اقتصادی

برترین وارد کننده اسید سیتریک و خرید آسان در ایران

اسید سیتریک یک محصول فراکیده سولفات کوتاه است که به شکل شکری در بوته های مختلف و بسیاری از مواد غذایی پیدا می شود. اسید سیتریک به عنوان یک اسید ضعیف به کار می رود و نقش ویژه ای در اعطای طعم تلخ به مواد مختلف مثل مشروبات، شیرینی ها، ژله ها، شیرینی های نانوایی، عصاره ها و فروشندگان یافت می شود.

اسید سیتریک (Citric acid) چیست؟

در سال 1917‌، جیمز کوری‌، شیمیدان مواد غذایی آمریکایی کشف کرد که قارچ Aspergillus niger می‌تواند اسید سیتریک را به‌عنوان محصول جانبی متابولیسم ساکارز یا گلوکز تولید کند‌ که با دو مزیت همراه است. یکی هزینه کمتر آن و دیگری کارایی و اثرگذاری بالاتر که در این حالت نسبت به استخراج از مرکبات وجود دارد. اگرچه اسید سیتریک در بسیاری از مرکبات مانند لیمو با غلظت بالا یافت می‌شود‌، استخراج اسید از میوه برای مصارف صنعتی مقرون به صرفه نیست. به‌علاوه، تقاضای سیتریک اسید بسیار بیشتر از عرضه مرکبات موجود است؛ بنابراین‌، هنگامی‌که تولید این اسید به ظاهر بی پایان امکان‌پذیر شد‌، شرکت‌هایی مانند Pfizer و Citrique Belge تولید آن را در مقیاس صنعتی آغاز کردند.
اسید سیتریک با فرمول مولکولی c6h8o7 بوسیله یک محقق سوئدی در سال 1784 از آبلیمو گرفته شد. این ترکیب قبل از اوایل دهه 1900 بدون بو از آبلیمو تولید می‌شد. محققان متوجه شدند که این ترکیب می‌تواند از قارچ Aspergillus niger نیز تولید شود و به عنوان یک اسید ضعیف یعنی اسید سیتریک شناخته می‌شود. این ماده از جمله برای تغذیه، طعم‌دهی و حفظ کردن از محصولات غذایی، تثبیت و حفظ داروها، و نگهداری از ویروس‌ها و باکتری‌ها استفاده می‌شود.

فرمول شیمیایی اسید سیتریک

فرمول شیمیایی اسید سیتریک

ساختار سیتریک اسید

در مورد ساختار اسید سیتریک باید گفت که ‌این ماده، یک اسید تری کربوکسیلیک هست که در ساختار آن، می‌توان فرمول‌ها و مواد شیمیایی را در حالت پروپان-1،2،3-تری کربوکسیلیک اسید یافت. اسید سیتریک را ‌می‌توان همچنین به عنوان یک متابولیت کاربردی برای موجودات هوازی دانست.‌این ماده به عنوان یک تنظیم‌کننده اسیدیته مواد غذایی‌، یک کلاتور (ماده کلات ساز)‌، یک ماده ضد میکروبی و یک متابولیت اساسی نقش دارد.
همچنین باید گفت، اسید سیتریک بی‌آب یک اسید تری کربوکسیلیک است که در میوه‌های مرکبات یافت می‌شود. سیتریک اسید به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود به عنوان ماده کمکی در محصولات دارویی استفاده می‌شود. پایداری مواد فعال را حفظ می‌کند و به عنوان ماده نگه‌دارنده استفاده می‌شود.‌این ماده همچنین به‌عنوان یک ماده اسیدی، برای کنترل pH استفاده می‌شود و با کلات شدن کلسیم در خون به‌عنوان یک عامل ضد انعقاد عمل می‌کند. اسید سیتریک به صورت بلورهای بی‌رنگ و بدون بو با طعم اسیدی (َشور) و متراکم‌تر از آب، ظاهر می‌شود.

ساختار اسید سیتریک

ساختار اسید سیتریک

 

طرز تهیه و تولید سیتریک اسید

اریکا جولسون‌، یک متخصص تغذیه در مصاحبه‌ای می‌گوید: «امروزه 99 درصد اسید سیتریک از طریق تخمیر میکروبی تولید می‌شود. فقط 1 درصد از آن به‌طور طبیعی از مرکبات حاصل می‌شود.»

برای تولید مقادیر گسترده‌ای از اسید سیتریک که در مجموعه‌ای بسیاری از محصولات استفاده می‌شود ‌، قارچی به نام Aspergillus niger (A. niger) با استفاده از یک ماده کربوهیدرات مانند شکر یا ملاس برای تولید آن به کار گرفته می‌شود که با فرآیند تخمیر همراه است. سپس مواد غیر آلی دیگری مانند فسفات پتاسیم و سولفات منیزیم به آن افزوده می‌شوند؛ پس از دستیابی به تعادل pH‌ ایده آل‌، صفحات استریل وارد می‌شوند‌. درنهایت مایع حاصل را می‌پوشانند. محصول حاصل یک حصیر قارچ است. چند روز بعد‌، سیتریک اسید شروع به تولید می‌کند تا بیشتر قند مصرف شود.

به‌طور طبیعی‌، فکر مصرف هر چیزی که با “حصیر کپک ” درگیر باشد، می‌تواند مردم را از این ماده فرار دهد. خصوصاً ازآنجاکه ‌این نوع خاص از قارچ در شرایط دیگر عامل اصلی فساد مواد غذایی است و حتی می‌تواند باعث ‌ایجاد برخی از انواع ذات‌الریه شود.

تاکنون‌، نظر غالب پزشکی نشان می‌دهد که هیچ‌چیز خیلی جدی برای نگرانی در مورد این ماده وجود ندارد. هیکی می‌گوید: “متخصصان پزشکی به ‌این نگرانی‌های مربوط به کپک قارچ پاسخ داده‌اند و گفته‌اند که چنان تصفیه‌شده است که هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد “.

در واقع‌، ممکن است برخی از افراد کمی بیشتر از دیگران مراقب باشند. جولسون، متخصص تغذیه، می‌گوید: “اسید سیتریک به طور کلی توسط USDA (وزارت کشاورزی ایالات‌متحده آمریکا) ” بی‌خطر “شناخته می‌شود (به عنوان GRAS یا یک ماده افزودنی مجاز)‌، اما گزارش‌هایی مبنی بر ایجاد سیتریک اسید در زخم‌های شانکر‌، درماتیت آتوپیک‌، واکنش‌های التهابی و ناراحتی معده در برخی افراد وجود دارد. وی افزود: “افرادی كه نسبت به كپك یا مخمر حساس هستند یا به ذرت‌، چغندر‌، قند نیشكر و نشاسته حساس هستند‌، ممكن است بخواهند از مصرف اسید سیتریک خودداری كنند‌؛ زیرا ‌این مواد در تولید اسید سیتریک استفاده می‌شود.”

اسید سیتریک چگونه ساخته میشود

نحوه ساخت اسید سیتریک

نام‌ها و عناوین اسید سیتریک

همانطور که در ChemIDPlus Lite‌، یک پایگاه داده آنلاین توسط کتابخانه ملی پزشکی ایالات‌متحده و PubChem‌، پایگاه داده‌ای توسط مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی (NCBI)‌، ذکرشده است‌، در‌اینجا چند نام اسید سیتریک را می‌توان عنوان کرد:

  • آسیلتن
  • اسید سیتریک بی آب
  • شیمی درمانی
  • سیترات
  • سیترو
  • سیترن
  • هیدروسل A
  • Kyselina citronova
  • اسید 2-هیدروکسی-1،2،3-پروپان تری کربوکسیلیکس اسید 1،2،3-پروپانتریکاربوکسیلیک‌، 2-هیدروکسی-
  • اسید 2-هیدروکسی پروپاناتریکاربوکسیلیک
  • 2-اسید هیدروکسی تری کربولیک
  • 3-کربوکسی-3-هیدروکسی پنتان-1،5-دی اوئیک اسید
  • 2-هیدروکسی پروپان-1،2،3-تری کربوکسیلیک اسید: 77-92-9

سیتریک اسید یک ماده شیمیایی‌، باکتری کش‌، قارچ کش‌، ضد انعقاد‌، محصول شیمیایی کشاورزی‌، ترسیب کننده و یک ماده خون‌ساز است.

 

قیمت خرید اسیدسیتریک خشک و آبدار چقدر است؟

اسیدسیتریک خشک و آبدار به دلیل اینکه طبیعی است و باید در خرید آن دقت شده و از مراکز معتبر خریداری شود. یکی از مراکزی که در خرید اسیدسیتریک خشک و آبدار فعال است و محصولات کاملاً طبیعی را برای بازار ارائه می‌دهد. درصورتی‌که می‌خواهید از قیمت خرید اسیدسیتریک خشک و آبدار اطلاع داشته باشید. می‌توانید با استفاده از شماره تلفن‌های موجود در وب‌سایت، با کارشناسان ما تماس حاصل نموده و یا از فرم استعلام قیمت استفاده کنید و سپس نسبت به خرید اقدام نمایید.

اسید سیتریک از کجا بخرم؟

برای تهیه اسید سیتریک راه‌های مختلفی وجود دارد. چه از این ماده برای کنسرو کردن، برای ساخت و تهیه بمب حمام استفاده می‌کنید و یا مصارف دیگری از این ماده دارید، دانستن اینکه از کجا اسید سیتریک بخرید، مفید است. از آنجا که اسید سیتریک می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشید، بایستی قبل از خرید این ماده، هدف خود را از مصرف و تهیه آن مشخص کنید. اینکه اسید سیتریک از کجا بخریم، می‌تواند بسته به هدف شما متفاوت باشد.

شرکت زکیه تجارت به عنوان وارد کننده و نماینده مستقیم برترین شرکت های تولید کننده اسید سیتریک در ایران فعالیت می کند و برای خرید می توانید با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

وبسایت: zakiehtejarat.com

آدرس : شریعتی، پایین تر از حسینیه ارشاد، کوچه ویرا، پلاک 12

تلفن:22841000 – 021 (خط ویژه)

دکمه بازگشت به بالا