر شدن و پیشرفت تغییر کرده است. با وجود منابع و فناوری‌های در دسترس ما برای تشخیص، درمان و پیشگیری از انتقال، می‌توان از ابتلا به ایدز جلوگیری کرد و حتی هیچ بیماری نباید بر اثر آن، جان خود را از دست بدهد.

کلوگه تاکید کرد: با این حال منطقه اروپایی سازمان جهانی بهداشت همچنان دارای سریع‌ترین رشد همه‌گیری ایدز در مقایسه با سایر نقاط جهان است. این بیماری در ۵۰ درصد از مبتلایان در منطقه اروپا، دیر تشخیص داده می شود و افراد اچ‌آی‌وی مثبت، خیلی دیر به مراکز بهداشتی مراجعه می کنند و ما نمی توانیم زودتر با آنها تماس بگیریم. این روند ۱۰ سال است که در برخی مناطق اروپا تغییر نکرده است. در تعدادی از کشورهای این منطقه، نرخ مرگ و میر به شکل غیرقابل قبولی بالاست و در برخی دیگر، انتقال HIV تقریبا به طور کامل متوقف شده است.

بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، اگرچه منطقه اروپا در مقابله با HIV پیشرفت هایی داشته است اما هنوز چالش های مهمی در شناسایی و درمان موارد و همچنین پیشگیری از عفونت در وهله اول باقی مانده است.

گسترش دسترسی به آزمایش و درمان اچ‌آی‌وی، همراه با پذیرش و پرداختن به معضل انگ و تبعیض مداوم از سوی جامعه مرتبط با اچ‌آی‌وی که مانع از مراجعه افراد به تشخیص و مراقبت می‌شود، گام‌های کلیدی برای جلوگیری از افزایش عفونت در چندین منطقه از اروپاست.

در گزارش این سازمان آمده است: نباد زمان را هدر بدهیم و برای مقابله با اپیدمی HIV، منطقه اروپا باید فورا آزمایشات را افزایش دهد و به مساله تبعیض‌های اجتماعی رسیدگی کند.

این فراخوان فوری برای اقدام در منطقه اروپا، پیرو انتشار یک گزارش نظارتی جدید و بر اساس داده های سال ۲۰۲۲ بوده که به طور مشترک توسط دفتر منطقه ای اروپایی سازمان جهانی بهداشت و مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های اروپا (ECDC) منتشر شده است.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا