اقتصادیمدیریت کسب و کار

ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی چگونه است؟

ثبت نام سامانه مودیان برای هیچ مودی کار دشواری نخواهد بود. گروه نرم افزاری اوراش به منظور ارایه خدمات کاربردی و تسهیل فرآیند اتصال به سامانه مودیان اقدام به تهیه ویدئوهای آموزشی نموده، که در آن کلیه مراحل و جزییات اجرایی طرح به تصویر کشیده شده است. علاقه مندان می توانند با دنبال کردن این دوره آموزشی به راحتی نسبت ثبت نام سامانه مودیان و الزامات اولیه سامانه مودیان آگاهی و آموزش به دست آورند و برای ارسال اطلاعات صورت حساب ازطریق  سامانه مودیان اقدام نمایند.به طور کلی ثبت نام سامانه مودیان در سه گام کلی بایستی اقدامات تصویر زیر انجام شود :

ثبت نام سامانه مودیان  ، گام اول : دریافت شناسه یکتای حافظه ی مالیاتی

دریافت کلیدهای خصوصی و عمومی و csr به یکی از سه روش زیر :

در این مرحله بایستی با مراجعه به  اقدام به دریافت کد شناسه یکتای حافظه مالیاتی با درج کد Public key کنید که در ویدیو شماره یک این موضوع کامل تشریح شده است.

گام دوم : دریافت گواهی مهر سازمانی

ثبت نام در سایت و سپس ثبت درخواست گواهی مهر سازمانی و ارسال تصویر معرفی نامه، آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات در سایت و پرداخت آنلاین 75% هزینه گواهی (یکساله/دوساله) و دریافت کد رهگیری و سپس مراجعه به جهت احراز هویت، پرداخت 25% هزینه باقی مانده و در نهایت دریافت گواهی به صورت فایل نرم افزاری (*.crt) و یا توکن سخت افزاری

گام سوم : ارسال صورت حساب به سامانه از طریق نرم افزار

در این مرحله ابتدا باید و همچنین را از سایت های مربوطه دریافت و سپس مطابق ویدیوی زیر در نرم افزار حسابداری اوراش اقدام به صدور صورت حساب و ارسال اطلاعات به سامانه مودیان نمایید. ثبت نام در سامانه مودیان به صورت تصویری توضیح داده شده است که خیلی پیچیده و دشوار نیست.

کارپوشه سامانه مودیان چیست؟

کارپوشه سامانه مودیان به عنوان یک درگاه و پل ارتباطی میان مودیان و سازمان امور مالیاتی کشور می‌باشد. مودیان در کارپوشه خود می‌توانند تمامی اطلاعات مالیاتی خود اعم از: اظهارنامه‌ مالیاتی، عوارض ارزش افزوده ثبت شده در برنامه مالی و… را مشاهده کنند. پرونده‌ها و درخواست‌های مالی و مالیاتی خود را پیگیری نمایند.

به عبارت دیگر اشخاص برای شروع فعالیت مالیاتی خود، ابتدا باید کارپوشه مالیاتی خود را ایجاد کنند؛ زیرا تمامی فعالیت‌های مالی و مالیاتی در کارپوشه ذخیره و نگهداری می‌شود و محاسبه مالیات از این طریق انجام می‌گردد. با انتخاب ورود به پرونده وارد صفحه میزکار می شوید که در آن خلاصه ای از وضعیت تعداد صورتحساب های دوره، میزان خرید و فروش و حد مجاز فروش دوره بصورت داشبورد نمایش داده می شود.

پس از انتخاب مدیریت پرونده مالیاتی از زیر گروه آن اطلاعات ثبت نامی مودی نمایش داده می شود که شامل اطلاعات تماس نشانی و اقامتگاه، اطلاعات شعب، پرونده اعضا، اطلاعات پرونده فعالیت ها-مجوزها و اطلاعات پرونده-اداره مالیاتی جهت کنترل صحت اطلاعات نمایش داده می شود.

از قسمت مدیریت کاربران امکان ایجاد کاربر فرعی جهت سهولت دسترسی به کارپوشه جهت انجام امور مالی وجود دارد. در قسمت تعریف نقش امکان دسترسی کاربر فرعی ایجاد شده بصورت مشاهده یا دسترسی کامل امکان پذیر می باشد. از منوی عضویت قسمت شرکت معتمد / سامانه دولتی، روش ارسال صورتحساب الکترونیکی بصورت زیر تعیین می گردد.

در مرحله دوم اگر نوع یک – با کلید شرکت معتمد / سامانه دولتی انتخاب گردد اطلاعات با کلید شرکت معتمد ارسال می گردد و مودی موظف است اطلاعات صورتحساب های خود را در اختیار شرکت معتمد جهت ارسال قرار دهد و اگر با نوع 2 – با کلید مودی انتخاب شود از طریق نرم افزار حسابداری مودی به سامانه ارسال می گردد.

مراحل ثبت نام در سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی - حسابنو - آموزش مالیات و حسابداری

در مرحله سوم شناسه یکتا برای پوشش معتمد بصورت اختیاری انتخاب می گردد. و در مرحله آخر شرکت معتمد با نوع کلید تعیین و ثبت می گردد در این قسمت شناسه های یکتا حافظه مالیاتی ثبت شده نمایش داده می شود که جهت دریافت و فعالسازی شناسه یکتا بر روی قسمتی که با فلش نمایش داده شده را انتخاب می کنیم.

در مرحله اول نحوه ارسال صورتحساب تعیین می گردد اگر توسط مودی انتخاب شود از طریق نرم افزار حسابداری مودی به سامانه ارسال می گردد اگر توسط شرکت معتمد / سامانه دولتی با کلید مودی انتخاب گردد اطلاعات با کلید مودی ارسال می گردد و اگر توسط شرکت معتمد / سامانه دولتی با کلید شرکت معتمد / سامانه دولتی انتخاب گردد اطلاعات با کلید شرکت معتمد ارسال می گردد و مودی موظف است اطلاعات صورتحساب های خود را در اختیار شرکت معتمد جهت ارسال قرار دهد.

در صورت ارسال با کلید مودی (گزینه اول و دوم) مسئولیت ارسال اطلاعات به سامانه بر عهده مودی است و با کلید شرکت معتمد / سامانه دولتی مسئولیت ارسال بر عهده شرکت معتمد / سامانه دولتی می باشد
در مرحله دوم شرکت معتمد / سامانه دولتی انتخاب می گردد. هزینه مشاوره مالیاتی شرکت ها با توجه به نیاز آن مجموعه و با توافق با مشاور مالیاتی مشخص می شود.

در مرحله سوم کلید عمومی / گواهی امضا حافظه بایستی بارگزاری گردد.

راهنمای تهیه کلید عمومی و کلید خصوصی و CSR و ادامه مراحل را می توانید در اوراش دریافت کنید.

در قسمت صورتحساب های قبل از 26/03/1402 کلیه صورتحساب های الکترونیکی خرید و فروش و صادرات قبل از تاریخ مذکور قابل مشاهده است.
در منوی مدیریت صورتحساب قسمت صورتحساب خرید، صورتحساب فروش داخلی و صادرات کلیه صورتحساب های الکترونیکی صادر شده برای مودی توسط سایرین قابل مشاهده است که در این لیست اطلاعاتی شامل آخرین وضعیت صورتحساب، جزئیات، تائید و رد وجود دارد. در منوی اقدام سریع امکان جستجوی صورتحساب وجود دارد. در منوی مدیریت قراردادها قسمت قراردادهای پیمانکاری امکان ثبت قرارداد اضافه گردیده است.

پس از انتخاب ثبت قرارداد جدید در مرحله اول نقش مودی در قرارداد تعیین می گردد. در مرحله دوم شماره اقتصادی پیمانکار یا شناسه هویتی به همراه کدپستی پیمانکار درج می گردد. در مرحله سوم اطلاعات تکمیلی طرف مقابل یا همان پیمانکار با عنوان ثبت نام شده در سازمان امور مالیاتی به تائید مودی می رسد. در مرحله چهارم نوع و تاریخ عقد قرارداد تعیین می گردد. در مرحله پنجم اطلاعات اصلی قرارداد و مبلغ پیش پرداخت و علی الحساب و نحوه پرداخت آن وارد می گردد. و در انتها اطلاعات قرارداد توسط مودی به تائید نهایی می گردد. در قسمت قراردادهای حق العمل کاری نیز امکان ثبت قرارداد اضافه گردیده است.

پس از انتخاب ثبت قرارداد جدید در مرحله اول نقش مودی در قرارداد تعیین می گردد.
در مرحله دوم شماره اقتصادی پیمانکار یا شناسه هویتی به همراه کدپستی پیمانکار درج می گردد.
در مرحله سوم اطلاعات تکمیلی طرف مقابل یا همان پیمانکار با عنوان ثبت نام شده در سازمان امور مالیاتی به تائید مودی می رسد.
در مرحله چهارم نوع و تاریخ عقد قرارداد تعیین می گردد.
در مرحله پنجم اطلاعات اصلی قرارداد و مبلغ پیش پرداخت و علی الحساب و نحوه پرداخت آن وارد می گردد.
و در انتها اطلاعات قرارداد توسط مودی به تائید نهایی می گردد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که کاربرد اصلی و مهم ایجاد کارپوشه در سامانه مودیان این است، که از طریق کارپوشه می‌توانید با سازمان امور مالیاتی کشور در ارتباط باشید. همچنین تمامی فعالیت‌های مالی و مالیاتی خود را در کارپوشه مالیاتی خود مشاهده کنید؛ تا در محاسبه مالیات اشتباهی رخ ندهد. کاربرد دیگر کارپوشه مالیاتی این است که مودیان می‌توانند از طریق کارپوشه، فرآیندهای مالیاتی خود را بررسی کنند و به سازمان ارائه دهند. سازمان امور مالیاتی زیر مجموعه وزارت امور اقتصاد و دارایی است با رسیدگی دقیق کسب و کارها و بررسی میزان درامد، میزان مالیات را محاسبه می کند.

به منظور اطلاع از چگونگی تهیه افزونه ارتباط با سامانه مودیان در سیستم یکپارچه مالی اوراش با همکاران ما در واحد بازرگانی در تماس باشید.

سازمان امور مالیاتی کشور به‌منظور تسهیل انجام تکالیف مالی برای مودیان مالیاتی، اقدام به راه‌اندازی سامانه مودیان کرده است. برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول قانون مالیات می‌توانند با ورود به سامانه مودیان، نسبت به ارسال صورتحساب الکترونیکی، اتصال پایانه‌های فروشگاهی و بررسی پرونده مالیاتی خود اقدام کنند.

بسیاری از افراد مشمول قانون مالیات، با نحوه ثبت نام سامانه مودیان آشنایی ندارند؛ به همین دلیل قصد داریم در این مقاله سپیدار سیستم، مراحل ثبت نام و ایجاد کارپوشه سامانه مودیان را به‌طورمفصل موردبررسی قرار دهیم. همچنین در ادامه توضیح می‌دهیم که زمان ثبت نام در سامانه مودیان چه تاریخی است و چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند. اگر مودی مالیاتی یا حسابدار واحدهای اقتصادی هستید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

دکمه بازگشت به بالا